Sträckt sig eller något annat? :/

I

Isbiteen__

Den 19 juli hoppa jag min ponny, och då kom vi i väldig hög fart i mot ett hinder.
Han är väldigt svår att reglera, skulle gått in på en volt.
Men blev lite dåligt med utrymme, men han kändes normal o taggad till att hoppa.
Han gör allt för sin ryttare, o hoppar i stort sett alltid.
Det var en oxer på 60 cm, innan hade vi hoppat 75 cm.
Men något händer, något stör han kanske de gick för fort.
Men han tvärnitar precis framför hindret, och jag flyger över huvudet.
Och han river första bommen med boggen.
Idag är han oren i sin gång i traven, har kort steg osv.
Har inte sett några konstiga tecken förens idag, longskera han i söndags ( 20 juli)
för att han skulle röra på sig, såg inget konstigt.
sen har han mest tagit det lugnt, sen börja jag rida han igen i går.. den 23 juli
och märkte direkt att han va konstig, jag sluta rida.. och longskera lite, såg lite markering på benet.
sen försvann de, typ som att han blivigt uppvärmd o så.
sen idag, kolla jag igen såg inget.
skritta fram, trava.. kände inget i vänster varv, men sen i höger.
så kom de igen, han gick orent som tusan.
inte mycket men lite.. kände direkt, att något är fel.
min tränare sa desamma, han går orent med höger fram.
så kolla vi han på grusvägen, o han visa att han hade ett kortare steg.

kan han ha sträckt sig i boggen, eller åkt på någon inflammastion? :/
vad kan man göra åt detta, ska ringa vetrinären imorgon.
och be dom komma så fort som möjligt, troligen kommer dom inte förens måndag typiskt hatar att vänta.
orolig för min lill kille :/
han stanna väldigt snabbt o är 100% säker att de kommit efter de, eftersom han bara vilat o skrittas osv.
och bråkar inte i hagen, utan har bra hagkompisar osv.
inga slagsmål eller något liknande, inga sparka eller rejsar i hagen o går omkull.
har du haft liknande problem?
vad gör man åt de, ska till klinik imorgon med en annan häst.
vill ta med honom, men finns nog ingen tid för de där.
får ringa o se om jag kan komma dit med honom snart med, men först tar jag ut vetrinären till stallet o kollar.
 
Sv: Sträckt sig eller något annat? :/

åter lite som när min häst hade inflamtion, då blev han väldigt ojämn framförallt på volter, och tog korstre steg emd ena benet. Har ni kollat så han springer rakt ? min häst har väldigt lätt för att spänna sej när han får någon skada och brukar då vara svårare att se vart det sitter.
 
Sv: Sträckt sig eller något annat? :/

Spara pengarna för att ta ut veterinär till stallet. De kan inte göra mer än kolla, böja och sen remittera till klinik eller tycka 'vi kan prova med butta'

Bättre ta klinik direkt.
 
Sv: Sträckt sig eller något annat? :/

Vi ska ta honom till klinik, har prata med vetrinären.
Och han sa att vi ska ta honom till klinik.

Han har sprunigt rakt, men springer inte helt rakt fram.
Varken för hand eller i ridningen, utan vill springa lite snett.
Eller hur man ska förklara :/
 
Sv: Sträckt sig eller något annat? :/

Förstår hur du menar. Jättebra att ni fått klinikråd/kliniktid, du får jättegärna uppdatera när ni varit in. Jag håller tummarna det inte är ngt allvarligt.
 
Sv: Sträckt sig eller något annat? :/

Förstår hur du menar. Jättebra att ni fått klinikråd/kliniktid, du får jättegärna uppdatera när ni varit in. Jag håller tummarna det inte är ngt allvarligt.


Tackar.
Hoppas vi kan få en akut tid nästa vecka, ska ringa o kolla på två olika kliniker och se vem som kan ta i mot oss snabbast.
vill ju kolla upp de nu på en gång, är så jäkla orolig :/
men han verkar pigg i överigt osv, trotts att han har ont.
nu står han inne på boxvila med en annan hästkompis.
för hon skulle stå inne på boxvila, pga av hälta.
så han var tvungen o göra henne sällskap.
får hoppas han blir bra snart, eller båda mina pållar bli bra snart.

uppdaterar så fort jag får mer info..
 
Sv: Sträckt sig eller något annat? :/

Nu har jag äntligen fått en tid, att åka med pållen till kliniken.
Blir på tisdag den 5 aug, hoppas på att det inte är något allvarligt fel på honom.
uppdaterar när jag får mer info
 
Sv: Sträckt sig eller något annat? :/

Tyvärr ringde dom återbud ifrån kliniken, att dom inte hade tid ta i mot oss idag. :/
så det blir tidigast på måndag den 11, vi kan åka med pållen för undersökning.
dom ringde igår, dom hade så mycket folk sjuka och kunde bara ta i mot akut fall.
väldigt trist, får yttligare vänta lite till då..
men ser ut som han blivigt bättre, går inte lika illa längre.
skönt de, men vill ändå kolla upp de så fort som möjligt.
Gillar inte o vänta :/
 
Sv: Sträckt sig eller något annat? :/

Nej vad trist. Skönt att han är lite bättre iaf. Får hoppas veckan till besöket går fort!
 
Sv: Sträckt sig eller något annat? :/

Ja verkligen, jo man ser ju på han när han går att det inte verkar göra lika ont längre. Och han verkar vara lite gladare dessutom, och mer villig o följa med. Men får avvakta och se vad dom säger.
 
Sv: Sträckt sig eller något annat? :/

Nu har vi äntligen varit på kliniken, med min lilla ponny.
Visa sig inte var någon sträckning, utan pålagringar i kotorna fram o påbörjat i knät.
så nu är han behandlad i kotorna, fram + knäna.
För att det inte ska börja bildas i knäna.
Så nu står han på helt vila, en vecka.. sen får man börja skritta andra veckan, sen om 2½ vecka är det återbesök.

Hon sa att han gått med detta en längre tid, och att det nog visa sig som tydligast nu efter att han stanna framför hindret.
Och de gjorde han nog mest pga av, att han vill inte landa efter hindret.
Någon som varit med om pålagringar som kan förklara lite mer ?
Kan dom bli fullt friska?
Såklart fråga jag vetrinären, o hon sa att de får framtiden utvisa, för hon kunde inte lova något.
Är såklart jätte orolig för min lilla pojk, vill ju få han frisk.
är glad om han kan gå till skogridning, kanske något lättare dressyr.
hoppningen kan vi skita i, men bara han bli frisk.

Någon som har haft/har en häst på pålagringar?..
Som kan förklara, kan man operera detta ? eller hur gör man? :S
Han är behandlad nu i koterna o så då, kanske behöver en behandling till.
 
Sv: Sträckt sig eller något annat? :/

Usch då, det var ju inget roligt. Skönt att få svar dock.

Enkelt förklarat så om en led retas under lång tid, t ex genom låggradiga ledinflammationer (som inte behöver upptäckas, så anklaga inte dig själv, hästare är mästare på att maskera kon kompensera) som gör att smörjningen i leden är för dåligt exvis, så retas leden och brosket i ledytan skadas, och man får då tillslut pålagringar som bildas i ett 'desperat' försök från kroppen att skydda leden. Tyvärr hjälper det inteså bra, och pålagringarna i sig kan vara smärtsamma och hältutlösande, spec när de är aktiva, men även äldre pålagringar kan skapa problem.

Oftast är pålagringar inte operabla, i vissa fall kan man gå in och prova slipa ner dem, men generellt sett så nej. Det är alltså en kronisk åkomma som inte går att bota. Däremot behöver pålagringar inte vara hältutlösande eller inflammationsutlösande. Det finns hästar som år ut och år in är symptomlösa trots pålagringar i led. Det finns dock också hästar som aldrig mer tål full träning, och tyvärr de som har så ont att de inte ens klarar haglivet. Det är därför din veterinär tycker 'vi får vänta och se'. Det är svårt att säga något generellt då det varierar från individ till individ och så.

Så, din häst har behandlats för de ledinflammationer den har, och det är vad man både kan och ska göra i första ledet. Sen får man se i första hand om hästen svarar på behandlingen och blir besvärsfri. Och om den gör det i andra hand se om hästen klarar att återgå till tidigare träningsnivå utan att bli halt igen. Om den inte svarar på behandling alls är prognosen dålig (men man brukar ge det några behandlingar), om den svarar men problemen återkommer får man acceptera att hästen inte återfår full brukbarhet och gå vidare därifrån (trappa ner jobbet, pensionera, avliva - det individuella fallet avgör). Eller om hästen svarar på behandling, återgår till tidigare nivå och fortsätter kunna prestera där.

Pålagringar tenderar dock att bli värre med åldern, och riskerar att förkorta hästens brukbara tid, men som sagt, finns de som 'borde' vara i himlen men glatt omedvetna om det jobbar för fullt långt in i ålderdomen.

Det var lite i korthet, hängde du med annars får du fråga igen?

Googlar du så googla på pålagringar och/eller artros får du mer svar.
 
Sv: Sträckt sig eller något annat? :/

Okej. :/
hum, låter inget vidare.
Men hoppas ju att han kan återgå till ridningen, även om han inte klarar hoppning osv.
eller så, men i allafall skogen.
och kanske något skutt i skogen, eller så.
för han brinner för hoppningen, och sista utvägen att han kan gå som sällskaps häst.
och inte behöver avlivas, för de vill jag abolsut inte.
jag kommer kämpa, för en galning för att han ska få forsätta sitt liv.. minst i hagen i allafall.
o gå som sällskaps häst, men lider han så är det klart att han inte ska forsätta sitt liv.

men nu vet jag lite mer, slipper jag sitter och fundera o fundera.
 
Sv: Sträckt sig eller något annat? :/

Bara fråga om du undrar något mer, jag är ingen expert, men har hyfsad koll.

Om du vill 'göra något' så kan du prova dels Back On Track, och ge ledtillskott, t ex glukosamin. Hjälper (glukosamin) fint på vissa hästar, ingen skillnad alls på andra. Finns ingen forskning som är oberoende och värd namnet som visar på effekt, men inte motsatsen heller. Finns mindre studier som ger lite olika svar. Men ffa finns det djurägare som svär på att det hjälp/t/er deras häst.

Jag gav ett tillskott med glukosamin, kondriotin, msn och hajbrosk till min valack, men superbra resultat, verkligen märkbart (han var triangelmärkt pga hasledsdefekt). Provade precis samma tillskott på mitt sto, med noll effekt. Valacken som det specifika tillskottet hade kanoneffekt på, märktes ingen effekt på alls med rent glukosamin. Så det som hjälper en kan vara verkningslöst på en annan, ett preparat kan ge verkan, medan ett annat preparat på samma häst ger noll effekt. Så, det är vafritt både om man väljer att prova eller vilket preparat. Det enda som riskerar att 'skadas' är dock plånboken, för hästen så är det i 'värsta' fall ingen effekt.

BoT skulle jag absolut prova, linda med BoT-stycken på nätterna (eller dygnet om när den står inne/i sjukhage), jag har dem gärna när jag skrittar/joggar med.
 
Sv: Sträckt sig eller något annat? :/

Ah okej.
De jag funderar på, är hur kan man få pålagringarna då ?
Kanske du svarade på tidigare, orkade inte läsa igenom allt igen.
Trött i huvudet efter denna lång intesiva dag.
Har gått i ett, är glad att rönken och allt gjordes idag.
Så dom hittade felet.
Hade en travare förut, som dom inte hitta felet på som avlivades pga av skada.
och ingen vet hur skadan kom, eller något sånt.
så känns skönt, att jag vet vad han har för skada.

Classic är 17 år gammal och tävlat mycket inom fältävlan, så han har ju gjort en hel del genom åren.
 
Sv: Sträckt sig eller något annat? :/

Om du tittar på en röntgenbild av en led, eller en teckning för den delen, så ser det nästan ut som ytorna i leden ligger 'emot' varandra i delar av rörelsen. I verkligheten så nöter aldrig 'yta mot yta' mot varandra i en led, för de sär skyddade av och leden smörjs av ledvätska. I en frisk led är det lagom mängd ledvätska, som har hög viskositet (den är 'seg', inte så rinnig som vatten utan segare. Tänk dig snor ungefär, en sån där snordroppe som hänger på näsan och blir lååång innan den faller 'av' och ner till marken, jämfört med en vattendroppe på samma nästipp som såfort den förlorat sin droppform släpper och faller).

Om leden blir 'retad', det kan vara av överansträngning (som kan bero på för hårt arbete, felaktig exteriör, för enformigt/fel arbete, dåligt underlag etc), av ytte trauma som vrickning etc, och det bllir en ledinflammation i leden, så försämras kvaliten på ledvätskan, den kan i vissa fall bli som diskvatten. Och då smörjer inte ledvätskan längre, den måste vara lite tjockare och 'segare' för att smörja. Tänk dig att gnugga det där snoret (eller okej, du slipper :devil:, tänk dig ta en droppe olja mellan fingrarna och gnida dem mot varandra), jämfört med att ta en vattendroppe och gnida fingrarna mot varandra. Vattnet ger ingen 'smörjning', som oljan gör).

Ibland försöker kroppen försvara sig mot detta genom att öka mängden ledvätska, försöker kompensera bristande kvalitet med ökad kvantitet (i sådana fall kan man ibland när man sätter en kanyl i leden och punktuerar den se hur det kommer som en stråla med tunn, vattnig ledvätska ur nålen, för det är övertryck i leden, det är 'för mycket' ledvätska). Det är bte det som ger gallighet som man ibland (långt ifrån alltid) kan se vid ledinflammationer.

Det hjälper dock inte med mer ledvätska om kvaliten är dålig, leden smörjs för dåligt ändå. Ibland förekommer 'torra' ledinflammationer, då ser man ingen ökad mängd ledvätska.

När leden tillräckligt länge gått med för dålig smörjning, så utsätts ledytorna för ett för högt slitage, förenklat kan man säga att det 'skaver'. Man får då, återigen förenklat, en ledskada. Den retade, skadade leden försvarar sig med att starta en process där det byggs på mer 'ben', och där har du en pålagring. Tyvärr fungerar inte pålagringar som smörjning, utan då har du även om man (genom behandling eller att hästens kropp själv lyckas) återställa ledvätskan till normal kvalitet en förändrad ledyta. Som i SIN tur tyvärr KAN (men inte behöver) utlösa nya retningar i leden = nya ledinflammationer, och så är det igång igen.

Så, förenklat - och det finns tekniskt sett fler orsaker till pålagringar men där har du den vanligaste - så leden överansträngs och blir inflammerad. Om detta inte hävs i tid, blir leden mer och mer retad och tillslut blir det pålagringar. Det är i mångt och mycket att betrakta som en yrkessjukdom hos arbetande hästar. Och om man röntgar en 'medelålders' häst med 'många mil i benen' som går i fullt arbete, tränar och tävlar och är fullt fräsch, så är det nästan mer regel än undantag att man hittar röntgenfynd i form av lindriga pålagringar. Utan att hästen bekymras av dem.

Dock så i vissa fall är det som sagt hältutlösande, ibland över en viss arbetsbelastning, ibland 'ändå'.

Och om din herre är 17 år, så har han just 'många mil i benen', och han har dessutom gått fälttävlan = många ansträngande mil i benen. Så, försök (det ÄR svårt, jag vet) göra som veterinären säger - ta inte ut ngn sorg i förskott utan vänta och se. Om han inte haft problem innan, så skulle till och med JAG nog våga tro och hoppas på att han utan problem ska kunna ha ett glatt pensionärsliv med skogsluft, skogsbus och ett och annat skutt om ni 'bara' lyckas häva ledinflammationerna.
 
Sv: Sträckt sig eller något annat? :/

Okej, börjar förstå detta med pålagringar nu mer och mer.
Tack för all info du gett mig. :)

Försöker o inte tänka allt för mycket.
Men såklart vill jag ju att han ska hålla för, någon lättare form av ridning.
han behöver inte gå i träning eller något sånt, huvudsaken är att han kan gå lite i skogen. :)
för han är en sån häst, som blir "galen" av att stå.
en dag skulle jag ta in han ifrån hagen, och han hade stått ett par dagar.
pga av den här skadad, o han låsades va rädd för mig, han hoppar till för saker han sett miljoner gånger, han vägrar stå stilla.
han brukar stå lös i gången nu går de inte längre, han går ut ur stallet, vänder o går in i boxen m.m
man märker att han inte mår bra av att stå, nu gjorde han va med lite energi idag hos vetrinären.
tror han mår bra av de faktiskt, att röra på sig lite.
hoppas nu på att, det ska lösa sig med honom.
får se vad dom säger om 2½ vecka, kan berätta mer då.
och se lite vad du har för tips o komma med. :)

Jo som sagt, 17 år gammal, inte enbart gått fältävlan.
Utan galopp,fältävlan,dressyr,hoppning, allt möjligt en häst kan tävla typ.
gymhanka eller hur det stavas, han varit med om mycket i sina år.
det var dags för honom nu att trappa ner lite i tempot, han har tävla två clera rounder nu denn sommar, vi skulle tävla den tredje nu i helgen som kommer.
tävlat på 40 cm högt, det är som en upphöjd bom för han.
gör det mest för han skull, han tycker det är så skoj o tävla osv.
men tar det lugnt.
men hoppas enligt nu att han blir bra igen.
och har ett par år kvar att njuta.
 
Sv: Sträckt sig eller något annat? :/

So sagt, man kan bara gissa utan att ha sett röntgenplåtar och veta med, och även då kan man inte säga säkert. Men bara utefter den allmänna bilden så borde det inte vara alls omöjligt att han kan vara en glad lufspensionär, eller mer.

Ang 'inte kunna stå', så min valack jag nämnde. Han var en sån som HATADE att inte ha ngt att göra. Blev deppad och apatisk på sommarbete till och med, om han inte reds.

När han blev utdömd så hade jag ställt in på att ta bort, just för han inte 'skulle trivas som sällskapshäst och inte må bra av det'. Men pga teknikaliteter T-märkte jag för att ge honom en sista sommar. Som skulle avbrytas vid minsta tecken på att han 'tappat sugen och lessnat på att stå'.

Defekten upptäcktes i augusti 2003, han behandlades två ggr, sattes igång igen (långsamt) i dec 2003. I februari 2004 lagom då vi kom till det utslagsgivande (galoppen) var det bara att konstatera att - nä. Då togs beslut om artroskopi och de gick in i leden. Var boxvilekonvalescent tills i april 2004, sen hagkonvalescent (fick gå i snöre dock). I maj 2004 på återbesöket dömdes han ut. Han blev djävulskt bortklemad och pysslad och donad under boxvilan och tog den med jämnmod, men han var full av rackartyg.

Hursom, den där 'sista sommaren'..det blev en lång än. Plötsligt var han nöjd med att larva i hagen en hel sommar. Framåt hösten började han tycka 'lite trist matte' så jag började skritta honom, tömköra och dona, och med veterinärens 'njut och ha kul den tid ni har kvar' vågade jag mig på att låta honom trava lite rakt fram i skogen med. Ca 3 dagar i veckan. Dagen innan julafton det året gav han mig den bästa julklapp som gick att få - han gick UA genom böjprov (det gjorde han inte vid utdömning). Så jag hade hittat en nivå som fungerade.

Vi lullade vidare, och jag började låta honom välja, hade han en bra dag och ville galoppera så fick han det, ville han inte/dålig dag struntade vi i det. För att göra en lång historia kort, så genom att ha en mix av 'göra det hästen tycker är roligt' och 'tänka på det bästa för hasen' så hittade vi en mix där han till och med fick börja hoppa (gjorde han inte innan T-märkning). Undvek in absurdum böjda spår (tränade i princip aldrig dressyr, red en halvtimme dressyr på fyrkanten och stora volter en gång i månaden typ), red 3 - 4 ggr i veckan ut efter väg. Var NOGA med underlaget (djupa, tunga = inte bra för hasen). Och i perioder när det var lerigt/djupsnö etc fick han en kur butta om han kändes ansträngd i hasen.

Varje halvår var vi in på 'hälsokoll' med böjprov och låg stadigt, vet var lika glad varje gång och plitade glatt 'fortsätt som innan' som rek. Innan man tycker 'OJ vilken solskenshistoria' så ska man vara medveten om att det var en hel del 'pyssel' med honom för att hålla honom i det skicket. Fingertoppskänsla för dagsform, det var tillskott och BoT och equiatriker var 7:e vecka, allt för att hålla honom i så fin trim som möjligt. Och han hade gått i kras igen om jag ens försökt mig på att lägga träningen på LC-nivå, han larvade alltså under LC-nivå.

Och han var hur nöjd som helst, även med att 'bara gå och dra'. Han rullade fast i boxen och fick en senskada oktober 2006, och fick i samband med det en smäll rakt över hasleden, precis på ett område med (ditills oupptäckt) spatt. Blev en dryg konv för senskadan, ett år, men han lallade i hagen som värsta sällskapsponnyn och var så nöjd så bara matte pysslade och lallade snöre. Det hade jag ALDRIG trott innan. Han skulle INTE stått ut med 'bara lalla hagen' for life, men ändå, samma häst som inte klarade 2 v sommarbete utan att tycka 'hallå, tråååkigt'.

(Senskadan läkte trots inte så god prognos, och vi lyckades med visst besvär få honom smärtfri medan spatten lugnade sig igen. Tyvärr blossade den, som spatt gärna gör, upp igen i dec 2007/januari 2008 och där beslöt jag att tacka honom för alla fina år och trogen tjänst genom att låta honom somna. Efter 4lyckliga bonusår)

Så även det med 'hata att lalla' kan ändras, bara de får vänja sig och trappa ner lite. (Det BEHÖVER inte ändras, haft en som det INTE ändrades på med, som togs bort av den anledningen, hon mådde mentalt inte bra av att bara skrota i hagen. Så menar inte att han def kommer vänja sig om det blir så, bara att det KAN bli så med)

Bonusbilder på en lucklig triangelmärkt promenadpensionär, som inte riktigt ville lyssna på att han hade en defekt has, en skadad sena under läkning och spatt. :love:

thumbnail.aspx


thumbnail.aspx


thumbnail.aspx
 

Liknande trådar

L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
653
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 266
Senast: Sirap
·
Tjatter Det har hänt att jag råkat säga saker som jag senare förstod var lite/mycket pinsamma. Hoppas jag inte är ensam om det! ;) En gång på...
2
Svar
34
· Visningar
2 324
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 398
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp