Stressad av folk, hur lära sig säga nej, och väldigt långt på det ;-)

makarontanten

Trådstartare
Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över, och vi har hittat på små trevligheter som borde fylla på energin.

Jag vet att jag har svårt att säga nej, så till viss del är det mitt egna fel, men samtidigt borde väl folk i allmänhet ha lite förståelse för att man inte har all tid i världen när man förklarar på "ett fint sätt"? Eller är det jag som uttrycker mig så dåligt?

Jag vill vara en snäll person, en person som folk kan vända sig till, som är en bra vän och allt det där, men nu känns det mer som jag är en person som ska få andra att må bra, medan jag själv stressar ihjäl mig för att hinna med. Denna dag har sett ut såhär, för att ge ett exempel.

07.15 vaknar jag av att telefonen ringer. Då det aldrig ringer så tidigt och jag jag "väntar" dödsbesked, så är jag klarvaken. Samtalet ( som är från dolt nummer) visar sig vara från hemtjänsten ( farfars) som berättar att hans kaffebryggare är trasig!!??. Ja, jo, nu är det ju pappa som är närmsta anhörig och har hand om hans pengar om det ska köpas en ny, svarar jag. Ja, men då kan du väl meddela honom, säger hon. Visst säger jag och undrar hur viktigt det kan vara så tidigt på morgonen att ringa mig om det?

Ja, nu gick det ju inte somna om, så upp och ut med hunden en stund senare. Träffar två pensionärer som jag inte känner, men som brukar prata en stund när de ser mig. Ja, jo, jag har lite bråttom säger jag ( ljuger för att komma därifrån), men de pratar på och jag har inte hjärta att gå, trots att jag vid tre tillfällen säger att jag måste gå vidare. De liksom pratar på, så man inte kommer ifrån utan att vara otrevlig, och det om samma saker som alltid ( hört det typ 50 gånger innan).... När jag äntligen kommer iväg därifrån, ser jag en annan person som har hund, och som brukar vara väldigt påflugen att hundarna ska leka/träffas när vi ses och dessutom brukar han "hänga med" på min runda och ta sällskap ( vilket är det sista jag vill när jag bara vill hem och få i mig kaffe och frukost). Mannen har vart med om en trafikolycka, så är lite speciell och allt tar lite längre tid. Går en omväg, en kortare rundare och får dåligt samvete mot hunden, men orkar inte...

Hemma igen, frukost och kaffe. Detta är MIN tid som jag hatar att bli avbruten på. Två samtal på telefonen, det ena en försäljare, den andre en polare som vill låna bilen. Jag är inte glad att låna ut bilen alls, och har sagt till personen att jag gärna lånar ut bilen om det är något viktigt, men annars helst inte. Personen ska åka och storhandla och frågar INTE om hon får låna bilen, utan jag får tre dagar att välja på när jag inte behöver den, så hon kan låna den då. Återigen för snäll och kan inte säga nej med att upprepa att hennes ärende inte är nog viktigt när jag ändå inte behöver bilen själv.

Får en timme allena och eftersom jag inte har något planerat för dagen, har tänkt städa och tvätta, samt att en man jag haft kontakt med i helgen, ska komma förbi med däck som jag ska köpa ( han har inte hört av sig om tid, men va faan, det tar 10 min att byta pengar och däck av en säljare och jag hade bara sagt till honom att hör av dig en stund innan så jag inte är ute med hunden bara).

Tar ut hunden på långpromenad och får under tiden ett samtal av en jobbarkompis jag umgås privat med. Strul som sjutton på jobbet och min "sköna" långpromenad blir till ett jobbigt samtal att peppa och lyssna på problem ( återigen kommer hunden i skymundan). Efter samtalet "flyger" en kvinna ut från ett hus och blir såååå glad över att se en schnauzer och ska prata och visa sina saker hon säljer ( julkransar mm). Trevlig som jag försöker vara, så pratar jag en stund och kommer knappt därifrån....

Hemma igen, slänger in tvätten i maskinerna och får ett sms. Bästa kompisen och grannen vill ha skjuts från tåget från sin resa hon vart på. Klart man ställer upp för bästa vännen, och så iväg igen...

Hemkommen och min hundvakt ringer. Hon vill komma förbi med en kaka hon bakat ( jättesnällt) men vill också ha hjälp med att beställa en sak på nätet, då hon inte har möjligheten själv. Klart man ställer upp?Då det är en timme kvar tills hon ska komma, så hoppar jag in i duschen och står naken när hon ringer och säger att hon blir tidigare och redan står utanför... På med kläder och hon kommer upp...Sen ringer brorsan, hans bil har gått sönder, kan jag skjutsa honom hem? Såklart man gör och jag kör hem honom....

Oj, tvättstugan ja, ner och byta maskiner efter detta, när "däckmannen" ringer. Kan jag komma snart? Absolut säger jag, tacksam att han är såååå snäll och kommer med dem, och jag känner honom inte ens. Frågar om han vet ungefär när, då hunden ska ut snart igen. Ja, om ca en timme, svarar han. Perfekt, drar ut hunden och träffar på en annan granne på gården. Denna granne som är så snäll, kommer med älg och rådjursben till hunden, som har hjälpt mig med en del saker, men som jag ändå känner är " lite för mycket" på mig för att vara en vän, när han är sambo och hör av sig när sambon inte är hemma?!...Vet inte hur jag ska förhålla mig riktigt.

Pratar lite snabbt och han säger att sambon är iväg på annat ikväll (?) och frågar om vi inte kan ta ett glas vin sen? Jag svarar att jag är upptagen och märker att han blir lite förlägen... Känner mig lite dum, då jag fått så mycket av honom, men "alltid" säger att jag är upptagen, då jag ju inte vill träffa honom privat och han fortsätter med att hjälpa mig och fixa saker åt mig. ( ja, nästan tvingar mig när jag säger nej om han vill komma med ben till hunden, eller vill ge mig saker jag egentligen gillar men ändå avböjer för att "bryta" beteendet)....

" Däckmannen" kommer och han har köpt med sig räkmacka och biskvi. Herregud, vi känner inte varandra, men vad kan man göra, annat än bjuda på kaffe i det läget? Han stannar i 3 timmar!!!! och åker hem 20.30...Hur normalt är det när man köper däck av någon okänd människa och man ska prata/fika i 3 timmar? Han berättar hela livet för mig och vill att jag ska komma och hälsa på, för han har ju fina marker till hunden, han vill jag ska ge smakråd till renovering och jag som gillar att plocka svamp, han har fina ställen han kan visa mig!!! Men jag klarar inte vara elak och bara säga att nu får du åka hem, utan svara jakande att ja, det kanske jag kan göra en gång kanske....... Under tiden smsar grannen och frågar om vi ska äta pizza ikväll. Svarar att jag inte är hungrig efter fikat ( hann skriva att "däckmannen" skulle komma), och märker att hon blir sur att jag inte hinner med henne. Får svar att ja, då får hon väl ta ett par knäckebröd istället för hon är vrålhungrig och jag vill inte äta pizza själv!!.Svarar snabbt, att köp pizza då, så äter vi senare. Får inget svar och förstår att hon är sur.

När "däckmannen äntligen åker, var det snabbt tvättstugan igen och sen ringer jag grannen som fortfarande låter sur.. Vad har jag gjort ? Inte ätit pizza när jag inte är hungrig?Nä, hon var trött och inte mycket mer på det samtalet...

Äntligen lugnt, tar hand om tvätten och går in på fb innan jag tänkt lägga mig. Två mail, ena från pappas sambo som mår dåligt och vill ha hjälp, det andra från "jobbet" där det som sagt var är problem. Svarar ganska snabbt på båda, då telefonen ringer. En kompis som är mörkrädd vill ha sällskap ut på sista hundrundan. Ja visst, självklart får du följa med mig....Trött, trött ,trött.... Städningen blev ju inte av idag nej...Hann ju inte riktigt med en så enkel sak och hunden fick inget roligare än promenader....

Och så här är det mer eller mindre jämt, fast med olika personer och olika ärenden/tjänster/hjälp....Kan ju inte säga till någon speciell, då det är olika folk som inte har med varandra att göra som hela tiden tar av tiden, och jag tycker ju om dom alla och vill vara där för dem.

Återigen VET jag att jag har stor del i det själv, då jag har så svårt att säga nej och vara otrevlig mot folk, men finns det någon som kan ge ett tips eller råd på hur det skulle kunna bli bättre/ råd på hur man säger nej, eller hur man säger nej utan att folk blir sura/tar illa vid sig? Jag är en stor människoälskare och vill ju finnas där, men orkar inte alltid. Håller humöret uppe men kokar inombords och känner att jag ger pikar och säger till, men inte tillräckligt hårt. Får aldrig något gjort själv, bara stress, stress och stress för att hinna med vardagen, trots att jag inte är ett dugg uppbokad egentligen. Dagarna bara går....
 
Men oj! Jag tänker genast på alla som undrar hur de ska hitta vänner/bli sociala. Well, du har svaret :D

Du får helt enkelt bli lite tydligare. Jag orkar inte heller med en massa sånt, och har helt kallt slutat gå med på att göra folk tjänster hela tiden.

Och ja, de blir sura och griniga. Inget att hänga upp sig på.
 
Blir stressad bara att läsa!

Låt bli att svara då det ringer, kanske svårt om man väntar dödsbesked, men annars, låt bli att svara/alternativt lägg undan telefonen under den tiden du inte vill bli störd, till exempel på morgonen, frågar någon så är det ju bara att säga som det är, att du vill ha en stund för dig själv på morgon.

Säg till kompisen som lånar bilen att "nej jag lånar inte ut min bil." en sak är ju ifall det är en nödsituation, och jag räknar inte in storhandling som nödsituation, det är vännens eget problem att den valt att inte köpa sig en egen bil, garanterar att h*n inte hade farit och hyrt en hyrbil för storhandlingen, säkert pga "för dyrt" varför ska då du bjuda på din bil?

Klart dom säkert kommer bli lite stött, speciellt om du "alltid" har ställt upp, och det kommer vara skitjobbigt i början, men för varje gång du säger nej och står på dig så kommer det bli lättare.
 
Återigen VET jag att jag har stor del i det själv, då jag har så svårt att säga nej och vara otrevlig mot folk...

Stor del? Detta är ju BARA ditt ansvar. Ingen annans. Hur ska folk veta var dina gränser går om du aldrig sätter ut dem? Du lägger ut ansvar på andra som inte är deras att ta.

Det är inte elakt och otrevligt att sätta gränser. Det är inte otrevligt och elakt att säga nej. Blir folk sura, får det stå för dem. Du KAN vara otrevlig när du säger nej, men att säga nej i sig är inte otrevligt.

Börja öva, och fortsätt. Be att få återkomma med svar, och ge dig tid att formulera dig t ex.
 
Jag får ångest bara av att läsa!

Jag tycker det handlar ganska lite om att säga nej och ganska mycket om vilken roll du tar i sociala samspel?

Umgänget verkar inte likvärdigt. Människor kommer till dig och tar plats. Hur mycket plats tar du? Du undviker människor på promenaden men händer det att du själv söker upp andra och är social?

Uppenbarligen fyller du någon form av behov hos dem som söker ditt sällskap.

Jag funderar lite. Jag har själv ett beteendemönster som jag jobbar med. I mitt fall gäller det mot människor jag tycker mycket om, mina nära. Jag uppmuntrar, ser till att de mår bra, stöttar och uppmuntrar att ljuset sätts på dem i sociala sammanhang. Jag tar helt enkelt ett stort ansvar för stämningen och den andres mående.
Jag jobbar med det. Att inte vara så bekräftande och inte vara så uppmuntrande. Det har hittills i livet mest bara slagit tillbaka på mig.

Min tanke är hur samspelet ser ut när du träffar folk. Vem leder samtalet? Vilken roll tar du? Den som nickar, bekräftar, uppmuntrar? Vems historier och vems erfarenheter handlar samtalet om? Hur uppmärksamma blir dina samtalspartners om dig? Vad utstrålar du?

De samtal och möten som skulle kunnat fylla dig med energi tömmer dig istället.
Du hade kunnat vara uppfylld och berikad av alla dessa sociala kontakter men istället är du trött och tömd och mår inget vidare.

Bara funderingar, men jag är uppriktigt nyfiken på hur du är i de sammanhangen. Bl.a. eftersom jag inte har så många vänner och väldigt sparsamt socialt umgänge och gärna skulle träffa fler, oftare..

/tanten - som önskar att hon kunde se sig själv utifrån...
 
@makarontanten
Jag tänker att du måste börja ta ansvar för det som du själv kan påverka. Det verkar som att du upplever dig som styrd av av andra människor och kan inte sätta gränser och det stressar dig (av förståeliga skäl!).

Våga säga nej till sådant som du absolut inte vill. @Lovisaleonoras tips om att få be att återkomma för att hinna formulera ett bra svar är ett bra råd!
Bjuder grannen på vin för att sambon är borta?
"Tack för inbjudan! Du är en trevlig och hjälpsam granne som jag uppskattar, men jag känner mig obekväm att träffas på det sättet när din sambo inte är hemma."

När du absolut inte vill men samtidigt inte vill vara avvisande så tycker jag att du ska säga ja, men vända på det så att det passar dig.

Vill grannen gå hundpromenad? "Jag går gärna en promenad i morgon kl 10, just idag har jag planerat X med hunden och då fungerar det inte med sällskap."

Vill kompisen låna bilen?
"Jag har tyvärr slutat låna ut bilen. Men jag brukar storhandla på torsdagar och du kan gärna haka på då."

Jag tror att om du börjar styra mer själv så kommer du att bli mindre stressad av sådant som inte borde stressa dig alls, t.ex. att din farfars hemtjänst ringer.

Sedan angående däckmannen. Ja, det är riktigt läskigt med främmande folk som klänger sig på berättar allt om sitt liv. Man blir som kvävd av all oväsentlig information. Men samtidigt, hur visste han att du gillade att plocka svamp t.ex? Du måste ju ha bjudit in honom i samtalet! Du har mycket att jobba på här. Bli medveten om när din sociala småpratare börjar gå på autopilot och stoppa den direkt!
 
Usch, jag är likadan, men har övat och övat.
1. Jag svarar inte i telefon om jag inte känner igen numret, ofta kollar jag upp numret utifall de ringer igen. Ställer in på flygplansläge ibland, när jag vet att jag inte väntar viktigt samtal.
2. Utstrålar väl som du en trevlighet, ofta pensionärer och lite speciella människor som pratar med mig. Ibland får man vara lite lagom smidig och typ, titta telefonen/klockan och säga "oj oj, nu måste jag kila, bråttom!" fastän de maler på. Vinkar och ler lite glatt och går snabbt därifrån.
3. Säga nej när folk vill låna saker man inte vill låna ut. Har en kompis som gillar att låna grejer av mig, och hälften av gångerna får jag tillbaka trasiga saker/får inte tillbaka dem. Så nu har jag börjat säga nej, jag vill inte låna ut det. Kort och gott, och hon blir sur. Men vi är fortfarande vänner och det funkar bra så länge de grejerna inte dras upp och jag inte lånar ut något. Det förstör bara vår relation.
4. Börja be folk om mer gentjänster, ofta drar sig folk lite från att be om så mycket tjänster då. Eller typ krångla till vissa tjänster lite, för din egen bekvämlighet. Typ, ja, jag kan skjutsa dig från stan, men du kanske kan gå till ica, så hinner jag handla på samma gång. Det gör också att folk drar sig lite mer.
5. Lär dig säga nej, jag orkar inte. Nej jag orkar inte äta pizza med dig, jag är helt slut. Nej jag orkar inte, vi får ta det en annan gång. Nej jag orkar inte min dag har varit helt körig och jag är helt slut i huvudet, behöver vara själv lite och vila. Typ. Vita lögner är också helt okej.
 
Usch, jag är likadan, men har övat och övat.
1. Jag svarar inte i telefon om jag inte känner igen numret, ofta kollar jag upp numret utifall de ringer igen. Ställer in på flygplansläge ibland, när jag vet att jag inte väntar viktigt samtal.
Det finns ingen naturlag som säger att telefonen måste vara påslagen jämt.

Jag står i ett klassrum större delen av dagen. Min telefon ligger på kontoret. Jag kan inte svara på privata samtal när jag jobbar. Är jag på möten eller i miljöer där en telefonsignal stör är den på ljudlöst eller avslagen. Är jag ute i trädgården eller i pannrummet etc bär jag inte på telefonen.
Hör man inte signalen så stressar det inte. Jag har svårt att låta bli att svara om det ringer.

TS - bestäm dig för när du är tillgänglig och inte. Missar du ett samtal så ser du det och kan ringa upp om du vill.
 
@makarontanten

Att säga nej och vara otrevlig är inte samma sak. Folk kommer mest troligast reagera negativt på att du säger nej. Men det är för att du inte har sagt ifrån tidigare. Dom är van vid att kunna köra över dig.

Har man varit ut och rest så vet man allt som oftast vilken tid man kommer med tåget. Då kan man fråga innan. När jag velat bli hämtad från tåget har jag alltid frågat innan och helt enkelt ringt om jag vet att det blir förseningar på tåget.

Och varför ska du äta pizza bara för att någon annan vill ha sällskap och dessutom bli sur för att du inte är hungrig? Hade jag ätit redan så hade jag inte velat haft den dealen möjligtvis att personen hade kunnat fått suttit här och ätit om personen hade velat haft sällskap. Förutsatt att jag velat haft det.

Den där säljaren låter helkonstig, hade inte direkt förväntat mig den. Men fungerar alltid med att att skylle på något annat i värsta fall även om det inte är bästa vägen. Helt enkelt säga att nu ska jag iväg till mamma och ta en kopp kaffe så nu måste du tyvärr gå. Eller liknande.

Du är en snäll person men jag upplever det snarare att folk uppfattar dig som en dom kan köra över. Har varit sådan själv, tills dess att jag började säga ifrån. En del vart sura och umgås inte med dom längre men det får stå för dom. Hade en person där vi hade bestämt planer men fick sms ganska sent om att personen fick annat att göra. Alltid med en annan person. Vart ganska så fint irriterad så vart jag erbjuden andra planer en gång när vi bestämt så jag drog samma vissa tillbaks en gång. Sen betedde sig personen helt annorlunda mot mig. Kan inte säga att jag gjorde på rätt sätt, men jag bestämde mig för att inte bli behandlad så längre och då passade det tydligen inte längre. Så mådde lite dåligt av att sättet jag sa ifrån på men å andra sidan hade jag mått dåligt om jag hade blivit dissad i sista minuten igen oxå så....
 
Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över, och vi har hittat på små trevligheter som borde fylla på energin.

Jag vet att jag har svårt att säga nej, så till viss del är det mitt egna fel, men samtidigt borde väl folk i allmänhet ha lite förståelse för att man inte har all tid i världen när man förklarar på "ett fint sätt"? Eller är det jag som uttrycker mig så dåligt?

Jag vill vara en snäll person, en person som folk kan vända sig till, som är en bra vän och allt det där, men nu känns det mer som jag är en person som ska få andra att må bra, medan jag själv stressar ihjäl mig för att hinna med. Denna dag har sett ut såhär, för att ge ett exempel.

07.15 vaknar jag av att telefonen ringer. Då det aldrig ringer så tidigt och jag jag "väntar" dödsbesked, så är jag klarvaken. Samtalet ( som är från dolt nummer) visar sig vara från hemtjänsten ( farfars) som berättar att hans kaffebryggare är trasig!!??. Ja, jo, nu är det ju pappa som är närmsta anhörig och har hand om hans pengar om det ska köpas en ny, svarar jag. Ja, men då kan du väl meddela honom, säger hon. Visst säger jag och undrar hur viktigt det kan vara så tidigt på morgonen att ringa mig om det?

Ja, nu gick det ju inte somna om, så upp och ut med hunden en stund senare. Träffar två pensionärer som jag inte känner, men som brukar prata en stund när de ser mig. Ja, jo, jag har lite bråttom säger jag ( ljuger för att komma därifrån), men de pratar på och jag har inte hjärta att gå, trots att jag vid tre tillfällen säger att jag måste gå vidare. De liksom pratar på, så man inte kommer ifrån utan att vara otrevlig, och det om samma saker som alltid ( hört det typ 50 gånger innan).... När jag äntligen kommer iväg därifrån, ser jag en annan person som har hund, och som brukar vara väldigt påflugen att hundarna ska leka/träffas när vi ses och dessutom brukar han "hänga med" på min runda och ta sällskap ( vilket är det sista jag vill när jag bara vill hem och få i mig kaffe och frukost). Mannen har vart med om en trafikolycka, så är lite speciell och allt tar lite längre tid. Går en omväg, en kortare rundare och får dåligt samvete mot hunden, men orkar inte...

Hemma igen, frukost och kaffe. Detta är MIN tid som jag hatar att bli avbruten på. Två samtal på telefonen, det ena en försäljare, den andre en polare som vill låna bilen. Jag är inte glad att låna ut bilen alls, och har sagt till personen att jag gärna lånar ut bilen om det är något viktigt, men annars helst inte. Personen ska åka och storhandla och frågar INTE om hon får låna bilen, utan jag får tre dagar att välja på när jag inte behöver den, så hon kan låna den då. Återigen för snäll och kan inte säga nej med att upprepa att hennes ärende inte är nog viktigt när jag ändå inte behöver bilen själv.

Får en timme allena och eftersom jag inte har något planerat för dagen, har tänkt städa och tvätta, samt att en man jag haft kontakt med i helgen, ska komma förbi med däck som jag ska köpa ( han har inte hört av sig om tid, men va faan, det tar 10 min att byta pengar och däck av en säljare och jag hade bara sagt till honom att hör av dig en stund innan så jag inte är ute med hunden bara).

Tar ut hunden på långpromenad och får under tiden ett samtal av en jobbarkompis jag umgås privat med. Strul som sjutton på jobbet och min "sköna" långpromenad blir till ett jobbigt samtal att peppa och lyssna på problem ( återigen kommer hunden i skymundan). Efter samtalet "flyger" en kvinna ut från ett hus och blir såååå glad över att se en schnauzer och ska prata och visa sina saker hon säljer ( julkransar mm). Trevlig som jag försöker vara, så pratar jag en stund och kommer knappt därifrån....

Hemma igen, slänger in tvätten i maskinerna och får ett sms. Bästa kompisen och grannen vill ha skjuts från tåget från sin resa hon vart på. Klart man ställer upp för bästa vännen, och så iväg igen...

Hemkommen och min hundvakt ringer. Hon vill komma förbi med en kaka hon bakat ( jättesnällt) men vill också ha hjälp med att beställa en sak på nätet, då hon inte har möjligheten själv. Klart man ställer upp?Då det är en timme kvar tills hon ska komma, så hoppar jag in i duschen och står naken när hon ringer och säger att hon blir tidigare och redan står utanför... På med kläder och hon kommer upp...Sen ringer brorsan, hans bil har gått sönder, kan jag skjutsa honom hem? Såklart man gör och jag kör hem honom....

Oj, tvättstugan ja, ner och byta maskiner efter detta, när "däckmannen" ringer. Kan jag komma snart? Absolut säger jag, tacksam att han är såååå snäll och kommer med dem, och jag känner honom inte ens. Frågar om han vet ungefär när, då hunden ska ut snart igen. Ja, om ca en timme, svarar han. Perfekt, drar ut hunden och träffar på en annan granne på gården. Denna granne som är så snäll, kommer med älg och rådjursben till hunden, som har hjälpt mig med en del saker, men som jag ändå känner är " lite för mycket" på mig för att vara en vän, när han är sambo och hör av sig när sambon inte är hemma?!...Vet inte hur jag ska förhålla mig riktigt.

Pratar lite snabbt och han säger att sambon är iväg på annat ikväll (?) och frågar om vi inte kan ta ett glas vin sen? Jag svarar att jag är upptagen och märker att han blir lite förlägen... Känner mig lite dum, då jag fått så mycket av honom, men "alltid" säger att jag är upptagen, då jag ju inte vill träffa honom privat och han fortsätter med att hjälpa mig och fixa saker åt mig. ( ja, nästan tvingar mig när jag säger nej om han vill komma med ben till hunden, eller vill ge mig saker jag egentligen gillar men ändå avböjer för att "bryta" beteendet)....

" Däckmannen" kommer och han har köpt med sig räkmacka och biskvi. Herregud, vi känner inte varandra, men vad kan man göra, annat än bjuda på kaffe i det läget? Han stannar i 3 timmar!!!! och åker hem 20.30...Hur normalt är det när man köper däck av någon okänd människa och man ska prata/fika i 3 timmar? Han berättar hela livet för mig och vill att jag ska komma och hälsa på, för han har ju fina marker till hunden, han vill jag ska ge smakråd till renovering och jag som gillar att plocka svamp, han har fina ställen han kan visa mig!!! Men jag klarar inte vara elak och bara säga att nu får du åka hem, utan svara jakande att ja, det kanske jag kan göra en gång kanske....... Under tiden smsar grannen och frågar om vi ska äta pizza ikväll. Svarar att jag inte är hungrig efter fikat ( hann skriva att "däckmannen" skulle komma), och märker att hon blir sur att jag inte hinner med henne. Får svar att ja, då får hon väl ta ett par knäckebröd istället för hon är vrålhungrig och jag vill inte äta pizza själv!!.Svarar snabbt, att köp pizza då, så äter vi senare. Får inget svar och förstår att hon är sur.

När "däckmannen äntligen åker, var det snabbt tvättstugan igen och sen ringer jag grannen som fortfarande låter sur.. Vad har jag gjort ? Inte ätit pizza när jag inte är hungrig?Nä, hon var trött och inte mycket mer på det samtalet...

Äntligen lugnt, tar hand om tvätten och går in på fb innan jag tänkt lägga mig. Två mail, ena från pappas sambo som mår dåligt och vill ha hjälp, det andra från "jobbet" där det som sagt var är problem. Svarar ganska snabbt på båda, då telefonen ringer. En kompis som är mörkrädd vill ha sällskap ut på sista hundrundan. Ja visst, självklart får du följa med mig....Trött, trött ,trött.... Städningen blev ju inte av idag nej...Hann ju inte riktigt med en så enkel sak och hunden fick inget roligare än promenader....

Och så här är det mer eller mindre jämt, fast med olika personer och olika ärenden/tjänster/hjälp....Kan ju inte säga till någon speciell, då det är olika folk som inte har med varandra att göra som hela tiden tar av tiden, och jag tycker ju om dom alla och vill vara där för dem.

Återigen VET jag att jag har stor del i det själv, då jag har så svårt att säga nej och vara otrevlig mot folk, men finns det någon som kan ge ett tips eller råd på hur det skulle kunna bli bättre/ råd på hur man säger nej, eller hur man säger nej utan att folk blir sura/tar illa vid sig? Jag är en stor människoälskare och vill ju finnas där, men orkar inte alltid. Håller humöret uppe men kokar inombords och känner att jag ger pikar och säger till, men inte tillräckligt hårt. Får aldrig något gjort själv, bara stress, stress och stress för att hinna med vardagen, trots att jag inte är ett dugg uppbokad egentligen. Dagarna bara går....

Herregud, jag hade inte orkat ens hälften.
Jag gör bara saker som är roliga, eller saker tillsammans med personer som är roliga.
Ärligt talat är jag rätt snål med min tid och energi. Hellre ett rakt nej än ett krokigt ja, kan jag tycka.

Jag tryckte upp såna här vykort för några år sedan. Varsågod att ladda ner och skriva ut och ha i plånboken. :D

nejtack1.jpg
 
Svarar lite snabbt, ska iväg till frissan om en stund. Visst är det oftast mitt egna fel som har så svårt att säga nej.

Jag tänker väl mer att det inte är så svårt/jobbigt att hjälpa tex grannen med skjuts hem, det tar inte så lång tid, eller att det är en självklarhet att hjälpa brorsan när bilen gått sönder. Det är ju situationer som inte händer så ofta, så det är klart man vill vara snäll och hjälpa till. För mig är det en självklarhet att hjälpa till om jag kan och man är vänner. Grannen umgås jag ju mycket med, men blev konfunderad över att hon mer eller mindre blev sur över att jag inte ville äta pizza igår. Vi brukar göra det ibland, så frågan var inte konstig, utan bara att jag inte var hungrig och precis blivit av med "däckmannen" igår och kände mig stressad. Detta är alltså samma granne som hade vart iväg på resan, så hon ville väl umgås och jag hade inte tid igår ( och jag sa ju nej där ;-) ).

Sen finns det ju omständigheter i det mesta som kanske inte kommer fram när man skriver såhär på nätet. Personen som vill låna bilen har barn som har mycket särskilda behov, hon är ensamstående, har mycket möten med handläggare, utredningspersonal, läkare mm och är så gott som utbränd. Jag har sagt vid ett antal tillfällen att jag helst inte lånar ut min bil då den enbart är trafikförsäkrad, men att om det är något viktigt så självklart. I hennes situation tycker jag synd om henne och har jättesvårt att säga nej, när jag vet att bil underlättar så mycket i hennes situation och hon inte har råd med bil själv.

Sen var det ju hundvakten som vart snäll och ville komma med en nybakt kaka. Att hon ville ha hjälp med att beställa en sak på nätet är ju ingen stor grej, bara att det tog tid när jag var stressad, men självklart får hon låna datorn en stund, det är inget jag skulle kunna sagt nej till känner jag. Det var samma person som sen ville att vi gick kvällsrundan med hundarna ihop då hon är mörkrädd. Jag ska ju ändå ut, så där har jag också svårt att motivera mig att säga nej även om jag föredrar att slippa passa en tid när vi ska ses och gärna går själv. Hon är ju en person som ställer upp som hundvakt, så klart man vill vara snäll tillbaka.

Resten, som tex "däckmannen", pensionärena, hundägaren med trafikolyckan och annat folk jag inte känner, skulle man väl kunnat "snoppa av" bättre, men det är ju ändå folk som inte är otrevliga och bara vill prata en stund. Stöter ju på dem då och då och de stannar mig, jag känner mig skitdum om jag bara ska gå iväg då och säga att jag har bråttom varje gång?

Jobbet kan jag inte diskutera här, men av omständigheterna så mår folk där ganska dåligt och det är klart man vill ställa upp för arbetskamraterna, vi är ju ett gäng som ska funka ihop.

Och hur jag är? Jo, jag är ju ganska social och pratglad själv. Självklart tar jag kontakt med mina vänner och folk jag umgås med, fast oftast föredrar jag min egentid när jag är hemma. Jag tycker inte det är elakt att säga nej, men när det handlar om småtjänster så ja, då vill jag ju ställa upp och det skulle kännas dumt att neka någon som vill komma med en kaka, vill låna datorn eller liknande. Bara att det blir för mycket av det goda när det blir hela tiden av olika folk. Hade det vart samma personer hela tiden blir läget annorlunda med tjänster och gentjänster, men det är ju olika och de kan ju inte rå för eller veta hur stressad jag blir även av småsaker. Svårt att förklara...
 
Du har ingen som helst skyldighet att prata med folk i timtal bara för att de är trevliga ni inte träffas så ofta.

Dessutom hur trevliga ÄR de egentligen när du försöker tacka för dig flera gånger och de bara struntar i det?

Vad du lägger din tid och din energi på avgör bara du. Det går liksom inte att säga att det är någon annans fel att du får mycket att göra.

Mamman som har det lite bökigt kan du hjälpa på dina villkor. Du kan t ex erbjuda dig att handla åt henne när du ändå är iväg (be om lista och pengar/kort) osv. Man kan hjälpa på sina egna villkor, det blir bra det också.

Och ingen kommer tacka dig den dagen när du inte orkar längre och inte ens orkar ta hand om dig själv.

Är du obekväm med grannen med älgbenen så ska du SJÄLVKLART tacka nej till ben och allt möjligt sånt. Man måste inte ta emot saker bara för att någon är snäll. Och speciellt inte när det känns som att det kanske finns en baktanke.
 
Svarar lite snabbt, ska iväg till frissan om en stund. Visst är det oftast mitt egna fel som har så svårt att säga nej.

Jag tänker väl mer att det inte är så svårt/jobbigt att hjälpa tex grannen med skjuts hem, det tar inte så lång tid, eller att det är en självklarhet att hjälpa brorsan när bilen gått sönder. Det är ju situationer som inte händer så ofta, så det är klart man vill vara snäll och hjälpa till. För mig är det en självklarhet att hjälpa till om jag kan och man är vänner. Grannen umgås jag ju mycket med, men blev konfunderad över att hon mer eller mindre blev sur över att jag inte ville äta pizza igår. Vi brukar göra det ibland, så frågan var inte konstig, utan bara att jag inte var hungrig och precis blivit av med "däckmannen" igår och kände mig stressad. Detta är alltså samma granne som hade vart iväg på resan, så hon ville väl umgås och jag hade inte tid igår ( och jag sa ju nej där ;-) ).

Sen finns det ju omständigheter i det mesta som kanske inte kommer fram när man skriver såhär på nätet. Personen som vill låna bilen har barn som har mycket särskilda behov, hon är ensamstående, har mycket möten med handläggare, utredningspersonal, läkare mm och är så gott som utbränd. Jag har sagt vid ett antal tillfällen att jag helst inte lånar ut min bil då den enbart är trafikförsäkrad, men att om det är något viktigt så självklart. I hennes situation tycker jag synd om henne och har jättesvårt att säga nej, när jag vet att bil underlättar så mycket i hennes situation och hon inte har råd med bil själv.

Sen var det ju hundvakten som vart snäll och ville komma med en nybakt kaka. Att hon ville ha hjälp med att beställa en sak på nätet är ju ingen stor grej, bara att det tog tid när jag var stressad, men självklart får hon låna datorn en stund, det är inget jag skulle kunna sagt nej till känner jag. Det var samma person som sen ville att vi gick kvällsrundan med hundarna ihop då hon är mörkrädd. Jag ska ju ändå ut, så där har jag också svårt att motivera mig att säga nej även om jag föredrar att slippa passa en tid när vi ska ses och gärna går själv. Hon är ju en person som ställer upp som hundvakt, så klart man vill vara snäll tillbaka.

Resten, som tex "däckmannen", pensionärena, hundägaren med trafikolyckan och annat folk jag inte känner, skulle man väl kunnat "snoppa av" bättre, men det är ju ändå folk som inte är otrevliga och bara vill prata en stund. Stöter ju på dem då och då och de stannar mig, jag känner mig skitdum om jag bara ska gå iväg då och säga att jag har bråttom varje gång?

Jobbet kan jag inte diskutera här, men av omständigheterna så mår folk där ganska dåligt och det är klart man vill ställa upp för arbetskamraterna, vi är ju ett gäng som ska funka ihop.

Och hur jag är? Jo, jag är ju ganska social och pratglad själv. Självklart tar jag kontakt med mina vänner och folk jag umgås med, fast oftast föredrar jag min egentid när jag är hemma. Jag tycker inte det är elakt att säga nej, men när det handlar om småtjänster så ja, då vill jag ju ställa upp och det skulle kännas dumt att neka någon som vill komma med en kaka, vill låna datorn eller liknande. Bara att det blir för mycket av det goda när det blir hela tiden av olika folk. Hade det vart samma personer hela tiden blir läget annorlunda med tjänster och gentjänster, men det är ju olika och de kan ju inte rå för eller veta hur stressad jag blir även av småsaker. Svårt att förklara...

Grejen är ju att inget av ovanstående är separat en särskilt stor sak när det ses separat, men blir övermäktigt om du ska göra allting. Det är därför som du ska lära dig att sortera och lära dig att styra upp det så att det även blir på villkor som passar dig. Lär du dig sortera så blir det heller inte särskilt jobbigt att hjälpa hundvakten att beställa en sak över nätet eller skjutsa brorsan när hans bil har gått sönder.

Det kan bara komma goda saker ur att du styr upp det här. Du kommer att må bättre, du kommer att uppskatta deras umgänge, du behöver inte tänka elaka tankar när nu blir stressad och folk kommer att - är jag övertygad om - lära sig uppskatta din hjälp.

Och att låna ut bilen: Jag är övertygad om att hon säkert kan ordna det så att hon följer med dig när du handlar istället för att hon ska låna bilen av dig. Eller gör en deal, hon får handla åt dig när hon ändå är i affären (med din bil).
 

Liknande trådar

Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 257
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 066
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 347
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp