VLMF

Trådstartare
Jag funderade mycket på strejkkulturen i Sverige när det var storstrejk i Frankrike för ett gäng månader sedan. Och nu strejk på Tesla och kanske snart på Klarna. Skulle ni beröras av en utökad sympatistrejk? Tänker på Toys'r Us-strejken för många år sedan, då strejken utökades till att bland annat beröra banktransaktioner till och från Toys'r Us, och även fler sektorer. Maffia-metoder, kallade Ulf Kristersson det när han var ny i riksdagen. Idag förväntar han sig att man sköter det på det sätt vi vill ha svensk arbetsmarknad, och att svensk lagstiftning och svensk tradition på arbetsmarknaden är tydlig.

Tror ni konflikten kommer lösa sig med Tesla eller kommer de använda ekonomiska muskler för att inte införa kollektivavtal? Vad tror ni om Klarna? Har ni omfattats av strejk någon gång?
 
Mitt fackförbund gick ut i strejk hos min AG för något år sedan, jag personligen strejkade dock inte då jag har ett samhällsviktigt yrke utan jobbade som vanligt. Vill minnas att det gick ganska smärtfritt trots allt.
 
Mitt fackförbund gick ut i strejk hos min AG för något år sedan, jag personligen strejkade dock inte då jag har ett samhällsviktigt yrke utan jobbade som vanligt. Vill minnas att det gick ganska smärtfritt trots allt.
Vad berodde strejken på?

Vad jag vet känner jag ingen som berörts av en strejk, men väldigt många är med i olika fackförbund.
 
Det har varit några strejker inom bussbranschen, varav den längsta för att vi skulle få kisspauser. Det var dock innan jag började köra. Vet att vi skulle tas ut i sympatistrejk nångång, men minns inte för vad och det blev aldrig av.
Är det länge sedan senaste strejken var?
 
Jag minns när kommunal strejka för många år sedan och delar av skolans personal strejkade. Så vi fick ha med egen mat till skolan och det var ingen som städade. Detta måste varit på tidigt 2000-tal
I HÖK -huvudöverenskommelsen står det att man inte får strejka så länge avtalet är giltigt så där är risken liten numer
 
Håller med men samtidigt håller han ju på att sänka värdet rejält på både Tesla och X. Styrelsen och större aktieägare kanske sätter ner foten.
Vem bryr sig om lilla Sverige? Och för övrigt verkar ju inte de anställda på Tesla vara särskilt benägna att bry sig om att de borde strejka. Hade det varit bättre uppslutning och om Tesla hade haft tillverkning i Sverige, då kanske styrelsen hade kunnat reagera. Som det är nu är väl Slusken största enskilda ägare i företaget?
 
Vem bryr sig om lilla Sverige? Och för övrigt verkar ju inte de anställda på Tesla vara särskilt benägna att bry sig om att de borde strejka. Hade det varit bättre uppslutning och om Tesla hade haft tillverkning i Sverige, då kanske styrelsen hade kunnat reagera. Som det är nu är väl Slusken största enskilda ägare i företaget?

Oklart. Jag är inte döintresserad av Tesla helt ärligt :D
 
Det är en hygglig uppslutning av bilmekanikerna på Tesla. Med tanke på Teslas företagskultur kan man nog säga att den är riktigt bra. Men det är inte dem strejkande mekanikerna som kommer avgöra fighten , det är sympatiåtgärderna från andra fackförbund som leder till att kollektivavtalet tecknas.
 
Vem bryr sig om lilla Sverige? Och för övrigt verkar ju inte de anställda på Tesla vara särskilt benägna att bry sig om att de borde strejka. Hade det varit bättre uppslutning och om Tesla hade haft tillverkning i Sverige, då kanske styrelsen hade kunnat reagera. Som det är nu är väl Slusken största enskilda ägare i företaget?

I Tyskland närmar sig det tyska fackförbundet IG metall en konflikt med Tesla där produktion av bilar berörs. Visst Tesla kan lämna Sverige, men kan man lämna Tyskland? Att flytta produktion och säga upp personalen i Tyskland är dyrt, troligen mycket dyrare än att teckna kollektivavtal.

Men det är inte bara frågan utebliven service för tesla ägare även krockskadad Teslor och Teslor i behov av reparation som står still just nu. Det gör att den som är i behov av en bil som faktiskt rullar bör se sig om efter ett bilmärke med en fungerande organisation för tillfället.

När transport arbetarförbundet stänger möjligheten för att lasta av Teslor som kommer till Sverige med båt skapar det en stor störning logistikt och ekonomisk för Tesla.

Elon Musk äger bara drygt ~10% av bolaget. Om han som VD inte tänker affärsmässigt är det troligt att han befrias från sitt vd uppdrag.

Om man tror på det Tesla Club Sweden skrev om att strejken saknar förankring på golvet bör man fundera varför inga journalister släpps in på verkstäder för att intervjua personalen samt varför väktare är på plats som kör ut journalister som försöker gå in på verkstäderna.
 
Jag tror inte folk i allmänhet förstår hur hårt den föregående generationen slet för att vi idag har rättigheter på arbetsmarknaden och varför kollektivavtal, ffa för större arbetsplatser är så viktiga. Ska vi tillbaka till en tid när arbetstagaren stod med mössan i handen och ödmjukt lydde vad AG beslutade om. 8 timmars arbete, 8 timmars frihet, 8 timmars sömn var kravet för inte så länge sen. Allt som facken slagits för som OB, arbetsskydd, MBL, LAS, kan så lätt försvinna. AG spela ut arbetstagare mot varandra. Om inte annat så är något som lätt skulle ändras, att man inte kan bli uppsagd under barnledighet. Det är många privata AG som är frustrerade att barnlediga har den rättigheten.

Vi vet redan hur en del utländska företag behandlar sina anställda som skit och eftersom ingen är fackligt ansluten - eller blir uppsagd om de organiserar sig, så har AG gått ett sekel eller mer tillbaka. Obetald övertid, omänskligt hårda produktionskrav. Osäkra anställningar och arbetsvillkor. Varenda assistansbolag har i princip bara timmisar och visstidsanställda som inte vågar göra något annat än att lyda av rädsla för att inte få mer pass. Konsekvensen av det såg vi under covid när anställda drog in smittan på äldreboende som fällde dem som flugor, just pga av rädsla och att inte ha råd att sjukskriva sig.
 
Jag tror inte folk i allmänhet förstår hur hårt den föregående generationen slet för att vi idag har rättigheter på arbetsmarknaden och varför kollektivavtal, ffa för större arbetsplatser är så viktiga. Ska vi tillbaka till en tid när arbetstagaren stod med mössan i handen och ödmjukt lydde vad AG beslutade om. 8 timmars arbete, 8 timmars frihet, 8 timmars sömn var kravet för inte så länge sen. Allt som facken slagits för som OB, arbetsskydd, MBL, LAS, kan så lätt försvinna. AG spela ut arbetstagare mot varandra. Om inte annat så är något som lätt skulle ändras, att man inte kan bli uppsagd under barnledighet. Det är många privata AG som är frustrerade att barnlediga har den rättigheten.

Vi vet redan hur en del utländska företag behandlar sina anställda som skit och eftersom ingen är fackligt ansluten - eller blir uppsagd om de organiserar sig, så har AG gått ett sekel eller mer tillbaka. Obetald övertid, omänskligt hårda produktionskrav. Osäkra anställningar och arbetsvillkor. Varenda assistansbolag har i princip bara timmisar och visstidsanställda som inte vågar göra något annat än att lyda av rädsla för att inte få mer pass. Konsekvensen av det såg vi under covid när anställda drog in smittan på äldreboende som fällde dem som flugor, just pga av rädsla och att inte ha råd att sjukskriva sig.
Utvecklingen idag skrämmer mig rejält. Så många tar det som finns i vårt samhälle för givet trots att det inte finns några garantier att de rättigheter vi nu har finns imorgon.
Jag hoppas att de lyckas med sin strejk för annars lär den amerikanska företagskulturen som verkligen går ut på att utnyttja folk att få ett rejält fäste här och då är problemet med timvikarier som inte vågar tacka nej till pass en västanfläkt i jämförelse.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp