Stress och panik!

LindgrenV

Trådstartare
I morgon har jag tenta. Eller tja, två tentor för att vara exakt. Läkemedelsberäkning (en tenta) och farmakologi (den andra tentan). Läkemedelsberäkningen måste vi få alla rätt på för att bli godkända, farmakologin behöver jag ha 60% rätt på.

1. Jag har sen två veckor tillbaka kommit upp i heltid på jobbet, som fortfarande är ganska nytt och kräver ganska mycket mentalt av mig. Vilket gör att jag är väldigt trött i huvudet när jag kommer hem = väldigt svårt att plugga.

2. Jag känner att jag VERKLIGEN INTE har koll på någonting av det vi ska kunna i morgon. Klockan är 18.30, jag är så trött att jag skulle kunna somna stående = panikplugga hela natten är nog inte särskilt lämpligt.

3. Jag måste ta en halv semesterdag för att skriva tentan i morgon, eftersom jag egentligen jobbar dagtid.


Eftersom det känns som att jag ändå ska få underkänt, så känns det också sjukt onödigt att utnyttja en semesterdag till det. Tentorna går att skriva i augusti igen. Samtidigt känner jag mig sjukt dålig som inte går dit och i alla fall försöker.

Hur hade ni gjort? Jag vill helst bara lägga mig på golvet och gråta och önska att jag aldrig börjat plugga över huvud taget, haha..

Förresten, hur är det med godkända poäng till CSN? Det är ju 37 HP godkänt som krävs första året. Är det godkända kurser totalt, eller räknas även delar från andra kurser in? Om jag har en kurs där 4 hp är godkända av totalt 7, räknas det till CSN eller är det bara om jag har alla 7 hp på den kursen (= godkänd kurs)?
 
CSN räknar ihop totala poängen du tagit, måste inte vara en hel kurs. Så de 4 hp du tagit räknas in :)

Kommer pressen lätta eller öka av huruvida du skriver tentorna imorgon? Dvs kommer du må bättre eller sämre? Hade jag varit du hade jag i alla fall gått dit och försökt för jag hade mått sämre om jag inte gjort det. Dessutom är det bra för inlärningen till augusti att du i alla fall skrivit en tenta på ämnet :)

Hoppas du hinner vila upp dig från plugget i sommar! Kommer du ta studieuppehåll?

Kram!
 
CSN räknar ihop totala poängen du tagit, måste inte vara en hel kurs. Så de 4 hp du tagit räknas in :)

Kommer pressen lätta eller öka av huruvida du skriver tentorna imorgon? Dvs kommer du må bättre eller sämre? Hade jag varit du hade jag i alla fall gått dit och försökt för jag hade mått sämre om jag inte gjort det. Dessutom är det bra för inlärningen till augusti att du i alla fall skrivit en tenta på ämnet :)

Hoppas du hinner vila upp dig från plugget i sommar! Kommer du ta studieuppehåll?

Kram!

Gud vad skönt att höra, det är det jag oroat mig mest för tror jag!

Jag vet inte. Just nu har jag sån prestationsångest att jag gråtit i en halvtimme och fått absolut ingenting gjort. Pratade precis med mormor och hon sa som du - gå dit och skriv, även om du får underkänt.

Ja, jag kommer ta studieuppehåll. Pallar inte mer just nu och vill inte vara kvar i min klass!
 
Huvudsaken är att din skola rapporterar in alla poäng du har tagit.. Kan du kanske maila kurssekreteraren och fråga? När jag läste syrra rapporterade de in poängen så fort de var tagna och samma på min nuvarande utbildning.

Det kommer kännas bättre om du skriver tentan även om du inte klarar den! Då kan du vara stolt över att du gjorde den i alla fall och ägna resten av sommaren åt att vila upp dig!

Vad skönt för dig! Då kan du pusta ut efter gymnasiet och det här året och komma igen med kurserna :) (Och byta klass! Jag måste säga att det inte verkar som att din nuvarande är något att hänga i granen..)
 
Du är inte dålig om du inte går dit och gör tentorna. Du hör ju själv, två tentor på samma dag samtidigt som du har jobbat heltid = väldigt svårt att få ihop. Om det känns som om du verkligen inte har koll på något, inte ens så att du skulle kunna få godkänt, då tycker jag att du ska avvakta till augusti (förutsatt att CSN tillåter det och att du kommer ha tid att plugga till tentorna då). Om du däremot känner att du skulle kunna få godkänt hade jag gjort dem ändå, även om betyget kanske inte blir det högsta. :)
 
Jag håller med de andra, det är nog värt att dit och skriva i alla fall (gjorde själv en tenta med 39,5 i morgontemp idag..).

Men varför har du jobbat heltid under tentaperioden? Är ju som gjort för stress, press och för lite plugg.
 
Jag håller med de andra, det är nog värt att dit och skriva i alla fall (gjorde själv en tenta med 39,5 i morgontemp idag..).

Men varför har du jobbat heltid under tentaperioden? Är ju som gjort för stress, press och för lite plugg.

Jag är visstidsanställd så mitt sommarschema började nu. Visste dock inte när jag sade ja att det skulle vara två riktigt tunga tentor på samma dag, varav totalt TRE tentor i samma kurs... :( Så ja, det är som gjort för stress och för lite plugg. Särskilt med tanke på att mitt jobb är ganska mycket att ta in mentalt!

@Wysiwyg, de har registrerat poängen i skolans databas så då borde väl CSN också ha koll på dem? Eller?

@Stjaerna, jag ska nog läsa ett par sidor om läkemedelsberäkningen, sen får jag se hur dagsformen är i morgon bitti!
 
Enligt antagning.se har jag bara 14,5 hp :nailbiting:

Det behöver inte vara så som jag säger! Kan du inte maila kurssekreteraren och höra hur många poäng de rapporterat in till CSN? :) Bara så du är på den säkra sidan alltså.

Men jag har aldrig varit med om att det bara är avslutade kurser som rapporterats in utan poängen man klarat av.
 
Det behöver inte vara så som jag säger! Kan du inte maila kurssekreteraren och höra hur många poäng de rapporterat in till CSN? :) Bara så du är på den säkra sidan alltså.

Men jag har aldrig varit med om att det bara är avslutade kurser som rapporterats in utan poängen man klarat av.

Jo det ska jag göra :)
 
Jag skulle chansa på att klara farmakologitentan. Himla skillnad att ha en släptenta och ha två plus att 60 % kan vara nåbart trots dåliga förberedelser. Att spika en tenta däremot, det känns lite knepigare.
 
Du ska inte känna dig dålig om du inte går och skriver tentorna! Med det sagt; det kan däremot vara en hjälp att gå dit och skriva bara för att se dels hur tentorna är upplagda och dels för att få en idé om vad man ska lägga lite extra krut på till omtentorna. I bästa fall vet du mer än du trodde att du kunde innan du gick dit - i värsta fall har du ett större hum hur du ska förbereda dig för nästa gång (:
 
Jag skulle gå dit och göra farmakologi-tentan. Tänk om du klarar den, så onödigt att inte ha gjort den då och sitta med två omtentor.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag har pluggat heltid på universitet 2 år och har nu påbörjat sista året. Har alltså 120 hp då jag är i fas med allting. Jag läste...
Svar
3
· Visningar
442
Senast: Manji
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 237
Senast: manda
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 022
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Måste bara få skriva av mig här och få lite råd över min situation. Jag har pluggat 2 terminer snart på universitetet, det har varit en...
Svar
4
· Visningar
856
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp