Storlekspreferens på häst?

Jag är 164 och väger runt 80 kg så jag vill ha en viktbärande grov liten häst gärna runt 1,50 - 1,55 cm. Jag vill inte rida stora hästar då de har för stor gång.

Säger också irländare. Allt från korsning, till IC, ID, och ISH. Även Welsh Cob skulle funka. Eller en större Fjording. :)
Sen är ju inte 80 kg så extremt mycket. Absolut att du inte ska rida en liten nätt ponny, men det mesta lite halvgrova över ponnymått borde ju inte vara något som helst problem. Visserligen lite större, 162 cm, men min H.H (på bild tidigare i tråden) tar 80 pannor utan att blinka.
 
Var nyligen på hälsokontroll via jobbet och vet alltså att jag är 165 cm (jag som alltid trott att jag är 167-168, börjar man krympa redan när man fyllt 40?) och väger 65 kg vilket jag för övrigt är skitstolt över eftersom jag gått ner tio kilo. :D

Jag trivs bäst på mindre hästar och har älskar ponnyer. Ras och typ spelar egentligen ingen roll, jag har insett att det är personlighet jag är ute efter. Under min uppväxt red jag det som fanns tillgängligt: ponnyer, stora halvblod, fd galoppörer osv. Mina egna hästar har varit små och nätta, har haft arab som var slutmätt d-ponny och ett fullblod som var ca 155 cm. Nu som vuxen återfallsryttare har jag fått en lätt släng av svindel och skulle inte köpa häst över 155 cm fast det är ju också så att om jag skulle köpa häst så skulle det vara en dottern (10 år) också kunde rida.

Jag red för övrigt en kompis kraftiga c-ponny idag och kände mig jättelång men när jag tittade på foton hon tog såg jag inte lång ut så det var nog mest för att det var ovant, vår medryttarhäst är kring 148 cm.
 
Är strax över 160 och normalbyggd med korta ben och kort överkropp, hör väl till längden :p Är lättast för mig med mindre hästar, men rider även stora. Allt från c-ponny på 135 till storhäst på 170+, men det blir så mycket häst att rida emellanåt. Min ena är ett nätt fullblod på ca 157-160, min andra swb är ädel på drygt 160 men är inte färdigväxt. :)
 
164 cm, 60-62 kg med kort överkropp och långa ben. Första hästen var 170 + i manken, nuvarande 149 cm. Inser såhär i eftertand att 170 cm bjässen var alldeles för stor för mig. Såg ut som en liten mygga på den. Trivs mycket bättre med hästar av d-ponny mått eller små storhästar ☺️
 
Jag är ponnymänniska i själ och hjärta och har alltid varit. Gillar ponnypersonligheter och det är alldeles lagom mycket häst att hantera. Tyvärr är jag 1,70 lång och tjock, så det ska vara stabilare modell på ponnyerna.

Har haft ett grovt halvblod på ca 165 i mankhöjd, typmässigt passade han väl mej ganska bra men han kändes lite väl stor och jag blev rädd då han inte heller var helt lätt alla gånger.

Köpte istället en fjording på ca 140 cm men han är bred så jag tycker inte han känns liten att sitta på. Nån cm till i mankhöjd hade dock inte skadat.. Försöker jobba på vikten så det ska bli lättare för honom.

Hade en fin medryttarponny förut, hon var en grövre new forest på ca 145 i mankhöjd, hon kändes precis alldeles lagom! :love:

På bilden är det jag och min fjording, tycker inte vi ser så oproportionerliga ut?
 

Bifogade filer

  • image.jpeg
    image.jpeg
    133,2 KB · Visningar: 67
Jag är ponnymänniska i själ och hjärta och har alltid varit. Gillar ponnypersonligheter och det är alldeles lagom mycket häst att hantera. Tyvärr är jag 1,70 lång och tjock, så det ska vara stabilare modell på ponnyerna.

Har haft ett grovt halvblod på ca 165 i mankhöjd, typmässigt passade han väl mej ganska bra men han kändes lite väl stor och jag blev rädd då han inte heller var helt lätt alla gånger.

Köpte istället en fjording på ca 140 cm men han är bred så jag tycker inte han känns liten att sitta på. Nån cm till i mankhöjd hade dock inte skadat.. Försöker jobba på vikten så det ska bli lättare för honom.

Hade en fin medryttarponny förut, hon var en grövre new forest på ca 145 i mankhöjd, hon kändes precis alldeles lagom! :love:

På bilden är det jag och min fjording, tycker inte vi ser så oproportionerliga ut?

Tycker ni ser alldeles lagom ut! :)
 
Tycker ni ser alldeles lagom ut! :)
Tack :)

Glömde också tillägga att jag spräckt två par termoridbyxor just pga att han är så bred att sitta på :angel: byxorna får nästan vara lite för stora för att klara det. Får också ganska fort kramp i höftböjarmuskeln om jag rider i dressyrsadeln.. Dags att börja stretcha.

Red en islandshäst i samma storlek i somras, det kändes som att sitta på en sill för mina ben hängde ju rakt ner istället för åt sidorna.. Men det var en väldigt trevlig häst :)
 
Satt och tänkte på hur olika storlekspreferenser folk verkar ha när det kommer till hästar. Vet en tjej som var ganska nätt och max 155 cm lång, som hade ett 185 cm grovt halvblod och trivdes jättebra med det, medan å andra sidan min mamma t.ex. alltid red (D-)ponny även som vuxen, fast hon var 172 cm. Så olika det kan vara! :)

Vad föredrar just du för storlek och modell på häst, och varför då? Hur stor är du själv? :)

Är 162 cm med korta ben/lång överkropp. Relativt normalbyggd skulle jag säga, väger kring 55-58 kg.
Föredrar "grövre halvblod" och "lättare kallblod", alltså t.ex. grövre äldre SWB, haflinger, irländare, lettiska halvblod, lättare tinkrar, welsh cobar osv.
Storleksmässigt främst 145-165 cm, m.a.o. stora D-ponnyer/små storhästar. Att jag föredrar den storleken är helt enkelt för att "lagom är bäst" anser jag. Blir hästarna väsentligt över 165 cm, i praktiken 170+, blir det drygt i markhanteringen och man får sträcka sig en massa hela tiden. Är de istället tal om säg mindre D-ponnyer och nedåt tycker jag det blir obalans i överlivet, och sitsen blir lidande i ridningen. Därtill kan jag pga. knäskada inte sitta på huk, varför det blir jobbigt att sätta på benskydd på sådana mindre ponnyer. Så lagom är bäst helt enkelt, anser jag. :)
Är 163 och föredrar en smärt häst, gärna fullblod, om ca 156-165, men rider såklart det jag hamnar på och en hel del av den uppfattade storleken på hästen sitter liksom i huvudet på den :D.

Men jag föredrar absolut att hästen är smärt framför grov ju större den är, så jag når med mina ben.
 
Slänger in frågan här, då jag inte orkar starta en ny tråd och ämnet ändå är närliggande.

Äh. :arghh:
Skulle för en gångs skull vara lite snäll mot mamma och låta henne rida H.H som en julklapp. Hon red i 20 år som ung, med främsta inriktning hoppning och FT och jag tänkte att det skulle vara kul för henne att få prova på H.H, som ju faktiskt är gammal avdankad H/FT-häst :D Jag tänkte mig ett enklare pass, tänk typ dressyr på LC-nivå, 30 min, med mest skritt och trav, kanske typ någon långsida galopp i varje varv max.

Bara det att hon nojar för att H.H inte skulle orka henne/det inte inte var bra för honom om hon red. :nailbiting: När jag hörde det kände jag bara....wtf? :crazy: :confused:
Hon menar att en ringrostig ryttare är mer obalanserad än en som rider varje dag, och med tanke på sin storlek (framförallt benlängd i kombination med vikt) skulle hon då riskera att bli för obalanserad och störa honom för mycket. Det förstnämnda köper jag absolut, men inte det senare. Så stor tycker jag inte inte att hon är i sammanhanget.
Hon är 172 cm och väger +/- 65 kg. H.H är ju som bekant 162 cm i mkh, ca. 540 kg tung och med mycket båldjup/massa. Därtill har han väldigt mjuka och "enkla"gångarter, "springande soffa".. Och som sagt, det skulle gälla 30 min i princip enbart skritt och trav, enklare ridning. Hon vidhåller dock att även 172 cm och 65 kg upplevs tungt om man inte är helt oberoende/stadig i sin sits. Jag håller med om att det kanske upplevs som större/tyngre än vad det egentligen är, men inte så mycket att det spelar någon roll i sammanhanget. Jag menar, 1/5-1/6 av H.Hs vikt är ju 90-110 kg, och så hon ligger ju hursom tiotals kilo under det.
Hjälp mig att resonera: Inte behöver väl mamma vara orolig för att vara för stor på H.H?! Eller är det jag som tänker "oförsiktigt" om honom trots allt? :crazy:

(Tror jag la upp bilden tidigare i tråden men strunt samma) Visualisering av hur 162 cm och +/- 55 kg ser ut på H.H. Då borde väl inte 172 cm och +/- 65 kg vara något problem? (Om det nu går att försöka visualisera det i huvudet?)

46525286_1765828096873848_2698707503184609280_n.jpg
 
Slänger in frågan här, då jag inte orkar starta en ny tråd och ämnet ändå är närliggande.

Äh. :arghh:
Skulle för en gångs skull vara lite snäll mot mamma och låta henne rida H.H som en julklapp. Hon red i 20 år som ung, med främsta inriktning hoppning och FT och jag tänkte att det skulle vara kul för henne att få prova på H.H, som ju faktiskt är gammal avdankad H/FT-häst :D Jag tänkte mig ett enklare pass, tänk typ dressyr på LC-nivå, 30 min, med mest skritt och trav, kanske typ någon långsida galopp i varje varv max.

Bara det att hon nojar för att H.H inte skulle orka henne/det inte inte var bra för honom om hon red. :nailbiting: När jag hörde det kände jag bara....wtf? :crazy: :confused:
Hon menar att en ringrostig ryttare är mer obalanserad än en som rider varje dag, och med tanke på sin storlek (framförallt benlängd i kombination med vikt) skulle hon då riskera att bli för obalanserad och störa honom för mycket. Det förstnämnda köper jag absolut, men inte det senare. Så stor tycker jag inte inte att hon är i sammanhanget.
Hon är 172 cm och väger +/- 65 kg. H.H är ju som bekant 162 cm i mkh, ca. 540 kg tung och med mycket båldjup/massa. Därtill har han väldigt mjuka och "enkla"gångarter, "springande soffa".. Och som sagt, det skulle gälla 30 min i princip enbart skritt och trav, enklare ridning. Hon vidhåller dock att även 172 cm och 65 kg upplevs tungt om man inte är helt oberoende/stadig i sin sits. Jag håller med om att det kanske upplevs som större/tyngre än vad det egentligen är, men inte så mycket att det spelar någon roll i sammanhanget. Jag menar, 1/5-1/6 av H.Hs vikt är ju 90-110 kg, och så hon ligger ju hursom tiotals kilo under det.
Hjälp mig att resonera: Inte behöver väl mamma vara orolig för att vara för stor på H.H?! Eller är det jag som tänker "oförsiktigt" om honom trots allt? :crazy:

(Tror jag la upp bilden tidigare i tråden men strunt samma) Visualisering av hur 162 cm och +/- 55 kg ser ut på H.H. Då borde väl inte 172 cm och +/- 65 kg vara något problem? (Om det nu går att försöka visualisera det i huvudet?)

46525286_1765828096873848_2698707503184609280_n.jpg
Nej det är inga problem. Förstår inte ens varför ni tänker att det skulle vara det.

Ridskolehästar går med både tyngre och mer obalanserade ryttare utan problem ju.
 
Nej det är inga problem. Förstår inte ens varför ni tänker att det skulle vara det.

Ridskolehästar går med både tyngre och mer obalanserade ryttare utan problem ju.

Nej, precis! Jag tänkte detsamma. Okej liksom om det hade varit min pappa (192 cm/110 kg), då hade jag liksom absolut förstått problemet och resonemanget. Nu är han dock hästallergisk, så det är ett icke-problem, men där hade jag ändå förstått diskussionen. Men liksom mamma och hennes 65 kg, jag förstod inte alls vad hon gafflade om. :confused:
 
Slänger in frågan här, då jag inte orkar starta en ny tråd och ämnet ändå är närliggande.

Äh. :arghh:
Skulle för en gångs skull vara lite snäll mot mamma och låta henne rida H.H som en julklapp. Hon red i 20 år som ung, med främsta inriktning hoppning och FT och jag tänkte att det skulle vara kul för henne att få prova på H.H, som ju faktiskt är gammal avdankad H/FT-häst :D Jag tänkte mig ett enklare pass, tänk typ dressyr på LC-nivå, 30 min, med mest skritt och trav, kanske typ någon långsida galopp i varje varv max.

Bara det att hon nojar för att H.H inte skulle orka henne/det inte inte var bra för honom om hon red. :nailbiting: När jag hörde det kände jag bara....wtf? :crazy::confused:
Hon menar att en ringrostig ryttare är mer obalanserad än en som rider varje dag, och med tanke på sin storlek (framförallt benlängd i kombination med vikt) skulle hon då riskera att bli för obalanserad och störa honom för mycket. Det förstnämnda köper jag absolut, men inte det senare. Så stor tycker jag inte inte att hon är i sammanhanget.
Hon är 172 cm och väger +/- 65 kg. H.H är ju som bekant 162 cm i mkh, ca. 540 kg tung och med mycket båldjup/massa. Därtill har han väldigt mjuka och "enkla"gångarter, "springande soffa".. Och som sagt, det skulle gälla 30 min i princip enbart skritt och trav, enklare ridning. Hon vidhåller dock att även 172 cm och 65 kg upplevs tungt om man inte är helt oberoende/stadig i sin sits. Jag håller med om att det kanske upplevs som större/tyngre än vad det egentligen är, men inte så mycket att det spelar någon roll i sammanhanget. Jag menar, 1/5-1/6 av H.Hs vikt är ju 90-110 kg, och så hon ligger ju hursom tiotals kilo under det.
Hjälp mig att resonera: Inte behöver väl mamma vara orolig för att vara för stor på H.H?! Eller är det jag som tänker "oförsiktigt" om honom trots allt? :crazy:

(Tror jag la upp bilden tidigare i tråden men strunt samma) Visualisering av hur 162 cm och +/- 55 kg ser ut på H.H. Då borde väl inte 172 cm och +/- 65 kg vara något problem? (Om det nu går att försöka visualisera det i huvudet?)

46525286_1765828096873848_2698707503184609280_n.jpg

Menar du på allvar att du är osäker på om någon med typ genomsnittlig längd och vikt kan rida en helt vanlig häst? :confused:
 
Slänger in frågan här, då jag inte orkar starta en ny tråd och ämnet ändå är närliggande.

Äh. :arghh:
Skulle för en gångs skull vara lite snäll mot mamma och låta henne rida H.H som en julklapp. Hon red i 20 år som ung, med främsta inriktning hoppning och FT och jag tänkte att det skulle vara kul för henne att få prova på H.H, som ju faktiskt är gammal avdankad H/FT-häst :D Jag tänkte mig ett enklare pass, tänk typ dressyr på LC-nivå, 30 min, med mest skritt och trav, kanske typ någon långsida galopp i varje varv max.

Bara det att hon nojar för att H.H inte skulle orka henne/det inte inte var bra för honom om hon red. :nailbiting: När jag hörde det kände jag bara....wtf? :crazy::confused:
Hon menar att en ringrostig ryttare är mer obalanserad än en som rider varje dag, och med tanke på sin storlek (framförallt benlängd i kombination med vikt) skulle hon då riskera att bli för obalanserad och störa honom för mycket. Det förstnämnda köper jag absolut, men inte det senare. Så stor tycker jag inte inte att hon är i sammanhanget.
Hon är 172 cm och väger +/- 65 kg. H.H är ju som bekant 162 cm i mkh, ca. 540 kg tung och med mycket båldjup/massa. Därtill har han väldigt mjuka och "enkla"gångarter, "springande soffa".. Och som sagt, det skulle gälla 30 min i princip enbart skritt och trav, enklare ridning. Hon vidhåller dock att även 172 cm och 65 kg upplevs tungt om man inte är helt oberoende/stadig i sin sits. Jag håller med om att det kanske upplevs som större/tyngre än vad det egentligen är, men inte så mycket att det spelar någon roll i sammanhanget. Jag menar, 1/5-1/6 av H.Hs vikt är ju 90-110 kg, och så hon ligger ju hursom tiotals kilo under det.
Hjälp mig att resonera: Inte behöver väl mamma vara orolig för att vara för stor på H.H?! Eller är det jag som tänker "oförsiktigt" om honom trots allt? :crazy:

(Tror jag la upp bilden tidigare i tråden men strunt samma) Visualisering av hur 162 cm och +/- 55 kg ser ut på H.H. Då borde väl inte 172 cm och +/- 65 kg vara något problem? (Om det nu går att försöka visualisera det i huvudet?)

46525286_1765828096873848_2698707503184609280_n.jpg

Herregud ja, om hon VILL rida så släng upp henne bara!
Storleksmässigt skulle hon ha fått rida alla ponnyer jag haft (rejäla c- och d-ponnyer) utan att jag ens reflekterat över det, en stadig storhäst som är fullt igång lär inte bry sig om 10 cm/10 kg mer än vanligt.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885
Gnägg Detta är inte en annons! Mer fundering på vad jag ska leta efter. :) Jag har två barn, födda 2014 och 2016. Äldsta dottern avgudar...
Svar
16
· Visningar
1 967
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 325
Gnägg Hej alla bukare! Under en lång tid har min pappa och jag pratat om att skaffa häst. Ett stort steg i mitt liv men nu är det liksom...
Svar
6
· Visningar
1 628
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp