stort gerbilproblem

C

cipramil

mycket goda råd önskas! vet inte längre vad jag ska ta mig till! har i nuläget tre unga gerbiler och min tid med dem har varit ett enda stort helvete från början till slut.
jag har haft gerbiler i nästan femton år och aldrig haft några problem med introducering etc, men nu har jag gått bet.
hela karusellen började i våras då två gerbiler dog kort tid efter varandra (ena avlivades pga tumör, den andra dog av ålder), kvar blev då ungen zipper som nu alltså är ett halvår gammal.
hon var ensam ett par månader medan jag arbetade på att skaffa fram kompisar åt henne. det finns inte längre någon som föder upp gerbiler nära mig, så det fick bli två zoo-gerbiler, köpta från två olika butiker med två dagars mellanrum.

zipper blev snabbt vän med båda, agoutin strössel och deh'n kokos. dessvärre hatade strössel kokos redan från början, trots att de var precis jämngamla, båda var fem veckor.
så de båda fick turas om att vara med zipper medan jag jobbade hårt på att få de båda ungarna att bli vänner. efter en månad lyckades jag och jag kunde ha alla tre i samma bur. allt var frid och fröjd och jag lämnade bort gerbilerna till en kompis då jag åkte på semester.
när jag kommer hem får jag veta att zipper och strössel attackerat kokos och kompisen hade därför satt kokos i en egen bur. där hade hon suttit i en vecka och hade därför blivit en främling för zipper och strössel som blivit supertajta ihop.
detta var i juli och jag har fortfarande inte fått dem att vara vänner. zipper hatar kokos nästan ännu mer än strössel, och jag har haft en liten bur inuti den stora buren så att de kan ha noskontakt, samtidigt som jag delat på zipper och strössel.
nu har jag gett upp hoppet - kokos har blivit helt sönderbiten och har sår överallt och nu imorse upptäckte jag att hon lyckats bita av zipper en del av svansen (all skada de tillfogat varandra har alltså skett genom gallret).

jag har tidigare tänkt på avlivning, inte minst i zippers fall då hon blivit helt "galen" när hon fått nya kompisar. när jag särade på henne och kokos efter en sammandrabbning högg hon mig djupt i lillfingret och det lilla kräket var två millimeter från att bli avlivad mot badkarskanten.
strössel är snäll men skygg och är den enda som inte fått några skador. eftersom strössel och zipper är kompisar vore det enklaste att låta avliva kokos eftersom hon har samarbetssvårigheter, men samtidigt är hon supergosig att hålla på med. jag vill absolut inte avliva henne!

vad ska jag göra?
att annonsera efter nya ägare tycker jag känns lönlöst, efterfrågan på gerbiler är minimal, då känns avlivning som ett bättre alternativ. men det tar emot att avliva friska unga gerbiler, jag känner mig helt nollställd, tycker att jag försökt allt nu... :cry:
 
Sv: stort gerbilproblem

jag bor 6 mil sydost om göteborg...
 
Sv: stort gerbilproblem

Försökt satt ihop dem på neutral mark så att säga?
 
Sv: stort gerbilproblem

att introducera på neutral mark är väl grundregel nummer ett... :smirk:
 
Sv: stort gerbilproblem

För två år sen köpte jag tre honbebisar av uppfödare i stockholm (3 st just för att det var så långt, jag bor också i närheten av göteborg, OM det skulle hända nån nåt så skulle inte en bli ensam) dock sa uppfödaren att det skulle kunna bli problem med tre, och sen i efterhand sagt flera sagt att tre honor är att be om problem, honor bör helst bara hållas i par. Och problem blev det. Inte redan från början, men efter ett par månader försökte den ena döda en av de andra, hon höll på av och till under säkert två veckors tid. Och lyckades på snudd, det var bara en blodig trasa kvar av den utsatta. Jag särade dem och avlivade den "elaka" eftersom hon dessutom var svårt överaktiv, det var min uppfödare som rekommenderade detta eftersom hon inte var helt sund. De andra två var kompisar några månader, sen small det till och det var dödsstrider fram och tillbaka en tid innan jag fick sära på dem med, den ena fick en tå avbiten osv. Det går inte att sätta ihop dem igen, och de bor nu i separata burar. Tyvärr. :(

Om du inte känner nån som kan tänka sej att ta hand om nån av dina gerbiler, så rekommenderar jag ändå avlivning. En annons om billig gerbil lockar bara ormägare.... :cry:
 
Sv: stort gerbilproblem

Alltså hur har det gått med gerbarna?

:confused:
 
Sv: stort gerbilproblem

ingen förändring. nu bor kokos i en ensam bur och har ingen kontakt med de två andra - som är bästa vänner.
de sista dagarna innan jag separerade kokos och zipper lyckades de skada varandras svansar genom gallret, så nu har jag två svanstippslösa gerbiler....
 
Sv: stort gerbilproblem

cipramil skrev:
ingen förändring. nu bor kokos i en ensam bur och har ingen kontakt med de två andra - som är bästa vänner.
de sista dagarna innan jag separerade kokos och zipper lyckades de skada varandras svansar genom gallret, så nu har jag två svanstippslösa gerbiler....

Så tråkigt...men de överlever ju utan dem....*tröst*

Säkrast att kokos inte kommer ihop med de andra igen då...
 
Sv: stort gerbilproblem

problemet är att jag inte KAN ha två gigantiska dunaburar i köket.
jag vill verkligen inte göra mig av med kokos, då hon är så himla go. överväger att låta avliva zipper (den äldsta svarta) då hon blivit väldigt förändrad när hon fick kompisar, hon är mycket dominerande, konstant, nästan hysteriskt aktiv och vill ej vara med om någon form av hantering.
kan man introducera två vuxna honor till varandra? (jag har gjort det en gång förut, och då gick det - till sist)
strössel visade inte lika tydligt sitt hat gentemot kokos, såsom zipper gjorde.
 
Sv: stort gerbilproblem

Alltå vuxna gerbilhjnor är inte helt enkelt att föra samman, det är vi båda ense om!
Min ena hona är inte kry just nu, hon har varit skröplig av och till länge, men just nu är hon inte-pigg. Om det skulle vara så att hon gick bort, så kunde jag mer än gärna ta emot din lilla tjej..... men Wilma har varit döende förut och sen blivit tokpigg så man vet aldrig....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 461
Senast: Hoppsin
·
H
Däggdjur Hej! Jag skulle behöva tips och råd från er som har/har haft gerbiler. Jag har två stycken hanar men tyvärr kommer den ena att få...
Svar
0
· Visningar
1 953
Senast: Holida
·
F
Ekonomi & Juridik Skriver under anonymt nick, annars blir det för uppenbart vilken ridskola jag menar. Det är så här att det finns en ridskola där jag...
Svar
6
· Visningar
2 259
Senast: Mynta2
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 685
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp