Straff vid för tung last?

Sv: Straff vid för tung last?

100 kg hit och dit spelar roll när det gäller maxlast på kärran. Din 16-åriga dotter med traktorkörkort får inte framföra ett trafikfarligt ekipage hon heller. Dvs, skulle den fullstora grävmaskinen väga mer än din brors lastbilstrailar får lasta är det precis lika otillåtet. Det är ju dessutom en markant skillnad i hastighet mellan traktorfordon och personbilsfordon.
 
Sv: Straff vid för tung last?

moiran skrev:
100 kg hit och dit spelar roll när det gäller maxlast på kärran. Din 16-åriga dotter med traktorkörkort får inte framföra ett trafikfarligt ekipage hon heller. Dvs, skulle den fullstora grävmaskinen väga mer än din brors lastbilstrailar får lasta är det precis lika otillåtet. Det är ju dessutom en markant skillnad i hastighet mellan traktorfordon och personbilsfordon.
Det finns regler för vikter även för traktorekipage. Tyvärr kan jag inte de i huvudet. Det beror såklart på om släpet är bromsat eller inte. Man får inte koppla ett släp som man inte kan bromsa i nerförsbacke tex. Men det är ju egentligen självklart.
 
Sv: Straff vid för tung last?

Självklart att man inte ska lasta mer än det är konstruerat för. Men vad jag menade var att ett ekipage på uppemot 30-40 TON får framföras av en 16-åring som enbart har traktorkort.

Tomas N; det är en bromsad trailer.

Det man först ska kolla:
1 vad är transporten konstruerad för att klara i lastvikt
2 vad är dragkulan konstruerad för att klara i vikt
3 vad är bilen konstruerad för att klara i släpvagnsvikt
3 vad får jag köra med mitt körkort

Många 2-hästars släp är ej gjorda för 2 hästar utan för 1 häst eller 2 shettisar (om man tittar viktmässigt)
 
Sv: Straff vid för tung last?

Självklart för vem..? :crazy:

/moiran - som sett galna bönder frikoppla sina traktorekipage med två (naturligtvis obromsade) vagnar med ensilagebalar på i en lång nerförsbacke på en ganska vältrafikerad väg för att få lite mer fart...
 
Sv: Straff vid för tung last?

allroundhästarna skrev:
Ovidkommande i ämnet, men någon sa att är det lag så är det något bra med det.
Ett skrämmande exempel på vad lagen kan acceptera är följande.
Min 16-åriga dotter med traktorkörkort får ta min brors lastbilstrailer med en fullstor grävmaskin som last och köra mitt i stan!:eek:
Det var jag som skrev något i stil med det. Jag menade inte att det är bra bara för att det är lag på något, men oftast finns det en tanke bakom en lag. En tanke som går ut på att om lagen följs så får man ett förhoppningsvis säkrare fordonsekipage exempelvis. Sedan kan lagar tyvärr ge heltokiga resultat också som i ditt exempel med dottern.
 
Sv: Straff vid för tung last?

allroundhästarna skrev:
Många 2-hästars släp är ej gjorda för 2 hästar utan för 1 häst eller 2 shettisar (om man tittar viktmässigt)
Nja. För PASSANDE dragbil och förare med BE behörighet är det oftast inga trubbels ... ;)
 
Sv: Straff vid för tung last?

ang skrev:
Nja. För PASSANDE dragbil och förare med BE behörighet är det oftast inga trubbels ... ;)

De flesta släp som rullar är fortfarande enkelaxlade av typen Trane 1300 kg´s. De har en ungefärlig lastkapacitet/regad lastvikt på 650-700 kg. Det är inte många normalstora hästar som väger 350 kg.

Vilket ju är ett krav även om du har jättebil och BE...
 
Sv: Straff vid för tung last?

Ett litet klarläggande. Tänkte faktiskt inte en begagnad transport där kunden redan begränsat vikten (ofta förekommande). För pratar man om hur transporterna är gjorda + invägda så är det ofta kunden som väljer att ta ner vikten ...
(Eller så upplever jag att det är häromkring i allafall).
 
Sv: Straff vid för tung last?

Ja precis!
Jag tycker ändå det är fascinerande att så många här helt tar avstånd från att köra med överlass och bedyrar att de är absolut lagliga när man kan åka till närmsta hästtävling (spelar ingen roll om det är rid eller trav) och där står flera med släp som helt klart är överlastade.

Jag vet massor med folk som lastar lite på ett ungefär, in med två kusar och sen häng på två sulkys därbak och iväg, med B-körkort....
Och detta är ändå inte dumma människor utan har lång erfarenhet. Skulle man själv fråga om råd hur man ska lasta skulle de säkert vifta med pekfingret och dra upp en stor lagbok om hur man ska bete sig, fast de själva inte alls gör som de säger att andra ska göra.
Såna här människor tror jag nog vi alla mött och de är nog hyfsat vanliga inom hästsport.

Men visst är det fantastiskt om hela buke är fyllt av dessa människor i sverige som alltid gör rätt. som alltid lastar transporten rätt och alltid tar träckprover innan avmaskningen.
Eller gömmer folk sig månne ibland bakom en fasad??
Det vet man bara själv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Straff vid för tung last?

Kan bara svara för mig själv, jag kör inte olagligt. När jag kände att jag ville köra säkrare (dubbelaxlat med rejäl bil) tog jag BE. Det var väl värt pengarna för mig.

Vad gäller avmaskning tar jag alltid träckprov, det har visat sig rejält mycket billigare i längden...

Har vid tillfälle lovat att köra åt en kompis, det visade sig när vi skulle koppla att släpet inte höll vikten till min bil, vilket gjorde att hon inte kom iväg på tävlingen. Jag vägrade köra olagligt.

Att handla mot bättre vetande är för mig att idiotförklara mig själv, något det står andra fritt att göra men själv vill jag gärna var "präktig". Lättare när man träffar polisen, eller hemskast - råkar ut för en olycka. SÅ rymligt är inte mitt samvete.
 
Sv: Straff vid för tung last?

Annars kan man ju alltid skippa släpan och göra som jag ibland gör med mina kusar...

hasttransport.jpg


Ha en trevlig helg och kör försiktigt!


// Caballo
 
Sv: Straff vid för tung last?

Jag brukar köra lagligt.

Akut till djursjukhus eller liknade skulle jag köra olagligt om det så krävdes.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi är igång och försöker omvandla skog till gammal betesmark och skulle vilja ha ett par ponnyer betandes där som komplement till fåren...
Svar
7
· Visningar
1 538
Senast: svea
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 276
Senast: _Taggis_
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 849
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 567
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp