Storlek till ”stor” C-ponny?

hästälskare45

Trådstartare
Jag funderar på att köpa c-ponny på 137 centimeter, han är ganska smäcker i modellen, har ädelt huvud och långa ben som han håller väl reda på.
Hur går det egentligen till med alla storlekar på sadlarna och schabraken?
Vilken storlek passar honom? Vilken storlek använder du på din C-ponny om du har en?Här han ni en bild på sötnöten :)
1569139757122.jpeg
 
Min c-ponny (som kanske egentligen var en liten d, han var inte slutmätt) hade jag vanliga schabrak i stl full och 17" sadel. Han såg ut som ett förminskat halvblod i kroppen och hade stl 135 i täcken.

Vad gäller sadel så ska den ju passa både häst och ryttare. En sadel som är för stor eller för liten i sitsen till ryttaren blir inte bra oavsett hur bra sadeln ligger på hästen annars.
 
Min c-ponny (som kanske egentligen var en liten d, han var inte slutmätt) hade jag vanliga schabrak i stl full och 17" sadel. Han såg ut som ett förminskat halvblod i kroppen och hade stl 135 i täcken.

Vad gäller sadel så ska den ju passa både häst och ryttare. En sadel som är för stor eller för liten i sitsen till ryttaren blir inte bra oavsett hur bra sadeln ligger på hästen annars.
Tack för hjälpen!
 
Vad du ska ha för storlek på sadeln behöver du ta hjälp av en sadelutprovare eller någon som är kunnig på sadlar för att veta. Det går inte att säga "så stor häst har sån storlek". Min c-ponny har 17,5" tror jag, eller om den är 17", med kort anläggningsyta iallafall. Schabrak i cob om det finns, oftast full.
Han har 125 på täcken, en annan jag hade i samma storlek hade 125 ibland och 135 ibland. På skydd kan min lilla plutt i bästa fall ha small/ponny, han har dock väldigt korta ben så ibland är de för långa. Cob på grimmor och träns.
 
Jag köper helst fullstorlek på schabraken till c-ponnyn. Jag tycker det är skönt att ha lite "extra" material så det går att få en rejäl lufttunnel under sadeln utan att remmarna som sadelgjorden ska igenom göms under kåpan. På sadeln har han 16,5". I täcken drar han smått, köper 115 till honom. Träns är svårt eftersom han är bred över nacke och panna, men smalnar av nedtill och och har ett inte alltför långt huvud. Oftast passar cob, men kör helst med full på pannband. Om det blir så att du köper ponnyn på bilden så har säkert nuvarande ägaren bra koll på vilka storlekar som passar. :)
 
Min c-ponny hade 115 och 125 i täcke. Köpte strl cob eller full schabrak. Grimma strl cob.

Du får fråga nuvarande ägare vad den har för strl eller mäta/prova dig fram 🙂
 
Min maxade c ponny hade 135 i täcken (140 i horseware ) allt mellan cob till full på grimmor och träns..Men nästa alltid storlek ponny på benskydd ibland cob 🤣 Hon var i för sig en ganska grov haflinger men iaf. Hon hade full schabrak och 18 tums sadel så 💁‍♀️
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 601
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 243
Senast: Squie
·
Utrustning Använder inte benskydd annars men tänkte köpa reflexbenskydd på Hööks nu i höst, men vet inte vilken storlek jag ska välja. Har två...
Svar
5
· Visningar
430
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 281
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp