Storlek på sadel

VeraVesterlund

Trådstartare
hej! Hur vet man vilken storlek enns sadel är? Är fodervärd åt en häst och vet inte. Kan man typ mäta sadel för att få reda eller står det redan typ under?
 
Är det sits eller bomvidd du vill ha reda på? Vissa sadlar står det på lillkåpan på men många har ngn form av serie nummer som man antingen får luska ut vad den betyder eller så kan man mejla tillverkaren och fråga vad det är för ngt man har :).

Sits är dock enkelt att mäta själv, bara att ta ett måttband från en sadelknapp till högsta punkten på bakvalvet och omvandla till tum.

Man kan få ett hum om vad för bomvidd man har genom att mäta mellan sadelknapparna(eller ortstropparna om man kommer åt dom) och mäta vinkelt till där man gissar sig till att koppjärnet är i framvalvet. Dvs blir inte exakt men man vet i alla fall om det är en smal bomvidd eller extra vid ;).
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver under vad man skulle kunna gå för den här sadel! Det är en Santa cruzen under kåpan står det 16,5 Wide och sen i ena...
Svar
2
· Visningar
487
Senast: pajaztar
·
Utrustning Har en gammal sadel. Med märkning. Vet inget om den. Men verkar vara helt komplett. Märkning: En krona, o bokstäver O B
Svar
4
· Visningar
551
Senast: Myrten
·
Utrustning Hej, Har provat en sadel från Lippo på min häst och försöker nu komma fram till vilken modell det faktiskt är. Någon som vet var på...
Svar
2
· Visningar
472
Utrustning Hej! Kan någon hjälpa mig att tyda märkningen på denna sadel? Bommvidd? Tillverkingsår? Mm? Det är en Jeffries Falcon 18 tum
Svar
2
· Visningar
407
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp