Storlek på manskapssadlar..

Siffran anger bomvidd och bokstaven sätesstorleken. Det finns tre bomvidder varav 1 är smalast osv.
 
Så här ligger det till :
St 1 : "avsedd för den vanligaste hästtypen" (halvblod)
st 2: avsedd för grövre hästar med brett välvda revben
A: för häst med hög manke
B: -"- låg -"-
C: -"- sänkt rygg

Ex: 1A : för medelgrovhäst med hög manke.

Bokstäverna har ingen koppling till sätesstorleken , då den är samma på alla manskapssadlar. /Andy
 
Glömde att säga att det finns bara två storlekar: nr 1 o 2.
(Sorry Cilva, men rätt ska va rätt)
 
Tack! Ser att det finns en hel del till salu nu på salusidorna. Vad beror det på??
 
Stämmer inte riktigt.
Enligt SoldI Häst 1963 är storlekarna som följer:
nr 1 avsedd för den vanligaste hästtypen
nr 2 avsedd för grövre hästar med brett välvda revben och mindre utvecklad manke.

A för hästar med hög manke
B låg manke
C sänkt rygg
 
Storlekarna är endera 1 eller 2.
Bokstavskombinationerna är avvikelser från dessa storlekar.
(som fan läser bibeln, Svea! Det står ordagrant på sid 38!) :devil:
Rätt ska va rätt!
 
Anders och jag skrev våra inlägg i stort sett samtidigt, men jag pratade i telefon, så det tog mycket lägre tid för mig. Eftersom jag inte besitter några telepatiska talanger kunde jag inte lista ut det. Sorry!
 
Anders och jag skrev våra inlägg i stort sett samtidigt, men jag pratade i telefon, så det tog mycket lägre tid för mig. Eftersom jag inte besitter några telepatiska talanger kunde jag inte lista ut att han satt och skrev samtidigt. Sorry!
 
Att det finns många sadlar till salu tror jag beror på att det är fel storlek för dem som har dem. Det är mest 1:or av olika varianter som utannonseras, vad jag kan se. Många av de som vill rida med manskapssadlar har grova hästar och vill hellre ha 2:or, dem ser man sällan utannonseras.
 

Liknande trådar

Utrustning Fick med ett träns från Antares till nya ponnyn. Skulle vilja köpa en ny nosgrimma men kan inte hitta någonstans vilken storlek tränset...
Svar
0
· Visningar
196
Utrustning Tjo, någon som vet hur de olika märkena på rundbalsnät ligger i storlek? Vi har haft dom från granngården, hansbro sport lr va dom nu...
Svar
4
· Visningar
411
Hemmet Alla ni som har en varmvattenberedare, vad har ni för storlek på den? Hur många personer är ni i hushållet? Funkar storleken ni har bra?
2 3
Svar
42
· Visningar
1 326
Senast: Seaside
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp