Stressad häst i större stall

Lovisaastenlund

Trådstartare
Hej. Jag köpte en ny häst för ca 3 månader sedan. Då stod vi i ett annat stall än vad vi gör nu. Nu står vi på en ridskola med ganska många hästar och stort stall. Men nu sedan vi flyttade till detta stall har hon blivit en helt annan häst. Hon är jättestressad, rädd för allt, står inte still i stallgången, reser sig lite i stallgången, väldigt stressad att ta in från hagen. De går ute ca 6-7 timmar här. Ända anledningen att vi flyttade hit var att på andra finns det bara en ridbana och den är ganska liten. Men i förra gick de ute ca 10-12 timmar. I förra stallet var hon jättesnäll, kunde ridas ut på själv, det kan hon inte nu. Har det med flytten teori ni? Jag funderar på att ksk flytta tillbaka för det är em helt annan häst nu.
 
Hej. Jag köpte en ny häst för ca 3 månader sedan. Då stod vi i ett annat stall än vad vi gör nu. Nu står vi på en ridskola med ganska många hästar och stort stall. Men nu sedan vi flyttade till detta stall har hon blivit en helt annan häst. Hon är jättestressad, rädd för allt, står inte still i stallgången, reser sig lite i stallgången, väldigt stressad att ta in från hagen. De går ute ca 6-7 timmar här. Ända anledningen att vi flyttade hit var att på andra finns det bara en ridbana och den är ganska liten. Men i förra gick de ute ca 10-12 timmar. I förra stallet var hon jättesnäll, kunde ridas ut på själv, det kan hon inte nu. Har det med flytten teori ni? Jag funderar på att ksk flytta tillbaka för det är em helt annan häst nu.
6-7 timmar är väldigt lite tid ute tycker jag, och om hästen är stressad av miljön dessutom skulle jag definitivt fundera på att flytta hästen till ett stall som passar den bättre.
 
6-7 timmar är väldigt lite tid ute tycker jag, och om hästen är stressad av miljön dessutom skulle jag definitivt fundera på att flytta hästen till ett stall som passar den bättre.
Precis, och man tänker sällan åt andra hållet vilket sätter det i ett annat perspektiv. Att vara ute 6-7 timmar innebär att hästen står inne 17-18 timmar (ev motion inte inräknat). Jag hade också blivit knäpp av det.
 
Min häst visar väldigt tydligt när hon inte trivs i stallet, och det är med snarlika beteenden. Hon trivs överlag inte i stora stall eller stall med oregelbundna tider/där folk kommer och går och tar in/ut sina egna hästar på olika tider med mycket spring. Jag hade flyttat. Antingen tillbaka till det stall ni kom ifrån, om allt annat funkade där, eller till ett stall med mer hagvistelse och/eller lugnare miljö.
 
Hej. Jag köpte en ny häst för ca 3 månader sedan. Då stod vi i ett annat stall än vad vi gör nu. Nu står vi på en ridskola med ganska många hästar och stort stall. Men nu sedan vi flyttade till detta stall har hon blivit en helt annan häst. Hon är jättestressad, rädd för allt, står inte still i stallgången, reser sig lite i stallgången, väldigt stressad att ta in från hagen. De går ute ca 6-7 timmar här. Ända anledningen att vi flyttade hit var att på andra finns det bara en ridbana och den är ganska liten. Men i förra gick de ute ca 10-12 timmar. I förra stallet var hon jättesnäll, kunde ridas ut på själv, det kan hon inte nu. Har det med flytten teori ni? Jag funderar på att ksk flytta tillbaka för det är em helt annan häst nu.
Jag blir så glad när jag läser att ägaren ser omgivning som den största orsaken till problemet och inte hästen. Din häst kan skatta sig lycklig att den har en ägare som lyssnar och försöker förstå sin häst :)
 
Du resonerar helt klart vettigt kring det hela :) Så ni kommer nog lösa det snart.
Men min häst är rätt känslig. En vinter stod vi i ett stall, stallet var litet, typ 12 hästar på anläggningen, men stressigt, några andra hästar som var upprörda osv. Han landade aldrig där utan jag gav upp och flyttade. Tog en vecka innan han började lugna ner sig. När vi stod där är enda gången jag åkt av honom på 6 år.
Så leta nytt stall asap är nog en bra ide.
 
Det låter som att din häst inte trivs. Kan nog vara en idé att försöka hitta något som passar er båda.

Stallet som jag står i nu är ganska stort, mycket liv och rörelse osv men min häst (och en del andra som jag vet) visar med tydlighet att han trivs bra där. Han verkligen andades ut så fort vi lastade av där och han har aldrig varit stressad där jämfört med hur han var i förra stallet. Ibland tänker jag att man borde ta med hästen och titta på nytt stall innan man bestämmer sig för att flytta. Inte helt praktiskt genomförbart alltid däremot :D
 
Vänta nu.... Du köpte hästen för 3 månader sedan, och då antar jag att du tog den till ett nytt stall för att nu ha flyttat den igen? Har jag missat nåt eller har hästen alltså sitt tredje stall på 3 mån? Isåfall skulle jag ha is i magen. Den har nog inte hunnit landa ens med den bästa av viljor att göra det. Jag har också flyttat min häst lite för tätt inpå detta år pga olika omständigheter och ja, den beter sig ungefär som din innan den landar. Inget konstigt, hästar är olika känsliga.

Det är olika från häst till häst vilka rutiner de trivs bäst med. Det beror ju lite på vad din häst är van sedan innan, vad som är normalt för den vad gäller utevistelse osv. Med år och erfarenhet har jag gått ifrån att ha ett måtto att alla hästar behöver vara ute maxat dvs helst lösdrift, till att inse att det faktiskt finns hästar som trivs bra med att vara ute 8-15 och ha samma rutiner alltid ;) Med åren blir en lite mer open minded, även om det såklart gå emot min idealbild av att hästar ska vara ute alltid så ja, det finns hästar som vill ha sitt inrutade liv ifred om de är vana att tex stå på anläggning där de är i hage beroende på personalens arbetstider och sånt :p
 
Om du köper hästen, har den i ett stall, och sedan flyttar, så blir det för hästen ny ägare + 2 nya stall på 3 månader. Det är ganska mycket, och kan säkert orsaka problemen du beskriver.
Jag skulle antingen ha is i magen och se om hästen lugnar sig när den landat i nya stallet, och även se över möjligheten att låta hästen gå ute längre.
Eller kolla efter ett nytt stall men då vara extremt noga så allt blir rätt, för att flytta igen kommer absolut späda på stressen hos hästen vilket gör att i nästa stall MÅSTE du då stanna en tid och inte flytta igen för att det var något fel även på det stallet.
 
Jag tänker på det där med utevistelsen, det finns inte fler i stallet som gärna skulle se att hästarna var ute längre, så ni kan hjälpas åt med lite senare insläpp? Så vet jag att en del gör på min hemmaklubb, där personalens insläpp är för tidigt för mångas hästar..
 
Hej. Jag köpte en ny häst för ca 3 månader sedan. Då stod vi i ett annat stall än vad vi gör nu. Nu står vi på en ridskola med ganska många hästar och stort stall. Men nu sedan vi flyttade till detta stall har hon blivit en helt annan häst. Hon är jättestressad, rädd för allt, står inte still i stallgången, reser sig lite i stallgången, väldigt stressad att ta in från hagen. De går ute ca 6-7 timmar här. Ända anledningen att vi flyttade hit var att på andra finns det bara en ridbana och den är ganska liten. Men i förra gick de ute ca 10-12 timmar. I förra stallet var hon jättesnäll, kunde ridas ut på själv, det kan hon inte nu. Har det med flytten teori ni? Jag funderar på att ksk flytta tillbaka för det är em helt annan häst nu.
Byt stall så fort det går, hästen kan inte vara tydligare med att visa att den inte trivs.
 
Jag hade gett det några månader för att låta hästen landa. Som andra har skrivit, den har bytt ägare och så dessutom stallbyte 2 gånger på 3 månader. Är det inte en häst som är van att resa och bo borta är det inte så konstigt att den stressar :)

jag bytte stall i somras, från ridskola med mkt folk och hästar till ett mindre privatstall. Min gick från att vara coolast i världen till att inte vilja stå på gången, inte kunna vara själv inne, inte vilja lämna stallplan osv. Men nu, 5 månader senare har han landat och börjar bli sig själv igen.

så jag hade inte flyttat så fort som möjligt utan låtit hästen landa med stallet och med dig. Blir det inte bättre, då hade jag funderat på att flytta
 
Du tänker inte att ägarbyte och flera stallbyten inom loppet av några få månader kan vara en orsak till sådana beteenden? Det är inte alltid bäst att flytta, ibland kan en häst bara behöva landa.
Jag hör till dom som inte gillar att vänta på att hästen gett upp sina försök till att visa vad den tycker om situationen. Så extremt stressad som Ts häst är ska ingen häst bli av en sån grej, då är det fel typ av stall. Hästar ska inte behöva anpassa sig så mycket för vad vi vill, hästen trivdes i förra stallet och var lugn och lätthanterad och tyckte om livet, nu är det en extrem förändring med stort stall och kort utevistelse och mycket människor och hästar.

Att lyssna på hästarna ger en så otroligt mycket mera.
 
Jag hör till dom som inte gillar att vänta på att hästen gett upp sina försök till att visa vad den tycker om situationen. Så extremt stressad som Ts häst är ska ingen häst bli av en sån grej, då är det fel typ av stall. Hästar ska inte behöva anpassa sig så mycket för vad vi vill, hästen trivdes i förra stallet och var lugn och lätthanterad och tyckte om livet, nu är det en extrem förändring med stort stall och kort utevistelse och mycket människor och hästar.

Att lyssna på hästarna ger en så otroligt mycket mera.

Ptja... fel typ av stall eller fel typ av tillvaro att behöva flytta 2-3 ggr inom loppet av 3-4 månader?

Det handlar inte om att hästen ska tystas. Det handlar om att se skillnader på individer och vad som är vad. Det är inte ovanligt att tex hästar som står högt i blod reagerar på det där viset på miljöombyten och ägarbyten. Det är sällan så enkelt att de bara landar så fort de byter stall igen (för tredje gången på 3-4 mån??) utan ibland kan de faktiskt behöva landa i sig själva och lära känna rutinerna. Att ryckas upp i tid och otid kan i såna fall spä på stressen snarare än att lugna dem. Med en häst som inte ens ägaren hunnit lära känna och således inte vet om det är missnöje eller stress så är det inte helt fel att ha lite is i magen. Det dör ingen av.
 
Jag flyttar i dagarna min häst från ett större stall (ridskola) till ett mindre privatstall. Jag trivs rätt hyffsat och det är nära mig, men min häst har tydligt börjat visa att hon inte alls trivs.

Hon är en väldigt laid back individ, oerhört snäll och mysig, inte högt i blod, man kan typ spränga en bomb intill henne utan att hon ens klipper med örat.... Eller så var hon på andra ställen och på nuvarande ställe innan ridskoleverksamheten kom igång på allvar och springet med folk och hästar började. Nu påminner hon mer om ett drakblåsande arabiskt fullblod. Allt är helt plötsligt läskigt och det känns som att hon är på helspänn jämt. Vill inte stå still. Orolig när andra hästar kommer/går. Jobbig att ha i stallgången. Jobbig med hovis...Allt som tidigare inte varit nåt problem 😐

Klandrar mig själv rätt ordentligt att jag inte insåg vad detta berodde på förrän nyligen och bytte stall tidigare.
 
Du tänker inte att ägarbyte och flera stallbyten inom loppet av några få månader kan vara en orsak till sådana beteenden? Det är inte alltid bäst att flytta, ibland kan en häst bara behöva landa.
Hästen verkar ju inte ha reagerat på det sättet vid förra stallbytet, det tyder ju på att det kan varamiljön snarare än förändringarna 😊
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 223
Senast: SiZo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 391
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp