Stress och livsbalanstråd

Jättebra att hen omfördelar lite. Kan chefen hjälpa eller stötta på något sätt för att du ska nå dina mål? Inte som i att göra om arbetsuppgifter, men finns det något som skulle göra det lättare? Finns det något som du tror kan hjälpa dig när du låser dig? Annars låter det som att det inte är en arbetsform som passar dig. Jag skulle inte klara av såna krav och har ingenting med att livet i balans utan den typen av krav är enormt stressande för mig trots att jag är högpresterande som person i grunden. Även om jag förstår att jag behöver dra in mer till verksamheten än jag kostar så är såna uttalade mål väldigt jobbiga för mig.
Håller med och har aktivt valt bort att jobba i sådan kontext, där min individuella prestation ska mätas direkt i förhållande till kostnader. I vissa typer av företag/arbeten är det lättare än i andra att ens göra mätningen. Exempelvis har jag aktivt bort alla typer av arbeten som är ”konsultbaserade” och det nämnda är en viktig anledning. Samtidigt har inte alla samma möjligheter att välja. Jag drivs av att prestera storverk tillsammans med andra och det är teamet som helhet som ska prestera med hjälp av varandra - det är mer min bag.

I frågan om att hitta balans tänker jag att man nästan måste tvångsmässigt acceptera för sig själv att X antal timmar jobb är det bästa jag kan göra hållbart, och sedan koppla bort det helt när man går hem. Inga notiser på mobilen, ingen kontakt, inga tankar på jobb. Fullt fokus på jobbet när man jobbar och noll fokus när man inte gör det. För mig är det gynnsamt att behöva köra 45 minuter enkel väg till kontoret, det är perfekt som uppladdning och avladdning inför och efter arbetstimmarna. Där man just kan bearbeta tankar utan att man har tillgång till arbetsverktyg i övrigt.

Jag förstår att det är jobbigt och att det skaver när man inte känner att man riktigt presterar det man vill och som krävs. Men att det spiller över på återhämtningen tänker jag blir högst kontraproduktivt.

@a1agnlju , har du jobbat länge med liknande saker eller är det ganska nytt för dig? Tänker att arbetsgivaren bör kunna stödja mer kanske, för att ta sig över tröskeln att både prestera mer och kunna känna sig nöjd över det som presteras snarare än missnöjd över det som inte klarades av en arbetsvecka. I min bransch måste jag ofta stödja kollegor att hitta good-enough-nivån eftersom många annars fastnar på en alldeles för hög nivå som gör att genomströmningen blir för låg. Vilken i sin tur skapar både stress, tidsnöd och missnöje över egen prestation - vilket riskerar bli en ond spiral trots att prestationen är på en ganska hög nivå. Det är en delikat process som jag tycker arbetsgivaren har stort ansvar för att hantera.
 
Något som irriterar mig rätt mycket när jag surfar runt på olika sidor som handlar om stress, så är det ett väldigt fokus på att minska stressen så att man kan prestera bättre på jobbet. Inte särskilt mycket om att minska stress så att man ska få en bättre livssituation över lag. Det ena ger väl kanske det andra på sätt och vis, men för många kanske det vore lättare att ändra sin fritid för att må bättre och på så sätt även kunna tycka jobbet är helt okej?

Jag stör mig på att de flesta råden på sidor på nätet är så jävla käcka och jag kan riktigt se att det suttit en "duktig" person som aldrig varit stressad på riktigt och skrivit dem. Och alla utgår från att det är jobbet som är orsaken.
 
Jag stör mig på att de flesta råden på sidor på nätet är så jävla käcka och jag kan riktigt se att det suttit en "duktig" person som aldrig varit stressad på riktigt och skrivit dem. Och alla utgår från att det är jobbet som är orsaken.
Jag tror det är viktigt att se helheten. Min upplevelse är att det krävs ofta stora förändringar i livet när man kommit till den punkten. Det är som att kroppen säger ”hit men inte längre”.
Jag tycker man borde kolla på allt, jobb, fritid, familj osv. När jag har drabbats har det varit för jag lever mitt liv ”fel”, jag har gått emot själv för länge. Det startades med ångest. Ibland förstår man inte att man gått emot sig själv. ”jag har det så bra!” Ja, det må så vara men din kropp signalerar annat.
 
Håller med och har aktivt valt bort att jobba i sådan kontext, där min individuella prestation ska mätas direkt i förhållande till kostnader. I vissa typer av företag/arbeten är det lättare än i andra att ens göra mätningen. Exempelvis har jag aktivt bort alla typer av arbeten som är ”konsultbaserade” och det nämnda är en viktig anledning. Samtidigt har inte alla samma möjligheter att välja. Jag drivs av att prestera storverk tillsammans med andra och det är teamet som helhet som ska prestera med hjälp av varandra - det är mer min bag.

I frågan om att hitta balans tänker jag att man nästan måste tvångsmässigt acceptera för sig själv att X antal timmar jobb är det bästa jag kan göra hållbart, och sedan koppla bort det helt när man går hem. Inga notiser på mobilen, ingen kontakt, inga tankar på jobb. Fullt fokus på jobbet när man jobbar och noll fokus när man inte gör det. För mig är det gynnsamt att behöva köra 45 minuter enkel väg till kontoret, det är perfekt som uppladdning och avladdning inför och efter arbetstimmarna. Där man just kan bearbeta tankar utan att man har tillgång till arbetsverktyg i övrigt.

Jag förstår att det är jobbigt och att det skaver när man inte känner att man riktigt presterar det man vill och som krävs. Men att det spiller över på återhämtningen tänker jag blir högst kontraproduktivt.

@a1agnlju , har du jobbat länge med liknande saker eller är det ganska nytt för dig? Tänker att arbetsgivaren bör kunna stödja mer kanske, för att ta sig över tröskeln att både prestera mer och kunna känna sig nöjd över det som presteras snarare än missnöjd över det som inte klarades av en arbetsvecka. I min bransch måste jag ofta stödja kollegor att hitta good-enough-nivån eftersom många annars fastnar på en alldeles för hög nivå som gör att genomströmningen blir för låg. Vilken i sin tur skapar både stress, tidsnöd och missnöje över egen prestation - vilket riskerar bli en ond spiral trots att prestationen är på en ganska hög nivå. Det är en delikat process som jag tycker arbetsgivaren har stort ansvar för att hantera.
Jag har jobbat i den här formen i ett tiotal år. På något sätt har jag hankat mig fram, men nu går det inte längre. Jag brukar vara bra på att lägga mig på en good enough-nivå, men i dagsläget kommer jag inte upp till den nivån heller. Egentligen är det absolut så att det här arbetsupplägget inte passar mig alls, men inom min bransch är den här typen av jobb vanligast så det skulle nog bli ett byte av bransch helt och hållet.
 
Frågan är väl om jobb är ”problemet” eller om just ditt jobb tar över fritiden?
Ja, när det inte fungerar på jobbet blir det ju så att det är svårt att släppa tankarna på jobbet på fritiden och då orkar man inte med fritiden heller. Och det handlar inte om att jag läser mejl på fritiden och så, för det gör jag inte.
 
Puttar upp tråden lite.
Mer tips om hur man får balans så att jobbet inte får överhanden över fritiden. Personligen skulle jag vilja jobba för att leva och inte leva för att jobba.
KBT kan hjälpa, för att förändra dom negativa tankefällorna man så lätt fastnar i. Men också för att lära sig att släppa vissa saker, att det inte är hela värden att idag blev det varken tvättat eller diskat eller dammsugit, trots det egentligen behövdes, för att idag behövde kroppen att du satt och läste/titta på tv/byggde pussel eller whatever. Även om jobbet i sig är problemet, så kan man behöva minska pressen på vad man faktiskt gör när man kommer hem.
 
Jag tror det är viktigt att se helheten. Min upplevelse är att det krävs ofta stora förändringar i livet när man kommit till den punkten. Det är som att kroppen säger ”hit men inte längre”.
Jag tycker man borde kolla på allt, jobb, fritid, familj osv. När jag har drabbats har det varit för jag lever mitt liv ”fel”, jag har gått emot själv för länge. Det startades med ångest. Ibland förstår man inte att man gått emot sig själv. ”jag har det så bra!” Ja, det må så vara men din kropp signalerar annat.

Ja, men det är inte alltid man kan ta bort orsaken till stressen. Då måste det finnas andra typer av råd. Det är liksom inte alltid jobbet som orsakar det. Jobbet kan vara andningshålet där man återhämtar sig också och får lugn och ro från det som stressar en.
 
Ja, när det inte fungerar på jobbet blir det ju så att det är svårt att släppa tankarna på jobbet på fritiden och då orkar man inte med fritiden heller. Och det handlar inte om att jag läser mejl på fritiden och så, för det gör jag inte.
Jag kan ofta tycka att jobbet är det som stressar mig minst. Hem och fritid är tuffare... Lite trist för det är ju inte så att jag vill byta ut min familj direkt:crazy: . Jag har just nu landat i att livet är som det är nu och att det inte kommer vara för evigt.

Men det som stressar är ju precis som du säger känslan att inte räcka till. Och den känslan kan göra att man ger upp lite och då blir det en självuppfyllande profetia- att man inte räcker till...
Så balansen måste ju ligga i att kunna ha tålamod med att man bara är.människa och inte alls perfekt. Och att det liksom räcker. Saker kommer bli fel. Folk kommer bli arga. Konflikter händer. Man är bara människa.
Sen är det svårt att kunna behålla den tanken om man har perfektionister i närheten som kommer peka på alla fel och säga att man inte räcker till- kanske för att jobbet är så till sin natur. Jag hade inte klarat ett sånt jobb...
 
Skulle det hjälpa att gå ned i tid? Eller får du mindre tid att klara av samma arbetsuppgifter?

Jag har under ett års tid varit högpresterande på jobbet och glömt av min fritid. Har satsat för mycket på arbete och jobbar nu för att hitta en balans. Jag har valt att gå ner till 90% för att få två kortdagar.
Jag har ett arbete som inte samlar arbetsuppgifter på ”hög” utan vikarie sätts in för att ersätta mig.
Jag tror och hoppas att det här kan skapa förutsättningar för mig att balansera mitt liv bättre.

Hur gjorde du och känns det stor skillnad i inkomst att gå ner till 90%?
 
Jag kan ofta tycka att jobbet är det som stressar mig minst. Hem och fritid är tuffare... Lite trist för det är ju inte så att jag vill byta ut min familj direkt:crazy: . Jag har just nu landat i att livet är som det är nu och att det inte kommer vara för evigt.

Men det som stressar är ju precis som du säger känslan att inte räcka till. Och den känslan kan göra att man ger upp lite och då blir det en självuppfyllande profetia- att man inte räcker till...
Så balansen måste ju ligga i att kunna ha tålamod med att man bara är.människa och inte alls perfekt. Och att det liksom räcker. Saker kommer bli fel. Folk kommer bli arga. Konflikter händer. Man är bara människa.
Sen är det svårt att kunna behålla den tanken om man har perfektionister i närheten som kommer peka på alla fel och säga att man inte räcker till- kanske för att jobbet är så till sin natur. Jag hade inte klarat ett sånt jobb...
Mmmm.... Under en period i mitt liv var det också så, att jobbet var andningshålet. Men det var ett annat jobb som jag inte vill tillbaka till av andra anledningar. Det är ju rätt kämpigt att man ska behöva vara projektledare hemma också, och då talar jag bara om absolut basic grejer, som att boka tider för bilen, veterinären osv, osv eftersom det inte blir gjort annars. Att det ligger hundhår på golvet struntar jag fullständigt i.

När det gäller jobb så är det inte bara en förväntan att man ska leverera, det är ett krav. Utöver det ska all tid redovisas och då duger inte "kommer inte ihåg" eller "tog en promenad". Riktigt träligt får jag lov att säga...
 
Jag har jobbat i den här formen i ett tiotal år. På något sätt har jag hankat mig fram, men nu går det inte längre. Jag brukar vara bra på att lägga mig på en good enough-nivå, men i dagsläget kommer jag inte upp till den nivån heller. Egentligen är det absolut så att det här arbetsupplägget inte passar mig alls, men inom min bransch är den här typen av jobb vanligast så det skulle nog bli ett byte av bransch helt och hållet.
Byt branch då. Du verkar ju må pissdåligt som det är nu. Det är inte värt att köra slut på sig själv och må dåligt även på fritiden för ett jobb.
 
Mmmm.... Under en period i mitt liv var det också så, att jobbet var andningshålet. Men det var ett annat jobb som jag inte vill tillbaka till av andra anledningar. Det är ju rätt kämpigt att man ska behöva vara projektledare hemma också, och då talar jag bara om absolut basic grejer, som att boka tider för bilen, veterinären osv, osv eftersom det inte blir gjort annars. Att det ligger hundhår på golvet struntar jag fullständigt i.

När det gäller jobb så är det inte bara en förväntan att man ska leverera, det är ett krav. Utöver det ska all tid redovisas och då duger inte "kommer inte ihåg" eller "tog en promenad". Riktigt träligt får jag lov att säga...
Just att redovisa all tid låter som knäckande tycker jag! Att själv kunna styra över tiden är värdefullt!
Hade en period när vi skulle redovisa varje timme vad man gjorde i nåt försök att effektivisera. Upplevde det lite kränkande faktiskt.
 
Just att redovisa all tid låter som knäckande tycker jag! Att själv kunna styra över tiden är värdefullt!
Hade en period när vi skulle redovisa varje timme vad man gjorde i nåt försök att effektivisera. Upplevde det lite kränkande faktiskt.
Ja, jag kan hålla med. Lite som någon som hänger över axeln på en i tron att man inte kan sköta sitt jobb. Här gäller redovisning av varje timme också.
 
Var finns alla lediga lämpliga jobb man kan söka, där man mår bättre och på ett bättre sätt får livspusslet att fungera.

Var finns alla lediga lämpliga jobb man kan söka, där man mår bättre och på ett bättre sätt får livspusslet att fungera. Jag har letat bättre jobb i 8 år... och om en vecka har jag inget alternativ, då jag går ut i arbetslöshet.
Jag säger inte att det är lätt. Jag menar bara på att om man får en massa ångest av jobbet och har pratat med dem utan förändring är det rätta att söka nytt jobb, ta hjälp från vården eller på något annat sätt ändra sina yttre förutsättningar. Dåliga jobb brukar inte försöka förändra sig för än personalomsättningen är så hög att det blir jobbigt för cheferns själva. Det är inte heller lönt att jobba med inre strategier för att stå ut i en giftig miljö.
 
Jag säger inte att det är lätt. Jag menar bara på att om man får en massa ångest av jobbet och har pratat med dem utan förändring är det rätta att söka nytt jobb, ta hjälp från vården eller på något annat sätt ändra sina yttre förutsättningar. Dåliga jobb brukar inte försöka förändra sig för än personalomsättningen är så hög att det blir jobbigt för cheferns själva. Det är inte heller lönt att jobba med inre strategier för att stå ut i en giftig miljö.
Tack för en fin förkklaring om hur du menar.

Låt mig då försöka förklara hur jag menar och hur nu folk än vill läsa in hur otrevlg, ilsksint och vad jag nu är, så är det inte menat så. Utan jag ber om ursäkt i förväg om det kan läsas så.

Att säga till någon i psykisk sjukdom (jag är inte i psykisk sjukdom... än...) "ryck upp dig, inget blir bättre av att du gnäller och sprider negativ engergi" är precis samma sak, att säga till någon som sitter i beroendeställning (får jag inte högt lönebidrag för dig, så åker du ut) på en dålig arbetsplats, (du säger inte ordagrant så här... men det låter så för mig) "sluta ta på dig offerkofta och gnäll, byt jobb. Det finns massor med bra jobb att söka därute".

Det är inte så lätt, som du tror... :heart Inte illa menat...

Jag är utbildad kontorist med siffer, bokföring, flera ordbehandling och bokföringskurser.... lång arbetslöshet... folkhögskola för att läsa in 3-årigt gymnasium (då kontorsutbildningen var 2-årigt gymnasium) fritidspedagog (Örebro Universitet), med extrapoäng i naturkunskap, samhällskunskap, bild, musik, drama, svenska med barn- och ungomslitteratur. Natur- och kulturvägledare (Svenskt Lantbruksuniversitet i Uppsala)
4 års jobb på SJ 1986-1990
en hel drös med ALU, praktik, sökajobbkurser operationer pga medfött lättare muskelhandikapp, värre efter bruten nacke och ryggmärgsskada i och med stallolycka (nockad under hakan av foderivrig häst som använde huvudvift och rullande ögon för att skrämma sin ägare, som hade häst för syns skull och ett antal skötare medryttare som skötte och red hästarna) och diverse annat grus i maskineriet
16 års halvtidsjobb På Naturens Teater i Rånnesta, numera Tysslingens Naturcenter, där jag nu gått hemma uppsagd i 12 månader och först 1 oktober, vill af tala med mig.
 
Senast ändrad:
Att säga till någon i psykisk sjukdom "ryck upp dig, inget blir bättre av att du gnäller och sprider negativ engergi" är precies samma sak, att säga till någon som sitter i beroendeställning på en dålig arbetsplats, (du säger inte ordagrant så här... men det låter så för mig) "sluta ta på dig offerkofta och gnäll, byt jobb. Det finns massor med bra jobb att söka därute".
Men vad ska en person göra då, om den mår dåligt av jobbet trots försök att få det att fungera och jobbet av någon anledning inte går att ändra på? Då finns det ju bara "acceptera läget och må dåligt" eller "försök hitta annat jobb" kvar som alternativ?
 
Hur gjorde du och känns det stor skillnad i inkomst att gå ner till 90%?
Jag tappar ungefär 3200kr på att gå ned i tid och jag hoppas att den ”förlusten” ska övervägas av en piggare/gladare person.

Jag såg över mitt schema och la först in ett önskemål till chefen att gå ner till 95 % och sluta två timmar tidigare varje fredag. Men nu har jag lagt in önskemål att gå ner till 90 % och sluta två timmar tidigare på måndagar också. Väntar på godkännande innan jag kan verkställa det.

Har då tagit kontakt med vårt lönekontor som sänkt min arbetsgrad.

Så inget krångel alls!
 
Men vad ska en person göra då, om den mår dåligt av jobbet trots försök att få det att fungera och jobbet av någon anledning inte går att ändra på? Då finns det ju bara "acceptera läget och må dåligt" eller "försök hitta annat jobb" kvar som alternativ?
Jo, men återigen. Vad vet om vad ts försöker göra eller inte... :heart Att säga "det är bara att söka nytt jobb".
Man ska inte hänvisa allt till sig själv och sin egen situation, jag vet. Men jag kan inte gärna söka jobb som långtradarchaufför, statsminister, eller hjärnkirurg....
Och idag, finns det i stort sett enbart heltdsjobb på öppna marknaden, alla deltidsjobb hittas under bordet på något vis... dock inte via arbetsförmedlingen, då de inte förmedlar jobb.

:heart
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
722
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 357
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 261
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp