Stormen Dave

Ingen storm i Stockholm, men riktigt pissväder har det varit senaste dagarna. Regn, snö och kallt. Ibland har solen nästan tittat fram i typ 5 minuter sen har det blivit dåligt igen. Ser ut som att det ska börja blåsa ikväll.

I Östergötland blåser det rejält och ska bli värre framåt kvällen. Håller tummarna för att träden står kvar och att inget på huset går sönder (ska nog bli hårdaste vinden sedan jag flyttade hit för 6 år sedan).

Vi brukar ha det väldigt vindskyddat då vi bor inne i skogsområde men det har tagits ner äldre skog hos grannen så vem vet hur det kommer att blåsa nu.

Blåser på bra idag så hästarna är inne och mumsar hö. Är mest glad för att strömmen är kvar här än så länge då det finns ägg i kläckern.

Fick faktiskt en varning på mejl från länsförsäkringar igår om kommande blåst och att vindsäkra föremål 👍

Västra Götaland

Tidvis kommer det riktiga stormbyar, där det låter som att taket ska lyfta och träden vajar onödigt mycket 😬. Som tur är går vinden bort från huset och hundhuset, senaste stormarna vi haft så har träd fallit i skogen/på tomten, hoppas de står upprätt den här gången eller iaf fortsätter att falla bort från husen 🙈!

Är i norra Småland och det blåser friskt i byarna men inga stora händelser än. Strömmen har varit borta en stund medan vi var inne i stan och åt lunch.

Hemmavid har exet fått åka förbi och stormsäkra studsmattan så min stackars granne slipper få påhälsning av den.

Här i Glasgow har det idag snöat för första gången denna vintern. Inte ens när det var som smällkallast och supersnöigt i resten av norra Europa tidigare i vintras fick vi se så mycket som en snöflinga men när det är april minsann, DÅ ska vi få se på snö! Tack vädergudarna, verkligen.... tack. Och i övermorgon ska det bli 18 grader och strålande sol 🙃

Utöver detta verkar stormen till större del ha missat oss, det har inte blåst nämnvärt men som sagt varit skräpväder på andra sätt. Tror dock att det har tagit i ganska rejält i andra delar av Skottland.

Mitt i Dalsland, blåser på bra, flera träd som ramlat, dock är grannens studsmattor kvar, snöat, åskat, haglat och regnat. nån solglimt emellan åt.

Östergötland.
Än så länge inget värre än lite grenar som blåst ner. Visade först 30m/sek, men är nu nere på 24m/sek som värst ikväll.

Vädret pendlar mellan spöregn och strålande sol.

Vi har ett stort murket gråpäronträd. Det verkar stå pall vilket väder som helst. Konstigt nog.

Bor strax norr om Gbg och det blåser rejält. Gick en promenad med hästarna vid 8 tiden i morse och sedan gick de i hagen tills klockan 11. Nu får de stå inne resten av dagen. Vågar inte ha dem ute.

Ett mindre oljefat som stått vid garageknuten i måååånga år hade bestämt sig för att blåsa iväg men maken fick tag på det. Vindarna blåser nog på ett annat håll nu.

Uppsala. Blåser ganska friskt i byarna, men ffa har det spöregnat mer eller mindre hela dagen. Jag som behövde promenera ponnyn då hon gått från lösdrift till boxarrest fick promenera henne i ridhuset. Ska ut ikväll igen och hoppas verkligen inte att blåsten blir värre…

IMG_8859.webp

Bor strax norr om Gbg och det blåser rejält. Gick en promenad med hästarna vid 8 tiden i morse och sedan gick de i hagen tills klockan 11. Nu får de stå inne resten av dagen. Vågar inte ha dem ute.
Jag kom precis ut till att det hade trillat en stor tall i hästhagen... Nu är hästarna inne och jag hoppas verkligen att det lugnar sig så inget trillar på STALLET :( !!

Liknande trådar

• Vilken serie?
  • Social ångest eller annat?
  • Hur stötta pappa?
  • Hur gör ni med vovvarna när ni är sjuka?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka