Stort dominant sto--hjälp!!

M

malört

Hej
Först lite bakgrunds info:
Jag har fått hem ett sto, 11 år, 170 hög. Hon har inte gjort så mycket i sitt liv, hon har bara gått i en hage tillsammans med sin bror och 2 ponnyerTills i våras då man skickade iväg henne på inridning och försäljning. Vet inte riktigt hur det gick där men har sett henne riden på film och det såg trevligt o bra ut. Eftersom hon inte vart såld (- vet ej varför) kom hon hem till ägaren efter 6 månader. Ägaren gjorde inte nåt alls med henne utan hon fick återgå till sin hage o lufsa runt med sina gamla kompisar. För 3 veckor sen blev ägaren utan stallplats och hästen kom hem till mig och jag skall nu sälja den åt ägaren.
Hästen var trevlig o snäll och är det fortfarande i stallet vid all hantering. Ägaren berättade att hon är väldigt dominant i hagen och därför får hon gå ensam i en stor hage med öppen mark och skogsdunge, men ändå bredvid våra andra hästars hage. Så att hon får sällskap. Där står hon lugnt o tryggt- inga problem. När hon varit här några dar så satt jag upp och red ut med min dotter. Gick bra ända till vi passerade ett geggigt område i skogen - då sparkade hon bakut(- högt).
Nästa dag sparkade hon bakut igen utan anledning. Fortsatte så några dar och sen beslöt jag att hon fick ridas på bana av säkerhetsskäl. Varje gång vi kräver nåt sparkar hon bakut. Vissa dar har vi bara gått ut på banan i 10-15 min och skrittat runt och sen gått in igen för att hon ska tycka det är enkelt. Ofta har vi lagt ut lite bommar och ställt ut koner för att hon ska ha nåt varierande att göra och det verkar funka – men så fort hon är less på en övning så sparkar hon bakut.
Nu har jag lagt ned all ridning och bestämt att jag skall börja från marken. Jag har tidigare gjort lite ledarskaps övningar med en annan häst som jag varit på kurs med och tänkte jag bara skulle gå lite på banan, träna start, stopp och back och flytta baken. Alltså börja om från början.
Att leda rakt fram och svänga inga problem. Att stanna funkade bara ibland, när det inte gjorde det – vände jag mig om och använder repet (att schasa henne bakåt för att hon inte lyssnar) lyfter hon huvudet högt över mig och går mot mig (snett framåt mot mig, på mig) Då får jag ta tag i henne och stopp henne för att inte bli rammad – när jag sen vill backa henne därifrån fryser hon fast med vikten framåt. Kliver jag henne på kronranden står hon kvar, lyfter inte på benet. Jag står hur hårt som helst och riktigt mosar hennes kronrand men ingen reaktion, schasar jag på med repet går hon över mig. Tillslut så måste jag sparka till på hennes ben för att inte bli mos men inte förrän efter ett par, tre sparkar backar hon det benet. (Jag ber bara om ett steg bakåt)
Försöker jag skaka repet för att be om back går hon på mig mera - med huvet högt och öronen bakåt och med bogen på mig, bryr sig inte alls om att det är obehagligt utan hon blir mkt förbannad.
Denna procedur upprepas ca 5-6 gånger till innan jag går in igen – hon visar ingen respekt alls , någon gång funderade hon lite och tuggade men annars mest avtrubbad. Fast jag gick inte in förrän hon backade. (backar bara ett steg i taget med eftergift så att hon hinner tänka)
Jag har tänkt att göra denna övning ”gå, stanna, backa i några dar men känner att hon hotar mig, hon springer inte över mig utan helt enkelt går över mig och behandlar mig som luft. Ena gången så schasade jag ut henne bredvid mig men hon kom lika snabbt emot mig igen med huvudet högt och jag var tvungen att ta tag i repgrimman för att inte hamna under. Det var enda gången hon tog fart.
Om jag går på henne hårt – får jag hårt tillbaka.
Tacksam för all hjälp jag kan få
Har ni några bra tips , gör jag rätt eller är jag för hård? För vek? Vet inte hur jag skall hantera henne riktig, hon är ju stor också.
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

*as garv* jag skrattar för jag känner igen mig, verkligen. Har upplevt samma sak. Det handlar om att vara stark, snäll, och aldrig ge upp. För jag utgår från att du kollat att hästen är frisk.
Jag har kommit en liten bit på vägen genom min envishet och en-"Nu ska jag för sjutton fixa det här" som jag inte kan förklara var den kommer ifrån.

Fakta:
Ditt sto tar ingen skit och det är du bara du som framkallar och befäster hennes utmanande beteende. Hon tycker inte att du är någon hon kan ha förtroende för.

Antingen slutar du arbeta med henne om du tror att beteendet kommer eskalera och leda till en farlig situation. Det finns ju även människor som bara inte fungerar tillsammans. Ni kanske är en missmatch.
Eller så får du kämpa lite hårdare och konsekvent jobba med dig själv. Hästen kan ju bevisligen redan allt. Gå en kurs i NH, läs några böcker och ta hjälp av någon som redan kan.
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Tack för svar - även om det inte kanske fanns nåt konkret i det.

Kurs har jag gått . ena gånge i norrtälje på håtögård. en hel sommar med ett sto som jag fick lära mig. att arbeta i rundkorall-löslongera och lastträna. Mkt lärorikt och stoet som var lite änsligt blev jätte fin några år senare. sen har jag gått kurs för en tjej som heter tror jag Susanne och kommer från skutskär, hon har tränat i usa tror jag det var med pat parelli. också samma sto hade jag med mig och vi arbetade för hand och även ridning i bara repgrimma.

Jag känner mig INTE helt grön när det gäller dessa övningar men jag har aldrig stött på en häst som är så respektlös som denna.
Hur ska jag förtjäna hennes respekt. Jag kanske måste börja på annat sätt än vanligt?

Jag kan tillägga att hon i dag på morgonen var lite loj, öronen lite halvt bakåt och såg allmänt lite småsur ut. hon har inte haft den uppsynen tidigare. utan alltid varit glad och trevlig.

Hon verkar så säker på sig själv och hon har nog aldrig behövt visa vem som är ledaren.
Hon är alltid lugn i övrigt och man lurar sig och tror att hon är gudasnäll. alltid snäll i stallet alltid snäll att leda till och från hagen- alla rutin mässiga saker sköter hon exemplariskt.

Men dock nu när jag kräver nåt annat än vad hon är van vid blir hon piss-sur. Hon är glad så länge hon får vara ifred och ompysslad.

(Böcker har jag också läs bla kommunisera med hästen och sven forslunds horsemanship i praktiken + en massa på internet.)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Tror inte det. känt igenom muskelmässigt( är själv snart klar massör)
och har inte hittat nåt speciellt, självklart finns en och annat spänning med hon har bara varit hos mig ett par veckor och bara fått massage ett par gånger ännu. men jag har koll på hennes kropp varje dag för det var de första som jag trodde också när hon började sparka bakut. därför har jag lite extra koll där

Iofs är hon inte vet bessiktigad ännu men jag tror inte det är nåt.
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Har varit där själv och ler igenkännande:smirk: Fast vår valde att stå på bakbenet och piruetta våldsamt istället för att sparka bakut.

Vi föröskte den "lugna vägen" ett tag, men en dag när han var värre än någonsin, tappade jag tålamodet, och "f*n flög i mig"- minns bara att jag tänkte typ."res dig då din j*vel, m,en jag ger mig inte".Stog där en stund på tvåbent häst och balanserade på gränsen, men rätt som det var gav han sig, och sedan funkade han tills vi sålde honom iallfall. Antar att det inte krånglat senare, vi har inte hört ngt iallfall:D

I vårt fall handlade det säkert om dominans- när han märkte att det inte gick att få av oss,skrämma oss så gav han helt enkelt upp...
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Skön att det löste sig för er. Jag är glad att hon inte reser sig.

Men nu har jag lagt ridningen på hyllan och tänker börja från grunden.
(Jag skulle önska att hon var en ängsligt häst istället - det är lättare än en dominant)
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Jag blir uppriktigt ledsen när jag läser sånt här.

Om det enda "problemet" är att den slår bakut ibland, varför skapa problem även från backen?
Titta på GP-hopphästarna!
Många slår bakut som tokiga.

Den är inte mkt riden o behöver nog motioneras mer än bara i skritt.

Den förstår inte alls vad du vill när du ska schasa den bakåt- varför gör du så?

Ett sto kan man inte börja att bossa över utan man måste vara en som respekterar individen.

Skaffa en tränare som kan hjälpa dig med ridningen, så ska du se att den förblir lugn o snäll även på marken.
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

???????????
:eek:

Jag tror inte vi är inte på samma nivå du och jag.
Vad gör du om en häst kliver över dig??
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Det var väl när du utmanade hästen som sen blev förbannad?

mitt sto är bra mkt större o världens snällaste. Den är oxå dominant i hagen, men det får val. ta hand om.

Det skulle gå att göra även henne till ett monster- om man gör fel.:crazy:
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Jag tycker inte att jag utmanade henne utan bad henne stanna och inte stå på mig/ gå på mig. Bad henne att ge mig lite space men då tände hon till. visade tydligt att hon tänkte gå/stå precis vart hon ville.

Kan tillägga att när vi har ridit henne har vi inte bara skrittat som det kanske lät. men eftersom hon visat detta beteende vid ridning har vi testat att minska på trycket och göra enkla övningar. För att hon skall tycka att det är roligt.
Jag ser ingen mening med att kriga sig igenom dessa situationer på hästryggen. Jag vill att min hästar skall tycka att det är roligt att jobba.
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

???????????
:eek:

Jag tror inte vi är inte på samma nivå du och jag.
Vad gör du om en häst kliver över dig??

Intressant det här var går kunskapen i hästhantering ??
Kurs efter -Kurs ? Eller handlar det om vad man gör hanteringsmässigt i vardagen och hur man förstorar upp problem .

Själv anser jag att *träna* hästantering inte fungerar vi har det lite var och en i oss till mans hur man går tillväga . Endel har det naturligt endel försöker lära sig men det blir inte alltid rätt :crazy:
Frågan är om vi när vi tränar våra hästar verkligen kan läsa av dom !
Är det dominans hon inte flyttar på sig eller blir hon så osäker att hon fryser fast och fattar pållen vad du håller på med ?? Ger DU rätt *order*?!?


Hemma hos mig ska djuren gå undan om jag ber om det ,detta är inget jag tränar men jag löser konflikter på en gång när dom kommer men inte träning .
Träning kan många gånger skapa en frustation och man kommer i en negativ spiral och det fungerar INTE att sätta sig på stona och tala om var skåpet ska stå :devil:
Till ett sto talar man om att den gör fel snabbt och koncist utan diskussion och sen går man vidare som inget har hänt *;)

Miaa
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Det var väl när du utmanade hästen som sen blev förbannad?

mitt sto är bra mkt större o världens snällaste. Den är oxå dominant i hagen, men det får val. ta hand om.

Det skulle gå att göra även henne till ett monster- om man gör fel.:crazy:


Så rätt så rätt du Axel ;)
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Till ett sto talar man om att den gör fel snabbt och koncist utan diskussion och sen går man vidare som inget har hänt *

Det som du säger här var precis det jag gjorde - hon stannade inte utan klev på mig/över mig och jag tillrättavisade direkt men fick inte alls den rektionen jag var van vid, hon gick på mig istället - hotfullt.

Jag kliver inte undan då. Men efter som hon inte kunde gå i grimman alls, alltså gå och stanna precis som alla hästar bör kunna, så "tränade" jag lite till.

Jag förstår inte hur du vill att jag skall gå vidare?
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Till ett sto talar man om att den gör fel snabbt och koncist utan diskussion och sen går man vidare som inget har hänt *

Det som du säger här var precis det jag gjorde - hon stannade inte utan klev på mig/över mig och jag tillrättavisade direkt men fick inte alls den rektionen jag var van vid, hon gick på mig istället - hotfullt.

Jag kliver inte undan då. Men efter som hon inte kunde gå i grimman alls, alltså gå och stanna precis som alla hästar bör kunna, så "tränade" jag lite till.

Jag förstår inte hur du vill att jag skall gå vidare?

Vad gjorde du då då när du sa till ? Fick du övehuvtaget en chans att berömma henne annars så tror jag att du varit för snäll och långsam :crazy: Och för träningsam Varför inte nöja dig med att hon gick undan nepp då ska hon stanna och gå som hästar bör kunna .

Be pålle om små saker som du tycker är viktigt och förstora inte upp saker som den bör kunna om du inte helt säker på att du löser problemet Be henne om en sak i taget ;)

Ett sto måste du hinna berömma precis när den kan tänkas tänka en tanke som är till din fördel , må än vara hur liten som helst denna tanke ,men där har du början till eran komunikation ..Är du för långsam skapar det problem !

Sen är Tanten 11 år och man kan tycka under inridning kan dom vara lite lättare för det är lite kul att det händer något .men sen när dom börjar få krav och dessa ston kan sitt arbete så är dom inte roliga .
Hade ett sto som gått och fisit ihagen i 8 år som fölmärr hur go som helst under inridningen och första tiden jag fick hem denna .
Efter ett par månader tyckte hon jag inte var skiten värd ;) Hon myste med alla i stallet utan mig för jag ställde krav och det var så illa att jag ville lämna tillbaka pållen meeenn allt löser sig om det bara får tid men icke sänkte jag kraven så mycket som du gjort i paddocken dom ska ha krav men snabba tillrättavisningar utan diskussion och sen massor av berömma när dom börjar tänka en tanke rätt ;)

Du kan inte sätta henne på plats .
Mvh Miaa
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Vad gjorde du då då när du sa till ?

Jag vände mig om och schasade till henne med repet( samma sekund som hon gick på mig)

Fick du övehuvtaget en chans att berömma henne

Eftersom hon gick på mig direkt och jag fick grabba tag i henne och försöka backa henne ändå vilket inte gick utan jag fick ta till "trampa på kronranden" och ändå ingen reaktion utan inte förrän jag kickar till på benet ett par gånger så hann det går ett par sekunder till innan jag fick respons. Och då fick hon direkt beröm genom att jag blixtsnabb sänkte min kropp och armar mm och bara lät henne vara för ett par sekunder och sen smekte henne på halsen. Jag tycker min timing för eftergift och beröm är bra=snabb.

Varför inte nöja dig med att hon gick undan nepp då ska hon stanna och gå som hästar bör kunna .

Tja , vissa människor tycker att detta enkla markarbete är trams och tycker att ridningen är det viktigaste, men jag tycker att kunna leda sin häst och stanna den är det viktigaste.
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Vad gjorde du då då när du sa till ?

Jag vände mig om och schasade till henne med repet( samma sekund som hon gick på mig)
Jaha då hade nog jag också stått med frastfrusna fötter och undrat vad fasiken du höll på med *en vevande människa vad sjutton vill hon *

Fick du övehuvtaget en chans att berömma henne

Eftersom hon gick på mig direkt och jag fick grabba tag i henne och försöka backa henne ändå vilket inte gick utan jag fick ta till "trampa på kronranden" och ändå ingen reaktion utan inte förrän jag kickar till på benet ett par gånger så hann det går ett par sekunder till innan jag fick respons. Och då fick hon direkt beröm genom att jag blixtsnabb sänkte min kropp och armar mm och bara lät henne vara för ett par sekunder och sen smekte henne på halsen. Jag tycker min timing för eftergift och beröm är bra=snabb.

Varför inte nöja dig med att hon gick undan nepp då ska hon stanna och gå som hästar bör kunna .

Tja , vissa människor tycker att detta enkla markarbete är trams och tycker att ridningen är det viktigaste, men jag tycker att kunna leda sin häst och stanna den är det viktigaste.

Ja du verkar ju ha det klara på hur du ska hantera pållen så fortsätt du och sparka på kronranden och schasa och veva mot henne så löser du nog problemet eller not:crazy:
Du ska nog tänka igenom vad DU ger för signaler och som jag skrev ovanför så kan man inte lära sig häst *bara* genom kurser man måsta ha känsla för hanteringen också likväl som med ridningen ..
Går en häst på mig vid stalldörren markerar jag detta på en gång jag TRÄNAR inte för jag ser till att det fungerar från vardagen MEN jag väljer vad som är viktigast från början .

Och med den erfarenhet jag har så kan jag säga de hästar som är svårast att bli av med problem är de hästar som lärt sig hantering av människor inte dom lösdrifthästar som jag fått hem som inte varit hanterade för fem öre .Men dom har varit både tama och självlastande efter 4 månader så vad jag gör rätt eller fel får väll pållarna tala för ;)

Mvh Miaa
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Jag vände mig om och schasade till henne med repet( samma sekund som hon gick på mig
När man gjorde så mot en valack som var illa behandlad, gick den till attack o bet flera st- i huvudet.

Jag gör oxå som du- tar itu med problem om de uppstår- inte värjer mig i förebyggande syfte.
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Det är svårt för att inte säga omöjligt att komma med lösningar över nätet. Men diagnos kan man ju ställa ;) En sak som är helt säker, hon visar hela registret på att hon anser sig som ledaren över dig. Det klassiska med att den ranglåge alltid ska flytta sig för den som är högre i rang. Det är ett beteende som vi hästansvariga aldrig får acceptera om vi inte vill ha (livs) farliga hästar, oavsett om de är sto eller inte.
Det man kan börja med, om man har möjlighet, är att kolla uppväxten. Har hästen vuxit upp i blandad flock och lärt sig "hästspråket" och de sociala regler som gäller, då är arbetet mycket enklare. Nu är inte fallet alltid så :eek:
Det man måste börja med är att göra klart vem som är ledaren. Då måste man börja med sig själv, hästen går på kroppsspråket, vad ger jag för signalen med det kroppsspråk som jag har? Du har väl märkt när man löslongerar följer hästen dina rörelser, ökar du så ökar hästen, är du tydlig så stannar hästen när du stannar, då har du märkt hur känslig hästen är på kroppsspråket och det är viktigt att man har rätt kroppsspråk vid kommunikationen med pållen.
När man väl etablerat ledarskapet (=förtroendet) hos hästen måste det underhållas i det dagliga rutinerna ex., hästen får inte äta ur hinken förrän du tillåter, du går alltid först om du inte ger tillåtelse till annat, man hanterar och flyttar hästen då och då ex. bakdelen. Men det viktiga är att ledarskapet gäller i allt du gör.
Har man lärt hästen rätt har den insett att människan är högre i rang, skall inte förväxlas med att vara en i flocken, och inte just den människan som hanterar den just då. Misslyckas man, testar hästen med varje ny människa :eek:
Men jag hade tagit hjälp av någon som tittar på ditt kroppsspråk och kan ge tips tillsammans med hästen för att komma igång.
Sista alternativet är att acceptera att jag inte rår på den här pållen, och om ingen annan gör det heller finns ju egentligen inget alternativ utan det är slakt som gäller. Men det ska gå långt innan det alternativet blir aktuellt ;)
BTW har du testat "7 games med henne"?

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Stort dominant sto--hjälp!!

Hej Rolle

tack för svar.

Hon har inte växt upp i nån flock direkt utan gått till sammans med 2 ponnysar , shettis och d-ponny + efter 3 år kom hennes halvbror till världen. Hon har alltid varit ledaren i hagen. Mamma till detta sto var en snäll fd ridskolehäst.

Jag har gjort beröringsleken men inte vågat haft henne lös. och bara med mina händer.

Kan tillägga att i stallet, i gången kan jag flytta henne åt sidan och bakåt . Det är precis som att hon där vet att hon är i underläge.
Jag kan inte flytta nedåt - få henne att sänka huvudet.

Ute har jag svårt att få hennes fulla koncentration.

Jag har tänkt tanken att ta hit nån tränare men vill gärna kunna hantera henne tills det går att genomföra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 593
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 907
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp