Stressad äldre hund

Fiorano

Trådstartare
Min lilla jrt blir till sommaren 12 år. Hon är i toppskick i kroppen och var på koll i vintras och fick mycket beröm. Men. Det senaste 1.5 året har hon börjat bli mer och mer ängslig och går upp i stress. Började med att hon förra nyår plötsligt blev skotträdd från att sovit sig genom tolvslaget förut. Nu stressar hon för diverse ljud utifrån, trädgrenar mot rutan, fåglar på fönsterblecket, grannar som bygger osv. Vi har bott på samma ställe i åtta år hon är med i stallet varje dag och dör är inga problem alls.

I stressen hyperventilerar hon, skakar och är ytterst olycklig. Är rädd att hon ska få en hjärtinfarkt stackaren! Hjälper inte att hon är nära mig heller så mitt stöd är inte nog.

Finns det något jag kan göra för att hjälpa henne att lugna sig? Vet att i USA är det inte jätteovanligt med husdjur på antidepressiva, känns lite tossigt men kan det funka så skulle jag verkligen testa. Vill inte att hon ska dö i förtid pga det här.
 
Min lilla jrt blir till sommaren 12 år. Hon är i toppskick i kroppen och var på koll i vintras och fick mycket beröm. Men. Det senaste 1.5 året har hon börjat bli mer och mer ängslig och går upp i stress. Började med att hon förra nyår plötsligt blev skotträdd från att sovit sig genom tolvslaget förut. Nu stressar hon för diverse ljud utifrån, trädgrenar mot rutan, fåglar på fönsterblecket, grannar som bygger osv. Vi har bott på samma ställe i åtta år hon är med i stallet varje dag och dör är inga problem alls.

I stressen hyperventilerar hon, skakar och är ytterst olycklig. Är rädd att hon ska få en hjärtinfarkt stackaren! Hjälper inte att hon är nära mig heller så mitt stöd är inte nog.

Finns det något jag kan göra för att hjälpa henne att lugna sig? Vet att i USA är det inte jätteovanligt med husdjur på antidepressiva, känns lite tossigt men kan det funka så skulle jag verkligen testa. Vill inte att hon ska dö i förtid pga det här.

Jag hade nog funderat på varför hon börjar reagera helt pötsligt på saker hon aldrig brytt sig om innan. Kan demens hos hundar yttra sig så? Har du pratat med veterinären om hennes beteendeförändring?
 
Vet att det är en jättetråkig fundering, men kan hon vara dement? De djur som får ångestdämpande eller antidepressiva är ju oftast yngre hundar med nedärvda mentala brister, inte äldre hundar som får symptom när de är 10+ så vitt jag vet.
 
Man kan ju prova med Adaptil och Zylkene. Långt i från säker på om det ger så stor effekt, men lär ju inte göra det sämre i alla fall.
 
Håller med @Lingon.

När ni var hos veterinären senast, vad undersöktes då? Kollade ni bland annat hörseln på henne? Om inte annat kan det vara en sak att undersöka. Oavsett vilket så tycker jag att det är en mycket god idé att kontakta veterinär för att få hjälp att reda ut det här, och var noga med att betona att allt det här är en förändring hos hunden! Många gånger när jag varit till veterinär med "diffusa" symptom så har de först försökt säga att det inte är någon idé att utreda ordentligt, för att det är normalt hos vissa hundar. Då har jag fått stå på mig och verkligen förklara att för den här hunden är det inte normalt, då har vi också fått utmärkt hjälp.
 
Kollades hörsel och syn? Det är nog det första jag hade funderat på med en äldre hund som blir plötsligt skraj av sig. Min förra hund blev plötsligt aggressiv i vissa situationer och vi förstod snabbt att det berodde på att han såg dåligt (vilket bekräftades av veterinär) och helt enkelt inte upptäckte vissa saker förrän de var alldeles inpå honom, och då försvarade han ju sig.

Han var ju en ras med viss skärpa, så jag tänker att det lika gärna hade kunnat yttra sig som rädsla om han var "wired" annorlunda.
 
Vi var hos veterinären i februari för att jag var rädd att det var en pyo på gång. Men det var antagligen bara ett lite underligt löp. Vet gjorde en enkel hälsokontroll men lös tex inte i ögonen. Men hon ser definitivt lite sämre och har en grå hinna på ögonen. Märker inte att hon har några problem med detta i stallet. Hon är alltid lös och har bra koll på sin omgivning. Hörseln är säkert lite sämre än förr men definitivt inte dålig. Hon hör mig på långt avstånd om hon går iväg på lite för långt äventyr.

Oron började när jag själv mådde dåligt i en period med mycket ångest. Men även sen jag blivit bättre blir lilla hund mer orolig. Så jag har också tänkt demens..

Zylkene har jag glömt att det ens finns, ska definitivt testa!
 
Hundar kan bli dementa och personlighetsförändrade. Min gammeltik började reagera konstigt på saker som hon innan aldrig ens visat intresse. Ffa så blev hon ängslig och kunde "lukta stress" och dreggla av till synes ingen orsak alls.
Vid seniorkoll gjordes ingen mer upptäckt än att hon var åldersstel i bakkärran och hörde/såg sämre men inget av det var anmärkningsvärt enligt veterinären som ansåg att hon var fräsch för sin ålder.
 
Min lilla jrt blir till sommaren 12 år. Hon är i toppskick i kroppen och var på koll i vintras och fick mycket beröm. Men. Det senaste 1.5 året har hon börjat bli mer och mer ängslig och går upp i stress. Började med att hon förra nyår plötsligt blev skotträdd från att sovit sig genom tolvslaget förut. Nu stressar hon för diverse ljud utifrån, trädgrenar mot rutan, fåglar på fönsterblecket, grannar som bygger osv. Vi har bott på samma ställe i åtta år hon är med i stallet varje dag och dör är inga problem alls.

I stressen hyperventilerar hon, skakar och är ytterst olycklig. Är rädd att hon ska få en hjärtinfarkt stackaren! Hjälper inte att hon är nära mig heller så mitt stöd är inte nog.

Finns det något jag kan göra för att hjälpa henne att lugna sig? Vet att i USA är det inte jätteovanligt med husdjur på antidepressiva, känns lite tossigt men kan det funka så skulle jag verkligen testa. Vill inte att hon ska dö i förtid pga det här.
Tror som flera att något hänt med syn/hörsel på hunden.

Är hunden så förändrad och på sådan nivå att ni funderar på antidepressiva tycker jag ni ska ta en redig funderare om det inte är dags för hunden att få somna in.
 
Tror som flera att något hänt med syn/hörsel på hunden.

Är hunden så förändrad och på sådan nivå att ni funderar på antidepressiva tycker jag ni ska ta en redig funderare om det inte är dags för hunden att få somna in.
Menar du allvar att du tycker det är bättre att avliva än att det eventuellt skulle gå att medicinera? Jag är då rätt krass med mina djur men inte ens jag tycker det är rimligt. Hunden är i superfint skick i övrigt och väldigt pigg och glad.
 
Corinne, mina föräldrars whippet blev dement på äldre dagar och hade likande "symptom".
I alla år var hon världens coolaste som hade långt ifrån stress, aldrig problem med ljud eller skott men med åldern började hon successivt bli stressad över vissa saker som vi fick anpassa oss efter för att skapa en så stressfri miljö som möjligt för henne.
Skotträdd blev hon också och stressad över vissa ljud som om grannarna hördes som hon aldrig hade brytt som om någonsin tidigare i sitt liv.

Vi gav sista tiden Trikem Antistress men vet ej om det gjorde någon skillnad. 😅
 
Tror som flera att något hänt med syn/hörsel på hunden.

Är hunden så förändrad och på sådan nivå att ni funderar på antidepressiva tycker jag ni ska ta en redig funderare om det inte är dags för hunden att få somna in.
Låta hunden somna in innan man ens tagit den till veterinär för att kolla vad som är fel? Hunden har ju inte på något sätt undersökts för de här problemen utan bara gjort en enklare hälsokontroll.
 
Vi var hos veterinären i februari för att jag var rädd att det var en pyo på gång. Men det var antagligen bara ett lite underligt löp. Vet gjorde en enkel hälsokontroll men lös tex inte i ögonen. Men hon ser definitivt lite sämre och har en grå hinna på ögonen. Märker inte att hon har några problem med detta i stallet. Hon är alltid lös och har bra koll på sin omgivning. Hörseln är säkert lite sämre än förr men definitivt inte dålig. Hon hör mig på långt avstånd om hon går iväg på lite för långt äventyr.

Oron började när jag själv mådde dåligt i en period med mycket ångest. Men även sen jag blivit bättre blir lilla hund mer orolig. Så jag har också tänkt demens..

Zylkene har jag glömt att det ens finns, ska definitivt testa!
En hund i bekant miljö kan vara nästan blind utan att du lägger märke till det i vardagen. Min kompis Whippet blev plötsligt blind efter en förgiftning kch fungerar helt normalt hemma och ute på den egna gården. På nya ställen är det katastrof.

Gör nytt läkarbesök och kolla synen samt fundera på ev smärtor och demens.
 
Låta hunden somna in innan man ens tagit den till veterinär för att kolla vad som är fel? Hunden har ju inte på något sätt undersökts för de här problemen utan bara gjort en enklare hälsokontroll.
Självklart ska hunden till en veterinär först! Det trodde jag var självklart!
 
Låta hunden somna in innan man ens tagit den till veterinär för att kolla vad som är fel? Hunden har ju inte på något sätt undersökts för de här problemen utan bara gjort en enklare hälsokontroll.
Självklart ska hunden till veterinär först!

Men att börja fundera på lugnande för hund innan man utrett vad som felar känns väldigt fel.

Hundar blir dementa, syn och hörsel blir som på oss ofta försämrade. Är det sådant som stressar hunden är det ofta bättre för hunden att få somna.
Men det talar veterinären om.
 
Min lilla jrt blir till sommaren 12 år. Hon är i toppskick i kroppen och var på koll i vintras och fick mycket beröm. Men. Det senaste 1.5 året har hon börjat bli mer och mer ängslig och går upp i stress. Började med att hon förra nyår plötsligt blev skotträdd från att sovit sig genom tolvslaget förut. Nu stressar hon för diverse ljud utifrån, trädgrenar mot rutan, fåglar på fönsterblecket, grannar som bygger osv. Vi har bott på samma ställe i åtta år hon är med i stallet varje dag och dör är inga problem alls.

I stressen hyperventilerar hon, skakar och är ytterst olycklig. Är rädd att hon ska få en hjärtinfarkt stackaren! Hjälper inte att hon är nära mig heller så mitt stöd är inte nog.

Finns det något jag kan göra för att hjälpa henne att lugna sig? Vet att i USA är det inte jätteovanligt med husdjur på antidepressiva, känns lite tossigt men kan det funka så skulle jag verkligen testa. Vill inte att hon ska dö i förtid pga det här.
Jag säger som de andra. Kolla syn och hörsel. Det kan mycket väl vara så att hon blir orolig för att hon inte känner att hon har riktig koll längre. Att hon inte hör de låga ljuden som föregår de högre och att hon inte ser lika bra längre. Vår gubbe blev mer klängig och ville ha koll på var vi var någonstans. Det lugnade sig efter ett tag dock.
 
Självklart ska hunden till veterinär först!

Men att börja fundera på lugnande för hund innan man utrett vad som felar känns väldigt fel.

Hundar blir dementa, syn och hörsel blir som på oss ofta försämrade. Är det sådant som stressar hunden är det ofta bättre för hunden att få somna.
Men det talar veterinären om.

Men hon har ju inte skrivit att hunden inte ska till veterinär.
Är väl bra att kolla vad det finns för alternativ och andras erfarenheter.

Hunden är inte stressad hela tiden och verkar må bra i övrigt, lite väl hårt att föreslå avlivning.

Jag har själv en gammal hund och skulle han få liknande problem skulle jag också undersöka olika alternativ.
 
Lilla hund ska kollas av veterinär naturligtvis. Jag är inte särskilt orolig för hörsel eller syn faktiskt eftersom hon kommer på inkallning från åtminstone 100 meter, hon är uppmärksam runt hästarna och har koll på omgivningen. Hennes luktsinne har aldrig varit bra efter att ha fått noskvalster som unghund. Så hon har inte det sinnet att falla tillbaka på.

Själv tror jag att hon just börjar bli lite dement och orolig. Så jag startade tråden för att få andras erfarenheter. Kommer köpa Zylkene för att ha hemma om hon stressar upp sig.

Får säga att ens föreslå att avliva en hund som har ett gott och aktivt liv för att det blir lite stressad i vissa situationer är bland det dummaste jag läst på buke. Det är som att jag skulle ge samma råd till någon med en häst som är stressad i stallet. Finns ju HUNDRA saker att göra för att få hästen lugn. Kom igen liksom.
 
Självklart ska hunden till veterinär först!

Men att börja fundera på lugnande för hund innan man utrett vad som felar känns väldigt fel.

Hundar blir dementa, syn och hörsel blir som på oss ofta försämrade. Är det sådant som stressar hunden är det ofta bättre för hunden att få somna.
Men det talar veterinären om.

Nu är det inte lugnande läkemedel man sätter in mot generell oro eller demens, man ”drogar inte ner” hunden utan man sätter in läkemedel som tex. selegilin. Det är egentligen inte konstigare än att behandla kognitiv dysfunktion, ångest eller annat liknande än det är att behandla tex. diabetes. Om hunden mår bra av sin behandling förstår jag inte problemet. Och innan sådan behandling sätts in har veterinären självklart undersökt sin patient ordentligt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 982
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp