Storlekspreferens på häst?

Jag är 1,68 och ganska "normalt" byggd. Föredrar hästar runt 1,60 i mankhöjd, gärna kvicka och mjuka hästar.
Det ska gå att hoppa upp från marken och har man dåliga fotleder som jag är det bäst med en inte allt för stor häst :)
 
jag är 174 lång, med lång överkropp. väger runt 60 kg. Föredrar små hästar av något grövre modell 😊 tror det är ponny-känslan jag vill åt. Hade ett halvblod på 172 innan som inte alls passade mig lika bra som nuvarande irländare på 157 cm
F06D6C3F-46CC-4F1B-A79C-7CF3CC2BED4D.jpeg
 
jag är 174 lång, med lång överkropp. väger runt 60 kg. Föredrar små hästar av något grövre modell 😊 tror det är ponny-känslan jag vill åt. Hade ett halvblod på 172 innan som inte alls passade mig lika bra som nuvarande irländare på 157 cmVisa bifogad fil 22211

Vilken läcker bild och fin häst!

Jag är ganska exakt lika stor som du (kanske väger några kg mer), och min ridhäst är en 145 hög, ganska rejäl islandsvalack! :D
 
Jag är ca 162/57. Får höjdskräck på allt över ponnyhöjd och undviker det alltid. Trivs bäst på ca 1,40 med lite bredd ☺️ Nuvarande fjording ligger väl där nånstans. Min förra connemara var ca 147cm och var absolut på gränsen till vad jag tyckte var okej 😁😂

Tänk så olika det kan vara! :D Vi är exakt lika stora, men 140 cm och "lite bredd" är typ min smärtgräns nedåt. 147 cm är å andra sidan min "lagom" gräns nedåt. :D
 
Är 178cm och har de senaste åren haft hästar mellan 140 och 170cm i mkh,
140 ponnyn var en fjording och var lite väl liten, höll mig till 30min pass och tömkörde mest då jag kände mig för stor.

De stora har varit runt 167-170 och fungerat finfint, bara det att jag blev lite höjdrädd på "gamla" dar.
Red lite nordisar ett tag och de låg på 150-155 vilket började kännas mer lagom :), nuvarande häst är 150 och smäcker, känns liten i början på passet och jag är mer medveten om hur jag balanserat mig i sadeln, men är rolig att rida och har stora steg :).

Så runt 160cm i mkh är nog mitt egentliga ideal för ridning, nu börjar jag ju köra mer och då är 150 en perfekt storlek :)
 
Jag är 167cm, normaltung med långa ben. Nuvarande djur är ca 175 vilket känns alldeles lagom. Före honom red jag C-ponny, det kändes bra då men nu skulle jag känna mig gigantisk på något så litet. Viktigast är dock känslan, med en bra kommunikation är det både lättare att bibehålla god balans på en för liten häst, och att ratta runt en för stor. Nackdelen med långbent djur är att man får snö/vatten i nacken av träden även om man inte rider först, samt att det gör mycket ondare att ramla av.
 
Satt och tänkte på hur olika storlekspreferenser folk verkar ha när det kommer till hästar. Vet en tjej som var ganska nätt och max 155 cm lång, som hade ett 185 cm grovt halvblod och trivdes jättebra med det, medan å andra sidan min mamma t.ex. alltid red (D-)ponny även som vuxen, fast hon var 172 cm. Så olika det kan vara! :)

Vad föredrar just du för storlek och modell på häst, och varför då? Hur stor är du själv? :)

Är 162 cm med korta ben/lång överkropp. Relativt normalbyggd skulle jag säga, väger kring 55-58 kg.
Föredrar "grövre halvblod" och "lättare kallblod", alltså t.ex. grövre äldre SWB, haflinger, irländare, lettiska halvblod, lättare tinkrar, welsh cobar osv.
Storleksmässigt främst 145-165 cm, m.a.o. stora D-ponnyer/små storhästar. Att jag föredrar den storleken är helt enkelt för att "lagom är bäst" anser jag. Blir hästarna väsentligt över 165 cm, i praktiken 170+, blir det drygt i markhanteringen och man får sträcka sig en massa hela tiden. Är de istället tal om säg mindre D-ponnyer och nedåt tycker jag det blir obalans i överlivet, och sitsen blir lidande i ridningen. Därtill kan jag pga. knäskada inte sitta på huk, varför det blir jobbigt att sätta på benskydd på sådana mindre ponnyer. Så lagom är bäst helt enkelt, anser jag. :)

Jag brukar gilla hästar runt 155-160 om det gäller varmblodiga raser, det är lite lagom. Den vita jag har (KWPN) är 162 och djup i bålen, den känns ganska stor men inte enorm. Sedan rider jag en del islandshästar, den jag oftast rider är nog 135-140 nånting i manken men ganska bred. Ett tag red jag en fjording som var slutmätt 140 och det funkade också bra. Jag är 170 lång, väger 60 kg.
 
Gillar små lätta kvicka hästar, o har då fastnat för araben förstås. Min förra var 155 cm, nuvarande 148 cm och byggd så att hon bär upp en lång ryttare (jag är 176 cm).

Har en unghäst som jag hoppades skulle bli över 150, men vid 2 1/2 års ålder är han fortfarande 145 :nailbiting:
 
Jag är runt 165cm och väger runt 60kg. Jag föredrar små hästar och d-ponnyer så typ 140-155.
På ranchen rider jag olika hästar varje dag och vårt utbud ligger där någonstans plus 4-5 hästar på 160-170cm.

Favorithästen är runt 145 och slimmad typ. Arabkorsning.
Majoriteten av våra hästar är quarterhästar
 
Jag är ca 170 cm och väger runt 55kg. Har tre hästar. Två på mellan 150-155 tycker det är lagom. Nr tre är ca 135-140 men jobbar på att bli större. Jag tycker syrrans halvblod känns otroligt stor ca 170. Men jag har ju aldrig velat rida större hästar samt att det är en otrolig skillnad i skötsel.
 
Jag är ca 170 cm, tung, hade en kort karriär på ponny och fick gå över på storhäst som tonåring. Har haft hästar från 162 upp till över 180. Känner mig mest hemma på hästar runt 175, men nätta i typen. Idag har jag en nätt holländare på 170, men smal att sitta på och kort i kroppen så tog ett tag innan jag hittade balansen då han kändes som en ponny att sitta på. Men han känns väldigt lagom idag.
 
Är 173 och hyfsat normalbyggd när jag håller mig i form :laugh:
Föredrar stora hästar över 170, clydesdalen på 185 var rena drömhästen på många sätt. Enda nackdelen är att det blir lite bökigare från marken. Sedan är det lite beroende på häst också, en nordis på 160 tex känns ju större att rida än ett nätt halvblod med samma mankhöjd.
 
Jag upplever att det där med vilken storlek man föredrar kan ändras genom åren. Förr hade jag alltid större hästar, mitt nuvarande stos mamma var 174 i manke, helt perfekt tyckte jag då. Kunde aldrig tänka mig en liten häst. Men den jag har nu blev helt enkelt inte mer än 162 (egen uppfödning) och jag har lärt mig att tycka om och föredra den här storleken då den är väldigt behändig.

Rider även en grövre ponny ibland på ca 140 i manke och känner mig bekväm med det. Jag är 168, väger väl runt 64 nu så jag behöver gå ner några kg för att passa ponnyn bättre. Går inte jättebra :angel: Ponnyn ska ändå vila nu då hon ska föla i april och sen ska hon inte sättas igång förrän till sensommaren så det är väl ingen brådska. Men just det här att hålla efter vikten är himla tråkigt och det är väl det då som gör att en mindre häst är lite svårare. Även om jag vet att hon lätt bär min vikt så tycker jag det är onödigt med varje extrakg jag har.
 
Jag är 164 och väger runt 80 kg så jag vill ha en viktbärande grov liten häst gärna runt 1,50 - 1,55 cm. Jag vill inte rida stora hästar då de har för stor gång.
 
Någon form av irländare? Korsningshästar finns det gott om i den storleken som är viktbärande.
Vill du ha renrasig så finns både Irish cob och whels cob:)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 883
Gnägg Detta är inte en annons! Mer fundering på vad jag ska leta efter. :) Jag har två barn, födda 2014 och 2016. Äldsta dottern avgudar...
Svar
16
· Visningar
1 967
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 324
Gnägg Hej alla bukare! Under en lång tid har min pappa och jag pratat om att skaffa häst. Ett stort steg i mitt liv men nu är det liksom...
Svar
6
· Visningar
1 628
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp