Strålröta???

Lotus

Trådstartare
Har just konstaterat att strålen på (mest den ena) framhovarna är oroväckande porös och blir mindre och mindre.... Liksom vit och smulig, som när man badat för länge. Leriga hagar - är det strålröta?

Har sökt i ett antal tidigare trådare och sett olika råd - väteperoxid, jodopax, trätjära, Thush Buster (var hittar jag det???) mm. Men ska väl helst inte blanda allt förstår jag, så vad gör jag?

Tack! :)
 
Strålröta luktar illa och är mörkt sörjigt.
Kopparsulfat finns i välsorterade färghandelsbutiker,ca 100:-/kg räcker i 100 år.
 
Eller Trush Buster som finns på välsorterade hästsportbutiker, enkel att använda.

Rengör strålen nogrannt, droppa medlet efter strålen på var sida. Vänta någon minut så att det absorberas och går in, därefter kan man bara släppa ner hoven och allt är klart.

Behöver ej användas varje dag, men vid allavarligare fall av röta kanske en gång var 4-5 dag.
 
det låter inte som strålröta!
Röta stinker och är geggigt.
/P
 
Så Pelle P är tveksam till om det är röta alltså, för särlilt mörkt och sörjigt är det inte, snarare uppluckrat och när man skrapar på strålen lossnar vitt smul, eller hur jag ska säga. Luktar väl inte direkt gott, men det stinker inte heller. Men strålen har blivit så liten - det är väl inte så bra?

Det där Thrush Buster låter ju som ett bra medel hur som helst. Ska leta efter sådant.
Om jag ska tvätta - är väteperoxid eller jodopax bäst?
 
Kan det vara något annat svampigt då? Bärrandsröta är ju tydligen inte helt ovanligt och det verkar vara mera smuligt??

Tvätta måste jag ju hursomhelst, ville bara inte blanda alla medel för jag tror inte det är bra.
 
Använd INTE några medel förräns du vet vad det är.

Troligen byter din häst bara stråle, det gör de en gång per år. Min häst är igång nu och snart kommer det översta lagret stråle lossna och så kommer en ny fräsch under. Hennes strålar ser ut precis som du beskriver din hästs.
Kolla med din hovslagare om du är osäker.

Vid röta är som sagt strålen geggig, illaluktande (starkt!) och mörk.
 
Nu behöver inte strålröta bli geggig, det beror helt på hur långt gången den är. I mitt fall, eller pållens snarare hade vi en uppluckring som luktade blättan.

Därför köpte jag TB på hovslagarens rekommendation, den har även hjälpt hålväggspatienter, bärrandsröta mm.

Man måste inte tvätta rent med något, det räcker med att borsta rent, och se till att området är torrt som skall behandlas.
 
Himla svårt detta när man får olika teorier....

Sanningen är den att jag blir mycket förvånad egentligen om det är strålröta, för isåfall är den här hästen (som jag nyligen köpt) den absolut känsligaste jag haft, för hans hage är inte ens särskilt geggig, det är sandpartier i den också, och han är inte ute länge alls och jag håller en ren bädd inne åt honom. Andra hästar jag haft har gått i gegga dygnet runt och jag har aldrig sett strålröta på dem, men individer är ju olika tänkte jag.

Har fö heller aldrig sett ett så tydligt strålbyte, om det nu är det (och det kan det faktiskt vara om sådant sker), för översta lagret liksom bara rasade av på båda framstrålarna inom några dagar, och under finns en liten lite öm, vit stråle som man kan skrapa bort vita smulor ifrån och hästen blir lite arg....

Hästen är skodd för 3 veckor sedan och hovslagaren sade inget då.

Ska borsta rent ikväll och bestämma hur jag ska göra.....

TACK alla!!! :)
 
Jag tycker det verkar mera som om strålen inte har tillräckligt kontakt med marken. Har den inte det början strålen att tillbakabildas på de sätt du beskriver.
Prata med din hovslagare om han ev. kan lägga på tunnare skor eller sänka trakterna så strålen får ordentligt markkontakt.

//L
 
Precis så har min häst. Jag frågade hovslagaren förra året då sammma sak skedde (första hösten jag hade henne) och han sa att det bara syntes ovanligt tydligt på henne.

Tog nån vecka och sen fanns det en jättefin stråle under.
Men jag pillar inte på den under tiden utan kratsar bara runt om som vanligt.

Tror faktiskt din hovslagare skulle ha reagerat om det var röta, men ring och fråga honom för säkerhets skull!
 
Jag svarar som någon annan gjorde. Din häst byter troligen stråle nu. Min håller på att göra det och det ser ut precis som du skrev, strålen smulas sönder. Jag oroar mig inte eftersom det såg likadant ut förra året och då växte strålen ut igen när den var helt borta.
 
Åååå - en föryngringskur alltså? Tackar jag inte nej till - gubben börjar ju bli till åren. Känns lite bättre nu när fler upplevt samma sak. :banana:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 607
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 751
Senast: skuggi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 636
Senast: Takire
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 413
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp