storlek på islandshäst

Sv: storlek på islandshäst

Bett 10,5
Träns cob eller island
Schabrak full eller pony, beror på hur storlekarna är
Täcke 125 eller 135 beror också på hur storlekarna är
 
Sv: storlek på islandshäst

Bett, 10,5 tror jag , som inte används.

Vojlock, full dressyr.

Täcken , M-L, 135-145.

Träns , full , stor cob.

Grimma, full lr stor cob.

Skor , 0

Sadel ,17,5 vid

En till med lite stora storlekar :p

Min blivande häst har:

Träns: Cob el full
Grimma: Cob el full
Täcken: 135-145 (bjässe! ett 140 hade vart perfekt :smirk:)
Vojlock/schabrak: Cob/Full
Bett: 11,5
 
Sv: storlek på islandshäst

Hmm brukar era hästar ha olika storlekar på betten?

Han har gått på ett 2-delat smalt bett (11,5) hela hösten och det har passat bra, nu när jag köpte ett 3-delat lite tjockare bett så vart det alldeles för litet! (11,5)

Brukar det bli såhär för er med?
Det roliga är hur det kan bli en sån stor skillnad!
Är superpetig med bettet nu då han haft småsår i munnen pga vassa tandkanter...

Man kanske får köpa ett helt sortiment med bett :angel:
 
Sv: storlek på islandshäst

När de gör nya bett så kanske de har minskat på storlekarna, har också vart med om det. Dock bara vissa märken.
 
Sv: storlek på islandshäst

Okej, blev helt osäker på storlekarna nu, det lilla var nog ett nyare märke...

Jag är alltid osäker på storlekar känns det som :p
 
Sv: storlek på islandshäst

jag har gått och blivit så smart så ja mäter de gamla bettet som passar går till buitken och mäter deras då får ja rätt stl. :)
 
Sv: storlek på islandshäst

Det kan vara så att ditt gamla bett var större än 11.5 cm och att ditt nya faktiskt var 11.5 cm.:idea: Jag upplever det ofta som att betten är minst 0.5 cm större än vad som anges på lappen, och eftersom jag har rätt många bett i min samling så borde min iakttagelse inte vara helt uppåt väggarna. Och ska jag vara ärlig så har jag nog inte varit med någon gång om att ett bett har varit mindre än vad som angivits, om det nu inte har blivit felmärkt vill säga.

Som volvo740tjej skriver så är det bästa att man helt enkelt mäter bett innan köp, så att man får rätt storlek med sig hem.
 
Senast ändrad:
Sv: storlek på islandshäst

Precis, nu köpte jag detta bett på nätet men ja, han får helt enkelt ha 12,5 i fortsättningen.

Som tur var så passade bettet bra på en annan häst i stallet så hästens ägare köpte det av mig :)
 
Köpte hästen för 3 månader sen och fick med bett så har inte haft anledning att byta:o:angel:
Men nu har jag iaf tänkt mäta:p

Men han är 137 i manken och har
125-115 i täcken
COB i grimma
COB i träns
Full och COB i schabrak/vojlock
Pony i benskydd
Small i boots
 

Liknande trådar

Utrustning Fick med ett träns från Antares till nya ponnyn. Skulle vilja köpa en ny nosgrimma men kan inte hitta någonstans vilken storlek tränset...
Svar
0
· Visningar
187
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 795
Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
839
Utrustning Tjo, någon som vet hur de olika märkena på rundbalsnät ligger i storlek? Vi har haft dom från granngården, hansbro sport lr va dom nu...
Svar
4
· Visningar
403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp