Straff vid för tung last?

emma-vsm

Trådstartare
Någon som vet? Bara böter? Om man kör 2 hästar, har ett släp med maxvikt 1350kg, tomvikten vet jag inte... Ett enaxlat släp.
Vi har två hästar, ett halvblod och en d-ponny, som har tid hos vetrinär samtidigt, ca 20 mil bort.

Spelar det någon roll om man har en villkorlig dom på sig innan? *rent teoretisk*

Moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel.

/Emma
 
Sv: Straff vid för tung last?

Har för mig att vid överlast på över 25% så ryker körkortet och böter vid 10%, det var en artikel om detta i ridsport förra året.

Och du lär ju har en bra bit över 25% överlast med det ekipaget.
 
Sv: Straff vid för tung last?

Vad tror ni att släpet väger? Om man räknar på 600 kg (vet egentligen inte) blir det ca 15% övervikt.

Förstår om det kan låta oansvarigt, men på vilket sätt tycker du att det är trafikfarligt?
Båda hästarna står still i transporten och de har åkt ihop förut.
 
Sv: Straff vid för tung last?

Jag var precis på rättegång ang olovlig körning med släp. Inget skoj.

Mitt tips är att byta bil/släp/chaufför så det blir lagligt.
 
Sv: Straff vid för tung last?

Du körde med för tungt släp? Hur mkt för tungt? Var det något annat som spelade in också?

Det andra alternativet är att åka med två bilar och transporter, och det känns lite tråkigt när man vet att det funkar att köra dom ihop, "hästvänligt".
 
Senast ändrad:
Sv: Straff vid för tung last?

emma-vsm skrev:
Någon som vet? Bara böter? Om man kör 2 hästar, har ett släp med maxvikt 1350kg, tomvikten vet jag inte... Ett enaxlat släp.
Vi har två hästar, ett halvblod och en d-ponny, som har tid hos vetrinär samtidigt, ca 20 mil bort.

Spelar det någon roll om man har en villkorlig dom på sig innan? *rent teoretisk*

Moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel.

/Emma

Troligt vis ryker kortet
 
Sv: Straff vid för tung last?

Hej!

Troligtvis överskider du maxlasten på släpet vilket direkt leder till påföljd för överlast (böter).

För det andra beror det på kombinationen (bil-släp) om du behöver ett BE-körkort. Om du behöver det och kör ändå leder det till olovlig körning och därmed får du inte flytta ekipaget från den plats du blir stoppad på. Påföljden för olovlig körning är från villkorlig dom till fängelse.

Ekipaget får endast flyttas av den med rätt behörighet alternativt att du lastar om.

Överskrider du maxlasten för släpet eller max släpvagnsvikt för bilen blir det ett trafikfarligt ekipage!

Tuckelberry.
 
Sv: Straff vid för tung last?

Har du BE är det för tung last = överlast

Har du bara B blir det förmodligen olovlig körning = körkortsindragning
 
Sv: Straff vid för tung last?

Har du bara B får man båda delar, men man får mängdrabatt...
 
Sv: Straff vid för tung last?

Ja, nu börjar jag oroa mig. Det är nog värt att åka med två ekipage...
 
Sv: Straff vid för tung last?

A_K_N skrev:
Har du BE är det för tung last = överlast

Har du bara B blir det förmodligen olovlig körning = körkortsindragning

Kan du förklara för en som hålller på att ta BE-körkort?
 
Sv: Straff vid för tung last?

Förklara och förklara, det är ju inte min starka sida direkt ;)

Med B får du köra lätt släp.
Lätt släp är egentligen max 750 kg
Sen har vi en generell dispens i Sverige som säger att man får framföra ett fordonsekipage som väger max 3500 kg (oxå en sanning med modifikation, se nedan) såvida totalvikten på släpet inte överstiger tjänstevikten på dragfordonet och/eller tillverkarens rekommendation.
Man får dra ett släp på max 750 kg efter ett fordon som väger 3499, m.a.o. 4249 kg på B.

Har du BE så har du inte totalviktsbegränsningen på släpet utan det är nettovikt (vikt vid tidpunkten) som gäller.

Ex. Jag har BE (har även CEDE ;))
Min Golf III -93 får dra
1160 på B
1200 på BE
Jag kan hänga på ett släp med vilken totalvikt som helst (under förutsättning att dragkulan är godkänd för det) men jag får inte lasta upp det till mer än 1200 nettovikt (släpvikt + last).
Hade jag bara haft B så får inte totalvikten (släpvikt + last) överstiga 1160 kg. Då räknas det som olovlig körning. Man framför alltså ett ekipage som man inte har behörighet för.

Hoppas du fattar, jag är inte bra på att förklara i skrift.
Kolla mer på Vägverkets sida
 
Sv: Straff vid för tung last?

*flikar in, typ knapplån*

Jag ska köra upp mina djur på bete 3,5 mil bort.. (avståndet är ovesäntlingt, men ändock en sträcka jag gärna låter bli att åka två gånger.. )

min transport väger 610 kg.
maxlast 640.

jag skulle vilja lasta in båda djuren, en d-ponny i fjordmodell 140 cm o en nätt grabb på 155 cirkus.
De borde kanske väga 350 kg styck snittat..
dvs överlass med 60-100 kg enligt transporten.

Jag har BEkort och får då med bilen dra 1600 kg. (1430 på B.)

Eftersom jag klarar släpvagnsvikten (tot. 1250) på enbart b-kortet även med överlast på 180 kg så blir det ju inte olovlig körning utan "bara" överlast.

10% överlast är 125 kg..
15% överlast är 190 kg.. (?)

Vad skulle polisen göra åt mig?

(Golvet är förstärkt, och att traansporten "klarar" vikten, de tär ju inga problem.. Jag har kört dem så här förut och vet jua tt det i praktiken går bra men det bryr sig ju inte farbror blå om. :))
 
Senast ändrad:
Sv: Straff vid för tung last?

Varför ens fundera??? Det är levande djur du har i lasten.... Du är en stor trafikfara... Vet inte om jag skall skratta eller gråta över frågan ens... Vad gör ni om det händer nåt??? Varför funderar man bara på vad polisen gör i frågan???
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Straff vid för tung last?

För det första tror jag att du underskattar vikten på hästarna ganska grovt.

Mitt fjordsto, som var maxad C och ganska smäcker vägde 425 kg, jag skulle tippa på att din väger därikring. Den större väger säkert 450-500 kg.

Din transport får inte lasta mer än 640 kg och du har hästar som väger 700-900 kg tillsammans.

Jag är inte helt säker men jag har för mig att det är körkortsindragning vid överlast över 20 %.

Du tycker alltså att det är lämpligt att frakta dina hästar i en transport som inte är avsedd för de vikterna :confused: :crazy:
Du avser alltså med berått mod att utsätta dig själv, dina hästar och dina medtrafikanter för en i värsta fall trafikfarlig situation.

DU BORDE INTE HA KÖRKORT ÖHT!!!!
 
Sv: Straff vid för tung last?

Jag tycker inte att det är en dum fråga. Jag skulle aldrig äventyra hästarna, eller fundera på saken om det inte var så att jag visste hur de är att transportera, TILLSAMMANS.

Men det lutar åt att vi åker med varsitt släp.
 
Sv: Straff vid för tung last?

Det är inte bara golvet som spelar roll. För det mesta så brukar det vara en annan kulhandske på transporter som har en totalvikt på 1500 kg och uppåt.

Har själv E-kort en bil som får dra 3500 kg och en transport typad till 2500 kg.

Säger som de flesta här andra varför åka olagligt? Att man inte skall lasta för tungt tycker jag är självklart. För det mesta så går det bra (tack och lov) men det finns ingen anledning att utsätta sig själv, andra medtrafikanter och hästarna för någon fara bara på grund av dumhet (eller kanske snålhet).

Mvh

Tora
 
Sv: Straff vid för tung last?

Ja det är ju inte märkligt att det inte händer mer ute på vägarna egentligen... Det är sanslöst hur man som bilförare äventyrar både sig själv, levande djur och medtrafikanter... Det finns förmodligen en anledning till varför släpen har de begränsningarna de har, eller??? Förmodligen så finns det anledningar till varför man inte får köra hur tungt som hellst...

Jag har varit med som medtrafikant när släp börjat vobbla, jag kan lova att den hästtransporten den var (utan djur den gången, annan last) det bara smulor kvar av...
 

Liknande trådar

Anläggning Vi är igång och försöker omvandla skog till gammal betesmark och skulle vilja ha ett par ponnyer betandes där som komplement till fåren...
Svar
7
· Visningar
1 538
Senast: svea
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 276
Senast: _Taggis_
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 848
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 567
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp