Storlekspreferens på häst?

Jag är 168 och mina hästar är två ytterligheter. Connemaran är slutmätt på 141 cm och nya hästen är 177cm. Tycker det är svårt att säga vad jag egentligen föredrar. Ponnyn är ju otroligt behändig att rida även om det förstås innebär viss teknik att rida när en är lite lång på hästen. Hästen är stor på alla håll och han kräver mycket mycket mer styrka och balans att sitta på. Samtidigt är det en väldigt pampig känsla att rida en så stor häst.

Ponny
43951677_10215398907597798_1218803863386062848_n.jpg


Jättehäst
45377566_10215537588984746_3115514000289300480_n.jpg
 
Jag är 168 och mina hästar är två ytterligheter. Connemaran är slutmätt på 141 cm och nya hästen är 177cm. Tycker det är svårt att säga vad jag egentligen föredrar. Ponnyn är ju otroligt behändig att rida även om det förstås innebär viss teknik att rida när en är lite lång på hästen. Hästen är stor på alla håll och han kräver mycket mycket mer styrka och balans att sitta på. Samtidigt är det en väldigt pampig känsla att rida en så stor häst.

Ponny
43951677_10215398907597798_1218803863386062848_n.jpg


Jättehäst
45377566_10215537588984746_3115514000289300480_n.jpg

Kan relatera så mycket till de raderna, känslan är verkligen så häftig! :love: Även om nu H.H och jag råkar vara lika långa/höga och han inte har så mycket gång egentligen... Men mycket massa! :love:
 
Jag är 178 cm, har ett fjordsto på ca 144 cm. Min har rätt mycket massa, märker inte av min längd så mycket. När jag rider syrrans ponny på 137 cm, dinglar benen desto mer.

Fick jag välja ut en till häst skulle jag vilja ha en som liknar min tränares sto. 175+ i manken, älgmule men mycket rörlig och maffig.
IMG_20181005_230453_239.jpg
 
Jag tycker generellt bättre om små hästar/ponnyer trots att jag är en bit över 170. Red d-ponny länge och min nuvarande är ca 160. Och varför... Jag gillar kvicka, explosiva hästar. Reaktiva. Blir de för stora tycker jag generellt de går miste om det.

Egentligen skriver jag under på det här. Jag är 175 med rätt lång överkropp, och fram tills för ca ett år sedan hade jag sagt att ca 160 är idealhöjd för mig. Jag gillar också kvicka, explosiva hästar där det händer saker NU när man ber om det, inte en kvart senare. Och precis som dig tycker jag att det ofta försvinner på stora hästar. Nästan bara ridit ponny tills jag köpte storhäst förra sommaren.

Men nu har jag vant mig med min som är 166-167, och rent storleksmässigt känns det helt perfekt. Så skulle jag köpa häst nu skulle jag kolla på de som är ca 165-168. Men helst ska de vara som en förvuxen racerponny :D (Där har jag lite att jobba på med nuvarande pansarvagn)
 
Är 175 och har två hästar. Den ena är 162 och av den äldre halvblodsmodellen dvs rätt satt och med mycket massa, den andra är av modern sporthästmodell och runt 175. Båda känns lagom men kan nog tycka att jag ser aningen lång ut på den lägre.
 
Jag föredrar hästar som jag kan komma upp barbacka på utan pall :D så max 160 cm.
Jag är 170 cm med långa ben så egentligen skulle jag kunna rida betydligt större hästar, men jag tycker mina som är 157 och 160 är precis lagom. Rider mycket barbacka och vill gärna kunna komma upp igen ifall jag ramlar/hoppar av i skogen :rofl:
 
Jag ser gärna att hästen är runt 170 cm, och har ett stort steg. Det känns bäst. Jag är 172 och kraftig.

Mindre hästar är mer praktiskt dock, men jag känner mig alltid för lång. Jag behöver ha lite höjd på hästen för att känna att det passar.
 
Tycker höjden spelar liten roll när det kommer till om jag känner mig stor/liten/lagom.
Har 2 på 160 cm hemma (mätt hemma så någon cm fel upp eller ner finns säkert), den ena tror alla är mycket större än vad han är och tycker han känns perfekt att sitta på medan den andra känns som mycket mindre häst att sitta på och har ridit maxade c ponnys som givit större känsla en den hästen.
Den som känns mindre har betydligt bättre steg både i längd och mekanik medan den som känns större har mer tryck i steget.
 
Jag är själv 176 med långa ben, hästen jag hade var runt 174 i manken med hög manke.
Skulle jag välja idag hade jag valt en mindre häst av många olika anledningar.
Jag har ridit ponny också och de jag ridit har "hatat" mig för att jag kommer åt dom och ber dom jobba. För mig hade nog varit optimalt runt 165 i manken, sen att jag drömmer att rida en 180+ är en annan femma. :p

05.jpg
 
Inte mindre än 150 cm helst och inte större än 170 cm. Den största jag ridit var nog 175 cm ungefär och i ridningen var det inga bekymmer. Men i allt annat var han för stor. Allt blev jobbigare. Lägga på sadeln, rykta, lägga på täcke osv.

Skulle jag säga en idealhöjd så är det nog 150-160 cm. Jag är 165 cm lång. Inte grov men inte för smäcker heller. Men det viktigaste är personligheten.
 
Jag är 176 och trivs på mina islandshästar. En är c-ponny storlek och den andra d-ponny storlek. Skulle jag inte ha islandshäst skulle jag kunna tänka mig liten häst :)
 
Är 173, hästen är 149 och lite grov, tycker det känns bra när jag rider, även om jag ibland tycker att jag ser lite lång ut på vissa bilder.
Nu har jag vant mig vid denna höjden och hade inte velat ha så jättemycket högre.

När jag red på ridskola för några år sen red jag en del stora på 175 och strax över, när jag vant mig tyckte jag det var skitkul, men kände även då att jag aldrig vågat ha en sån stor själv, så långt ner till marken :p
 
Jag är 158cm och trivs bäst på hästar 155-165cm i mkh. Dock har jag (i vuxen ålder) ridit allt från C-ponny till 185cm utan att jag tyckt att ridningen i sig blivit påverkad. Dock har jag svårt med det runtomkring när hästen blir för hög (170+) och tycker det är jobbigt att behöva ha pall för att borsta.

Gillar också kvicka, lätta hästar med mkt motor, men föredrar hästar med det temperamentet men lite mer massa i kroppen.
 
Jag är 183 lång men med relativt korta ben och lång överkropp, upplever att jag kan rida allt från 155-175 hästar om de är högresta och har mycket massa framtill. Trivs bra på vilket som, men vill gärna ha en lite kvickare typ av häst.

Min egna uppfödning som nu är 3 år visade sig bli ganska bra byggd till min kropp, han är idag 172 hög. Sen kunde han få ha lite mer tryck bakifrån och bli mer reaktiv men jag tänker att det kommer nog lite mer av det med kondis och mer utbildning.

B22855CB-223F-4167-AF0A-E151B044497B.jpeg
 
@Bison måste säga att det är härligt att läsa hur glad du är i din häst och att ni passar så fint ihop 😄 det är dig väl förunt (minns din fd fina irländare som du passade så fint med som tyvärr fick avlivas ) 😞

Visst hade du en jättehäst för många herrans år sedan ?

Tack 😊
Jo, han var 174 cm. Jättesnäll och trevlig men på tok för mycket häst för mig, mun dåvarande sambo som var 185 cm red honom en del. Trots att han inre var så rutinerad så hade han ofta mer koll än vad jag hade 😂

Hittade en gammal bild när jag rider en hopphäst på 170+, mormor till Hansson WL 😁
Ser ju rätt löjligt ut.
DSC_0412.jpg
 
Jag är inte så lång, 158cm, med längre rygg och ganska korta ben. Jag känner mig mest hemma på större ponnyer/mindre storhästar :) Med vissa undantag förstås, en kompis jättehäst passar mig utmärkt, så det beror nog inte bara på höjden utan på hur min kroppsform harmonierar med hästens.
Min nuvarande häst är ca 160, konstigt nog känner jag mig ibland jättestor på honom och ibland liten :D Oftast känns vi lagom dock. Han är ett engelskt fullblod som jag köpte när han var 3 år, då kände jag mig som en jätte på honom men nu då han är 8 år och har breddat sig känns det mer perfekt :)
 

Bifogade filer

  • received_930200807163173.jpeg
    received_930200807163173.jpeg
    183,3 KB · Visningar: 78
Det är så himla olika vad man känner sig bekväm med. Jag har alltid ridit stort. Vi hade inga ponnys på ridskolan när jag började som 7:åring heller, utan alla nybörjarungar red SWB från dag 1. Det var liksom inget mer med det.

Min gamla häst var 170 cm, välproportionerlig med stadig benstomme. Tre bra gångarter men ingen ferrari.

Jag är 157 cm, nyvägd idag på 52 kilo :D. Tyckte min 170-häst var helt perfekt för mig.

Tävlade en på 178, med lite mer flash, det gick bra det med, men var jobbigare fysiskt - då mest pga rörelsemönstret.

Jag pallar inte att sitta och styrkerida, men det gör jag inte på ponnys heller. Det är en disciplinfråga som går att träna bort rätt snabbt.

Skulle jag gå och köpa en ny idag skulle jag välja en som var bekväm att sitta på. Tantmoppe. En bra PRE skulle vara roligt faktiskt, men de jag haft råd med sprintar runt som symaskiner - så nä.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Gnägg Detta är inte en annons! Mer fundering på vad jag ska leta efter. :) Jag har två barn, födda 2014 och 2016. Äldsta dottern avgudar...
Svar
16
· Visningar
1 967
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 325
Gnägg Hej alla bukare! Under en lång tid har min pappa och jag pratat om att skaffa häst. Ett stort steg i mitt liv men nu är det liksom...
Svar
6
· Visningar
1 628
Senast: ufot
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp