Storlek på ponny/häst

Scilla72

Trådstartare
Hej
Jag skulle behöva lite goda råd och få veta hur ni tänker. Min dotter är 11 år och ca 145cm och väger kanske 45kg. Hur hög häst bör hon ha? Vi går nämligen i funderingarna på att köpa henne en häst. Hon älskar hoppning. Just nu är hon medryttare på en arabhäst som är strax under 150cm och jag tänker mig en lite mindre häst. Har ni några råd gällande storlek och även ras?
 
Jag skulle titta efter en trevlig D-ponny om hon är intresserad av att tävla hoppning. Dessutom lär hon växa som mest de närmaste 2-3 åren. Ras är mycket mindre viktigt än egenskaper och utbildningsnivå på hästen och att ni har klart för er vad ni letar efter och hur prisbilden ser ut för den typen av häst. Har ni föräldrar erfarenhet av häst eller har ni någon hästkunnig vuxen ni kan fråga om råd och som kan följa med på provridningar? Har dottern en tränare som kan ger er råd om vilken typ av häst ni bör titta på och vilken nivå dottern befinner sig på i ridningen?
 
Håller med @Helophora, jag hade kollat med någon vuxen erfaren i närheten. Så gjorde alla på min ridskola, de frågade alltid ev. ridinstruktör eller någon erfaren. De har sett henne rida, vet hur hon fungerar som ryttare, mer vad kanske hon är ute efter och vad som därför skulle passa. :)
 
Jag skulle också rekommendera att fråga nån i närheten. Rider hon/du på ridskola också så kolla med en ridlärare. Passa också på att prata med medryttarhästens ägare. Det kanske till och med finns nån i stallet som är tränare eller likande som kan ge bra råd. För oss på ett forum blir det väldigt svårt då vi inte har en uppfattning av eran erfarenhet och ambition med hästägandet.
 
En D-ponny borde passa henne. Är hon bara elva år hade jag i alla fall inte skaffat något större, hon har många år kvar på ponny och det är lite tråkigt om hon vill tävla att gå upp och tävla mot vuxna redan nu.

Jag hade också tagit hjälp av ridlärare eller annan hästvan vuxen som vet vad hon kan när ni åker och tittar på hästar.
 
Finns ju även små arabhästar med ponnymått om hon nu gillar rasen. Men låter som en D-ponny är alldeles lagom för en 11 åring. Då har hon lite och växa i utan att ponnyn blir för liten direkt.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 908
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 281
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp