Stress och livsbalanstråd

Jag behöver bolla stressrelaterade frågor lite. När jag känner stress och press på jobbet (vilket jag gjort i typ ett år eller två nu mer eller mindre) så får jag absolut noll och inget gjort. Jag kan hantera någon eller ett par dagar i veckan då jobbet flyter på hyggligt för att sedan tvärnita och inte få ur mig någonting. Eftersom mitt jobb kräver att jag presterar och levererar blir jag bara ännu mer stressad när jag inte kommer igång med någonting.

Del två i mitt problem är att jobbstressen gör att jag, hur mycket jag än vill, inte orkar ta tag i något på fritiden heller. När man försöker leta tips om hur man ska kunna få till en balans mellan jobb och fritid så tas nästan bara de fallen upp där man jobbar för mycket (och det gör jag ju inte när jag inte får något gjort liksom) och behöver planera in fritidssysselsättningen så att den blir gjord.

Jag kan planera in absurdum och få till superbra "scheman" för hur min vecka ska se ut, med både arbetstid och fritid. Men jag orkar inte följa ens första timmen av schemat och vad hjälper det då?

Alltså, hur i hela friden ska man lyckas få ihop balansen i livet så man slipper köra rätt in i väggen?

Kan vi inte dela med oss av våra tips och råd. Vad gör ni när livet går trögt eller när stressen klöser i huvudet? Hur kommer ni på banan igen?
Hur planerar ni så att ni kan ha en värdefull fritid utan att fastna i jobbtankar på fritiden?

Ja, hur gör man för att få ett liv?
Ok det här känns säkert som att jag bara lägger på stressen med mer grejs, men om man tvingar sig till att ta tiden så har det hjälpt varje gång jag varvar upp och det är -något slags avslappnings/meditationsövning, antagligen vilken som helst, på podcast eller liknande.

Jag har Ryttarens sits och balans med Mikael Widerdal. Tror att den är magiskt inaktuell nu och svår att få tag i, men han har hur många olika mentala tränings"böcker" som helst av andra slag (allt från sömn till tinnitus). https://malmo.elib.se/Books/Details/1007117
Ryttarens grund i mental träning är den andra
https://dalarna.elib.se/Books/Details/1007116
(nej jag blir väl säkert inte bra ryttare av det, men för att varva ned är de oslagbara :D (och vissa andra avslappningsövningar pratar om valar och hav och bilar, föredrar hästar faktiskt.)

Grejen är att det tar tio minuter och man kan göra det när man ändå pendlar och det är svårt att slappna av till en början, men efter att kört samma spår tre fyra gånger så brukar det tränga in och man lär sig slappna av, igen.

(Sedan säkert uselt tips, men magnesium.)
 
Ok det här känns säkert som att jag bara lägger på stressen med mer grejs, men om man tvingar sig till att ta tiden så har det hjälpt varje gång jag varvar upp och det är -något slags avslappnings/meditationsövning, antagligen vilken som helst, på podcast eller liknande.

Jag har Ryttarens sits och balans med Mikael Widerdal. Tror att den är magiskt inaktuell nu och svår att få tag i, men han har hur många olika mentala tränings"böcker" som helst av andra slag (allt från sömn till tinnitus). https://malmo.elib.se/Books/Details/1007117
Ryttarens grund i mental träning är den andra
https://dalarna.elib.se/Books/Details/1007116
(nej jag blir väl säkert inte bra ryttare av det, men för att varva ned är de oslagbara :D (och vissa andra avslappningsövningar pratar om valar och hav och bilar, föredrar hästar faktiskt.)

Grejen är att det tar tio minuter och man kan göra det när man ändå pendlar och det är svårt att slappna av till en början, men efter att kört samma spår tre fyra gånger så brukar det tränga in och man lär sig slappna av, igen.

(Sedan säkert uselt tips, men magnesium.)
Ok såg nu sedan i tråden att du redan gjorde mindfulness och det inte hjälpte. (själv kan jag bli stressad utan egentlig yttre orsak också och då hjälper det)
 
Nej, inte rätt om det inte finns speciella avtal. Däremot finns det inga hinder för arbetsgivaren att godkänna tjänstledighet även utan sådana grunder på deltid. Om arbetet går att organisera effektivt ändå, bör det åtminstone kunna övervägas om önskemål finns.

Sen ska man tänka på att allt skalar ned i samma omfattning, går man ned 10% i lön så hänger alla inkomstbaserade förmåner med. Som allmän pension, tjänstepension kan slås hårt pga inkomstskiktningen osv plus alla samhälleliga förmåner som baseras på lön.

Långsiktigt hållbart är alltid bättre tänker jag dock. Bara man är medveten om att det också är en vanlig fälla för kvinnor. Kan man balansera ansvarstagande i en obalanserad relation på fritiden är det att föredra som åtgärd.

Det är så det är med min arbetsgivare, inget speciellt avtal men de var mer intresserade av att ha mig kvar och insåg att om jag inte fick gå ner i tid så skulle jag söka mig någon annanstans. Så jag har kvar min anställning på 100% men är tjänstledig på 20% och förnyar det varje år.

Och ja, det har sina nackdelar ekonomiskt men det är värt det för min själsliga ro. Men ekonomin är ju helt klart något man måste ta med i beräkningen.
 
Jag var tjänstledig på 10% i ett år, men var sedan tvungen att välja på att gå tillbaka till 100% eller permanent gå ner till 90%. Detta då arbetsgivaren inte kan utnyttja procenten om jag är tjänstledig och har kvar min tjänst. Men om jag permanent gick ner i tid kunde de använda procenten tillsammans med andra deltidsarbetares procent och få ihop till en ny tjänst.

Så jag tror det är olika var man jobbar om man kan vara tjänstledig hur länge som helst eller om det är begränsat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
722
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 346
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
Svar
17
· Visningar
1 991
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp