Strålbenshälta!!!Hjälp!!!!!

Qodrofenia

Trådstartare
Ni som vet mycket om det snälla skriv.....
Jag behöver veta hur lång tid det tar innan symtomen kommer och vad det beror på.
Jag har läst i håll hästen frisk.Men det var inte så mycket till hjälp :crazy:
 
Strålbenshälta är ett samlingsnamn för olika problem relaterade till strålbenet. Kan vara allt från urkalkning, dålig blodgenomströmmning, senfäste mm mm.

Går inte säga när symptomen syns för det beror på vilken skada du har där (och det brukar dom sällan kunna säga exakt vilken). Min häst tex har strålbenshälta sen 6 år tillbaka och är helt symptomfri med PG-skor. Gick även 6 veckor i somras med vanliga skor + sula (för PG:na åkte bara av i det höga gräset i hagen) men då gick han bara att rida i ridhuset och skritta utomhus.

Strålbenshälta kommer från arv, skada eller miljö (oftast felaktig utfodring).

Du får nog berätta lite mer så ska jag dela med mig av mina kunskaper i ämnet. Här har du några mycket bra utländska länkar:

http://www.horseshoes.com/
http://coldcure.com/html/nav.html
http://www.wiwfarm.com/ifthshft9.htm
http://www.wiwfarm.com/navicular.htm
 
Det finns en hel del gamla trådar här om strålbenshälta. Gör en sökning så hittar du förmodligen massor!

Men helt kort, man vet tyvärr inte så mkt om strålbenshälta och dess orsaker. Så det finns inga "rätta svar" utan mest bara gissningar...
 
Det är lite känsligt nämligen.
Det handlar om en bekants häst till mig.Så så insatt är jag inte :crazy:
Men den har stålbenshälta på bägge fram.Hon köpte den i våras.Och då undrar man ju om skadan kunde ha funits där innan köpet.Hästen vet besiktigades utan anmärkning på klinik.Och jag känner föregående ägare oxå och denne har inte ridit hästen oregelbundet eller haft dåliga foderstater åt den.uträknade osv.Den har visserligen gått i en lerhage i minder än två månader.men ingen anna häst på det stallet har fått några problem med något av detta slag.
Föregående ägare har alltid haft utbildade hovslagare .Och hästen har aldrig varit halt.Jo en gång vid hovböld men den satt bak.Jag vet inte vad jag ska tro :crazy:Är det mer du vill veta :confused:
Och utlänska sidor har jag lite svårt för eftersom min engelska är så dålig :o
 
Lättare att svara när man vet vilka frågor du söker svaret på...

BÖRJAN till strålbenshältan fanns förmodligen redan vid köpet, MEN det är nog svårt att häva ett köp pga detta.
Det man dock ska känna till är att strålbenshälta INTE visar sig vid böjprov utan endast vid provokation med grepp (dvs med "upphöjd" tå). SÅ en strålbenshäst KAN mycket väl gå igenom en besiktning om detta inte görs...
Problemet är ärftligt, åtminstone till viss del och hänger ofta ihop med vissa benställningar. Inte sällan ses det på störra lite tyngre hästar med små hovar och upprätade kotor, men kan även ses på andra hästtyper med andra benställningar.
Hälta vid strålbensproblem kan vara väldigt diffus, åtminstone i början. Det börjar inte sällan med att visa sig som en diffus ojämnhet som växlar mellan frambenen.
Häktan syns oftast tydligast på mjuka underlag.
 
Kom på När jag sökte här på forumet!! att hästen hadde cystor(stavas) :confused:I båda fram fötterna!Relaterat till strålbenen då!!Hur länge kan dom ha varit där då?Kan ju säga att hans bror inte heller hadde dessa problem inte hans far heller.Men han är en halvblodshäst av den tyngretypen :crazy:
 
Kan ha suttit där hela hästen liv eller kommit nu. Vet en häst som hade just cysta i strålbenet. Klarade sig fint på PG och tävlade höga klasser i dressyr i flera år.

Som Ameo säger så syns sällan strålbenshälta som ren hälta. På min häst syntes det att han var ojämn, tog olika långa steg i vänster varv mot höger varv. En scint röntgen visade att veterinären gissat rätt.

En del hästar klaras sig hur bra som helst på PG, andra som min har jag fått ändra ridningen på + PG (går som halvpensionär och hoppar inte längre höga hinder) andra klarar sig inte alls.

Man kan vid en typ av strålbenshälta (om den är relaterat till blodgenomströmmningen) prova Navilox men det är dyr medicin och tar minst 3 månader innan man ser resultat. Det provades på min häst men det blev varken sämre eller bättre. Ska visst finnas någon ny medicin i Frankrike som man kan få på licens i Sverige men den vet jag inte mer om än så.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
8 986
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
687
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Har haft ett jättebra samtal idag med psykolog på företagshälsovården. Vi pratade om allt möjligt; min fysiska och mentala hälsa, PTSD...
Svar
0
· Visningar
420
Senast: Sasse
·
Hästvård Jag är så, så, så himla ledsen och uppgiven efter dagens besök hos veterinär och måste mest få skriva av mig och få lite råd hur jag ska...
2
Svar
35
· Visningar
2 084
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp