Streptotrichos / regnskållor

gylle

Trådstartare
Nu brinner det i knutarna, nu behöver jag alla era bästa beprövade tips. Vi kan ta det från början, ryttaren som rider min hingst har även i samma klasser ridet en annan häst som har haft en del skrovor och skit vid ena sidans skänkelläge, först var jag orolig för att det var ringorm men då det inte smittade Joy så andades vi ut, nu flera månader efter så fick han först lite skorvor på samma område, nej sa jag och satte genast in stora ringormskittet (virkon, imaverol, skyddshandskar mm hade denna trevliga sjukdom i stallet för några år sedan så allt fanns hemma), dock började det nu sprida sig och inte fasiken såg det ut som en typisk ringorm hmm tänkte jag det kanske kan se olika ut och fortsatte att behandla, men det bara ökade och skänkelläget skall vi inte prata om igår var det ett område på ca 20cm i diametern som var en enda skorpa och ömt som tusan, började inse att detta är inte ringorm vad fasiken är det då ut på nätet och leta och jag fann svaret. Streptotrichos även känt som regnskållor när de gäller de små utslagen. Blev då fundersam varför har han inte blivit smittad innan, jo hela säsongen innan har det varit torrt men de sista tävlingarna har det vräkt ner regn och hästarna varit blöta och vid blöta sprids bakterierna genom ryttarens stövlar i helgen fick han dessutom sår på den sidan varför bakterierna fick fritt inträde att få fäste. Men nu till paniken han skall gå championatet om ganska exakt en månad och då måste i alla fall skänkelläget ha läkt. Han är i dags läget full med "vanliga" skållor på ena sidan och så då fläcken, läste att antibiotika knäcker dessa bakterier, någon som vet vilken ? Kan det funka med sulfa ? Har nu klippt hela honom från topp till tå, tvättade honom i Hexocil, rivet av varenda ruva jag hittat, lät honom gå ut utan täcke för att göra det så otrivsamt som möjligt. Finns det något annat man kan göra ? Kan det vara något att smörja in den stora fläcken med streptocillin salva ? HJÄLP, HJÄLP HJÄLP känner paniken komma att inte få honom ridbar till championaten. Bild kommer sedan på hur den stora fläcken ser ut måste bara ladda in den.
 
Sv: Streptotrichos / regnskållor

Min förra ponny hade det över nästan hela bakkroppen. Fast vi behandlade aldrig det, utan det försvann av sig självt. Däremot så klippte vi hela honom osv.
 
Sv: Streptotrichos / regnskållor

Min gammla häst fick streptotrichos som vi fick reda på efter en del prover och det behandlade jag med äppelcidervinäger(enligt vet rek) som jag tog på områdena där det fanns massor av treptotrichos och det färsvann på cirka 2 veckor..
 
Sv: Streptotrichos / regnskållor

Drabbade hudområden ska tvättas försiktigt men noggrant med mild desinfekterande lösning. Lossa mindre löst sittande krustor efter uppblötning och tvätta rent. Efter tvätt ska hår och hud torkas noggrant, gärna med hårtork på lägsta effekt (och efter att hästen flyttats från våtutrymmet !!!).

Efter behandlingen är det viktigt att huden hålls torr under den tid såren ska läkas.

Om hästen är allmänpåverkad och/eller visar påtaglig smärta rekommenderas allmänbehandling med antibiotika under en vecka. Dermatophilus congolensis är enligt litteraturen känslig för penicillin.

Obehandlade, lindriga fall av streptotrikos spontanläker oftast på 2-3 månader.

Vita hudområden som drabbats behandlad som ovan, men hästen bör även skyddas för direkt solljus. Solskyddsfaktor 15 eller högre, bör strykas på dessa hudområden om hästen ska vistas ute.


Allmänna råd för kontroll av sjukdomen

* Undvik fuktigt beten samt fukt i stallar
* Se till att ströbäddar är rena och torra
* Låt hästen stå inne vid regnväder
* Låt varje häst ha egna ryktsaker
* Var sparsam med ryktning och borstning av lindrigt drabbade hästar
* Isolera drabbade hästar
* Desinfektera ryktsaker och annan utrustning som har varit i kontakt med smittat hår och hud.
* Tvätta händerna med tvål och vatten efter att ha skött om och behandlat sjuka hästar.

Hittade detta på internet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Streptotrichos / regnskållor

Nu äntligen har min uppladdning samarbetat med mig och här är bilden på hur han såg ut i söndags direkt efter tvätt.
Photo0144.jpg

Ni kanske förstår min panik inför att få honom ridbar till championatet (obs han är alltså inte riden alls sista veckan så det är inte skänkeln som gjort honom så irriterad)
Veterinären var här i måndags och det var klart ett av de värre fall hon sett. Han är nu insatt på ethacilin i 5 dgr samt skall tvättas varje dag med hexocil samt duttas på äppelcider vinäger efteråt, de mindre "skållorna" som knappt syns på bilden men täcker en stor del av denna sida inkl sadel området verkar svara bra, en hel del av dem var bättre igår redan, den stora fläcken var nog aningen bättre men jag kan ju gissa att det tar lite tid att få den läkt.
 
Sv: Streptotrichos / regnskållor

Streptotrikos behandlas med penicillin och luftning. Skorpor ska mkt riktigt tas bort. Sätt in behandling nu så ska det nog inte vara några problem. Bakterien finns ständigt närvarande i hästens miljö, så det där med smittspårning är inte lätt. Dålig närmiljö - blött, varmt och fuktigt brukar vara utlösande faktor.


Vet inte om D. congolensis är känslig för sulfa, dumt att chansa, så nyttigt är det ju inte med antibiotikakurer heller... Ha inte på mer starkt jox heller, det lär inte göra någon större nytta annat än att det ytterligare irriterar huden.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag har lärt mig en ny åkomma.... Regnskållor. Har ridit i en herrans massa år men aldrig stött på detta tidigare. Hur som hellst...
2
Svar
26
· Visningar
2 433
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp