Strasser-metoden för barfotagångshästar!

C

Carolrita

Är det någon här på buke som har hört talas/läst om Strasser-metoden för barfotagångshästar??
Det har jag iaf. Mitt vbl-sto går barfota sedan i våras.
Vad tycker ni?
Har tänkt ta reda på hur det blir på vintern, om hästen ska gå barfota.
Min märr är iaf van vid att gå barfota på vintertid (gått barfota 2 år ungefär pga föl) och det fungerade utmärkt!
Hon är inte en sån där toka som springer och ramlar omkull, hon är väldigt duktig.
Men som sagt, vad TYCKER ni om det??
Om inte ni vet något om detta,eller vill veta vad det är för ngt, kika gärna in på hemsidan:
www.ellanda.com
:)
-----------
www.bokebacken.com
http://hem.passagen.se/aspbarkfoder/
 
Jag själv tycker strassermetoden är för aggresiv mot hovarna.

Den är säkert jättebra för hästar som har haft stora problem med hovarna, men för en "vanlig" häst är den alldeles för aggresiv.

Gillar Marjorie Smiths metod bättre; http://www.barefoothorse.com/
 
Jaha, dig har jag pratat med en gång förut ang. lösdriftplats...
Nåja, kanske är den strasser-metoden lite för aggressiv,men jag är bara öppen för nya saker som gäller hästar. Särskilt hovarna,iaf.
Hur gick det med stallplatsen,förresten? hittat lösdriftplatsen åt din häst??
Mvh Carro.
 
Har vi? :crazy: Nu är inte mitt minne på min sida :smirk:

Klart man ska vara öppen för nya saker!

Strassermetoden går ju ut på att få tillbaka hovmekanismen så fort som möjligt. En "vanlig" häst har ofta ganska bra hovmekanism om man plockar av skorna, då handlar det mer om att få en hållbar hov. I strasermetoden skär man bort mycket av sulan och gör "jack" i trakterna för att hoven ska utvidga sig. När man tunnar ut sulan blir hästen ofta VÄLDIGT öm eftersom sulläderhuden ganska snart blir inflammerad. Om man har en häst som har någotsånär bra hovar så behöver man ju inte gå lika snabbt fram utan man kan låta dte ta längre tid så att hästen slipper vara öm i ett år.. :smirk: Om man då inriktar sig på att få lamellranden tight så kommer sulan att bli välvd så snart hovbenet återfått sin optimala plats.
Som sagt, hästar som ahr stora problem med sina hovar behöver kanske strassermetoden för att kunna återfå en normal funktion, men den "vanliga" hästen behöver man itne gå lika snabbt fram på och kan då få en normal funktion utan så mycket lidande.

Har förresten hittat en jättebra lösdrift! :)
 
Jag låter min märr hovar ta den tid de behöver för att hon ska slippa va ömfotad.
Så bra att du hittat en bra lösdriftsplats! Det har jag inte. Tråkigt nog, hon har fått stå inne om nätterna (fast hon gillar inte det så värst mycke) :crazy: och det är bara tillfälligt,hoppas jag hittar en lösdriftplats åt henne snart.
Går din häst barfota,då? Hur går det på vintern när det är halkigt?
Använder din häst täcke när den går på lösdrift?
Ha det gôtt! ;)
-----------------
www.bokebacken.com
http://hem.passagen.se/aspbarkfoder/
 
Han är inte här i Sverige än, tyvärr.. men han kommer gå barfota (och har ju gjort det hela livet). Hur det blir på vintern får vi se, men jag tror det kommer gå bra. Andra barfotahästar jag tagit hand om har klarat det jättebra, bara de slipper blankis. De har ju lite naturliga broddar i trakterna. Traktarmarna som svänger runt (bars) är lite högre än sulvinkeln och det blir då ett extra grepp i trakterna på en rätt verkad barfotahäst.

Täcke.. vad är det? :D nejmen, jag tror inte han skulle tillåta någon att lägga på honom ett täcke och om han nu av någon anledning ändå skulle gå med på det så skulle hans hagkompisar (4-5 unghingstar) ha av honom det illa kvickt :D Jag är lite orolig över hur det blir med pälsen för nere i camargue är det just nu lite drygt 20 grader på dagarna och 14 grader på nätterna :smirk: Förhoppningsvis slår det om lite mer där nere tills han ska hit.
 
Oh...Så hästen din har inte kommit än..
Hur har du tänkt göra när det gäller pälssättningen??
Nåja,hoppas det ordnar sej!
Min märr har oxå klarat sej utmärkt på vintern när hon gick barfota (gjort det i drygt 2 år) och gått med skor ett tag, men nu går hon endast barfota och fungerar utmärkt!!
Hon älskar snön, rullar gärna och blir som en snögumma! Hon är svartbrun,nästan svart,men har vita hår överallt mest på korsryggen. Hon är en väldigt rolig häst. Man skrattar ofta åt hennes konstiga fixideér! :D
-----------
www.bokebacken.com
http://hem.passagen.se/aspbarkfoder/
 
Jag tycker också att Strasser-metoden är för extrem, och dessutom tycker jag att det är lite för mycket "om du inte köper hela paketet med naturlig hästhållning så funkar det inte". Jag skulle också vilja se en utvärdering av metoden från oberoende hovslagare och veterinärer på hög nivå.

Som om det plötsligt skulle vara något jättemärkvärdigt att inte ha skor på hästen? Marjories Smiths sida tycker däremot jag också är vettig. Mycket för att den verkning hon förespråkar skiljer sig föga från en vanlig hederlig normalverkning sån som jag själv fått lära mig på kurs för en vanlig svensk utbildad hovslagare. Sunt förnuft och hänsyn till den individuella hästen.

Sedan vad gäller halka så har man som jag ser det två alternativ. Antingen provar man sig fram och anpassar sin ridning. Eller så skor man. Hästen klarar ofta 1-2 skoperioder utan att man behöver börja om från början med hovarna när den ska vara barfota igen.

Jag själv har aldrig haft problem med halka på snö. Däremot på is. Visserligen fixar de oftast att ta sig fram, men risken är att de går och spänner sig precis som man själv gör när man går där det är halt. Då är det bättre att sko, tycker jag, om man inte har möjlighet att träna hästen på isfritt underlag eller väljer att ställa av den när det är som isigast. Eller så kan man kika på löstagbara skoalternativ.

I övrigt tycker jag att det är trivsamt med barfotahästar. Särskilt fjordingen, som med skor bara slängde ner fötterna i backen hur som helst, har börjat få ett rundare och mjukare steg. Det känns också bra att kunna hålla efter hovarna hela tiden.
 
Vad tycker du om Marjories Smiths behandlingsmetod av fång hästar? Den tycker jag skiljer sig från den vanliga svenska metoden.
Att man formar hoven efter hovbenet och inte försöker pressa upp hovbenet på plats låter i mina lekmanna-öron skonsammare men är det effektivt?
 
Var på en mycket intressant föreläsning igår ang Strasser-metoden. Men aggresiv, kan ni utveckla det lite mer Karin/Svea eller vem nu som är insatt.
Det som fastna var att hur viktiga vinklarna på hoven är. Men förstog inte riktigt det med att sidorna på hoven skulle vara kortare eller gå i en båge uppåt(lite svårt att förklara men ni som är insatta fattar nog) för att få svikt. Det borde väl räcka med att skon inte sitter på och förhindrar rörelse i hoven. Givetvis med rätt verkning då.
Om hoven ser ut på det sättet måste ju risken att få sprickor öka då stressen på sidorna ökar och området där svikten kommer begränsas till ett mindre område. Hoven borde istället tänja ut sig runt om eftersom den nästan är rund. Eller är jag helt ute å cyklar?

Tänkte att jag skulle försöka att undvika att sko min unghäst. Men det verkade som det inte gick att ha en barfotahäst om man inte hade hela kittet med lösdrift och rätt underlag mm. Men det måste väl gå ändå.
Vallacken får allt ha skorna kvar på men kommer att vara lite mer observant på vinklar och så.

Men förklara gärna lite närmare vad ni menar med aggressiv metod.
 
Det gillar jag inte heller så mycket med Strasser, hennes låsta syn på att det ska vara precisa vinklar. Visst, vinklar är viktigt, men det är ju viktigare att titta på hästen! Om hästen har en kort kota har den oftare högre trakter än en häst med längre kota, om man då verkar ned den hästen till dessa bestämda vinklar blir axlarna brutna. Det jag vill eftersträva är obrutna axlar (framifrån och från sidan).

Det som är viktigt för att hoven inte ska frasa upp sig (och lamellranden ska bli sträckt och man ska förlora allt arbete man lagt ner på sin barfotahäst) är att runda av kanterna på hoven. Nu kan jag inte gå in på allt bakom det utan läs på Marjories sida.

Läs på Marjories sida som sagt så får du mycket förklarat, hon går också in lite på strassers metod (hon är utbildad av strasser, men har avsagt sig licensen eftersom hon inte riktigt håller med).
 
Jo, just det där med vinklarna är väl en av grejerna. Det går inte att säga att det ska vara vinkel si eller vinkel så - man måste utgå ifrån den individuella hästen. Att tvinga in hästens hovar i en bestämd vinkel som kanske är helt åt hottahejti är att be om skador.

Sen det där med att man måste köpa hela kittet - GLÖM det. Om hästen ska gå på väldigt besvärligt underlag, så visst, det behövs ordentlig invänjning. Men det finns faktiskt tusentals hästar i detta land som klarar sig alldeles utmärkt utan skor utan att vare sig ha hört talas om lösdrift eller vinkelmätare. Jag har fyra hemma.

Sen bör man ju låta hästen få leva ett liv som är så naturligt som möjligt utifrån de förutsättningar man har med mark, hagar, användning et c.
 
Jo då, här slukas det mesta :idea: men som de flesta andra så tycker jag att den är lite aggresiv och föredrar nog Marjories och har även använt mig av Marjori sedan min häst fick ta av sig skona.

Men nu så har han en framtida utdömning hängande över sig av ett sådant slag som Strasser skriver mkt. om. Jag har resten av "kittet" så jag kommer nu att även prova Strassers verkning på honom som en sista utväg att bli frisk, så tiden får utvisa hur det kommer att fungera.

MVH/
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 105
Senast: trollmamma
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 929
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 706
Senast: mackan
·
Hästvård Jag behöver hjälp och tips utav er duktiga bukare. Blir långt inlägg för att ja ska kunna förklara mig :) Förra lördagen var jag ute...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 480
Senast: Limelight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp