Storlekar Dressyrgjordar

TheRedLightning

Trådstartare
Jag sitter och funderar på vilket storlek man ska ha till hästen.
Har i dagsläget en 70cm och det är lite jobbigt att spänna första gången (1:a hålet på stropparna på bägge sidor). Har funderat på att skaffa en längre, vet jag provade med en gjordförlängare, men tyckte inte alls om den.
Nu funderar jag om det räcker att köpa en 75cm eller om jag till och med ska leta efter en 80cm.

Anledningen till att jag funderar om de två olika är vart själva gjord spännena kommer att hamna, så de inte hamnar för långt upp och kommer skava genom sadeln till benet. Hur resonerar ni?

Tack på förhand.
 
Mät 2,5cm respektive 5cm uppåt från nuvarande sadelgjord när den är spänd. Så högt upp kommer de längre gjordarna, 75cm och 80cm. Kan bli lite mer skillnad iom olika resårer.

Jag vill ha gjorden rätt högt upp för att inte få så mycket sadelgjordsstropp direkt mot hästen. Min ena gillar det inte då han är lite kinkig kring magen.
 
Läste nånstans att det ska vara ca 1 dm mellan sadel och gjord när det gäller dressyrmodell.
Sen varierar det ju såklart, men det kanske vara ett bra riktmärke.

Att mäta som @Snurre skrev är annars ett himla bra tips :)
 
Jag har en gjord på 65 till mitt ganska smala fullblod. När jag hade kortare fick han skav för att spännena var ivägen för ben rörelserna. Jag tycker lite längre gjord verkar bekvämare för hästen.
 
Läste nånstans att det ska vara ca 1 dm mellan sadel och gjord när det gäller dressyrmodell.
Sen varierar det ju såklart, men det kanske vara ett bra riktmärke.

Att mäta som @Snurre skrev är annars ett himla bra tips :)
1 dm åt vilket håll? 1 dm från sadel och under hästen eller 1 dm från sadel och uppåt?
 
Mät 2,5cm respektive 5cm uppåt från nuvarande sadelgjord när den är spänd. Så högt upp kommer de längre gjordarna, 75cm och 80cm. Kan bli lite mer skillnad iom olika resårer.

Jag vill ha gjorden rätt högt upp för att inte få så mycket sadelgjordsstropp direkt mot hästen. Min ena gillar det inte då han är lite kinkig kring magen.
Ah, ska prova det nästa gång. :up:
 
Beror ju också på hur långa stropparna är på sadeln...
Har alltid haft en 60 cm gjord till min hyfsat stora häst (Holsteiner/eng fbl 171 cm hög) trots att jag har provat ett oräkneligt antal dressyrsadlar på honom. Sedan köpte jag en ny Prestige D1 Iceland och helt plötsligt var jag tvungen att jaga rätt på en 80 cm gjord för att stropparna var så otroligt korta!!!
 
Beror ju också på hur långa stropparna är på sadeln...
Har alltid haft en 60 cm gjord till min hyfsat stora häst (Holsteiner/eng fbl 171 cm hög) trots att jag har provat ett oräkneligt antal dressyrsadlar på honom. Sedan köpte jag en ny Prestige D1 Iceland och helt plötsligt var jag tvungen att jaga rätt på en 80 cm gjord för att stropparna var så otroligt korta!!!
oj, ja jag har en 65cm gjord och islandssadel till min islänning på ca 135 och ponny på 140, är i längsta laget på islänningen, nu har jag även en 55cm som hamnar mitt på stropparna .
 
Va?
Jag hänger inte med, finns det fler än ett håll? :p
Jag menar 1 dm från gjordes kant och upp till kåpan på sadelns nedre kant :)
Ja, vart stropparna slutar, om det är 1dm, från kåpan och uppåt eller om det är 1dm från kåpan och neråt.
T ex hoppsadlar slutar stropparna oftast ovanför kåpans kant, vissa dressyrmodeller under kåpans kant och hänger ner en bit. Så ville bara reda ut vilket håll du mena.
 
Ja, vart stropparna slutar, om det är 1dm, från kåpan och uppåt eller om det är 1dm från kåpan och neråt.
T ex hoppsadlar slutar stropparna oftast ovanför kåpans kant, vissa dressyrmodeller under kåpans kant och hänger ner en bit. Så ville bara reda ut vilket håll du mena.
Som sagt så är det säkert olika på olika modeller. :)
Men om du spänner gjorde så har jag läst att från där gjorde slutar när den är spänd till upp till kåpan nedersta del så är ett bra riktmärke 1 dm.
 
Beror ju också på hur långa stropparna är på sadeln...
Har alltid haft en 60 cm gjord till min hyfsat stora häst (Holsteiner/eng fbl 171 cm hög) trots att jag har provat ett oräkneligt antal dressyrsadlar på honom. Sedan köpte jag en ny Prestige D1 Iceland och helt plötsligt var jag tvungen att jaga rätt på en 80 cm gjord för att stropparna var så otroligt korta!!!
Och jag har en vanlig D1 till mitt halvblod. Fick byta från 65 som jag hade förr till en ELT som är 45..
 
Och jag har en vanlig D1 till mitt halvblod. Fick byta från 65 som jag hade förr till en ELT som är 45..
Tja, de måste ha ändrat på stropplängderna på D1 Iceland trots att de nekar till det, för jag hade en annan sadel av samma modell för två år sedan och då hade jag min 60 cm gjord...
 
Det är väl inte så konstigt att en islandssadel har korta stroppar, de är ju designade för små ponnysar, inte stora halvblod... ;)

1 dm under kåpan när gjorden är spänd tycker jag är ett bra riktmått. Är gjorden för kort kan hästen slå armbågen mot gjordens spännar.

Hur lång gjord man ska ha till en häst av viss stl går ej att säga, det skiljer jättemycket beroende på sadelkåpans längd, hur bred rygg hästen har (inte bara bomvidden men revbenens välvning) och hur djup bålen är. Tex kunde min arab på 147 cm ha samma sadel och 60 cm gjord som mitt halvblod på 175 cm!
 
Kan man mäta med ett måttband från stropp till stropp under magen och på så sätt få reda på vilken storlek man ska ha?
 

Liknande trådar

Utrustning Föredrar ni dressyrgjord med eller utan sånt läderskydd över spännena? Jag har alltid haft gjord utan sånt skydd innan men nu måste jag...
Svar
10
· Visningar
1 119
Senast: zarmino
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 613
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Gammal medlem under anonymt nick Vi funderar på att skaffa barn men har svårt att bestämma när Han: har fast jobb, inga konstigheter...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 003
Senast: Anonym6
·
Dressyr går det att ha det? eller kommer de bara ge skav då i och med att de inte ligger under kåpan? har en wintec isabell werth till mitt...
Svar
12
· Visningar
1 512
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp