lisa412

Trådstartare
Att det ibland är stressigt på jobbet är väl inget ovanligt men jag har ibland problem att ta mig ur stresskänslan.
Även när det lugnat ner sig på jobbet och/eller när jag kommit hem så är stressen kvar och jag kan gå och tänka på den stressiga situationen om och om igen vilket gör att jag inte kan slappna av ordentligt.

Har ni några tips på hur man ska varva ner? Fysisk aktivitet och mindfullness ska tydligen vara bra. Vad har ni provat och vad funkar för er?
 
Gå igenom kroppen... Alltså jag brukar sitta eller ligga och växelvis spänna och slappna av i kroppen samt stretcha och gapa/gäspa... Sen om jag lyckas varva ner tillräckligt så mediterar jag (sittandes så jag inte somnar :D)...

Mot ångeststress så hjälper promenad och pendla mycket med armarna (så höger vänster hjärnhalva aktiveras)...

Fysisk aktivitet av alla de slag tror jag på... Jogga, yoga, rajtantajtan, dansa loss, hoppa hopprep... Sen avslappning på det... Ett härligt bad/dusch efteråt... (Fantisera att stressen tvättas bort kan hjälpa om man är duktig på "tankens kraft")
 
Att det ibland är stressigt på jobbet är väl inget ovanligt men jag har ibland problem att ta mig ur stresskänslan.
Även när det lugnat ner sig på jobbet och/eller när jag kommit hem så är stressen kvar och jag kan gå och tänka på den stressiga situationen om och om igen vilket gör att jag inte kan slappna av ordentligt.

Har ni några tips på hur man ska varva ner? Fysisk aktivitet och mindfullness ska tydligen vara bra. Vad har ni provat och vad funkar för er?
Jag har egen firma så pressen ligger enbart på mig själv vilket ibland kan kännas smått övermäktigt (presterar inte jag på topp så blir det inga pengar i lön liksom). När jag var anställd berodde stressen på dåliga arbetsförhållanden av olika skäl. Så här känner jag i alla fall när det kommer till avslappning:

Naturligtvis är stallet och hästen den bästa avslappningen man kan få. Finns inget tillfälle som jag kan släppa allt så totalt som i stallet. Jag tror att det beror på att man måste fokusera på det man gör eftersom det annars kan innebära att man kan skada sig. Min far (som hade stort ansvar och jobbade mycket) hade segling som avslappning. Man såg verkligen hur han kunde släppa allt när han var ute och seglade. Det är ju också en sport som kräver koncentration och fokus för att inte bli farlig :)
 
Jag har egen firma så pressen ligger enbart på mig själv vilket ibland kan kännas smått övermäktigt (presterar inte jag på topp så blir det inga pengar i lön liksom). När jag var anställd berodde stressen på dåliga arbetsförhållanden av olika skäl. Så här känner jag i alla fall när det kommer till avslappning:

Naturligtvis är stallet och hästen den bästa avslappningen man kan få. Finns inget tillfälle som jag kan släppa allt så totalt som i stallet. Jag tror att det beror på att man måste fokusera på det man gör eftersom det annars kan innebära att man kan skada sig. Min far (som hade stort ansvar och jobbade mycket) hade segling som avslappning. Man såg verkligen hur han kunde släppa allt när han var ute och seglade. Det är ju också en sport som kräver koncentration och fokus för att inte bli farlig :)
Ja det är ju lite svårt att svara i mobilen när storseglet ska hissas. (Eller vad det nu heter ) :)
 
Nu vet jag inte vad för typ av stressiga situationer du upplever i ditt jobb, men jag har ett jobb som också kan ha väldigt stressiga situationer, och stress av olika slag, både fysisk men kanske framför allt mental/känslomässig stress. Det är ofta den jag kan ta med mig hem och gå och grubbla på. Jag tycker att det hjälper om man innan man går hem, reflekterar kring dagen med de arbetskamrater man jobbat med..jag jobbar i team, och då blir det ofta naturligt att man pratar igenom om något har hänt, eller om det varit extra stressigt en dag. Får jag sätta ord på stressen och kanske också höra att mina kollegor upplevt något liknande, blir det lättare för mig att släppa stresskänslan och må bra när jag går hem!
Om du inte har kollegor att bolla/reflektera med på jobbet så kan man skriva ner sina tankar och känslor kring dagen och det som varit stressigt, när det är nedskrivet så lämnar du det och går hem.

Om du stressen blir fysisk med hjärtklappning etc är det bra att undvika kaffe, alkohol och socker, särskilt på kvällen om du ska sova.
 
Senast ändrad:
Ja det är ju lite svårt att svara i mobilen när storseglet ska hissas. (Eller vad det nu heter ) :)
Ja, och så var det det där med grynnor och att man måste slå (byta riktning) och se till att inte komma i vägen för andra båtar osv. osv. Kräver en hel del mer koncentration än vad det ser ut att göra :)
 
En del av min egna stresshantering är att jag i princip vägrar boka in något på lediga dagar/helger ( det blir förstås vissa inbokningar ändå i och med barnens aktiviteter, hovslagare etc.).
Jag är ju upp bokad hela dagarna på jobbet så det är otroligt skönt att bara göra det man har lust med eller tycker är nödvändigt för stunden på ens lediga tid. Skönt också om man har vänner runt om sig där man kan vara spontan och bjuda över då man har lust eller helt enkelt låta bli.
Att ventilera med arbetskamrater är toppen, så även att ta tag i " surdegar" på en gång och bli av med dem istället för att de ligger och tar energi
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 301
Senast: MML
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 386
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 233
Senast: manda
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 661
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp