Stormen Dave

Norra Småland, tillbringade eftermiddag och tidig kväll i ett hus på en höjd och där friskade det i ordentligt, men inget nedfallet. Hund fick dock rastas ute på åker eftersom ingen ville riskera att gå under gamla, stora träd. Vi kom hem till mina föräldrar utan missöden eller träd över vägen. De bor lägre beläget och här märks vinden inte alls när man är inomhus. Mycket småbråte som ligger i trädgården och på infarten dock.

Varit strömlös sedan 17.30. Blåser infernaliskt. Nyss hördes ett rejält brak. Helt kolsvart ute så det går inte att se vad det var. Enligt prognosen skulle det börja avta nu, men icke... I sådana här lägen är det inte roligt att bo på landet.

Usch förstår verkligen att det är otrevligt. Hoppas det inte blivit några allvarliga skador av det som föll. Jag tycker denna stormen är läskig och jag bor mitt i stan och vi har el. Men det blåser så mycket att det knakar i fönsterrutorna emellanåt.

Har tydligen fallit ett träd på vår gata mitt i stan.Publicerad på Göteborgs-Posten från början.

Jag körde förbi för bara några minuter sen och korsningen var helt avstängd i den riktningen. Kranbilar och grejer.

När jag körde åt andra hållet tidigare ikväll var det bara ett mindre träd som lagt sig, de större på samma ställe rasade redan förra stormen.

1000016818.webp

Vill egentligen inte alls vara ute när det yr saker i luften, men ska (förhoppningsvis) på jobbresa imorgon och lillmatte kommer inte kunna ta sig hem som tänkt så jag har fått ragga kattvakt...

Det har blåst hela natten, men jag har sovit bättre än jag trodde att jag skulle göra. Dock en massa UNDERLIGA drömmar - kanske har med blåsten att göra 🤪 ?! Det blåser fortfarande rätt friskt, men får hoppas att det inte börjar ta i mer igen. Hästarna är ute och jag hoppas att de får vara det hela dagen! Inget mer som har trillat än tallen som föll igår eftermiddag...

Jag bor några mil norr om Uppsala. Här verkar det mest vara otrevligt väder: fint igår morse men det övergick i spöregn..och blåsigt. Det blåste ordentligt när jag vaknade idag men det verkar ha lugnat sig lite nu, det låter iaf så.
Jag ska jobba idag så hoppas väl på att det är någorlunda okej inne i stan, men är det lugnt på jobbet så är det inte hela världen om det regnar idag.

Orange varning är borttagen men blåser en del ändå. Ska vara runt 20 m/s i byarna fram till kl 12-13 idag enligt prognosen. Orkanstyrka på vindarna uppmättes igår vid Vinga. Tydligen extremt ovanligt för Sverige. Är glad att jag inte planerade in någon resa under påsk hade inte velat försöka ta mig någonstans igår oavsett trafikslag om det inte varit helt nödvändigt.

Idag lågmäld vind och soligt väder, väldig kontrast från igår ☀️ !

Var nyss ute och kollade resultatet efter stormen; ett träd som nådde huset (tack och lov står resterande träsnitt den dungen kvar), ett stort träd som ramlat över staketet från utsidan, och två gigantiska träd som ramlat över staketet från insidan. Så mycket meck med staketet och merjobb med ved kommer det bli (och vår vedbod som redan är överfylld sen föregående stormar 🤪), men det kunde ha varit värre!

Orange varning är borttagen men blåser en del ändå. Ska vara runt 20 m/s i byarna fram till kl 12-13 idag enligt prognosen. Orkanstyrka på vindarna uppmättes igår vid Vinga. Tydligen extremt ovanligt för Sverige. Är glad att jag inte planerade in någon resa under påsk hade inte velat försöka ta mig någonstans igår oavsett trafikslag om det inte varit helt nödvändigt.
Jag är också glad att jag bara kan "sitta hemma" idag. Det blåser fortfarande på rätt bra, och enligt klart.se ska det blåsa 21 m/s i byarna. Då är jag glad att jag slipper ut och köra!

Det här är från samma ställe som @Islandshästryttare postade tidigare, taget igårkväll. I mitt bostadsområde är det alltid något som välter när det är storm, men den här gången har det varit ovanligt mycket faktiskt. Känns som att det varit lite annan vinkel på vinden?

1000016831.webp

Ett kvarter bort har de äldre höghusen pågående fönsterbyten, och det har tydligen varit rätt mycket osäkrade grejer lämnade över helgen på de 8 våningar höga byggställningarna. :banghead:

Lugnare idag, undrar om man vågar hänga ut fågelmatarna igen?

Liknande trådar

• Vilken serie?
  • Social ångest eller annat?
  • Hur stötta pappa?
  • Hur gör ni med vovvarna när ni är sjuka?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka