Storlek på ofödda föl.

A

annae

Vet någon ungefär hur stora föl som ligger i magen är vid en viss ålder? Mitt medryttarsto har gått ca 130 dagar, hur långt i cm är fölet då?
Finns det någon bok om detta?

Y

yodi

det finns en bok som heter att bli med föl av monica magnuson falk, margartha peterson brodda och stig holmstedt.

jag fick den själv när mit sto fick sit första föl och jag kan varmt rekomendera den.

enligt den boken så är fostret vid dag 120 20cm och vid dag 180 är den 60 cm.

lycka till med fölet :)

M

mannis

Hittade i en annan bok:
2 månader 7-10 cm långt från nacken till svans benen ser man tydligt och man kan fastställa kön.
4 månader: 2 kg, 20-23 cm. De första spåren av hår syns runt läpparna, hovarna har ytvecklats.
6 månader: 5,5 kg, 56 cm långt. Behåring syns på hela kroppen, yttre könsdelar bärjar framträda.
8 månader: 16-19 kg, 70-75 cm. Fostret intar en upprätt position. Manen och håret utmed ryggraden växer.
10 månader: 30-34 kg, 85-90 cm. Hårrem och tagel är utvuxet. Fostret är färdig att vända sig för förlossning.
11 månader: 35-50 kg,110 cm långt.
M vH Mannis

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är på jakt efter säkerhetsvästar till mina barn, och har letat igenom gamla trådar på ämnet men förstått av dessa att utbudet...
Svar
6
· Visningar
617
Senast: Kristall10
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 728
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
9 186
Senast: Snurrfian
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 610
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar