Sträckning??? Eller - de dåliga höfterna...?

Sv: Sträckning??? Eller - de dåliga höfterna...?

Uppdatering!

Vovven mår betydligt bättre idag; igårkväll vågade han knappt kliva upp i sängen, han var tydligt rädd för smärtan. Men idag visar han i stort sett ingenting!!! Jag håller honom lugn så gott jag kan, det blev koppelpromenad i morse och han lär inte få rusa omkring och härja än på ett bra tag. Men han rör sig obehindrat och den där låga, rädda uppsynen är försvunnen. Man kan gnugga honom på länden utan att han gnäller och i morse studsade han ut och ville hämta tidningen!
Så, jag har uppskjutit veterinärbesöket, han ska in och vaccineras om nån dag och börjar han inte markera alls innan dess får det vänta.
Jag håller tummarna att han bara sträckte sig igår, eller fick nån typ av smäll (typiskt att enda gången han skadar sig, befinner man sig runt hörnet och ser inte vad som hände!!), som går över av sig självt. Som han skrek kunde man tro att hela höftleden hoppat ur, men hade det varit en verklig skada, borde han väl ha visat smärta även idag?

Skönt att det går bättre. Ett tips i all välmening - låt bli all bollkastning i fortsättningen. Tvära kast och inbromsningar är helt galet slitigt på dåliga höfter och ger mer skada än nöje för en hund som har ledproblem och ont.
Motion med lugn uppvärmnining och "mjuka" aktiveringar är viktigast:)
 
Sv: Sträckning??? Eller - de dåliga höfterna...?

Naturligtvis har du helt rätt! Jag kan bara inte motstå hans lyckliga min varje gång vi kommer ut på ett fält, han studsar i sidled, svansen upp, jättelycklig, kasta, kasta, kasta!!!!! Vi har en stor snörboll som han sen kampar vilt med = lycka! Jag får hitta på nåt annat.......
 
Sv: Sträckning??? Eller - de dåliga höfterna...?

Naturligtvis har du helt rätt! Jag kan bara inte motstå hans lyckliga min varje gång vi kommer ut på ett fält, han studsar i sidled, svansen upp, jättelycklig, kasta, kasta, kasta!!!!! Vi har en stor snörboll som han sen kampar vilt med = lycka! Jag får hitta på nåt annat.......

Jo det är jättesvårt det där med saker man vet hunden älskar att göra, men du kanske kan hitta en gyllene medelväg. Kasta iväg/gömma bollen och han får spåra upp den i sele och lina kanske ? Då kan han ändå ha bollen kvar, men du kan styra honom:)

Likaså kan du fortsätta kampa lite, men se till att han inte gör häftiga hopp eller kast med kroppen. Lära honom att bara dra bakåt.
 
Sv: Sträckning??? Eller - de dåliga höfterna...?

Testa att ge honom bollen i munnen bara, han kommer säkert ta den och springa runt fälten och vara jätteglad :D
 
Sv: Sträckning??? Eller - de dåliga höfterna...?

+1
Härligt att höra!
Jag vill absolut inte måla f-n på väggen men du gör verkligen rätt i att ta det lugnt ett tag även om hunden själv verkar ha piggnat till.
Min ridgeback bröt ett mellanfotsben och visst haltade hon något men jag trodde att hon stukat sig eller liknande. Efter en halv vecka skulle vi ändå till vetten och jag bad henne kolla tassen/benet.
Det var inte förrän hon sade "det känns krasigt, bäst att röntga" som jag insåg att Ilona verkligen var skadad. Hon hade två frakturer men gick alltså nästan helt normalt på benet trots att det måste ha gjort rejält ont (gissa om jag skämdes!).
Vad jag ville komma fram till var att de kan vara ganska illa skadade utan att visa det så jag hade bett vetten ta en koll vid vaccineringen precis som du var inne på. Och ta det lugnt tills dess :)!

(OT men om du inte kollat hunden hos en sjukgymnast eller liknande skulle jag absolut göra det med tanke på hans höft så att ni kan förebygga och fånga upp eventuella problem i tid. En BRA sjukgymnast/hundfysioterapeut kan göra smärre underverk även om de inte kan trolla med knäna :). Det är för övrigt något jag tycker att man kan kosta på ALLA hundar någon gång emellanåt.)
 
Sv: Sträckning??? Eller - de dåliga höfterna...?

Vad märkligt.. Jag har också en stor hund i samma ålder som din med D-höfter, som också fick smärtattacker med gallskrik när han "sladdade" vid ett par tillfällen. Ingen hälta, bara dämpad och försiktig efter dessa attackerna.

Det är en lång historia men iallafall så tror veterinären efter undersökningen att det är min hunds höfter som spökar. Han sa att om hunden har pålagringar så kan det bli som små microfrakturer i dessa vid riktigt häftiga rörelser, det är dessa microfrakturer som orsakar den akuta smärtan med gallskrik.

Nu måste det såklart inte vara just samma med din hund men jag ville ändå dela med mig.

Min bjässe verkar såhär långt helt OK igen, inga mer smärtattacker och det är lika fullt ös på honom som vanligt. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp