Straff vid för tung last?

Sv: Straff vid för tung last?

emma-vsm skrev:
Men säg att man har en övervikt på 50kg, hur stor skillnad gör det då rent praktiskt?
Rent praktiskt är inte 50kg någon fara. Varken biltillverkare eller släptillverkare har så små säkerhetsmarginaler så att ekipaget blir trafikfarligt med så liten överlast. Så inkompetenta är inte fordonskonstruktörerna.

Jag säger inte att man skall köra med överlast. jag ogillar bara överdrifter.
 
Sv: Straff vid för tung last?

Själv skulle jag vilja att det stiftades en lag som säger att man inte får dra något alls utan BE-behörighet..

:bow:
Jag håller på med mitt B-kort nu, och jag kommer inte att köra en meter med häst bakom innan jag har även E-behörigheten!
Jag vill lära mig ordentligt så att jag känner mig säker, det har inget med vikten på fordon och släp att göra...

Ni som har vanligt B-kort, har ni fått någon "släpträning" öht innan ni kört upp?
 
Sv: Straff vid för tung last?

Det är inte säkert det blir billigare att köpa ny transport, plus då att ta BE.
Man behöver ju kanske inte väga om släpet, bara det att man fått ner släpets registrerade egenvikt en aning betyder ju att det är kapabelt för mer annan lastvikt efteråt.

Gamla släp brukar man ju ändå byta väggar/golv på vid nåt tillfälle.
Vårat släps egenvikt är med all säkerhet större än vad som anges för jag vet att förra ägaren bytte tille en större stabilare mellanvägg och skaffade bommar bak - den hade bara rep bak som ny.
Plus att det säkert finns en del fukt i den.

Bara en sån sak som att vissa inte byter ut gamla golv, de lägger ett nytt ovanpå gör ju massor i onödig vikt. Eller en onödigt tung gummimatta.
 
Sv: Straff vid för tung last?

jag tycker att regelverket är märkligt jag.

Ett ekipage som är med ett större släp och en större dragbil känns "stabilare" än en lite pyttedragbil med ett litet släp. Sen är det ju självklart att man inte skall överlasta...
 
Sv: Straff vid för tung last?

I det här fallet var det egentligen inte det som var frågan, huruvida det gjorde skillnad i ekipaget med +50 kg över totalvikt. Huvudfrågan var straffsatsen.

Dessutom anser jag att i så viktiga fall som lagbrytande och köregenskaper med levande last i olaglig kombination bör man vända sig till något säkrare än en aldrig så bra sida på internet för att få svar på sina frågor.

Jag är inte upprörd, bara förvånad över att folk ens överväger att ge sig ut med sin - förhoppningsvis kära - häst i ett ekipage utan att förstå vad som riskeras - förutom körkortet.
 
Sv: Straff vid för tung last?

Frågan gällde straffet för övervikt på släpans totalvikt eftersom min sambo förut har kört (lagligt) dessa hästar en längre sträcka tillsammans utan problem. Nu har dock den ena hästen blivit något större och jag är osäker på om vikten ligger inom gränserna. Så det är ju inte frågan om att köra flera hundra kilos övervikt direkt.
 
Sv: Straff vid för tung last?

Jo förmodligen är det ju just det det är frågan om.

Inte bara jag har reagerat på din viktberäkning av hästarna, om du läser igenom tråden är det flera med mig som tror du missbedömmer vikten grovt.

Och nej, jag tycker inte du är en ansvarslös hästägare. Du frågade ju iaf och det verkar ju som om du tagit till dig iaf vissa åsikter. Däremot tycker jag att du borde tänka över ansvaret ifall det händer något. Det är alltid förarens ansvar om det händer något.
 
Sv: Straff vid för tung last?

Men du, läs igen, jag tror att du förväxlat mig. Jag har inte någonstans i tråden uppskattat vad mina hästar väger. Jag skrev att det var ett halvblod och en ponny. Inget annat.
 
Sv: Straff vid för tung last?

emma-vsm skrev:
Men du, läs igen, jag tror att du förväxlat mig. Jag har inte någonstans i tråden uppskattat vad mina hästar väger. Jag skrev att det var ett halvblod och en ponny. Inget annat.
Jag tror även du underskattar vikten på dina hästar. Du kan omöjligen köra en D-ponny + ett halvblod i ett enaxlat släp med totalvikt på 1350kg.

Då blir det stor övervikt. Vi pratar inte om några 50kg som jag svarade på innan utan flera hundra kilo överlast.
 
Sv: Straff vid för tung last?

Bra att ni kommer att köra med två ekipage.:)

När det gäller uppskattningen av hästarnas vikt så håller jag med dig om att du inte har skrivit några siffror på hästarna. Du har indirekt skrivit det ändå eftersom du skrev i början att släpet har en maxvikt (=totalvikt antar jag) på 1350 kg och att du vill anta att släpet väger 600 kg. Återstår i så fall för att det ska vara lagligt 750 kg att lasta. Du skriver att det är ett halvblod och en D-ponny. Att dessa två ihop skulle väga max 750 kg har jag också svårt att tro och det är kanske det flera har reagerat på.
 
Sv: Straff vid för tung last?

Jag har inte vägt hästar och ekipage, så jag vet inte vad dom väger. Vet att det blir mer än 50kg dock, jag tog det som ett exempel. Någon skrev att ett tomt släp hade börjat vobbla och blivit småbitar, och då undrade jag hur mkt en LITEN övervikt spelar någon roll.
 
Sv: Straff vid för tung last?

Ok, det var klantigt av mig att skriva att släpet väger 600, för jag vet inte. Har inte papprena tillgängliga nu heller. Det spelar egentligen ingen roll nu, eftersom vi kör med två, men jag ska kolla upp det ändå.
 
Sv: Straff vid för tung last?

emma-vsm skrev:
Ok, det var klantigt av mig att skriva att släpet väger 600, för jag vet inte. Har inte papprena tillgängliga nu heller. Det spelar egentligen ingen roll nu, eftersom vi kör med två, men jag ska kolla upp det ändå.
En annan sak som är lite lurig är att det inte räcker att titta i papprena. Det har visat sig vid kontrolvägningar att tillverkare av hästtransporter uppger för låg vikt på registreringsbeviset. Den släpen som typats är klart lättare än de som säljs. Jag tycker det är på gränsen till bedrägeri och i alla fall falsk marknadsföring men tydligen inte ovanligt.
 
Sv: Straff vid för tung last?

*kl*
En liten undran när ämnet är igång.

Hur blev det med förslaget om ny tot.vikt på 4300kg, med b-kort?
Har hört att det gick igenom i april, men är osäker. Då jag ej sett något i tidningen dyl.

Trådskaparen:
Lycka till hos veterinären! :D
 
Sv: Straff vid för tung last?

TomasN skrev:
En annan sak som är lite lurig är att det inte räcker att titta i papprena. Det har visat sig vid kontrolvägningar att tillverkare av hästtransporter uppger för låg vikt på registreringsbeviset. Den släpen som typats är klart lättare än de som säljs. Jag tycker det är på gränsen till bedrägeri och i alla fall falsk marknadsföring men tydligen inte ovanligt.
Det problemet gäller främst äldre släp. Släptillverkarna har skärpt sig sedan problemet uppmärksammades. Åtminstone om man ska tro artiklar i Hästmagazinet.

Tillägg: Men jag håller med dig om att man bör vara uppmärksam på det och om möjligt kontrollväga sitt släp om man tror att man kan ligga risigt till.
 
Sv: Straff vid för tung last?

Fyll i reg.nummret här så kan du se vad du får lasta.

Passa på att väga hästarna när du ändå är så klinken så vet du var det ligger i vikt sedan.
 
Sv: Straff vid för tung last?

DEt kanske skulle gå igenom till 2012 eller något i den stilen så det är inte så aktuellt nu.
 
Sv: Straff vid för tung last?

emma-vsm skrev:
Någon som vet? Bara böter? Om man kör 2 hästar, har ett släp med maxvikt 1350kg, tomvikten vet jag inte... Ett enaxlat släp.
Vi har två hästar, ett halvblod och en d-ponny, som har tid hos vetrinär samtidigt, ca 20 mil bort.

Spelar det någon roll om man har en villkorlig dom på sig innan? *rent teoretisk*

Moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel.

/Emma


Hej!
Nr 1. Din bil måste få dra ett släp som väger 1350 kg, gör den inte det blir du av med körkortet, sk. olovlig körning.

Nr 2. Om bilen och släpet passar ihop men lasten är för tung så blir det böter.
Jag har kollat med polisen när dom kontrollerade mig i en kontroll. Man har hört så många olika bud och snack det är bättre att kolla själv. :rofl:
 
Sv: Straff vid för tung last?

Ovidkommande i ämnet, men någon sa att är det lag så är det något bra med det.
Ett skrämmande exempel på vad lagen kan acceptera är följande.
Min 16-åriga dotter med traktorkörkort får ta min brors lastbilstrailer med en fullstor grävmaskin som last och köra mitt i stan!:eek:
(trailerna är registrerad som traktor) men då helt plötsligt är VIKTEN ovidkommande.
Så då tycker man att 50-100 kg hit eller dit, spelar ingen roll när man kör en häst.
Vi hade lånat en biltrailer på en bensinstation, vi fraktade vår andra bil dit den skulle och seden skulle vi köra tillbaka släpet. Jag hade tänkt göra det, men sambon sa att jag fick inte köra det tomma släpet. Det var en boggievagn med en registrerad vikt på 1800 kg så jag fick inte ens köra det TOMT. (har bara B-körkort)
Lagen är krånglig och invecklad.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi är igång och försöker omvandla skog till gammal betesmark och skulle vilja ha ett par ponnyer betandes där som komplement till fåren...
Svar
7
· Visningar
1 538
Senast: svea
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 276
Senast: _Taggis_
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 850
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 567
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp