Strechingkunniga se hit...

bapro

Trådstartare
Stretching-kunniga se hit...

Har en häst som är ganska stel i vänsterbogen, hon har svårare att sträcka ut, märks särskilt när hon måste kliva över med vänsterbenet. Ex i öppna i vä, varv.
När hon blir het & spänd kortar hon steget med vänstern. Men när hon travar "som vanligt" avslappnat & mer genom kroppen tar hon lika stora steg...
"Min" EquiTerapeut har kollat på henne och konstaterat att hon ÄR mkt stelare i vä-bogen & att jag ska strecha efter ridning, han har visat hur & jag försöker verkligen... Men hon bjuder inte till nåt själv...
T ex när jag strechar min andra häst så trycker hon fram benet själv & sträcker... men det gör inte denna damen.. hur ska jag göra?, jag kan ju inte tvinga henne. Jag stretchar henne ändå, men det ger nog inte så mkt resultat när hon inte samarbetar, nån som har tips hur man "lockar" fram att de sträcker ut..?
Hon är ca 170 hög & ganska tung att hålla i, så det är inte lätt...
Tacksam för lite tips... :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Strechingkunniga se hit...

Vilka övningar är det du har fått rekommenderade? Oftast brukar det släppa efter några gånger, då de kommer på att de faktiskt vågar slappna av och tusan om det inte är rätt skönt också. ;) Det kan nog ta ett tag för din häst eftersom hon är så pass stel.
För att få loss bogen brukar jag gör små cirklar när jag har benet i uträckt läge. Växlar lite mellan medsols/motsols, börjar med små cirklar för att sedan göra dem större och större. Sen slutar jag och erbjuder hästen att släppa bogen, ibland kan man behöva visa vägen genom att dra lite lätt i hoven samtidigt som man har en hand på hästens knä. Beröm massor när hon gör rätt eller gör en ansats till att göra rätt!
 
Sv: Stretching-kunniga se hit...

Jag stretchar min hästs bog (stel/kort i rhomboideer och övre delen av trapezius) under arbete, genom sidvärtsarbete. Skänkelvikning där jag är noga att flytta BOGEN, och att han träder över med fram.

Stretching och massage har inte hjälpt jättemycket eftersom han då spänner emot en del (stretching kan funka ibland, beror lite på), men sedan jag börja jobba honom (han är unghäst) mer i sidvärtsarbete både från marken (vid hand, i grimma etc) och vid ridning så har det blivit mycket bättre.
 
Sv: Strechingkunniga se hit...

Din ET sa inget om höger bak?
 
Sv: Strechingkunniga se hit...

Nej, det var inget särskilt med höger bak.
Han har ju tittat på henne ett par ggr nu med jämna mellanrum sedan ett år tilbaka & vi har tidigare kostaterat att hon är mer musklad höger bak. Syns ganska tydligt om man lyfter på svansen att hon är mer uppdragen på högersidan.
Men hon har aldrig haft problem bak & har inte haft nån snedhet i bäcken eller liknande...

Ska tilläga att hästen varit halt vänster fram (lågt, det var i hoven) under flera månader i höstas, men är bra nu.
(det är troligen därför hon använt höger bak mer tidigare oxå)
Att hon är aningens stelare i vänster har varit ända sedan jag köpte henne (4 år sedan), men det har märkts endast när hon laddar upp sig & blir het, då hon tar aningens kortare steg med vänster (utan att vara halt för den skull) och så just att hon laddar upp sig och brukar småbocka när man fattar vänster galopp.

Men stelheten har ju blivit värre av all vilan under hösten & förmodligen att hon gått & spänt sig när hon varit halt...
Positivt är dock att i slutet av ridpasset är det 1000 ggr bättre, när hon är ordentligt uppvärmd....

Ska tillägga att hon är svårare att böja igenom till höger, alltså hon kan ju böja halsen ordentligt till höger också, men inte alls på ett lika eftergivet sätt hon gör till vänster...

Tacksam för alla tips på övningar osv... :banana:
 
Sv: Strechingkunniga se hit...

Din häst beter sig normalt, hon tycker att det är jobbigt att sträcka ut eftersom hon är stel och förmodligen också mycket kortare i denna sida. Hon kan därför inte sträcka/vågar inte, ut lika mycket som din andra häst som ej har detta problem. Därför, begär inte lika mycket av denna dam som av din andra häst. Sluta inte med att stretcha, utan fortsätt att göra det efter varje ridpass då hon fortfarande är varm i musklaturen, men gör det på hennes villkor, så mycket som hon tycker är ok för dagen att sträcka ut innan hon tycker att det blir för jobbigt, då kommer hon succisivt att kunna och våga sträcka ut mer och mer utan att hon tycker at det blir för jobbigt. Mycket kan handla om förtroende också, hon är ej van att bli så mycket stretchad innnan, därför blir hon lite misstänksam eftersom det är en ovan sittuation, hon spänner sig lite och får då ännu svaråre att slappna av och sträcka ut. Med reg stretching på hennes villkor så vänjer hon sig och kommer förhoppningsvis att tycka att det är skönt i slutändan.

Jag tror inte att du behöver fundera hur du snabbare skall få henne att sträcka ut, risken är då att hon tycker att det är obehagligt och spänner sig, och det är ju ej meningen, utan att hon skall slappna av och tycka att det är skönt samt sträcka ut. Utan hon sträcker ut så mycket hon vågar och kan, och tillslut så kommer hon att kunna sträcka ut det maximala, samtidigt som hon tycker att det är skönt. Du verkar vara vettig och klok, så detta tror jag kommer att ge med sig av sig självt, det kan ta upp till en vecka till ett par veckor, men för varje vecka så kommer du att märka någon skillnad. Lycka till
 
Sv: Strechingkunniga se hit...

Låt en massör komma ut och lösgöra bog/ axeln och känna över hästen, att stretcha ett framben kan vara svårt om man inte förstår hur, men vet man så slapnnar hästen av efter en tid då den vet vad som gäller...om du känner att hästen inte kan sträcka fram benet när du stretchar så begär inte för mycket sträckning på en gång, ta lite i taget tills du känner att hästen slappnar av...det blir bättre med tiden, hästar som inte är vana att strecthas kan vara väldigt " styva" i början.
Ofta så vet en massör/ kiropraktor vilka övningar som hjälper.
 
Sv: Strechingkunniga se hit...

Min ET kollade ju igenom & behandlande henne för ca 2 veckor sedan. Bl a genom akupunktur så släppte mkt spänningar i bogen. Han visade hur han gör, men som sagt jag får henne ändå inte riktigt att sträcka ut...
Men jag får väl prova att sträcka/strecha ut jättelite i början då så kanske det blir bättre...? :idea:
Det är aningens lättare med högerbenet/bogen, men hon vill inte riktigt sträcka själv där heller...
 
Sv: Strechingkunniga se hit...

Stretching är något man lär hästen. Korta repriser istället för att hålla kvar kan hjälpa hästen att komma med på noterna. Försök hålla dig under gränsen för obehag, bli inte arg på hästen, det gör inget om det tar några veckor innan du kommer hela vägen i stretchen. Beröm, kanske en morotsbit kan göra underverk med samarbetsviljan. Jag är en sån där som tycker att beröm och belöning aldrig har skadat någon, tycker hästen måste få veta om att den gjort något bra. Leta efter tillfällen att belöna och var snabb så hästen förstår vad som var bra.

mvh
Lejonelle
 
Sv: Strechingkunniga se hit...

Ok, så E.T har löst problemet med bogen då?
Ja, gör lite i taget så går det jätte bra, ska se vissa hästar som jag stretchar första gången, de vill inte släppa ut benet..men sen när de förstår och jag berömmer dem så fort de ger efter, släpper de till ännu mera...det gäller att lirka.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 102
Senast: __sofia__
·
Dressyr Hej! Jag och min häst har bekymmer med galoppen. Blir ofta ganska öppen i formen i fattningen, blir ofta hastig galopp och slutar med...
Svar
4
· Visningar
1 136
Senast: josqla
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 094
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 484
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp