Storlekspreferens på häst?

Satt och tänkte på hur olika storlekspreferenser folk verkar ha när det kommer till hästar. Vet en tjej som var ganska nätt och max 155 cm lång, som hade ett 185 cm grovt halvblod och trivdes jättebra med det, medan å andra sidan min mamma t.ex. alltid red (D-)ponny även som vuxen, fast hon var 172 cm. Så olika det kan vara! :)

Vad föredrar just du för storlek och modell på häst, och varför då? Hur stor är du själv? :)

Är 162 cm med korta ben/lång överkropp. Relativt normalbyggd skulle jag säga, väger kring 55-58 kg.
Föredrar "grövre halvblod" och "lättare kallblod", alltså t.ex. grövre äldre SWB, haflinger, irländare, lettiska halvblod, lättare tinkrar, welsh cobar osv.
Storleksmässigt främst 145-165 cm, m.a.o. stora D-ponnyer/små storhästar. Att jag föredrar den storleken är helt enkelt för att "lagom är bäst" anser jag. Blir hästarna väsentligt över 165 cm, i praktiken 170+, blir det drygt i markhanteringen och man får sträcka sig en massa hela tiden. Är de istället tal om säg mindre D-ponnyer och nedåt tycker jag det blir obalans i överlivet, och sitsen blir lidande i ridningen. Därtill kan jag pga. knäskada inte sitta på huk, varför det blir jobbigt att sätta på benskydd på sådana mindre ponnyer. Så lagom är bäst helt enkelt, anser jag. :)

Jag är 154cm lång o vill att hästen ska vara nånstans mellan 162-166cm mankhöjd 😊
 
Storleken är en sån grej som faktiskt spelar väldigt lite roll för mig (just höjden då). Det säger mig inte så mycket om vilken känsla jag kommer få i sadeln. Är för övrigt 175 cm och väger runt 65 kg. Utgår från att jag kan rida kraftiga/välmusklade D-ponnys och uppåt utan problem.

Min egen häst är 165 cm och inte särskilt bred över ryggen vilket gör att jag som har långa ben ofta tycker det ser ut som att jag sitter på en ponny när jag ser bilder på oss :p Men jag upplever honom som ganska lagom stor i övrigt.
 

Bifogade filer

  • 556169B2-FC4C-43C8-85BB-373245F5A07B.jpeg
    556169B2-FC4C-43C8-85BB-373245F5A07B.jpeg
    293,1 KB · Visningar: 35
Själv så är jg 164 lång och väger +/-50 kg. Tävlar c-ponny och trivs alldeles perfekt på det. Brukar hjälpa en kompis att rida hennes storhäst ibland och den är i största laget för mig, det är en mindre modell storhäst, vi är lite osäkra på vad den är i manken men spontant skulle jag säga att den är 160.
 
Vad föredrar just du för storlek och modell på häst, och varför då? Hur stor är du själv? :)

pony.jpg


Jag är 166 cm, normalbyggd och rider en nätt ponny på ca 140 cm just nu, inte min häst dock. Jag ÄR aningens för stor för henne tror jag (fast hon verkar inte tycka det), men jag föredrar helt klart ponny. Idealet är under 150 cm. Plus att ponnymentaliteten generellt verkar passa mig bättre. :)
 
Jag brukade föredra jättar på typ 170 plus, men de senaste åren har jag bara haft tillgång till mindre hästar och rider normalt något på 150 upp till 160, men har även skolridit mindre när ponnisarna behöver utbildning!

Här är jag (har 176cm) på 140cm new Forest - definitivt för lång, men var inte särskilt svårt att rida i balans ändock.
IMG-20190118-WA0002.jpg
 
IMG_20171009_185629_834.jpg

Mer till vardags rider jag oftare den här storleken - typ 155cm cob med lite massa

Även om jag fortfarande föredrar långbenta fjllblod, så vänjer man sig vid det mesta!
 
Jag har ridit alltifrån C-ponny till hästar över 1,80. Är själv runt 1,60. Kan säga att den över 1.80 var den mest lättridna häst jag någonsin suttit på. Tycker att mankhöjden är rätt ointressant.
 
Jag har ridit alltifrån C-ponny till hästar över 1,80. Är själv runt 1,60. Kan säga att den över 1.80 var den mest lättridna häst jag någonsin suttit på. Tycker att mankhöjden är rätt ointressant.
Håller med, mycket lite har att göra med hästens mankhöjd hur stor den känns att rida utan tycker det hänger mycket mer på grovlek.
Tex känns en cob på 155 mycket större än ett engelsk fullblod på samma höjd.
 
Jag är 175 cm och normalbyggd, väger 60kg. Alltid föredragit precis som din mamma att rida en maxad D-ponny eller en mindre storhäst, ex en arab nu på 150 cm. Så länge både hästen och jag är starka o har bra balans tycker jag det funkar bra! :D
Min erfarenhet av storhästar över 165 cm sådär är att jag har svårt att hålla ihop dem och inte kommer nära dem som jag gör med en mindre häst. :/
 
Jag har ridit alltifrån C-ponny till hästar över 1,80. Är själv runt 1,60. Kan säga att den över 1.80 var den mest lättridna häst jag någonsin suttit på. Tycker att mankhöjden är rätt ointressant.

När det gäller ridningen håller jag med dig om att mankhöjden är rätt ointressant. Men jag (165 cm) tycker att hästar blir för stora när de närmar sig 175 cm. Då börjar det bli besvärligare att rykta, sadla osv p.g.a. höjden. Så jag säger att ca 150-160 cm är lagom för mig när det gäller helheten. Ridmässigt kan 175 cm häst vara mer lättriden än 145 cm ponny.
 
När det gäller ridningen håller jag med dig om att mankhöjden är rätt ointressant. Men jag (165 cm) tycker att hästar blir för stora när de närmar sig 175 cm. Då börjar det bli besvärligare att rykta, sadla osv p.g.a. höjden. Så jag säger att ca 150-160 cm är lagom för mig när det gäller helheten. Ridmässigt kan 175 cm häst vara mer lättriden än 145 cm ponny.

Håller med helt.
Jag är några centimeter kortare än dig och har ridit stora hästar som varit mer lättridna än min lilla skrutt.
Men hanteringsmässigt är det så mycket enklare med en liten häst.
Täcken, borsta, inte behöva ha en extra stor transport, massa mat, leta stora storlekar osv.
Älskar att min är så himla behändig 😁
 
Jag själv är 163 och väger ca 55 och föredrar helt klart mindre hästar/ponnyer. Mellan 145-155 tycker jag är perfekt. De ska även vara av nättare modell och inte framtunga, starka eller sega. Kan ju även rida större hästar men då är det bökigare att göra iordning och fixa omkring hästen:)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 882
Gnägg Detta är inte en annons! Mer fundering på vad jag ska leta efter. :) Jag har två barn, födda 2014 och 2016. Äldsta dottern avgudar...
Svar
16
· Visningar
1 967
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 324
Gnägg Hej alla bukare! Under en lång tid har min pappa och jag pratat om att skaffa häst. Ett stort steg i mitt liv men nu är det liksom...
Svar
6
· Visningar
1 628
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp