Stormen Dave

Det här är från samma ställe som @Islandshästryttare postade tidigare, taget igårkväll. I mitt bostadsområde är det alltid något som välter när det är storm, men den här gången har det varit ovanligt mycket faktiskt. Känns som att det varit lite annan vinkel på vinden?

Visa bifogad fil 183625

Ett kvarter bort har de äldre höghusen pågående fönsterbyten, och det har tydligen varit rätt mycket osäkrade grejer lämnade över helgen på de 8 våningar höga byggställningarna. :banghead:

Lugnare idag, undrar om man vågar hänga ut fågelmatarna igen?
Jag läste någonstans för ett tag sedan att det kan trilla fler träd om det blåser från en annan riktning än det brukar göra. Att träden blir "vana vid" att det blåser från ett håll och växer enligt det. Men om det helt plötsligt blåser från ett annat håll kan träden vara svagare och lättare trilla. Vet inte hur mycket sanning det ligger i det, men det låter ju inte helt osannolikt?

Jag läste någonstans för ett tag sedan att det kan trilla fler träd om det blåser från en annan riktning än det brukar göra. Att träden blir "vana vid" att det blåser från ett håll och växer enligt det. Men om det helt plötsligt blåser från ett annat håll kan träden vara svagare och lättare trilla. Vet inte hur mycket sanning det ligger i det, men det låter ju inte helt osannolikt?

Jo, det är min erfarenhet också, men det är ju baserat på en uppväxt i skogen så jag vet inte hur tillämpbart det är såhär i stadsmiljö där träden inte "väljer själva" vilka som ska bli de stora individerna? :confused:

Här stormar det friskt i dag med utanför Halmstad. Hästarna fick sova inne i natt vilket dom tydligt tyckte var skönt. Ett träd har fallit i hagen, flera ute i skogen över ridvägarna här. Markägarna kommer ha en hel del att göra närmaste dagarna här. Skulle ha hämtat hö i dag men ställde in och tar det till helgen i stället.

Vid tiotiden i gårkväll hörde jag ett knak och tänkte att det där lät inte bra. Det gick inte att se något i mörker och regn.
Det var en av grenarna på den gamla eken som gick av🙁
Inga människor eller bilar skadade. Huset för återvinning ser ut att ha klarat sig men vet inte hur det ser ut på andra sidan.
FB_IMG_1775462227455.webp

Jepp så är det. Och ett hygge kan ändra förutsättningarna i skogarna bredvid. För många år sedan blåste en stoooor ensam gammal halvrutten björk ner hos granne A, det var inte ens stormigt. Nästa storm blåste två halvstora tallar ner hos granne B. Dom hade stått i lä av björken trots att det var 50 m emellan.

Känner att jag är färdig med Dave nu, man ska inte avta o sen börja om med förnyad styrka några timmar senare och då även lägga till ett elavbrott, han blåser ff satan trots att det skulle avta nu
Jag kollar ju klart, SMHI och YR samtidigt. Klart har fortfarande 20-21 sekundmeter, men de andra två något lägre. De är överens om att det från kl 18-19 ska lugna sig betydligt - tack och lov!!

Men är inte det byggt för att kunna stå emot en del? Som jordbävningssäkra hus i tex Tokyo? Att just kunna röra sig är en del av poängen med hållbarheten av husen.

Jo, hade det inte kunnat röra sig hade det rasat rätt fort. Det är definitivt inte så jag vill bo, men de som flyttat in där borde ju vara medvetna om att det kommer vara så. Det är ju inte så att det sällan blåser i Gbg. :rofl:

Jo, hade det inte kunnat röra sig hade det rasat rätt fort. Det är definitivt inte så jag vill bo, men de som flyttat in där borde ju vara medvetna om att det kommer vara så. Det är ju inte så att det sällan blåser i Gbg. :rofl:
Jag tänker att det hade varit rätt coolt :D En ursäkt för mig att skylla på varför hyllor och tavlor hänger lite snett "äsch, du ser i syne, huset rör sig, det måste vara det, jag har satt det rakt!" :D

Liknande trådar

• Vilken serie?
  • Social ångest eller annat?
  • Hur stötta pappa?
  • Hur gör ni med vovvarna när ni är sjuka?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka