Strassermetoden

W

wild

Någon som har sin häst verkad enligt strassermetoden? Den enda i sverige som hitills e utbildad enligt hildur strassers metod bor visst utanför växjö så ni kanske inte är allt för många?

Är ni nöjda och har ni märkt skillnad??
Är själv mycket intresserad av detta och är i full gång med att försöka samla personer till en infoträff!
 
Hej

Jag har haft mycket hjälp av Cecilia med min hästs hovar. Hon hjälper mig via bilder och det går framåt. Hon är väldigt trevlig och hjälpsam.

Däremot håller jag inte med om allt i strasser läran, utan jag tror mer på att plocka lite här och där.

Det jag är tveksam till är den hårda verkningen och skötseln kring hästen som inte alltid passar alla hästar. Tex lösdrift, utan täcke osv

mvh Anita
 
Jag håller precis på att plöja igenom ett sunt hästliv, och mycket av det som står där håller jag redan på med, tex, så har jag lösdrift och dom går barfota även om dom inte e "korrekt verkade" och det verkar fungera ganska bra!

Tvärt emot dig så tror jag nog visst på att alla hästar skulle må bettre av att blui hanterade på detta naturliga sätt!

men de e ju upp till var och en!

Det var mest verkningen som jag ju ville veta mer om! och du är alltså nöjd? Har du märkt någon skillnad sen inga? varför bestämnde du dig för att kontakta cecilia?
 
Jag övergick till Strasser-filosofin i höstas. Jag läste allt jag kunde komma över och köpte hela konceptet. Ställde om helt på engång. Det värkte i hjärtat när alla mina älskade täcken blev undanpackade och när det nya stallet fick stå tomt. Men hästarna är lyckliga... ingen tvekan om saken. Givetvis har de vindskydd (pissoarer). Cecilia har verkat en av hästarna. Den som behövde mest hjälp. Redan efter ett par månader började jag märka förändring. hovarna växer bättre och ömheten, grunda sulor blir mycket bättre.

Var på en infoträff i Borås. Och på Bacic seminar i Växsjö. Vi kommer förhoppningsvis att få ihop ett gäng stort nog för att ta upp Cecila till mälardalen, där jag finns.

Intresserade är välkomna att höra av sig.
 
Det jag inte förstår är varför man ska verka hästarna så extremt? Vad är det för fel på vanligt barfotaverkning?
 
JAg har nog också köpt hela konseptet.. men jag hade lösdrift å så innan också och tecke har jag inte använt på i alla fall 1½ år, och innan dess så var det inte så ofta heller för den delen!

Dom går barfota och jag har inte märkt att dom har haft ont, men dom e ju inte riktigt så funktionella som dom borde vara (hovarna).

Vi håller också på at fixa en infoträff här nere (värnamo)! hoppas att vi får ihop folk! (välkommna att kotakta mig om ni vill vara med), vi är redan 7-8 st som är mycket intresserade av att låta jessica verka våra pållar å de e ju en bra början!! :)
 
Jag vet nog inte så mycket om vanlig barfotaverkning. Den kanske är bra.

Det jag vet är att man måste förstå hur hovmekanismen fungerar för att ge rätt verkning. Om hästen bara är barfota så är det inte någon garanti för att den är frisk i fötterna, benen, resten av kroppen osv. Hoven (hovmekanismen ) har ju en central roll i hela hästens fysik. Det som leder till tråkigheter hos hästarna är då den inte får leva naturligt så att den själv kan upprätthålla sin hovmekanisk, samtidigt som att de som verkar hovarna inte häller förstår hur den ska upprätthållas.

Mer konkret så går många hästar på högklackade skor och med småstenar i skorna. Alltså inte helt ordagrant...
 
En vanligt svensk utbildad hovslagare torde ju veta hur hovmekanismen fungerar, eller hur? Och om de inte visste vad de gjorde borde ju alla svenska hästar som går barfota få ledinflammation på ledinflammation, eller hur?
 
En fråga jag aldrig fått svar på än är varför det inom Strassermetoden måste gå så FORT?

Hovarnas vinklar ändras i ett huj medans alla "vanliga" hovslagare och veterinärer varnar för snabba förändringar, och ibland för förändringar ö.h.t. Finns det någon förklaring till detta? *nyfiken*
 
Jag tycker inte att det går så fort alltid?! men även om det gör det så ser jag inte felet.. ju snabbare något kan rättas till ju bättre borde det ju vara? och hästar är väldigt duktiga på att läka sig själva under dom rätta förhållanderna!

Jag vet inte om du själv läst någon utav hennes böcker, men jag har svårt att tro att det bara e massa rapparkalja som står däri!!

Det jag har svårt att förstå är folk som inte kan med att tankesätt förändras och att nya teorier uppkommer!
Det gör det ju inom alla områden!!
 
Har diskuterat Strasser med en mkt duktig person som sysslar med hästars helhetshälsa som liksom jag tycker att det verkar vara FÖR extremt, verkningen alltså och just det här att man rättar till ev felställningar på EN verkning när det gängse sättet är att ta det lite i taget för att låta hästen hinna med i leder, senor och muskler och undvika inflammationer och spänningar.

Måste man tycka att allt nytt är BRA för att anses intresserad av nya saker?

Och måste man vara extrem åt det ena eller andra hållet? Varför slänga täckena när de kan komma väl till användning, kanske inte varje dag men vid specifika förhållanden?
 
JAg tror du har missuppfattat det hela.. Det är inget som korrigeras på EN verkning! Den sker gradvis under en så pass lång tid som det behöv för att få en korrekt ställning!

Läst ex. "ett sunt hästliv"så står det där klart och tydligt! :bump:
 
Ja, själv har jag ju alltid fått höra att skynda långsamt är enda vägen att gå när det gäller benställningar osv.

Ser bara till mig själv - som länge gått och varit sned. När mitt knä slutligen opererades och jag ansåg mig vara frisk och började gå "som man skall" så fick jag ett förstört högerknä istället, samtidigt som jag fick ont i ryggen och höfterna. Hade jag lyssnat till ortopedens samt sjukgymnasternas order att ABSOLUT inte börja gå "som vanligt" direkt utan hjälp av kryckor eller inlägg så hade jag kanske varit framme vid en normal ställning idag. På ett sunt sätt. Utan Voltaren till frukost och ständigt svullna knän... :o
 
Det är inte bara rättningen av benställningar som jag tycker är för "grovt" utan själva verkningen i sig. Ändrar på hovens naturliga form etc. Varför? Som på min, vad skulle det vara bra för när hon aldrig haft skor, går på lösdrift, jobbas etc och dessutom inte har några problem?
 
Men är det att räkna som ett sunt hästliv att under ett års tid kanske (för så lång tid kan det ju enligt Strassermetoden ta innan hästen vant sig) gå och spänna sig, ömma i sulorna och inte kunna ta ut steget?

Eller brukar det inte bli så tro? Har fått den förklaringen att hästarna vänjer sig efter en tid (upp till ett år) - men för mig verkar det varken sunt eller vidare humant att medvetet låta hästen gå och dra på sig spänningar i ett år? :crazy:
 
Ändar på hästens naturliga form??!! Det är just vad man gör med skor ock traditionell verkning!

Att dina hästar fungerar bra är väl bara ett bevis på att dom har bra hovar och bra levnadsvillkor och kan röra på sig 24 timmar om dygnet!
 
Nej vi ändrar inte på hovens form vid traditionell verkning av en barfotahäst... Filar till det som ev "sticker ut" och i ponnyns fall behöver det tas lite i tårna.

Bra hovar ja... Annars skulle jag inte ha henne barfota.
 
Vad jag motsätter mig Strasser-metoden är att det är BESTÄMDA vinklar till ALLA hästar, man ser inte till individen. En häst med långa kotor har ofta en mindre hovvinkel än en häst med korta kotor.

Visst kan det funka på hästar som haft stora problem, men en häst som gått barfota hela livet tycker jag allt att en duktig hovslagare kan göra jobbet minst lika bra.

Jag ska på föreläsning för Ulrica 21 feb så jag får se vad hon säger då. Än så länge gillar jag dock "Wildhorse trim" bättre, tex Marjorie Smith .
 
Nä då skulle du sko henne(vid "dåliga" hovar) och dom skulle bli ännu sämre!

Det är främst vid skoning som den naturliga formen på hästens hovar förändras!

Känner inte för att ta fler diskutioner om detta.. alla får ha sin åsikt!
VIll man ta reda på mer om metoden så går ju det utmärk. läsa lite böcker och så, sen får man ju själv bilda sig en uppfattning om vad som är rätt å fel!

Tack för mej och tack för er som skrivit inlägg om era erfarenheter av strassermetoden!!! :bow: :bow:
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 469
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
392
Senast: miumiu
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 075
Senast: Snurrfian
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 589
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp