Straff vid för tung last?

Sv: Straff vid för tung last?

Dem flesta olyckorna händer ju när man "bara" skall åka dit, eller bara göra si och så, man är inte så noga... Det brukar gå bra annars så varför skulle det hända nåt idag...
 
Sv: Straff vid för tung last?

Ok, jag har förstått nu att du tycker att jag är oansvarig som ens frågade.
 
Sv: Straff vid för tung last?

Men säg att man har en övervikt på 50kg, hur stor skillnad gör det då rent praktiskt?
 
Sv: Straff vid för tung last?

Jag tänker inte svara ang körning och vikter, är inte alls insatt. Däremot tror jag att dina hästar väger mer än du tror, min lillhäst på 155 som var mycket nätt i modellen vägde vid omusklad och med dåligt hull 440 kg...

Ullis
 
Sv: Straff vid för tung last?

Tror du underskattar vikterna på dina hästar, tax min 2-åring när han var ca 155 så vägdes han inför narkosen när han skulle kastreras, vikten var 527 kg, och han var ingen maffig typ. En häst på 155 med en vikt på 350 måste vara extremt mager.
 
Sv: Straff vid för tung last?

Polisen ser ju bara till att lagen följs för att förebygga olyckor. Men vad säger försäkringsbolagen, om du råkar ut för en olycka, och det visar sig att det är överlast/olovlig körning? Det behöver inte ens orsaka olyckan för att det skall bli väldigt dyrt!
 
Sv: Straff vid för tung last?

emma-vsm skrev:
Men säg att man har en övervikt på 50kg, hur stor skillnad gör det då rent praktiskt?

Denna mening säger allt.

VET DU INTE VILKEN PRAKTISK SKILLNAD DET GÖR - FUNDERA INTE ENS PÅ ATT KÖRA EKIPAGET.
 
Sv: Straff vid för tung last?

A_K_N skrev:
Du tycker alltså att det är lämpligt att frakta dina hästar i en transport som inte är avsedd för de vikterna :confused: :crazy:
Du avser alltså med berått mod att utsätta dig själv, dina hästar och dina medtrafikanter för en i värsta fall trafikfarlig situation.

DU BORDE INTE HA KÖRKORT ÖHT!!!!

:bow: :bow:

Håller helt med.
Själv skulle jag vilja att det stiftades en lag som säger att man inte får dra något alls utan BE-behörighet..

AM
 
Sv: Straff vid för tung last?

emma-vsm skrev:
Förstår om det kan låta oansvarigt, men på vilket sätt tycker du att det är trafikfarligt?
Båda hästarna står still i transporten och de har åkt ihop förut.
Varför tror du att det finns regler kring bilar och släp överhuvudtaget? Bara för att jävlas med oss stackars hästägare?

Det handlar inte om vad hästarna kan hitta på. Genom att överlasta bil och/eller släp förändrar man köregenskaperna hos fordonet ännu mera än med korrekta vikter och i regel inte till det bättre. Dessutom utsätter man bilen och/eller släpet för påfrestningar som de kanske inte är konstruerade för.
 
Sv: Straff vid för tung last?

Vi kommer att åka med två ekipage.

Vilken tur att man kan fråga alla kloka människor på buke ibland (även om man blir idiotförklarad)
 
Sv: Straff vid för tung last?

Jag vet inte hur straffsatserna är men vet de som fått lasta ur hästarna på motorvägen. Inte roligt att riskera med tanke på vilken risk det skulle innebära.
Låna/ hyr släp eller dragbil så du kan köra lagligt.
 
Sv: Straff vid för tung last?

Om man är osäker på vad ens häst väger kan man ringa till närmaste lokalförening ( granngården el dyl) och kolla om man kan komma och väga hos dom. Dom har ofta en våg så att dom kan väga in säd etc där man kör upp med traktor o vagn.

Kör alltså dit med hästen i släpet och väg. Kör sedan dit med tomt släp. Differensen är vad hästen väger.

På så vis har man en mer precis ide om vilka hästar som man kan lasta in utan att det blir olagligt. Även om nu hästen kan väga en del olika beroende på årstid etc.

/KT
 
Sv: Straff vid för tung last?

Det var väldigt roligt att läsa att någon (du i detta fall) tagit sitt förnuft till fånga och lyssnat på det som sagts här :) , oftast är det tvärtemot, folk frågar och när de får svaren som de inte fill ha (för egentligen har du också velat ha svat att det inre var någon fara det var bara att köra på, eller hur ;)) så blir det bara förbannade och tycker alla andra har helt fel och ska minnsann visst göra som de har tänkt från början... varför fråga då.
 
Sv: Straff vid för tung last?

Jo jag tar till mig saker som skrivs här, och jag ställde ju en fråga. MEN jag tycker det är jobbigt att få svar som inte är "objektiva", eller vad man ska säga, så att man klassas som dumihuvet.
Av dom svaren tar jag inte åt mig, därimot ni som svarat på ett bra sätt, TACK!
 
Sv: Straff vid för tung last?

*lånar*
Vill man som innehavare av B-kort göra nåt för att kunna lasta mer hästvikt i släpet så finns det ju saker man kan göra för att få ner vikten lite iaf.

Ut med mellanväggen eller byt mellanvägg till en i plast, byt ut överluckan mot rullgardin. Byt golv och väggar på en gammal transport, de har säkert dragit i sig en del fukt genom åren och blivit tyngre. Ha inte reservdäcket hänga på transporten och lasta inte in en massa andra saker i den när du ska på tävling.
Ha lättmetallfälgar.
Säkert kan dessa saker göra skillnaden mellan olaglig o laglig körning.
 
Sv: Straff vid för tung last?

Hehe.......
Med sådana ombyggnader, och omvägning av släpet, så blir det nästan både enklare och billigare att ta BE-kort.

De flesta jag känner har tagit BE-behörighet för ca 5000 - 7000:-

Värt att tänka på.

Hug your horses!
/Mike - som rent generellt anser att man inte skulle få köra djur utan BE-behörighet.......
 
Sv: Straff vid för tung last?

Mike skrev:
De flesta jag känner har tagit BE-behörighet för ca 5000 - 7000:-
...

Hug your horses!
/Mike - som rent generellt anser att man inte skulle få köra djur utan BE-behörighet.......

Vad är det för obegåvade människor du umgås med? ;) Skämt åsido, mitt var billigare och då kostade jag ändå på mig körlektioner för funktionskontroll och köra in mig på körskolans släp som jag lånade.

Om man anser sig kapabel att köra med levande last på släp ska inte uppkörningen vara något problem. Den är lätt. Teorin är lite plugg, men på fyra dagar med Bonniers Trafikskola satt den där. Bläddrade i BE-häftet och klarade teorin.

F ö håller jag helt med dig - plocka bort Sveriges generella dispens om släp över 750 kg ./. tungt släp.
 
Sv: Straff vid för tung last?

Lovisaleonora_ skrev:
Denna mening säger allt.

VET DU INTE VILKEN PRAKTISK SKILLNAD DET GÖR - FUNDERA INTE ENS PÅ ATT KÖRA EKIPAGET.

Utan att fråga lär man sig heller inget. Så varför bli så upprörd även om du anser det vara dumma frågor?
 

Liknande trådar

Anläggning Vi är igång och försöker omvandla skog till gammal betesmark och skulle vilja ha ett par ponnyer betandes där som komplement till fåren...
Svar
7
· Visningar
1 549
Senast: svea
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 668
Senast: _Taggis_
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 984
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 673
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp