Stress över sjukskrivning

Jag råkade ut för en olycka förra veckan, kraftigt våld mot huvudet, har två frakturer i ansiktet och ska opereras på onsdag.
Jag mår inte jättebra med kraftig huvudvärk, svullnader och sårskador.
När jag låg inlagd på sjukhuset sa läkaren att hon räknade med en månads sjukskrivning, ev mer med tanke på mina skador och att jag har ett fysiskt arbete.

Nu har jag pratat med läkaren som ska operera mig, han har inte träffat mig, bara tittat på mina bilder.
Berättade lite kort vad han ska göra och räknade med ett par dagars sjukskrivning efteråt.
Dvs, jag ska börja jobba på måndag.

Det känns helt omöjligt att jag ska börja igen om en vecka och nu känner jag mig så himla stressad över detta.
Jag trivs på mitt arbete och vill verkligen börja jobba igen men jag vet inte hur jag ska klara det om en vecka.
I nuläget kan jag vara uppe i fem minuter innan jag får så mycket yrsel att jag måste vila.
Mitt arbete är tungt och kräver fokus för att inte bli farligt.

Jag vet inte vem jag ska prata med och hur jag ska kunna lösa detta.
Så mycket tankar som far och det gör inte huvudvärken bättre direkt.
 
Senast ändrad:

Usch tufft läge hoppas verkligen du kryar på dig snabbt. Hade du en chans att berätta för läkaren hur du mår och vad du har för arbete och vilka krav detta ställer? Annat kan ju inte läkaren bedöma adekvat sjukskrivningslängd. . Men som flera skrivit ta det med avdelningsläkaren och berätta det du skrivit här.
 
Usch tufft läge hoppas verkligen du kryar på dig snabbt. Hade du en chans att berätta för läkaren hur du mår och vad du har för arbete och vilka krav detta ställer? Annat kan ju inte läkaren bedöma adekvat sjukskrivningslängd. . Men som flera skrivit ta det med avdelningsläkaren och berätta det du skrivit här.

Nej, han lät väldigt stressad och verkade mest vilja få samtalet avklarat så snabbt som möjligt.
Min hjärna är lite trög och långsam och jag blev så ställd när han sa max ett par dagar efter operationen.
 
Låter helt galet, "bara" en så kraftig hjärnskakning i kombination med kvarvarande yrsel och fysiskt arbete borde/=måste! vara skäl för längre sjukskrivning. Och så en operation och all anspänning kring det ovanpå. Säker på att det ordnar sig men fattar att det är en onödig stressfaktor att lägga på resten med ett sådant svar. :(
 
Nej, han lät väldigt stressad och verkade mest vilja få samtalet avklarat så snabbt som möjligt.
Min hjärna är lite trög och långsam och jag blev så ställd när han sa max ett par dagar efter operationen.


Jag förstår att hjärnan inte är riktigt med efter detta. Försök att inte oroa dig i förväg ta det med avdelningsläkaren. Förstår dock att det blir en onödig stressfaktor för dig. Tråkigt när man känner att man inte får ett bra bemötande men det kan nog tyvärr tillskrivas stress i vården.
 
Jag råkade ut för en olycka förra veckan, kraftigt våld mot huvudet, har två frakturer i ansiktet och ska opereras på onsdag.
Jag mår inte jättebra med kraftig huvudvärk, svullnader och sårskador.
När jag låg inlagd på sjukhuset sa läkaren att hon räknade med en månads sjukskrivning, ev mer med tanke på mina skador och att jag har ett fysiskt arbete.

Nu har jag pratat med läkaren som ska operera mig, han har inte träffat mig, bara tittat på mina bilder.
Berättade lite kort vad han ska göra och räknade med ett par dagars sjukskrivning efteråt.
Dvs, jag ska börja jobba på måndag.

Det känns helt omöjligt att jag ska börja igen om en vecka och nu känner jag mig så himla stressad över detta.
Jag trivs på mitt arbete och vill verkligen börja jobba igen men jag vet inte hur jag ska klara det om en vecka.
I nuläget kan jag vara uppe i fem minuter innan jag får så mycket yrsel att jag måste vila.
Mitt arbete är tungt och kräver fokus för att inte bli farligt.

Jag vet inte vem jag ska prata med och hur jag ska kunna lösa detta.
Så mycket tankar som far och det gör inte huvudvärken bättre direkt.
Förstår att det känns stressande, men jag tänker att det blir din allmänläkare som sjukskriver om det behövs efter op om dina vanliga dagar är slut så du behöver intyg. Opererande läkare har nog bara koll på sin op inte på eventuella övriga problem.
 
Jag förstår att hjärnan inte är riktigt med efter detta. Försök att inte oroa dig i förväg ta det med avdelningsläkaren. Förstår dock att det blir en onödig stressfaktor för dig. Tråkigt när man känner att man inte får ett bra bemötande men det kan nog tyvärr tillskrivas stress i vården.

Plus att kirurger har sällan "fint sätt på sängkanten" :D De kirurger jag haft kontakt med har varit tämligen burdusa.

@Bison: Jag hade räknat kallt med att det kommer inte att bli problem med sjukskrivningen men jag förstår att det är stressande när en får höra något sådant. Ta hand om dig och krya på dig! :heart
 
Förstår att det känns stressande, men jag tänker att det blir din allmänläkare som sjukskriver om det behövs efter op om dina vanliga dagar är slut så du behöver intyg. Opererande läkare har nog bara koll på sin op inte på eventuella övriga problem.

Jag frågade operationsläkaren specifikt om sjukskrivningen eftersom jag behöver meddela mitt jobb.
Vem är min allmänläkare?
Haft massa olika läkare de dagar jag låg inlagd 😅
Den som skrev ut mina mediciner är läkare på öron, näsa, hals där jag var på slutet innan jag åkte hem
 
Jag frågade operationsläkaren specifikt om sjukskrivningen eftersom jag behöver meddela mitt jobb.
Vem är min allmänläkare?
Haft massa olika läkare de dagar jag låg inlagd 😅
Den som skrev ut mina mediciner är läkare på öron, näsa, hals där jag var på slutet innan jag åkte hem

Neurologer har hand om hjärnan men kolla med ÖNH-mottagningen eftersom du fått recept därifrån. Om de inte ska ha kvar dig som patient måste de kunna hänvisa till vem som är ansvarig :)
 
Jag frågade operationsläkaren specifikt om sjukskrivningen eftersom jag behöver meddela mitt jobb.
Vem är min allmänläkare?
Haft massa olika läkare de dagar jag låg inlagd 😅
Den som skrev ut mina mediciner är läkare på öron, näsa, hals där jag var på slutet innan jag åkte hem
Din allmänläkare är den du har på vårdcentralen. Det är den du vänder dig till när du inte ligger på sjukhus.
 
Kommer du inte få vara kvar på avdelning efter operationen? I så fall måste ju en läkare där kunna sjukskriva dig.

Jag ska opereras på morgonen, på akuten iom brist på plats och ej planerad operation.
Planen är att jag ska kunna åka hem på eftermiddagen om jag mår tillräckligt bra.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 753
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
724
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 533
Senast: Flixon
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 695
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp