Stort livsval arbetsmässigt

Villrådig

Trådstartare
Jag har fått ett "erbjudande" från min chef.

Jag jobbar i ett mindre företag. Företaget har 2 chefer huvudkontor och så den lilla plats där jag jobbar. Vi är 3 st på plats idag pga av coronan innan var vi 4.

I dagsläget sköter jag det mesta förutom personal och sådana frågor.

I och med coronan drog cheferna på handbromsen och vi skulle avveckla verksamheten på denna ort. Jag har jobb kvar på huvudkontoret lite mer pendling. Cheferna har också förhandlat med ett annat bolag om att fortsätta driva det här på plats.

Idag sa chefen rakt ut att Villrådig vi hade gärna sett att du tagit över och drivit det. Det är en stor möjlighet men också en stor risk.

Jag får lite anik. Min första tanke är Nej jag trivs med att vara anställd. Har varit chef tidigare och jag är inge dålig chef men tack vare ruggigt dåligt underlag och backnng gjordes jobbet omöjligt. De jag hade ansvar över hade respekt för mig och jag drev butiken enligt budget. Sen ar det annat bland annat cheferna över mg som gjorde det riktigt svårt att vara kvar då vi ofta hamnade i dispyt med varandra.

Vad innebär detta?

Vad behövs gå igenom.

Ringde och diskuterade lite med min mamma ( hon har lite koll på sånt här). Hon tyckte jag skulle ta en dag med min chef så kan vi gå igenom det ordentligt vad man behöver göra, uppstart mm mm

I dagsläget går vi +- 0 här. Vi bär oss med 4 anställda var vi med facit i hand en för mycket. (en säljare som faktiskt inte skötte sitt jobb) Jag har dragit in några stora projekt som sträcker sig över nästa år
Vi har en väl inarbetad kundkrets som vill ha oss kvar.
Vi har bra leverantörer
Mindre bra lokaler. De har velat byta ända sen de öppna egentligen. Platsen är helt rätt men inte lokalerna.

Det är en jättestor risk.

Jag upplever själv att jag är trött och det enda jag ser framför mmig nu är ännu mer att göra.

Jag drar i stort sett hela lasset själv på plats.

Lite input någon?

Veligt inlägg. Tänkte jag skulle prata igenom det med min sambo hemma ikvälL

Blev bara lite ställd när hen ställde frågan rakt ut. Hen har hintat om det ett tag men jaghar hela tiden tänkt att han inte menar mig.
 
Det är svårt att komma över att de vill att du ska ta över när det går +-0 men jag tycker att du ska göra som din mamma säger.
 
Håller med din mor. Be om att få tydligare beskrivet vad uppdraget innebär. Om det är tidsbegränsat eller tills vidare. Vilka arbetsuppgifter du förväntas göra. Om det finns några särskilda mål att nå. När det är tänkt att börja.
 
Det är svårt att komma över att de vill att du ska ta över när det går +-0 men jag tycker att du ska göra som din mamma säger.

Det här bar sig inte i början. Jag har varit med i 4 år och det har stadigt gått uppåt. Nu drar vi in mer i månaden än vad vi gjorde på hela första året men vi har också uttökat lokalerna och personalen. De räknade inte att det skulle bära sig första åren. När sen ytterligare en säljare anställdes som hellre ville sitta inne blev det +/- 0
 
Håller med din mor. Be om att få tydligare beskrivet vad uppdraget innebär. Om det är tidsbegränsat eller tills vidare. Vilka arbetsuppgifter du förväntas göra. Om det finns några särskilda mål att nå. När det är tänkt att börja.

Med ta över menade hen att det ska drivas som ett systerbolag dvs ett eget företag.
Vi har ett större företag som är i funderingarna på att gå in och fortsätta driva detta här. De ska ha möte den 15 nov så jag har god tid på mig att ta ett beslut. Det är är ju bara bolla lite idéer om det ens är genomförbart.
 
Vill jag vara min egna chef? Jag trivs oerhört bra med mina kollegor och att vara på just detta företaget. Oavsett så är ju situationen ohållbar. Förändring kommer att ske

vet inte kanske läser in för mycket i det hela nu
 
Vill jag vara min egna chef? Jag trivs oerhört bra med mina kollegor och att vara på just detta företaget. Oavsett så är ju situationen ohållbar. Förändring kommer att ske

vet inte kanske läser in för mycket i det hela nu
Jag hade nog bett om ett möte precis som andra säger, men vill nog ändå peppa lite till att chansa. Tänker att det är så mycket lättare att ta över när så mycket finns på plats, förvalta och utveckla än att starta från noll. Kunder verkar nöjda, det låter som att du trivs.. Det blir systerbolag istället för separat företag.. Go you!
 
Vill jag vara min egna chef? Jag trivs oerhört bra med mina kollegor och att vara på just detta företaget. Oavsett så är ju situationen ohållbar. Förändring kommer att ske

vet inte kanske läser in för mycket i det hela nu

Jag hade absolut satt mig med chefen och diskuterat igenom det hela. Personligen hade jag nog inte kunnat låta bli att testa om det känns som om det kan gå vägen (jag håller med @Masqueradee ovan).
 
Vill jag vara min egna chef? Jag trivs oerhört bra med mina kollegor och att vara på just detta företaget. Oavsett så är ju situationen ohållbar. Förändring kommer att ske
Är du säker på att du kommer få vara kvar på bolaget om du tackar nej till att driva det lokala? Lite vanskligt att säga nej, och sen bli uppsagd pga arbetsbrist.
 
Är du säker på att du kommer få vara kvar på bolaget om du tackar nej till att driva det lokala? Lite vanskligt att säga nej, och sen bli uppsagd pga arbetsbrist.

Ja jag har jobb. Får ett större område att täcka men har blivit garanterad fortsatt hos företaget.

Jag håller på och listar för/nackdelar

Listar upp vilka jag ska prata med. Vilket stöd har jag om det skulle barka åt skogen mm mm

Har bestämt att prata med chefen i slutet av veckan och ta en genomgång om hur han tänkt. HUr mycket stöd jag kan räkna med mm mm

Försökt diskutera med sambon men han hade inget vettigt att komma med ha ha han bara jag står bakom hur du än vill göra.
 
Ja vad innebär det egentligen? "Ta över"? Ska du driva eget företag, är du en franchise eller blir du platschef?

Pratade med chefen igår och det blir eget företag i så fall. Vi kommer träffas i mitten av November för att gå igenom, hur han har tänkt sig och lite ideér mm

Han blev jätteglad över att jag funderat på det. Känns gott att ah dem i ryggen. Det kommer jag ju ha även om jag startar eget.

Funderingarna går.
 
Pratade med chefen igår och det blir eget företag i så fall. Vi kommer träffas i mitten av November för att gå igenom, hur han har tänkt sig och lite ideér mm

Han blev jätteglad över att jag funderat på det. Känns gott att ah dem i ryggen. Det kommer jag ju ha även om jag startar eget.

Funderingarna går.

Du startar ett eget bolag med eget aktiekapital, helt fristående från nuvarande arbetsgivare och tar över inventarier, kontrakt, anställda etc? I min värld krävs det en ordentlig due diligence av verksamheten innan beslut.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 819
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 151
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 838
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp