STräckning - läkningstid? Eller vad annat kan det vara..

Alexandra_W

Trådstartare
Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i samma veva han fick senskadan lyckats smälla till hasleden så att en tidigare oupptäckt spatt triggades igång att bli aktiv. Hängde på håret ett tag där, men fick en chans och vi fick bukt på spatten igen. Såg jättefin ut efter behandling. Senan läkte han ut i rekordfart, men har ju fortfarande nedsatt hållbarhet.

Hursom, den 14 april busade de hejvilt i hagen, herrn ohalt och fräsch, men matte mumlade lite om 'aaakta senan lilla vännen, det där kan aldrig vara nyttigt' när han bar med bak så det stod härliga till. Hursomhaver, några dagar efter full ös-mevetslösbuset var han halt. Kändes inte sådär överdrivet otippat, och han fick några dagar men han blev snarare sämre. Rejält halt på VB i trav. Rådfrågade vet som tyckte att jag skulle skritta igång honom, då han ju vilat alldeles för länge pga senan för att spatten skulle må bra. Och se hur han svarade på någon vecka skritt, samt att ge honom pronaxen.

Tyvärr satte jag inte igång honom, då jag förlorade ena unghästen i samma veva, och kvarvarande unghäst inte alls tänkte gå själv när valacken togs ur hagen/stallet :crazy: Fick ägna lite tid åt att paniklösa sällskapsfrågan.

Den 2:a maj kollade jag (och en kompis) herrn på lina, och han såg stel ut i traven, TYDLIGT halt VB i traven, värre i vävarv, i högervarv syntes det inte så mycket. Rena, fina galopper åt båda håll. DET förvånade enormt, då han när han blir ofräsch först brukar utesluta höger galopp ur sortimentet och sen vänster. Långt innan man ser några andra synliga tecken. Så förvirrande värre. Hältan i trav på VB såg ut att sitta högt, från bakknäet och uppåt någonstans. Detta trots att han står på hög dos pronaxen.

Vilar VB frekvent i hagen, och jag menar verkligen HELA TIDEN. Såfort han stannade så vilade han VB, man såg honom aldrig stå still utan att vila VB, om han så bara stannade för en halv minut.. Ingen värme/puls/gallighet/liknande.

Den 4:e maj skrittade jag honom uppsuttet. Bedrövligt stel/oren i skritten (svårt säga hur mkt som var stelhet och hur mkt som var orenhet). Provade några steg trav och tvärhalt VB. Skrittade totalt 20 minuter, och kändes lite bättre i slutet men långt ifrån ren.

5:e maj skrittade jag honom igen. Likadans om dagen innan, utom att i de där stegen trav så 'löste' han det med att bli en symaskin. Dvs inte lika kännbart halt, men troligen precis lika ont, bara annan symptomlösning.

Var grinig och tjurig i hagen, började avlasta HF genom att ställa fram den framför sig. Fortf ingen värme eller liknande, gallig carpalleden HF och hasleden VB, men det är 'standardgallor' som han har mer eller mindre jämnt, och ingen förändring i dem. Bokar tid på klinik.

9:e maj kommer travandes i hagen när jag ropar. Öronen framåt och glad uppsyn, och TOKHALT vänster bak. Vi talar tre grader initialt, rent fördjävligt. Här var jag ganska övertygad om att nu var det slut, att spatthelvetet eller något annat med samma dåliga prognos gått åt helvete, och att här tar det slut. Han blev alltså mycket SÄMRE bara av de där två dagarna skritt. Står fortfarande på hög dos pronaxen.

16:e maj Ungefär en månad från hältan visade sig första gången. Klinikbesök. Avvikande rörelsemönster med VB i trav rakt fram på löpargången, men ingen typisk hälta, vet kan inte sätta fungret på vad det är men 'nåt är det ju helt klart'. Longering på mjukt underlag. Bättre än 2:a maj när jag kollad epå lina sist, men tydligt halt VB, ffa i vänstervarv. Sämre på hårt underlag än mjukt. Vet tyckte att 'det där är inte hasen, det där är något annat, högre upp'

In och böja. Högt böjprov, inte öm att böja, reagerar tre stege fter böjning och är sen helt ren. I övrigt INGENTING. Inte ens 'standardgraden' från hasleden VB som vi accepterar som normalläge sen utdömningen för hasledsdefekten. Dock lite stel iväg med VB.

Knas? Lederna mår alltså bra, men vad fan ÄR det då? Vet klämmer och känner, tycker han är spänd i svansroten, och hittar en ömmande muskel på insidan av låret, och tycker att hon tror att han fläkt sig eller sträckt sig. Berordrar ut oss på ridprov. Och med stöd från matte blir hältan mycket mindre, och efter en stunds trav och galopp värmer stor del av hältan ur även om den fortfarande märks.

Kollar för säkerhets skull bakknäet men nix, inga smärtreaktioner därifrån.

Eftersom matte är en nojig fan så får han en spruta tuppkam intravenöst, order om en pronaxenkur till, och hemskickade med order om att låta min equiatriker kika på honom (han skulle komma dagene fter), och sen skritt två veckor och sen sätta igång, om inte equiatrikern ansåg annat. Är han inte bra om ett par veckor ring igen.

Equiatrikern avbokade tyvärr, och i väntan på det besöket gick hästen i hagen och käkade pronaxen. Ingen skillnad jmf med hur han var på kliniken, mer än att hästen nu börjar bli allmänt grinig och deprimerad, går iväg när matte kommer etc.

23 maj Equiatrikern bekräftar vets diagnos. Är spänd i musklerna kring bakdelen, är dessutom sned i bäckenet och bogen. Efter rättning och massage etc lokaliseras 'källan' till ett översträckt muskelfäste vid hasleden. Equiatrikern lika övertygad som vet om att bästa medicinen är skritt och sen igångsättning, och att hästen ska vara fit for fight om några veckor.

Sen dess så har det hänt ungefär INGENTING.

Busar betydligt mindre i hagen än normalt, är inte alls lika grinig sen han fick börja ridas igen, men har flera gånger valt att inte följa med de andra ut på betet, utan stannat nere i vinterhagen och stått själv där (??). Är pigg och glad och idel energi och öronen framåt när man rider. Oren i skritten i början men det värmer ur. Traven markbunden och flack, oren på lös tygel men ren när han rids i form, det GÅR att rida dit 'ordentlig' trav med mer energi och lyft utan att han blir oren (fast jag undviker det, han ska ta det piano än). Båda galopperna finns, men går på dubbla spår mer eller mindre beroend epå dagsform i vägaloppen. Högergaloppen är mumma (och den brukar DIREKT försvinna när han är ofräsch).

Vilar fortf VB frekvent, korsavlastar HF. SÄtter i utsida först och rullar över inåt med HF (inte jättemycket, men skoslitningen talade sitt tydliga språk, och tittar men efter det och går bakom honom ser man det om man kollar noga). Ingen svullnad/värme/annat förutom standardgallorna.

Jag fattar ungefär INGENTING. Hur jävla lång tid tar en jäkla sträckning egentligen? Och vad fan skulle det annars vara? Kan ju ringa vet och säga 'hej,d et har gått ett par veckor men han är inte bra?', samtidigt - vad ska vet kunna göra liksom?
 
Sv: STräckning - läkningstid? Eller vad annat kan det vara..

Det beror ju helt på vad sträcknigen sitter, men nog tycker jag att det låter som en rejäl fläkning, du vet en sån där läskig sak som att bakbenen åker isär. Då får hästen även problem med den kända SI.
Vad är pronaxen för läkemedel? Hur länge har hästen stått på den höga dos? (orkade inte räkna efter)
Du och jag har mötts i en del diskutioner om hagar. Jag tycker det verkar som om dina hästar ofta råkar ut för skador just där. Har jag fel?
Dina hästar tycker jag verkar livfulla och glada och jag älskar själv när hästarna brallar och lattjar i hagen (eftersom det är ju det som hagen är till för enligt mig)..........men då bör hagen inte vara alltför kuperad.
gulan
 
Sv: STräckning - läkningstid? Eller vad annat kan det vara..

har vb ultraljudats nått nu? Min har ju haft problem fram nu ett tag.Och när vet tittade på honom så tyckte hon att det var med 99% säkerhet en gaffelband skada när hon såg honom innan ul.
Min var dock inte halt men rejält svullen och hadde ett udda rörelse mönster.detta visade sig sedan bero på att svullnaden tränger långa tåsträckaren så hoven får inte korekt överullning pga det.
kanske ide att kolla diagonala frambenet?
anledningen till att jag säger så är för att i min hästs fall har han överben på HB och frambens problemet sitter i VF.

Ang sträckning..på min tog det 2 v att få ordning på en rejäll sträckning som han drog på sig i vinstras.Dock kan ju det som din häst nu har komma av konstant avbelastning av hasen kanske?

ps Gulan
Pronaxen är ett inflammationsdämpande läkemedel med smärtstillande och febernedsättande egenskaper.
 
Sv: STräckning - läkningstid? Eller vad annat kan det vara..

ps Gulan
Pronaxen är ett inflammationsdämpande läkemedel med smärtstillande och febernedsättande egenskaper.
Ok tack!
Kanske någon vecka med Finadyne varit bättre mot smärtan?
gulan
 
Sv: STräckning - läkningstid? Eller vad annat kan det vara..

Du och jag har mötts i en del diskutioner om hagar. Jag tycker det verkar som om dina hästar ofta råkar ut för skador just där. Har jag fel?


Både och, beror på vilken häst vi pratar om. Generellt så ja de har mer hagrelaterade skador än 'normhästen'. Vilket dock mer är kopplat i att de busar så infernaliskt. Och mindre i hagarna. Visst skulle en platt hage utan någonting i minska frekvensen lite, men de lyckas där med tyvärr. Så att slopa vinterhagen (den kuperade) skulle ge en marginell skillnad, ihop med nackdelarna det skulle innebära (hästarna älskar den).

De flesta skadorna som varit allvarligare har inträffat på plan mark, där de ju får upp högre farter, tvärare svängar osv.

Om just det här inträffade på plan mark eller ej vet jag dock inte, eftersom jag inte såg när det hände. Men här är bilder från den aktuella dagen, så... :crazy:

https://lagring.storegate.se/user/P...e-4f0d-9ba6-443b2ac1049e&Image=1191768&Size=1

https://lagring.storegate.se/user/P...e-4f0d-9ba6-443b2ac1049e&Image=1191750&Size=1

https://lagring.storegate.se/user/P...e-4f0d-9ba6-443b2ac1049e&Image=1191744&Size=1

Som synes så plan mark, men..fullt ös medvetslös.. Och det var herrn själv som var drivande i buset, inte fyraåringarna, så kan inte ens skylla det på kompisarna..


Pronaxen är som sagts NSAID. Synnerligen effektivt (för den här herrn) för spattrelaterad smärta, och det vi trodde det var först ju. Sen så svarar han rent generellt bättre på Pronaxen än butta/finadyne, därför vi fortsatte med det. Totalt fick han pronaxen i dryga 3 veckor.
 
Sv: STräckning - läkningstid? Eller vad annat kan det vara..

VB är inte UL:ad nu på senheten. Jag var inne ett tag på om det kunde/skulle vara senan som gått åt skogen igen, men vet uteslöt det. Senan är UL:ad innan detta, och förvånade samtliga genom att ha 'läkt ut' i rekordtid. Det går inte att övht se att den varit skadad. Dock så är/var ju hållfastheten nedsatt i den, det tar ju lång tid att få tillbaka igen. Hältan är dock högt, och att 'provocra' senan via böjprov gav ingen reaktion. Det finns ingen värme/ömhet/fyllnad, men det gjorde det inte när den var mer akut heller, skadan satt ju såpass djupt. Dock är hela hältan annorlunda och som sagt högt, inte alls den låga 'vill inte trampa igenom'-hälta som var av senskadan.

Men ger det här sig inte kommer jag UL:a om den, men jag tror (tyvärr får jag nästan tillägga) inte att det är den.

Eftersom galopperna, inklusive högergaloppen, finns där och är såpass bra så finns det heller inget som tyder på hasavlastning heller, utan hasen tycks - ironiskt nog - mä bättre än på länge. Det som gör det så himla skumt. När jag åkte in var jag ju SÄKER på att hasen packat ihop, endera spatten eller defekten, och att det var 'över nu'. Men icke?

Så fatta att det är förvirrande, hasen mår bättre än den brukar till och med, men hästen var haltar än jag sett honom på många år (han är ju rejält smärttålig, och så halt som han var direkt i början av den här sträckning/vad det nu är, har jag aldrig sett honom.. Nu är det ju bättre dock, men soms agt, när ska det bli BRA då? Det är ju TVÅ MÅNADER nu.. Okej om han behöver längre tid på sig, men det är ändå 3 v sen equiatrikern var här..
 
Sv: STräckning - läkningstid? Eller vad annat kan det vara..

jadu det verkar ju uppenbarligen inte som det ska..ta nån plåt på bakknät kanske? Ev döva det för att se om det blir nån förändring.
Eller gå in "bakvägen" och känna igenom bäcket den vägen?Allt kan ju inte ET se/känna.
 
Sv: STräckning - läkningstid? Eller vad annat kan det vara..

jadu det verkar ju uppenbarligen inte som det ska..ta nån plåt på bakknät kanske? Ev döva det för att se om det blir nån förändring.
Eller gå in "bakvägen" och känna igenom bäcket den vägen?Allt kan ju inte ET se/känna.

Bakknäna är plåtade, ser citat veterinären 'helt exemplariska ut'. Bedövning gav som sagt ingen skillnad. (När han hade problem med spatten avlastade han hasen på bakknäna, så det fanns liksom med som 'källa' redan från början, men nix).

Rektalisera och känna på bäckenet kan man ju göra, men det finsn ingen ömhet/spändhet/annat kring bäckenet, och han protesterade inte mot irättningen. Men om/när han iaf ska in igen så är det ju bara att kolla vad som kollas kan så att säga. Jag tror ju inte senan är inblandad heller, men ger det här sig inte så kommer jag vilja ha nytt UL på den iaf, bara för att utesluta om inte annat.

Men som sagt, jag begriper inte. Allt talar ju för att det verkligen är en sträcknings/fläkningsskada precis som diagnosticerat, men ska det ta sån TID?

(Bad btw hovis kolla vä bakhov extra nog när vi skoddes, med någon väldigt VILD förhoppning om att han kanske kunde hitta något, en liten hovböld framme i tån t ex skulle ju känans som jackpot just nu. Men inte minsta lilla avvikande eller knas nånstans där heller. Iofs förväntade jag mig ju inte det, men blev ändå lite besviken, hade suttit bra med en förklaring...)
 
Sv: STräckning - läkningstid? Eller vad annat kan det vara..

En fläkningskada kan ta väldigt lång tid att läka.Även en sträckning om hästen är nersatt på annat vis .i allafall enligt min vet.

vet hur det känns ..går ju med min "dåre" som oxå är konvalisent för tillfället.
ringde vet senast i dag för råd ang frambenet på häst kraken där svullnaden nu kommit tillbaka när han gått av finadynet. :(

Lycka till med din häst och hoppas ni kan finna ut vad problemet är.
 
Sv: STräckning - läkningstid? Eller vad annat kan det vara..

Lady fläkte sig för x antal år sedan i hagen på vintern och det tog väldigt lång tid innan hon var riktigt hältfri.
hon fick ingen behandling utom vila och lugn motion så fort hon var ohalt på raka spår.
I tävlingstempo syntes det länge att hon känade av det.
Men ring vet o fråga. JAg hade laserbehandlat om grannen haft kvar sin laser. det brukar ge god efekt på en del muskelömhet.
annars är det bara att massera och jag stretchade henne ytterst försiktigt med.
 
Sv: STräckning - läkningstid? Eller vad annat kan det vara..

Mitt sto gick omkull och fläkte sig (bakdelen vreds åt ena sidan). Det tog sex månader att få ordning helt och hållet på.

Nu sitter jag själv här med en "fläkskada" (axeln) äter Naproxen och undrar hur lång tid det ska ta. Min axel är knackig trots att jag är smärtfri kanske jag ska tillägga, stram med nedsatt rörlighet och inflammerad i musklerna är jag ju även om jag inte känner något.

Det kan inte vara så att han fortfarande är väldigt kort och stram i det skadade området även om inflammationen är borta?
 
Sv: STräckning - läkningstid? Eller vad annat kan det vara..

Bewelinn - jo så kan det säkert vara - inte alls omöjligt. Jag vet ju som sagt inte varför han fortfarande inte är bra, men iom att han ändock blivit bättre, det värmer ur till viss del osv så är det ju absolut inte osannolikt att han är lite stel/stram/kort innan han kommer igång, och/eller 'minns' att det gör ont och 'spar' det lite.

Han BORDE vara kort/are etc iom att han avlastat så himla mycket..
 
Sv: STräckning - läkningstid? Eller vad annat kan det vara..

Tå ut/has in-avlastning kan indikera problem i eller omkring höften om jag inte minns fel från min "Horseowners guide to lameness" (livsfarlig bok).
 
Sv: STräckning - läkningstid? Eller vad annat kan det vara..

Mm, han brukar dock inte 'vinkla ut' så, tror det mer var en slump idag, jag höll på och puttade runt honom för att få honom att stå på benet tillräckligt länge för att jag skulle kunna ta en bild, men han gick in i 'vilomode' hela tiden. Och tror han stod 'off' strax innan, och bara 'vickade ner tån' sen som han stod.

ror jag iaf, ska kolla lite nogrannare närmsta dagarna, men är inget jag reagerat på att han vinklar ut, och jag borde hajat till för det (som jag gått och stirrat på den där..), så tror det bara var slump. Men, jag får åtekomma med säkert svar ang det.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
938
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 264
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 406
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp