Storlekspreferens på häst?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Satt och tänkte på hur olika storlekspreferenser folk verkar ha när det kommer till hästar. Vet en tjej som var ganska nätt och max 155 cm lång, som hade ett 185 cm grovt halvblod och trivdes jättebra med det, medan å andra sidan min mamma t.ex. alltid red (D-)ponny även som vuxen, fast hon var 172 cm. Så olika det kan vara! :)

Vad föredrar just du för storlek och modell på häst, och varför då? Hur stor är du själv? :)

Är 162 cm med korta ben/lång överkropp. Relativt normalbyggd skulle jag säga, väger kring 55-58 kg.
Föredrar "grövre halvblod" och "lättare kallblod", alltså t.ex. grövre äldre SWB, haflinger, irländare, lettiska halvblod, lättare tinkrar, welsh cobar osv.
Storleksmässigt främst 145-165 cm, m.a.o. stora D-ponnyer/små storhästar. Att jag föredrar den storleken är helt enkelt för att "lagom är bäst" anser jag. Blir hästarna väsentligt över 165 cm, i praktiken 170+, blir det drygt i markhanteringen och man får sträcka sig en massa hela tiden. Är de istället tal om säg mindre D-ponnyer och nedåt tycker jag det blir obalans i överlivet, och sitsen blir lidande i ridningen. Därtill kan jag pga. knäskada inte sitta på huk, varför det blir jobbigt att sätta på benskydd på sådana mindre ponnyer. Så lagom är bäst helt enkelt, anser jag. :)
 
Jag vill ha lättare typ av häst, ädlare modell, och kvick och alert i temperament.
Jag är 1.79 lång med mest ben 😎

Jag tycker hästar runt 1.70 av ovan modell generellt är lagom, men det går ju heller inte enbart att gå på mankhöjd då hästarna ändå kan vara olika i kroppen och hur de känns under ridning och ”bär upp” en längre ryttare.

Min nuvarande häst är 170 hög men mest manke . Lätt i modellen men bred i bål och bringa .

Min häst innan det var 1.60 och väldigt nätt och ädel, men bar upp mig helt proportionerligt ändå .

Trots min längd vill jag inte ha jättehästar. Tycker allt blir krångligare - mer att rida ihop/få fatt i, och krångligare med utrustning, släp osv.
 
Jag är liten och nätt, 1,60 och väger inte så mycket. Trivs klart bäst på ponny (C eller D, B känner jag mig jättestor på!) Liten storhäst fungerar också, helst under 1,55.

Anledningen är att jag gillar hästar som inte kräver styrka för att ridas ihop och som har ganska låg fallhöjd. Känner mig tryggare på dem helt enkelt.
 
Jag är 172 med långa ben. Jag föredrar väl hästar i 165-173 typ modell högt i blod.
Nuvarande är 165 av lite sportig, högblodig modell. Hyfsat grov/djup bål. Men kort rygg. Han är rätt perfekt tycker jag. Kvick, känslig och atletisk av naturen.
 
Jag är 163cm och trivs bäst på hästar under 160 cm.
Har gamla skador som gör att jag inte kan rida hästar med stora gångarter så inga flashiga dressyrhästar.
Vill ha en liten, krallig häst med bra hoppgalopp, precis som mitt Moln 😍

Molnet verkar vara en riktig drömhäst, tycker t.om. jag som är inbiten dressyrtant! Han verkar ha så himla härlig inställning! :love: Är inte han över 160 cm förresten, eller ser han bara större ut? Trodde han var typ 62-63 i mkh? :)
 
Jag är 174 och kraftigt byggd, har varit överviktig i perioder. Föredrar oavsett kroppsvikt grövre, mer satta hästar. Beror säkert på min tendens till viktuppgång att jag vill ha ”marginaler” :p

Mankhöjden är egentligen mindre viktig, kan känna mig stor på 175-häst om den är ranglig, och lagom på ett 160 kallblod. På förra jobbet red jag grov Islandshäst på 140 som svalde min längd bättre än medryttarhalvblodet på 165:laugh:
 
Molnet verkar vara en riktig drömhäst, tycker t.om. jag som är inbiten dressyrtant! Han verkar ha så himla härlig inställning! :love: Är inte han över 160 cm förresten, eller ser han bara större ut? Trodde han var typ 62-63 i mkh? :)

Han är rolig att rida drrssyr på också 😁
Är verkligen en drömhäst 😍
Han är 157 cm, det är jag som är kort bara. Ser ut som en ponny när vi är på dressyrträning med de stora bruna 😂
 
Han är rolig att rida drrssyr på också 😁
Är verkligen en drömhäst 😍
Han är 157 cm, det är jag som är kort bara. Ser ut som en ponny när vi är på dressyrträning med de stora bruna 😂

Det verkar så, verkligen en riktig drömhäst! :love:
I see, känner såväl igen mig! :D Även om H.H må vara +5 cm jmf med Molnet så sticker ju hans ponnylook och storlek ut jmf med alla Donnerhall-ättlingar :p
 
Själv är jag 168 cm och kraftig (muskler).

Föredrar hästar mellan 158 till 163 cm, vill ha lite massa i hästarna så inte för ädla vilket blir en kompromiss för mig då jag tycker om temperament på engelskt fullblod eller höjden då jag även trivs med fullblod och ponny/cob korsningar och jag vill ha tryck i bakkärran.
 
Jag är 162 cm, väger runt 56-58 kg. Föredrar små storhästar, gärna nätta i typen. Har en ganska nätt häst på 157 cm, precis lagom tycker jag! :) Har även ridit min kompis häst på ca 177 cm, han är väldigt smäcker, så det går bra det med! Men jobbigt när man ska sadla, lägga på täcke osv.
 
Det verkar så, verkligen en riktig drömhäst! :love:
I see, känner såväl igen mig! :D Även om H.H må vara +5 cm jmf med Molnet så sticker ju hans ponnylook och storlek ut jmf med alla Donnerhall-ättlingar :p

Haha!
Men det är roligt med något annat 😁
Älskar mitt lilla terrängtroll 😍
20181201_193428.jpg
 
@Bison måste säga att det är härligt att läsa hur glad du är i din häst och att ni passar så fint ihop 😄 det är dig väl förunt (minns din fd fina irländare som du passade så fint med som tyvärr fick avlivas ) 😞

Visst hade du en jättehäst för många herrans år sedan ?
 
Jag är 178 med långa ben och brukar känna mig lagom stor på hästar runt 170. Min egen häst är bara någonstans runt 160 (16hh) och även om jag tyckte att han såg väldigt liten ut första gången jag såg honom så känns han rätt lagom stor att rida. Jag brukar glömma av hur liten han är fram till det är dags att hoppa av och jag landar på marken snabbare än jag räknat med :D
 
Jag är 178 med långa ben och brukar känna mig lagom stor på hästar runt 170. Min egen häst är bara någonstans runt 160 (16hh) och även om jag tyckte att han såg väldigt liten ut första gången jag såg honom så känns han rätt lagom stor att rida. Jag brukar glömma av hur liten han är fram till det är dags att hoppa av och jag landar på marken snabbare än jag räknat med :D

Jag är också 178 med långa ben och instämmer med 170 :) om man får välja då :D

Kyra har sagt i någon intervju att ryttare med långa ben ofta enligt henne behöver korta stiglädren på vissa hästar för att få bättre inverkan. Vet inte om det blir så bra dock.
 
Senast ändrad:
Jag är 167 hög, nog hyfsat ’normalbyggd’, antar jag.

Jag har i min uppväxt inte riktigt gillat för stora(höga) hästar. Även om det var det jag hade att rida på. Red aldrig ponny tex.
Nu i vuxen ålder uppskattar jag verkligen de här 155-hästarna.

Sen gör jag mej nog faktiskt bättre på högre hästar egentligen.. Kandke mycket bättre till och med.

Men jag lär ju få en sån om allt går som det ska med fölet som är på g. :D
Mammahäst är 178isch och nog är den stoor, men aldrig stor att rida. Mer lagom, och jag ser lagom stor ut på den.

Sen är jag så nördig så jag uppskattar alla hästar och typer så jag kan nog inte riktigt välja där :cool:
 
Jag är 170cm, "normalbyggd" men just nu lite ur form.

Jag föredrar lite kvickare hästar, inga "skepp". Vill inte ha för stora hästar, men viktigaste är väl egentligen inte höjden utan känslan - "långa", sega eller "starkare" hästar trivs jag inte med.
Min vita jag hade var 172cm och högrest så gav ett stort intryck när man stod bredvid men när man satt på så var hon kvick i kropp och huvud och aldrig stark eller tungriden. Hottie är istället 162-163cm och ganska nätt, men tar mer ryttare än man tror och inget litet intryck alls utan det är mycket häst som rör sig stort när man kommer upp i sadeln på henne.

Modellmässigt gillar jag sportigare varianter, men det hänger väl ihop med önskan om den lite kvickare känslan. Så egentligen är det vilket som storleksmässigt, känslan är viktigast, men optimalt är nog runt 165 för att matcha min egen storlek. Men jag kan lika gärna rida c-ponny beroende på modell :p (c-ponny på bilden)
dsc_0042_57508fe02a6b226bd4ee8b53.jpg
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 883
Gnägg Detta är inte en annons! Mer fundering på vad jag ska leta efter. :) Jag har två barn, födda 2014 och 2016. Äldsta dottern avgudar...
Svar
16
· Visningar
1 967
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 324
Gnägg Hej alla bukare! Under en lång tid har min pappa och jag pratat om att skaffa häst. Ett stort steg i mitt liv men nu är det liksom...
Svar
6
· Visningar
1 628
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp