Storlek på utrustning till D-ponny

Hästtjejen

Trådstartare
Hej! Det här känns så konstigt, heheheh. Det är ju liksom första gången jag skriver något här😂 Men jag antar att jag ska börja med min fråga: Min kompis ska få sin första ponny, och vi undrar lite grejer om storlekar. Allt från benskydd till sadel till täcke m.m. Ponnyn är en maxad D-ponny, en connemara.
 
Det är jättesvårt att säga storlek generellt. Min d-ponny slutmätt till 147 har 115 i täcken, s i benskydd, ponny i träns (går med vissa små cob) 10,5 i bett men trivs bäst med 11,5. Sadeln typ normal/normal mot vid. Min andra som är typ 144 har 125-135 i täcken, full i träns, 9,5-10,5 i bett, stor s i benskydd, vid till x-vid i sadel... Fråga säljaren eller prova er fram 😊
 
Hej! Det här känns så konstigt, heheheh. Det är ju liksom första gången jag skriver något här😂 Men jag antar att jag ska börja med min fråga: Min kompis ska få sin första ponny, och vi undrar lite grejer om storlekar. Allt från benskydd till sadel till täcke m.m. Ponnyn är en maxad D-ponny, en connemara.
Fråga säljaren vad de har använt för storlek på sina saker. Jag har en fjording på 140 i mankhöjd. Han har full träns och grimma, 12,5 bett och tyglar cob/full. Sadlarna är 17,5 tum bägge två (men kort anläggningsyta) x-vid järn, schabraken strl full. Täcken används sällan, men han har 125 i täcken. Benskydd S/ponny.
 
När det gäller att köpa sadel räcker det inte med att veta storlek, även passformen är OTROLIGT viktig. Där ska ni ta hjälp av en professionell sadelutprovare så att inte hästen får ont i ryggen.
Täcke till en maxad connemara skulle jag gissa på 125-135. Träns är troligen cob, men kan även vara full eller ponny.
 
D-Ponny på 145 :D Har både cob/ponny på träns och grimma,
Cob på tyglar,
10,5 på bett,
125 täcke,
S i benskydd.

Sadel får ni hitta hos sadelutprovare, har en 17 tum i dressyr och 16,5 i hoppningen. Schabrak blir Full på båda iaf. :)
Fråga annars säljaren angående storlekar :laugh:
 
D-Ponny på 145 :D Har både cob/ponny på träns och grimma,
Cob på tyglar,
10,5 på bett,
125 täcke,
S i benskydd.

Sadel får ni hitta hos sadelutprovare, har en 17 tum i dressyr och 16,5 i hoppningen. Schabrak blir Full på båda iaf. :)
Fråga annars säljaren angående storlekar :laugh:
 
Ingen ren d ponny men har haft fjording på 135+ och travare på 150.

Fjordingen hade;
Täcke 125-130
träns full-x full med cob-full sidostycken.
Bett 11.5
benskydd s ( alla var iofs antingen för långa eller för små i omkrets)
Sele cob

Varmblodet har;
Täcke 135-140
träns cob
Benskydd cob-full
Sele cob

Så en d ponny utan jätte huvud eller pytte ben borde cob fungera i det mesta.
Är dock bäst att mäta ut hur stort allt ska vara innan man börjar köpa på sig utrustning.
 
Vår är ca 145 cm men väldigt kort i kroppen och nätt.
Hon har 125 i täcken
Cob i träns och grimmor
Bett 9,5
Benskydd stl ponny
 
Det är jättesvårt att säga storlek generellt. Min d-ponny slutmätt till 147 har 115 i täcken, s i benskydd, ponny i träns (går med vissa små cob) 10,5 i bett men trivs bäst med 11,5. Sadeln typ normal/normal mot vid. Min andra som är typ 144 har 125-135 i täcken, full i träns, 9,5-10,5 i bett, stor s i benskydd, vid till x-vid i sadel... Fråga säljaren eller prova er fram 😊
En D-ponny på 147 som har 115 i täcken? Det måste vara väldigt ovanligt? :)
 
Det finns minst en till kortryggad arab (detta är arabkorsning) på bukefalos. Men 115 ligger betydligt bättre än 125. 😊

Min medryttarhäst på ca 150-152 cm, även det arabkorsning har ofta 115 på på både innetäcke och regntäcke. Ponny på träns, benskydd mm. Har samma länd-reflextäcke som jag hade till en b-ponny :o
 
Min d ponny på 148 cm hade 125-135 i täcke beroende på märke. Cob i träns och grimma samt benskydd. Full i schabrak, sadeln minns jag inte mer än att den var 16,5".
 
D-ponny på 144 cm mankhöjd:
Träns-cob och i värsta fall full
Sadelgjord-110 cm i hoppgjord och 50cm i dressyr
Tyglar- cob, funkar med ponny också
Benskydd- s eller ponny (han har väldigt små och smala ben)
Bett- 11,5 cm
Grimma- cob
Shabrak- full
Boots- S
Martingal/förbygel- cob
Pannband- cob
Huva- ponny
Sadel- 16,5 tumm
 
Beror helt på ponnyn. Skriver lite om min ponnys storlekar:
(han är en new forest, D ponny på 146 cm)
Grimma/träns: full
martingal/förbygel/brösta: cob
senskydd & strykkappor Ponny/S
boots: cob/M
damasker: cob/M
Terrängskydd: S fram, M bak
Täcken: 135
sadel 16,5”
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907
Utrustning Ska vänja in bett på min ponny född -21 i höst och har börjat titta lite på träns. Grejen är den att jag inte har en susning om vilken...
Svar
1
· Visningar
509
Senast: iNHALE
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
954
Senast: tanten
·
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Boräntorna
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp