Strålröta🥴

Johannasvenssonnnn

Trådstartare
Min häst har fått strålröta i ALLA fyra strålar!! 🤭
Jag har stoppat in en bomulls tuss med jodopax. Fungerade JÄTTE bra !tipps tipps!
Men nu går de inte att stoppa in en bomullstuss utan att den ramlar ut, och de är fortfarande strålröta.
Så jag har börjat skölja hovarna vid insläpp och skrubba strålen med lactacyd och använder mig av en tandborste för att få de rent från leran sedan sprutar jag i leovet frogMedic.
Har ni några andra tipps man kan ta del av?😊
 
Min häst har fått strålröta i ALLA fyra strålar!! 🤭
Jag har stoppat in en bomulls tuss med jodopax. Fungerade JÄTTE bra !tipps tipps!
Men nu går de inte att stoppa in en bomullstuss utan att den ramlar ut, och de är fortfarande strålröta.
Så jag har börjat skölja hovarna vid insläpp och skrubba strålen med lactacyd och använder mig av en tandborste för att få de rent från leran sedan sprutar jag i leovet frogMedic.
Har ni några andra tipps man kan ta del av?😊
Byt hage till en som är mindre lerig. Se till att ha torrt strö i boxen. Bakterierna trivs i fuktig syrefattig miljö. Be din hovis att skära rent allt drabbat horn i hovarna så syre kan komma till.
 
Min häst har fått strålröta i ALLA fyra strålar!! 🤭
Jag har stoppat in en bomulls tuss med jodopax. Fungerade JÄTTE bra !tipps tipps!
Men nu går de inte att stoppa in en bomullstuss utan att den ramlar ut, och de är fortfarande strålröta.
Så jag har börjat skölja hovarna vid insläpp och skrubba strålen med lactacyd och använder mig av en tandborste för att få de rent från leran sedan sprutar jag i leovet frogMedic.
Har ni några andra tipps man kan ta del av?😊
Sanogene har gjort underverk för mig. Hovbada någon gång då och då och spraya varje dag. Viktigt att hästen verkligen får torka upp strålarna varje dag också, torr bädd osv.
 
Byt hage till en som är mindre lerig. Se till att ha torrt strö i boxen. Bakterierna trivs i fuktig syrefattig miljö. Be din hovis att skära rent allt drabbat horn i hovarna så syre kan komma till.
Går tyvärr inte att byta hage till en mindre lerig hage... Vi är noga med att skölja av hovarna och skubba med lactacyd och att hon går in i en torr och fräsch box efter de. Har granngårdens lättströ i boxen. rekommendera de, skit bra strö som suger upp kisset och annat fukt bra:) dock är de snor dyrt🤭
hovis va här i fredags och skar bort lite, han sa att de går åt rätt håll men jag är lite orolig att de ska vända nu när de är så fruktansvärt lerigt i hagarna. Därför motar jag mer än gärna tipps☺️
 
Har hört att koppar ska vara bra mot röta. Kopparpasta eller kopparsulfat. Dock aldrig provat själv.
 
Har hört att koppar ska vara bra mot röta. Kopparpasta eller kopparsulfat. Dock aldrig provat själv.
Jag har testat kopparsulfat men de funka inte alls på min pålle... användes i två veckor utan resultat.
de bästa jag testat är att dränka en bomullstuss med jodopax och sedan stoppa in i strålen. Funkade skit bra men nu går inte de:(
 
Tipsar om Arti mud eller hoof stuff från Red horse. Det är en lera med antibakteriella egenskaper som sitter jättebra i hoven. 🙂
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Ngt som hjälpt mycket på en av mina jobb hästar är tjära direkt efter skoning, bara pensla på. Sedan även leovet frog medic som sprayas på. I de lägen där de redan är drabbade funkar också hoof stuff från red horse, den är klibbig så sitter bättre än bomullstuss.
 
Jag använder Red Horse produkter. Sole cleanse, artimud och Hoof stuff. Numer räcker det med Sole cleanse någon gång ibland.

Strålröta har ofta en orsak som inte är en blöt hage till exempel tarmstörning eller felaktig (trång) skoning.
 
Kapar tråden lite om det är ok 😎
Har fått hem ny pålle som inte är van att lyfta benen.
Nu när vi jobbat med det i två veckor o det går bättre o bättre dag för var dag så inser jag att han är väldigt öm i strålarna bak o inte luktar mumma 🤪
Reaktionen när man kratsar strålen blir ju tyvärr att han försvarar sig o igår fick sambon en spark på knät.
Igår lyckades vi få på tjära men då jag ogärna vill bråka med han för att det då blir en negativ spiral eftersom han redan tycker det är jobbigt att lyfta hovarna skulle jag gärna hitta något man istället typ kan doppa hovarna i.
Har ni något bra förslag?
Och både hovis o vet är på gång o tilläggas kan att veterinären vid vetbesiktningen inte kratsade hans hovar 🥴
 
Kapar tråden lite om det är ok 😎
Har fått hem ny pålle som inte är van att lyfta benen.
Nu när vi jobbat med det i två veckor o det går bättre o bättre dag för var dag så inser jag att han är väldigt öm i strålarna bak o inte luktar mumma 🤪
Reaktionen när man kratsar strålen blir ju tyvärr att han försvarar sig o igår fick sambon en spark på knät.
Igår lyckades vi få på tjära men då jag ogärna vill bråka med han för att det då blir en negativ spiral eftersom han redan tycker det är jobbigt att lyfta hovarna skulle jag gärna hitta något man istället typ kan doppa hovarna i.
Har ni något bra förslag?
Och både hovis o vet är på gång o tilläggas kan att veterinären vid vetbesiktningen inte kratsade hans hovar 🥴

Om det skulle funka att ställa honom i baljor med kopparsulfatlösning i är det ett tips! Mjuka hinkar i gummi som finns i de flesta hästbutiker brukar funka.
 
Mmm funderade på nåt sånt.
Kopparsulfat verkar ju väldigt giftigt. Kanske skulle det funka med vircon?
Kanske sätta på easyboots med bomull dränkt i vircon 😎
 
Mmm funderade på nåt sånt.
Kopparsulfat verkar ju väldigt giftigt. Kanske skulle det funka med vircon?
Kanske sätta på easyboots med bomull dränkt i vircon 😎
Hypoklorsyra är kanon. Viktigt dock att det är just hypoklorsyra och inte hypokloritsyra. Så kolla säkerhetsdatablad iom att många distributörer tror det är samma. Kolla att PH-värdet är neutralt.

Hypoklorsyra är ogiftigt för människa, djur, miljö och varken fräter, torkar ut eller svider. I rätt koncentration och med rätt PH-värde så dödar det beroende på produkt ca 99% av alla bakterier, virus, svamp och mögel på 30 sekunder.
Det finns produkter som genomgått tester för att säkerställa detta och tom högre % effekt.

Men iom att hoven är lite smutsig och att det kan vara sprickor etc som är svåra att få vätskan att tränga in i på den korta tiden kan man behöva låta hoven vara blöt längre tid. Just för att vätskan ska komma ner i små minisprickor etc. Det går utmärkt att ställa hästen i bad av hypoklorsyra.

Kroppen tillverkar själv hypoklorsyra som en del i immunförsvaret tex vid sårläkning. Och produkten tillverkas av vatten, salt och el i princip. Virkon kräver längre verkningstid plus att det med sitt låga PH-värde kan vara frätande. Läser man på om innehållet i säkerhetsdatablad etc så ser man ju att det inte ser så kul ut. Det kan också vara korroderande i kontakt med metall.
 
Hypoklorsyra är kanon. Viktigt dock att det är just hypoklorsyra och inte hypokloritsyra. Så kolla säkerhetsdatablad iom att många distributörer tror det är samma. Kolla att PH-värdet är neutralt.

Hypoklorsyra är ogiftigt för människa, djur, miljö och varken fräter, torkar ut eller svider. I rätt koncentration och med rätt PH-värde så dödar det beroende på produkt ca 99% av alla bakterier, virus, svamp och mögel på 30 sekunder.
Det finns produkter som genomgått tester för att säkerställa detta och tom högre % effekt.

Men iom att hoven är lite smutsig och att det kan vara sprickor etc som är svåra att få vätskan att tränga in i på den korta tiden kan man behöva låta hoven vara blöt längre tid. Just för att vätskan ska komma ner i små minisprickor etc. Det går utmärkt att ställa hästen i bad av hypoklorsyra.

Kroppen tillverkar själv hypoklorsyra som en del i immunförsvaret tex vid sårläkning. Och produkten tillverkas av vatten, salt och el i princip. Virkon kräver längre verkningstid plus att det med sitt låga PH-värde kan vara frätande. Läser man på om innehållet i säkerhetsdatablad etc så ser man ju att det inte ser så kul ut. Det kan också vara korroderande i kontakt med metall.
Förlåt men Hypokloritsyra och Hypoklorsyra är populärnamn för samma sak (kemisk formel HOCl). Du tänker inte på natriumhypoklorit?
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 819
Senast: skuggi
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 446
Senast: Skywalker
·
M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 302
Senast: Jenny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp