Bukefalos 28 år!

Strejken inom vården

RubinNovak

Trådstartare
Vad tycker ni? Själv tycker jag det är en av de sämsta sätten att avgöra detta på. Om strejken nu går igenom kommer det indirekt gå ut över vårdtagarna, vad facket än säger. Där jag jobbar kommer dom bli underbemannade och utslitna. Det gynnar varken vårdtagarna eller personal. Jag går på timmar och hade jobbat 11 dagar i rad om jag inte hade tagit ledigt 2 dagar. Så mycket behövs vi vikarier i perioder. När jag inte längre får jobba på måndag kommer det bli katastrof. Jag är ju inte heller den enda vikarien dom förlorar... Så vad tycker ni, sköter kommunal verkligen detta på bästa sätt?
 
Sv: Strejken inom vården

Strejk för personal som sysslar med vård är vansklig.

Vårdförbundet hade ju strejk för några år sedan, där allt sådant som inte var akut, fick anstå.
Nu gör Kommunal en liknande stridsåtgärd, och självklart går det ut över allmänheten.
Det är ju det som är vitsen med strejken. Gällande Kommunal (många medlemmar), Vårdförbundet, Läkarförbundet och ytterligare ett par fackföreningar, är det ju inte arbetsgivarnas ekonomi man drabbar (jo, indirekt det också men inte som inom tjänste- eller tillverkningssektorn) utan vårdtagarna.

Man vill väl visa hur viktigt det är att medlemmarna finns på sina arbetsplatser och hur sårbart det skulle vara utan medlemmarna i tjänst.
Effektivaste sättet är att agitera "tredje man" lite lagom.

Men det är självklart så att de ordinarieanställda är de som drabbast allra värst genom att bli tvungna att jobba mer än de egentligen mäktar med.
 
Sv: Strejken inom vården

Men det är självklart så att de ordinarieanställda är de som drabbast allra värst genom att bli tvungna att jobba mer än de egentligen mäktar med.

Ja jag förstår ju att det behövs drastiska åtgärder, men man kan inte helt glömma konsekvenserna heller. Det jag citerat stämmer inte enligt mig. Visst kommer personalen vara utsliten och underbemannade, men det är dom vi ska ta hand om som får bristande omsorg. Där ligger mitt fokus faktiskt, personalen är unga, friska och kan klara sig själva. Det kan inte våra gamlingar, dom är i desperat behov av andras hjälp. Som om inte deras möjligheter till hjälp var snål nog innan, nu kommer den begränsas ännu mer.
Jag tycker synd om vårdtagarna. Det kommer att bli ännu fler toalettbeök som kommer skippas, kortare tid vid matbordet, stressad personal vid matning osv.

Jag hoppas innerligt att strejken inte går igenom. Inte för min egen skull, jag har redan nytt jobb. Utan för att vårdtagarna förtjänar BÄTTRE vård, inte sämre.
 
Sv: Strejken inom vården

Poängen med strejk är ju att allmänheten ska drabbas. Det är ett sätt att sätta press på motparten. Självklart får det inte drabba akutvård.

Men vad är alternativet? Ta bort strejkrätten för alla som jobbar inom vården? Ge dem sämre ställning relativt alla andra anställda?
 
Sv: Strejken inom vården

Vad tycker ni? Själv tycker jag det är en av de sämsta sätten att avgöra detta på. Om strejken nu går igenom kommer det indirekt gå ut över vårdtagarna, vad facket än säger. Där jag jobbar kommer dom bli underbemannade och utslitna. Det gynnar varken vårdtagarna eller personal. Jag går på timmar och hade jobbat 11 dagar i rad om jag inte hade tagit ledigt 2 dagar. Så mycket behövs vi vikarier i perioder. När jag inte längre får jobba på måndag kommer det bli katastrof. Jag är ju inte heller den enda vikarien dom förlorar... Så vad tycker ni, sköter kommunal verkligen detta på bästa sätt?

Det är arbetsgivarna som inte sköter detta på bästa sätt. Hade de gett personalen rimliga löner och arbetstider så hade saken varit ur världen.
 
Sv: Strejken inom vården

Det är arbetsgivarna som inte sköter detta på bästa sätt. Hade de gett personalen rimliga löner och arbetstider så hade saken varit ur världen.

Men faktum kvarstår våra äldre ska bestraffas för arbetsgivarnas nonchalans. Inte ens resultatet gynnar våra äldre.
 
Sv: Strejken inom vården

Poängen med strejk är ju att allmänheten ska drabbas. Det är ett sätt att sätta press på motparten. Självklart får det inte drabba akutvård.

Men vad är alternativet? Ta bort strejkrätten för alla som jobbar inom vården? Ge dem sämre ställning relativt alla andra anställda?

StrejkRÄTT? Jag känner ett x antal människor som jobbar inom vården i flera olika kommuner, både ordinarie och vikarier. INGEN vill gå in i strejk. Jag har då aldrig träffat någon som tycker det är värt det. Dom jobbar hellre delade turer ibland än att riskera vara gravt underbemannade i en månad eller längre.
Självklart ska dom ha likadana rättigheter, men som jag skrivit, hur man man med att bestraffa våra äldre för att komma åt arbetsgivarna?
 
Sv: Strejken inom vården

Ja jag förstår ju att det behövs drastiska åtgärder, men man kan inte helt glömma konsekvenserna heller.

Och de konsekvenserna har arbetsgivaren som är snål och dålig ansvar för.

Det jag citerat stämmer inte enligt mig. Visst kommer personalen vara utsliten och underbemannade, men det är dom vi ska ta hand om som får bristande omsorg.

Ja... tyvärr. En konsekvens av att vi (och med "vi" menar jag stat komuner o landsting) år efter år har misskött uppdraget som arbetsgivare för vårdpersonalen.


Där ligger mitt fokus faktiskt, personalen är unga, friska och kan klara sig själva. Det kan inte våra gamlingar, dom är i desperat behov av andras hjälp. Som om inte deras möjligheter till hjälp var snål nog innan, nu kommer den begränsas ännu mer.
Jag tycker synd om vårdtagarna. Det kommer att bli ännu fler toalettbeök som kommer skippas, kortare tid vid matbordet, stressad personal vid matning osv.

a) Persnalen innom vården är väl allt annat är "unga o friska" om man ser till alla försltiningsskador och elände de dras med.

b) Ja, det är synd om vårdtagarna - men det är faktskt REDAN synd om dom... de har redan stressad personal som pga tid o personalbrist tvingas bedriva nån slags förvaring.
Utan drastiska åtgärde kommer det du beskriver fortsätta och bli värre och värre...

Jag hoppas innerligt att strejken inte går igenom. Inte för min egen skull, jag har redan nytt jobb.

Ha ha... underbart!
Men om DU är intresserad av att jobba som en helig samarit utan att få betalt för det jobb du gör så gör gärna det - men kräv inte att andra ska göra det.

Nu vet jag iof inte vilket ditt nya jobb är - kanske ett jobb med änu sämre arbetstider, arbetsbelastning och lön än de som går ut i strej har? ;)

Utan för att vårdtagarna förtjänar BÄTTRE vård, inte sämre.

He he.. ja, du... du tror inte att det liksom är det som strejken går ut på?
Om inget görs så kommer ju vården att fortsätta att bli sämre och sämre - förhoppningsvis så kommer en strejk att kunna tvinga fram bättre villkor och där igenom bättre vård.

Dräm till med storsläggan säger jag!
Ta ut varenda kotte som det bara går att ta ut och klämt åt så mycket det bara är möjligt!!

Vill vi ha vård får vi ta mig fan betala dom som utför jobbet!! Inte svårare än så!
 
Sv: Strejken inom vården

StrejkRÄTT? Jag känner ett x antal människor som jobbar inom vården i flera olika kommuner, både ordinarie och vikarier. INGEN vill gå in i strejk. Jag har då aldrig träffat någon som tycker det är värt det. Dom jobbar hellre delade turer ibland än att riskera vara gravt underbemannade i en månad eller längre.
Självklart ska dom ha likadana rättigheter, men som jag skrivit, hur man man med att bestraffa våra äldre för att komma åt arbetsgivarna?

Och varenda kotte jag känner som jobbar innom vården är riktigt riktigt förbannade över de vilkor som de har och de fortsätter då fan inte att glatt jobba med ständig underbemanning, på svindåliga arbetstider för löjligt låg lön!

Och åter igen - det är INTE de som går ut i strejk som "bestraffar" våra äldre - det är arbetsgivarna som väljer att inte betala en rimlig lön för det arbete de vill ha utfört, som väljer att inför sådana arbetsvilkor att de som jobbar inte vill vara med längre.

Det är precis hur lätt som helst att undvika en strejk - ge våra vårdanställda en rimlig lön och schysta arbetsvillkor.
Väljer sen arbetsgivarna att INTE göra det så är det ju DE som har ansvaret.
 
Sv: Strejken inom vården

Jag stödjer strejken till fullo.
Vård och omsorg har arbetsvillkor som enligt
mig är helt oacceptabla, bland svensk arbetsmarknads
mest uråldriga.
Eftersom kvinnor vägrar mata branschen med arbetskraft
och på så sätt hjälper staten att lägga skattepengar
på andra utgifter så finns bara detta.
Kommunal borde ta ut alla avfallsarbetare också för
bästa effekt.
 
Sv: Strejken inom vården

a) Persnalen innom vården är väl allt annat är "unga o friska" om man ser till alla försltiningsskador och elände de dras med.

b) Ja, det är synd om vårdtagarna - men det är faktskt REDAN synd om dom... de har redan stressad personal som pga tid o personalbrist tvingas bedriva nån slags förvaring.
Utan drastiska åtgärde kommer det du beskriver fortsätta och bli värre och värre...

a) Vi är unga och friska om man jämför med dom vi tar hand om. Jag menar att vi är såpass unga och friska att vi kan ta hand om oss själva, till skillnad mot dom vi hjälper.

b) Kraven kommer INTE att ge mindre personalbrist eller mer tid till vårdtagarna. Har du läst igenom kraven?

*Ökad lön
*Inga delade turer
*Arbetskläder skall finnas till förfogande

Ja jisses vad bra för vårdtagarna att dom får lida för att få detta igenom!



Ha ha... underbart!
Men om DU är intresserad av att jobba som en helig samarit utan att få betalt för det jobb du gör så gör gärna det - men kräv inte att andra ska göra det.
Jag är inte ett dugg intresserad av det, men snälla du som ändå är så bra på att citera, citera gärna där jag påstått något liknande :)
Jag tycker att deras lön ska höjas betydligt mer än det kommunal kräver.


Nu vet jag iof inte vilket ditt nya jobb är - kanske ett jobb med änu sämre arbetstider, arbetsbelastning och lön än de som går ut i strej har? ;)
Och det är relevant till denna strejk hur? Jag riskerar arbetslöshet och skaffar mig ett nytt jobb. Vad är problemet?


He he.. ja, du... du tror inte att det liksom är det som strejken går ut på?
Om inget görs så kommer ju vården att fortsätta att bli sämre och sämre - förhoppningsvis så kommer en strejk att kunna tvinga fram bättre villkor och där igenom bättre vård.

Som jag redan skrivit, vårdtagarna får lida utan att få det bättre för det.
 
Sv: Strejken inom vården

Och varenda kotte jag känner som jobbar innom vården är riktigt riktigt förbannade över de vilkor som de har och de fortsätter då fan inte att glatt jobba med ständig underbemanning, på svindåliga arbetstider för löjligt låg lön!

Och åter igen - det är INTE de som går ut i strejk som "bestraffar" våra äldre - det är arbetsgivarna som väljer att inte betala en rimlig lön för det arbete de vill ha utfört, som väljer att inför sådana arbetsvilkor att de som jobbar inte vill vara med längre.

Det är precis hur lätt som helst att undvika en strejk - ge våra vårdanställda en rimlig lön och schysta arbetsvillkor.
Väljer sen arbetsgivarna att INTE göra det så är det ju DE som har ansvaret.

Jag är ju en av dom som "går i strejk" som du så fint kallar det. Så jag vet mkt väl att det inte är jag som bestraffar våra äldre. Men handlingen i sig bestraffar dom. Det vet kommunal om när dom hotar med strejk. Om dom har rätt att vidta åtgärder som påverkar våra medmänniskor negativt kan dom väl lika gärna bara halvera arbetsgivarnas lön tills dom går med på kraven. Vore betydligt snällare än att låta någon som inte ens är inblandad lida..
 
Sv: Strejken inom vården

Jag stödjer strejken till fullo.
Vård och omsorg har arbetsvillkor som enligt
mig är helt oacceptabla, bland svensk arbetsmarknads
mest uråldriga.
Eftersom kvinnor vägrar mata branschen med arbetskraft
och på så sätt hjälper staten att lägga skattepengar
på andra utgifter så finns bara detta.
Kommunal borde ta ut alla avfallsarbetare också för
bästa effekt.

Ja dom är helt oacceptabla, det är ett av de mest ouppskattade yrken som finns på det sättet. Det är vedervärdigt att de människor som tar hand om våra äldre ska utnyttjas, få förslitningsskador och jobba för minimal lön.

Vad som också är vedervärdigt är att både dom och vårdtagarna ska lida för att arbetsgivarna är snåla as och kommunal sitter med sina jäkla papper och siffror och på fullaste allvar tror att vårdtagarna inte kommer att påverkas.
 
Sv: Strejken inom vården

Jag är ju en av dom som "går i strejk" som du så fint kallar det. Så jag vet mkt väl att det inte är jag som bestraffar våra äldre. Men handlingen i sig bestraffar dom. Det vet kommunal om när dom hotar med strejk. Om dom har rätt att vidta åtgärder som påverkar våra medmänniskor negativt kan dom väl lika gärna bara halvera arbetsgivarnas lön tills dom går med på kraven. Vore betydligt snällare än att låta någon som inte ens är inblandad lida..

Nej - du måste dra resonemanget hela vägen!

Det är ARBETSGIVAREN som trots att de vet att de riskerar att deras anställda ska gå ut i strejk vägrar att möta kraven från sina anställda.

Jag tror inte att någon som beslutar om strejk VILL att vårdtagare och gamla ska lida - men för att över huvud taget kunna rekrytera folk till vården så måste ju en förändring till.
 
Sv: Strejken inom vården

Hade jag haft det hade jag nog varit fackligt aktiv istället för att spy galla här ;) Men om jag får ställa frågan (igen), vad tycker du?

Jag håller inte med dig. Inte att det är vårdtagarna som drabbas. Förhållanden inom vården 'tas omhand' dagligen av personal som med sina egna kroppar som verktyg, sliter ihjäl sig för att vårdtagarna ska ha det bra. Nu blir det skarpt läge, eller ännu skarpare än det är vardagligdags och alltid, och jag är övertygad om att all personal gör sitt yttermer ytteryttersta för att inte vårdtagarna ska drabbas. Däremot ska arbetsgivaren få det besvärligt, vilket jag tror de lär få med detta, bland annat ökade kostnader för tex inköp av färdig mat eftersom kostenheterna är uttagna, samt stora kostnader för övertid för ordinarie personal (vi är dyrare att använda än vikarierna). Tyvärr tror jag att det nog också kommer slå tillbaka på personalen förr eller senare, med indragningar och åtstramningar refererande till tex 'låg budget'. Men 'kvinnor-kan-arbetarna' sväljer nog det också, som alltid. Jag är alltså mer på den linjen att det är möjligt att den här konflikten kan få upp lönerna något litet snäpp (kravet som ligger som arbetsgivarna inte accepterat är rena hånet!), men det är de anställda som får betala för konflikten.
 
Sv: Strejken inom vården

Jag VET att det är arbetsgivaren, men att dom är snåla as som inte prioriterar vårdtagarna är väl KNAPPAST en nyhet för någon?? Att Kommunal (som VET detta) ändå försätter personal och vårdtagare i en sådan situation när dom VET att arbetsgivarna är vrånga är för mig galet.

Mao, att arbetsgivarna är dumma i huvudet visste jag redan, men att kommunal skulle sänka sig till samma nivå (om än tillfälligt) visste jag inte.
 
Sv: Strejken inom vården

a) Vi är unga och friska om man jämför med dom vi tar hand om. Jag menar att vi är såpass unga och friska att vi kan ta hand om oss själva, till skillnad mot dom vi hjälper.

Så bara för att man inte är ett koli så ska man låta sig utnyttjas av dåliga arbetsgivare?
Bara för att nån annan är äldre och sjukare så är det ok att slava på med förslitningsskador o annat...

Jag förstår vad du menar och jag håller med om att det är fördjävligt att oskylldiga drabbas.
Men jag ser faktsikt inte nån annan lösning - hur tycker du själv att vi ska göra för att få igenom kraven på rimliga löner, ok arbestider och arbetsvillkor då?

Eller ja.. jag ser ju solklart en annan lösning, och det är ju att arbetsgivaren går med på kraven. Men när AG inte gör det då? Hur ska vi gå vidare då?
Bara bita ihop och slava på... forsätta att desperat göra ett bra... eller ja, inte bra (för det finns ju inte tide till) men ok jobb - trots dåliga villkor, förslitningsskador, orimliga arbetstider - och se hur situationen bara blir värre och värre?

Nej, jag ser ingen annan utväg... men om du gör det så vore det jätteintressant att höra.

b) Kraven kommer INTE att ge mindre personalbrist eller mer tid till vårdtagarna. Har du läst igenom kraven?

*Ökad lön
*Inga delade turer
*Arbetskläder skall finnas till förfogande

Ja jisses vad bra för vårdtagarna att dom får lida för att få detta igenom!

Efter som att en del av personalbristen i vården nu mer faktiskt beror på att det är svårt att rekrytera folk så tror jag nog att rimliga arbestvillkor skulle kunna vara ett steg på vägen...

Om sen personalen får rimliga villkor så kanske de kommer att känna sig nöjdare och gladare med både livet och jobbet och orka göra ett bättre jobb.

Jag är inte ett dugg intresserad av det, men snälla du som ändå är så bra på att citera, citera gärna där jag påstått något liknande :)
Jag tycker att deras lön ska höjas betydligt mer än det kommunal kräver.

Mmmm... men att vi alla sitter på kammaren och "tycker" att vårdpersonalen förtjänar hög lön ändrar inget.


Och det är relevant till denna strejk hur? Jag riskerar arbetslöshet och skaffar mig ett nytt jobb. Vad är problemet?

Kändes ju lägligt att du inte tycker att det är så viktigt att få till vettiga villkor nu när du lämnar jobbet liksom...
Jag misstolkade dig nog och ber om ursäkt för att jag var raljerande - finns ingen anledning att vara det.

Som jag redan skrivit, vårdtagarna får lida utan att få det bättre för det.

Som sagt var - jag tror att vårdtagarna får det bättre om vi kan rekrytera bra folk till vården, och om vårdpersonalen trovs o mår bra.

Och jag tycker att det är arbetsgivarens ansvar att se till att vårdtagarna får den vård de behöver.
 
Sv: Strejken inom vården

Jag är en av dem som förmodligen kommer drabbas om det blir strejk och visst, det är inte alls roligt att inte få den hjälpen jag behöver. Men, jag avstår gärna den hjälpen ett tag om det kan göra att de som sliter som tusan får en lön värd att kallas lön. Att de ska ha arbetskläder och bra arbetstider är självklart för mig. Jag tycker också att de ska få fortbildning i hur de kan jobba så ergonomiskt som möjligt och jag tycker också att det ska vara krav på deras arbetsmiljö.
Idag krävs det att hemtjänstpersonal städar en klients hem i stort sett minst en gång/dag men de har ingen utbildning alls i hur man städar. Det finns inga krav på hur sängen ska vara utformad så att hemtjänstpersonalen kan arbeta ergonomiskt och slipper slita på sina kroppar i onödan.

Att arbeta med människor och djur måste sluta upp att vara ett kall. Det måste ge en lön man kan leva på även efter pensionen och inte vara så slitigt att man inte orkar åka till gymmet och träna upp sin kropp vid arbetsdagens slut. Kanske skulle det tre gånger i veckan finnas schemalagd gym tid och att den skulle vara obligatorisk så kanske arbetsskador i form av felbelastning minskas ordentligt. Givetvis då i samarbete med att deras arbetsmiljö förbättras och att de får den utbildning de behöver.

Jag hoppas verkligen att inte gemene man ser hemvården som skurkarna i detta utan att de förstår att det är arbetsgivaren som ska bära hundhuvudet.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 975
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 276
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 778
Senast: Sasse
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 331
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp