Storlek ridbana ?

gadriel

Trådstartare
Jag ska (äntligen) få en ridbana! Nu funderar jag över vilka mått jag vill ha. Dessa tre står jag och väljer mellan:

30 x 50 m
25 x 60 m
20 x 60 m

Jag vill att det ska finnas plats för att rida dressyr, western, trail, bruksridning, hoppa lite hinder, ev köra lite med vagn. Ja plats för lite gott och blandat med andra ord nu när vi väl ska bygga.

Vad hade ni valt? Jag har fjordingar men det är ganska troligt att det kommer gå en del tyngre hästar också på ridbanan i framtiden. Det känns som 20 m är lite smalt för mina hästar som inte är så skolade i galoppen och därför kan behöva lite extra plats så jag tänker att det nog är bra att ha i alla fall 25 meter brett. Vill man rida smalare kan man väl alltid dela av lite, lättare än att bredda en för smal bana åtminstone.
 
Personligen skulle jag föredra 30*50, passar bättre om det är trail/bruksridning/hoppning ni kommer syssla mest med. Ska man tävla dressyr på lång bana (20*60), så kan det förstås vara bra att ha en sådan att träna på också, men det låter ju inte som det är dressyren som är huvudgrenen för er och man kan ju alltid åka iväg och träna på lång bana någonstans just inför tävling. För vanlig "vardags-dressyrträning" funkar det ju utmärkt med en 30*50-bana.
 
30 x 50 eller 25 x 60 skulle jag satsa på. 25 meter är minimum tycker jag när man kör.

Vill man ha lite bredare, som är väldigt skönt, så är ju 30 x 50 bättre.
 
Det känns som de flesta är överens om att 50 x 30 meter är det bästa så det blir nog det. Jag tror det måttet passar bäst in på platsen dessutom. :)
 
30*50 hade jag valt. jag har en på 20*60 och det är lite smalt med 20 samtidigt som man inte behöver 60m om man inte ska tävla dressyr på sånna banor.
vill man ha plats att galoppera så får man rida ute tänker jag ;).

och på en 30*50 bana så är det ju nekelt att väta ut en 20*40 bana om man ska ge sig ut på lite dressyrtävlingar :).
 
Min mycket lite ridna fyråring kan galoppera på min 20*40-bana men hon är ju Dponny ;)

Hur som, jag hade också valt 30*50, vill man träna dressyrmått så har man ju en utmärkt ursäkt till att köpa dressyrstaket och träna med också ;)
 
Men eller hur, klart man ska ha lite dressyrstaket :angel::banana:

Har mätt ut 30x 50 m idag på åkern där ridbanan ska vara och den passade in väldigt bra och det kändes bra så långt jag kunde känna i det höga gräset :p

Så ja, det får bli 30 x 50 meter :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 192
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Coras star
·
Anläggning Jag kommer få möjlighet att få hyra in mig på grannens ridbana. Ägaren skulle fundera på kostnad, men vad är rimligt att betala? För jag...
2
Svar
29
· Visningar
3 299
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp