Stressad häst?

Malva.......

Trådstartare
Jag har ett pre sto som jag köpte för 1,5 månader sen, det har varit en bergochdalbana hon har haft ont i hovarna blivit skodd osv nu har det börjat blivit bättre men hon har också börjat bocka och stegra här om fan var jag ute o hon var spänd och sprang om kring och börjat stegra och jag vet inte hur jag ska hantera det, jag får hjälp av en tränare men jag behöver alla tips jag kan få
 
Hon var inte särskilt lugn vid provridningen och har börjat bli lugnare men nu har hon ju börjat med dehär😕
Jag tror fram tills din tränare kan hjälpa dig mer, så försök va en lugn och trygg punkt för din häst.
Det hjälpte för mig, när min häst stressade upp sig och sen insåg att men matte är lugn och då lugnade ner sig.
Stressar man upp sig själv är det lätt att det eskalerar iväg.
Det är nog det enda rådet jag kan komma med.
 
1,5 månad är ingenting. Hon testar säkert och är ännu inte helt i rutin hos dig.

Rider du ensam eller tillsammans med andra? Har du hanterat henne mycket från marken?

När min häst var ny för mig för nästan exakt ett år sedan, så försökte jag longera henne en liten stund innan jag satt upp.

Nu visade det sig att hon inte alls förstod sig på det där, och då ägnade jag tid åt att ha henne lös istället.

Hon fick följa mig, stanna när jag stannade, gå fram i olika gångarter på kommando, osv.

Det gjorde att vi ganska snabbt fick en fin kontakt. Jag red också, givetvis, men tog det väldigt lugnt med korta pass de första tre månaderna, men det berodde också på att hon var nyss inriden och inte alls stark i musklerna.

Det är mitt tips för att skapa ett fint band till hästen, för unghäst eller ej, så är det ett bra tillfälle att lära känna sin häst och skapa förtroende.
 
Jag är lite i samma situation som du. Köpte en häst i september, tog 1,5-2 månader innan hon ens blev trygg i flocken. Nu börjar jag hitta ett sätt att få henne lugn när jag hanterar henne utanför flocken. Har jobbar massor från marken med henne dels p.g.a hennes beteende men också för att hon var i för dålig kondition för att ridas av mig.

Vad är det för typ av tränare du har? En renodlad hopp/dressyr tränare är sällan bra på dessa problem, man får mycket mer hjälp av någon som är duktig på hästspråk om man själv inte är duktig på det.
 
Jag är lite i samma situation som du. Köpte en häst i september, tog 1,5-2 månader innan hon ens blev trygg i flocken. Nu börjar jag hitta ett sätt att få henne lugn när jag hanterar henne utanför flocken. Har jobbar massor från marken med henne dels p.g.a hennes beteende men också för att hon var i för dålig kondition för att ridas av mig.

Vad är det för typ av tränare du har? En renodlad hopp/dressyr tränare är sällan bra på dessa problem, man får mycket mer hjälp av någon som är duktig på hästspråk om man själv inte är duktig på det.
Har 2 tränare som hjälper mig, en tjej som bara har mycket erfaren het o har 5 egna hästar oså o sen får jag nu också hjälp utav en dressyrdomare som är jätteduktig med all sort utav hästhantering, han äger också stallet och har massor av avelshästar.
 
@Malva....... Vet du hur hästen var hos den du köpte den och om den var lugnare då? 1,5 månad är inte mycket med en ny häst, men det är ju inte bra om du som köpare har problem och blir osäker runt hästen osv.

Om uppstallningsförhållanden ser annorlunda ut hos dig jmf med vad hästen är van vid sen tidigare så kan det spela in väldigt mycket . En känslig individ kan reagera oerhört mycket på det.
 
Det kan ta tid innan en häst börjar landa och lita på sin nya ägare. Alltså, som i att våga lita på att känna tillit och lugn med den människan.
Det kan även yttra sig senare om man introducerar nya situationer som man inte gått genom tillsammans än.

Det tog nästan ett år för min att landa, fatta vad jag förväntade av honom och ändå är det ofta vi kan halka tillbaka nu efter 2 år när vi åker till nya ställen, men allt blir hela tiden bättre.
Det märktes att han litade bättre på män (har en kompanjon som är man) eftersom han haft en husse hela sitt liv före han kom hit. En häst med envishet och osäkerhet i samma person är alltid lite svårare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 747
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
658
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
655
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp