Bukefalos 28 år!

Storlek på sjukhage?

Domino_s

Trådstartare
Om man skall bygga en permanent sjukhage, en i trä.... Rejäl och hållbar.

Vilka är optimala måtten för det?

Min tanke är att göra den en viss storlek, anlång så att man kan reglera storleken själv bara genom att sätta dit mellanplank...

Jag har kommit fram till 2 storlekar som känns lagom.

Antingen 4*8 m alltså 32 m2 eller 3*6 m 18 m2

Vad tycker ni kloka bukefalister, eller har ni andra förslag!

Mvh Domino_s
 
Sv: Storlek på sjukhage?

det viktigaste är att hästen inte kan "få fart" för att busa eller liknande. Men sen beror det ju lite på om det är hästar eller ponnyer samt varför de ska stå i sjukhage. Vissa skador kräver ju att hästen rör på sig lite men inte för mkt.

Det bästa är som du skrev att göra så att man kan dela av den efter behov. Jag hade gjort ca. 4x6. tänk på att lägga hagen så att hästen ar sällskap av de andra.
 
Sv: Storlek på sjukhage?

Jag byggde min 4*4 m (och precis utanför de andras hage) vilket inte hindrade min med halvläkt fraktur att galoppera runt när han fick tråkigt eller när det hände något spännande.

Jag skulle nog säga att det beror lite på vilken typ av skada hästen har, hur mycket utrymme den får ha att röra sig på.
 
Sv: Storlek på sjukhage?

Min häst har haft lite problem med sina fötter och har gått flera månader i sjukhage, då var det max 5 x 5 m som gällde. Han kunde också bocka och hoppa runt på stället :cool:

Bra att du bygger i trä, min har ibland bara haft tillgång till sjukhage med eltrådar och det kändes inte alltid så bra de dagar det blåste, svansen var farligt nära ständig kontakt med eltråden och allt foder blåste iväg. Kan du, så bygg även ett foderbord, gärna ett med SMÅ rut-hål så det tar tid för sjuklingen att äta sitt grovfoder :idea:

Jo, just det, jag hade valt den större sjukhagen, just för att kunna anpassa och dela av och skulle det inträffa att du har två sjuklingar kan det ju vara bra att ha ett "mellanrum" mellan hagarna så de inte står och drar i varandra (tex två rutor om 4 x 3,5 m med en meter mellan). Sedan kan man ju använda en större sjukhage mer, tex vid avmaskning är det praktiskt att använda små, lättmockade grushagar de första tre dagarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Storlek på sjukhage?

Min är ca 4,5 x 10m. Den delar jag på mitten om en häst inte ska röra sig så mycket. Ska de röra sig är den bra som den är. De kan ju inte springa i den.
 
Sv: Storlek på sjukhage?

janniehansson

Det är just min tanke, att man ska låta hagen växa i takt med att hästen får röra sej lite mer.

Sjukhagen kommer ligger precis jämte den andra hagen, med endast 4-5 meter emellan....

Flaekja

Jo, det där med att stutsa runt med en halvhysterisk matte som hoppas att skadan inte skall gå upp känner man igen...:cool:

Känner att trä är det enda alternativet, får man en riktig dåre får man väl dra en eltråd ovanpå för just det tillfället. Ska ha tätt emellan stolparna också så att det blir riktigt stadigt... :laugh:

Jättesmart ide med foderbord....:idea: Hade jag inte tänkt på!

Du läser mina tankar tror jag, det där med avmaskningen... det var anledning nr 2 som gör att jag ska bygga den... :D

Tack för alla svar!

Mvh Domino_s
 
Sv: Storlek på sjukhage?

Min sjukhage är 5x5 m. Den är i trä och 1.80 hög. Grusad och ingen eltråd.
Min häst har en tendens att hoppa över staketet i andra hagar därför valde vi att göra detta riktigt högt. Och ännu har han inte hoppat över! Men han tycker att det är riktigt tråkigt att stå där.
Han välter ut sin vattenbalja varje dag:(
 
Sv: Storlek på sjukhage?

Kan du inte bygga en 8*8 då? :idea: för då kan du lägga till en "ruta" ju friskare hästen blir.
 
Sv: Storlek på sjukhage?

om man ska ha sjukhage istället för boxvila så är det 4x4, max 5x5 som gäller. men annars beror det ju helt på skadan hur mkt plats hästen kan få. att bygga för stort är dock bara idiotisk, då kan hästen lika gärna gå i en vanlig hage. skaderisken blir nästan större i en för stor sjukhage, eftersom hästen kommer stanna och svänga och kasta sig omkring mkt mer=större påfrestning på benen än att bara galoppera rakt fram.

jag har haft 4x4 för skadade gaffelband, ca 10x10 för fång. allt beror på hästens temperament och skadans art.
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 533
Senast: Jeps
·
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 588
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 429
Senast: Luff
·
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 694
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp