Stress efter pyometra operation

annagolf

Trådstartare
Hej

Jag har en elvaårig Jack Russel tik som akutopererades för 5 veckor sedan, allt gick bra , men jag har en liten fundering. Det hela började med abnorm törst och därmed kissande, vi åkte in akut och fick efter blodprov,urinprov och ultraljud diagnosen UVI, åkte hem började medicinera med metacam och antibiotika, efter en och en halv dag akut mycket sämre, därmed akutbesök och operation. Såret har läkt perfekt, äter bra (fast inte när det är varmt) och enligt hemgångsråden skulle den ökade törsten (och kissandet) hålla i sig 3-4 veckor, blev långsamt bättre, men nu börjar det eskalera, Glömde skriva att vi inte skulle fortsätta med antibiotikan efter operationen. Jag var hos veterinären imorse och tog urinprov och blodprov, temp 38,8, inget socker , men vita blodkroppar och bakterier i urinen UVI iaf ??. Veterinären tyckte att buken var lite svullen och att vi borde ta ett nytt ultraljud, fast det var inte akut. Nu har vi fått antibiotika som vi ville ha från början, men jag skulle vilja höra lite andra åsikter om förloppet, kan min tik lida av stress efter pyometra och därmed ökad kortisolproduktion som ökar på törst och kisseri ?
 
Hej

Jag har en elvaårig Jack Russel tik som akutopererades för 5 veckor sedan, allt gick bra , men jag har en liten fundering. Det hela började med abnorm törst och därmed kissande, vi åkte in akut och fick efter blodprov,urinprov och ultraljud diagnosen UVI, åkte hem började medicinera med metacam och antibiotika, efter en och en halv dag akut mycket sämre, därmed akutbesök och operation. Såret har läkt perfekt, äter bra (fast inte när det är varmt) och enligt hemgångsråden skulle den ökade törsten (och kissandet) hålla i sig 3-4 veckor, blev långsamt bättre, men nu börjar det eskalera, Glömde skriva att vi inte skulle fortsätta med antibiotikan efter operationen. Jag var hos veterinären imorse och tog urinprov och blodprov, temp 38,8, inget socker , men vita blodkroppar och bakterier i urinen UVI iaf ??. Veterinären tyckte att buken var lite svullen och att vi borde ta ett nytt ultraljud, fast det var inte akut. Nu har vi fått antibiotika som vi ville ha från början, men jag skulle vilja höra lite andra åsikter om förloppet, kan min tik lida av stress efter pyometra och därmed ökad kortisolproduktion som ökar på törst och kisseri ?

Vår äldsta tik (collie) blev också akut opererad för pyo, i slutet på april. Jag upplevde att hon fortsatte dricka lite mer än normalt även efter op, hon fick dessutom skendräktighetssymptom. Allt detta försvann dock efter några dagar, max en vecka.
Hon fick äta antibiotika i 10 dagar efter op.
Nu är hon sitt vanliga pigga och glada jag igen.
 
Glömde säga att hon hade skyhög sänka, tydligen hade man en antibiotikapolicy hos veterinären, som gjorde att man inte skrev ut mer, hon är nu inne på dag tre på antibiotikan och svarar bra. Tycker inte om känslan att veterinären försöker "sälja" in ytterligare provtagningar
 
Glömde säga att hon hade skyhög sänka, tydligen hade man en antibiotikapolicy hos veterinären, som gjorde att man inte skrev ut mer, hon är nu inne på dag tre på antibiotikan och svarar bra. Tycker inte om känslan att veterinären försöker "sälja" in ytterligare provtagningar
Det finns en nationell antibiotikapolicy som alla veterinärer måste följa annars kan man bli fälld i disciplinnämnden och riskera att bli av med legitimationen. Policyn finns till för att minska slaskande och onödig användning av antibiotika som enbart bidrar till en ökning av resistensen.
Skönt att din hund mår bättre.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 284
Senast: Viva
·
Kropp & Själ Sedan i mitten på april i år har jag varit inlagd tre gånger på sjukhus för njurbäckeninflammation. Varje gång med intravenös...
Svar
19
· Visningar
1 456
Senast: Summerwind
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
2 950
Senast: TantAgda
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 325
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp