stressad häst!!!

N

nex

jag importerade en häst från spanien förra året.
när jag prov red honom där nere var han jätte bra lugn och stabil, när jag fick hem honom var han en helt annan häst jätte spänd och stressad. :confused:
det gick knappt rida honom...
han är jätte snäll att hantera men när man ska rida då e han knäpp.. ibland kan han vara lugn och ena dagen jätte spänd det går knappt att varken skritta trava el. galoppera.
vi har testat foder byten och mera ridning osv...
han har allså energi för ca 25 hästar till..
någon som har lite tips eller har haft samma problem..
han är en pre.. :confused:
 
Det är stor omställning för hästen att flytta..

hade han blivit regelbundet riden där nere då? De kanske hade motionerat honom när du kom för att provrida, redan?

PRE/PRE-korsningar brukar ha mkt energi. Speciellt om de kommer till ett nytt ställe med en ny ryttare/ägare. De Många spanjorer (ja, hästkarlarna) brukar vara lugna och bestämda, iaf de jag haft kontakt med. Börjar man vela och bli rädd, eller gorma, så är det rätt vanligt att hästarna blir stissigare.
Kan du inte rida för någon spanjor, eller någon av de som har PRE i sverige? De vet lite mer hur de brukar vara osv.
 
Du skriver att du imp. förra året när,det är 12mån på året.
Du skriver också att hästen är knäpp.
Jag tror inte att hästen är knäpp kanske det är komunikationen mellan er som inte stämmer.Det har gått 8mån på det här året,och du fick pållen förra året.
Skulle jag vara i din sits hade jag be om ridkunnig hjälp,samt kolla upp om han har ont någonstans eftersom det är problem när du rider.Lycka till :bow:
 
han imp. mars förra året och jag tycker att han borde ha återhämtat sig efter det!
han är väl inte knäpp men speciell...
vi har kollat ryggen på honom och benen men inget fel!!
tack för alla svar....
 
Kolla sadeln, han kanske har ändrat sej sedan du fick hand om honom i hull, muskulatur. Felaktiga sadlar kan ställa till mycket dumt. Jag skulle kolla sadeln. Longera honom innan ridning och ha någon instruktör med av och till.
 
Visst är det en stor omställning för dem att flytta, men det borde ju ha lagts sig nu tycker man...
Kan det inte vara så att de faktiskt var så fula att de hade gett honom lugnande innan du fick provrida honom? Det förekommer ju även i Sverige, så varför inte i Spanien? Bara en tanke...

//Cutie
 
Hej.Fick min foderhäst i juni och han var precis likadan,fast det visste jag ju,han var som en fiolsträng och bara stressade.Han fick gå på ett riktigt bra stort och kuperat sommarbete och verkligen bara vara häst!(har flängt världen runt på tävlingsbanor,fått styk)Jag red varannandag och bara ut i naturenca 1mån.skrittade ca 2v och byggde upp förtroende,började lägga in lite trav ibland som en glad överaskning. Nu är han betydligt mer sansad fast han får kraftfoder nu,visst är han fortfarande speciell och lite het men nu är det mest för han är glad och bockar och busar ibland och är väldigt lyhörd.om du vet att han är fysiskt ok så är det bara att ta det lungt och sakta,låssas att han är en unghäst.lycka till :banana:
 
Se till att inte stressa upp dig själv, ställ inga krav; varken på dig, hästen eller ridningen.
Börja om 'från början' med mycket skritt under lugna former, ha inte bråttom.
Se även till att hästen får mycket tid i hagen med kompisar.

Så här resonerar jag med stressade hästar och det har hittills fungerat bra.
 
Nu vet jag ju inte hur det är med andra raser, för en islandshäst kan det ta upp till 2 år och i sällsynta fall tom 3 år innana de har acklimatiserat sig efter import.

Hur hästen beter och hur länge, beror många gånger på flera faktorer. Miljö, hantering, foder, ägare osv. men viktigt är för en importerad häst, att man finner på rutiner som fungerar. Dessa skall man hålla för jämnan, då rutin för hästen betyder trygghet.
 
Har varit med om att hästen blivit pleggad vid provridning. Det slutade i många skador på både henne och mig det första året. Nu har det gått lite drygt ett år, och det stämmer fortfarande inte helt, men vi kämpar på.

Har haft problem med importerade hästar också. Vi hade en irlandsimport som kom i vintras, som inte åt alls, utan magrade ur totalt :eek:! Det visade sig att han aldrig ätit havre eller korn i hela sitt liv, utan bara en speciell müsliblandning.

Mitt tips är att ta ut en quiterapueft (stavning?) och kolla igenom hästen.
 
hej!
Dom flesta hästar från spanien är inte så vana vid vårat ridsätt här i sverieg och det är en JÄTTE stor om ställning för hästen, Vad är det en hingst eller sto?
Dom flesta P.R.E hästar är lite av vad vi kallar trygghets narkomaner :)
Vem tränar du för? och vad har den personen erfarenhet av spanska hästar?
För mig så låter det som om han flyktar!
vad har du för bett &sadel.vad red dom honom med i spanien?
Hur gammal? utbildad ?
Massor med frågor jag vet :D
Vet några P.R.E hästar som har uppvisat samma beteende som din och när vi har klurat ett tag så har vi löst problemet!'
Var bor du någon stans .
Jag kanske känner någon som kan hjälpa dig :)
hälsningar från ninjo som har heka stallet fullt med P.R.E hästar
 
hejsan!
han var hingst när jag köpte honom men nu kanstrerad , fem år .
de hade vanlig dressyrsadel och vanligt träns med tredelat bett..
vissa här skriver att han kan varit drogad men det kan jag inte tänka mig för han kommer från ett väldigt fint ställe i spanien..
och denna hästen var inte med på visningen men vi frågade om de hade någon häst med bättre steg ( halvblods steg) och de hade det då kom de ut med bohemio sam han heter!!
han är utbildad högt kan det mesta.
jag bor i stenungsund ca: 5 mil norr om göteborg..
hoppas du känner någon som kan hjälpa mig! :p
jag tränar för en tränare men han har ingen erfarenhet av P.R.E hästar
mvh linnea
 
Jag kan bara berätta vad jag vet. När jag jobbade hos en dressyrryttare så fick han en ny imp PRE en hingst för tillridning. Han var en HET spanjor hehe!
Hursomhaver var han kontrollerbar men otoligt pigg o ibland svår att rida, han ville mer än ryttaren o gjorde allt han kunde i en galoppfattning (typ ett spanskt steg, passagen och sen piaffen o sen galoppen) hehe såg kul ut. Han är högt utbildad men hade så mycket energi att ryttaren ville att vi skulle plegga honom inför varje pass, Sagt o gjort och han var såå vacker o duktig..

Jag tyckte vi hade hamnat i en ond cirkel och frågade om jag fick leta efter andra orsaker eller lösningar. Jag hade under den tiden bekantat mig med ägaren och hon berättade att hästen kom från Jerez och där reds hingstarna 5-6 gånger om dagen. inga längre pass men dock 5 ggr. INTE SÅ KONSTIGT att kraken spratt av energi , så det gick upp i huvudet.
Så vi ändrade på hans dagliga motion. Så han blev riden åtminstone 3ggr om dagen. Så då fick jag rida :D och den andra hästskötaren o sen dressyr ryttaren. Skillnaden var stor :rofl:. Han blev mer harmonisk och njöt för första gången av att bli pysslad och hanterad och riden :banana:

ett pass till eller mer kan göra skillnad för din häst??
Men eftersom du haft den en längre tid borde detta ha lagt sig :confused:.

Lycka till med din heta spanjor :D
 
JAG har aldrig hört om att man rider hästarna 5-6 ggr/dag i spanien? Enda gången JAG vet att man rider dem mkt osv, är vid fiestor mm?
 
det är mycket ovanligt att de går i hagar. Hagar är ingen självklarhet i spanien. Pre hingsten hade aldrig gått i hage enligt ägaren förren han kom till Sverige.

De som varit i Spanien har väl sett hästarna (de privatägda) bundna i en påle sen får de sköta sig bäst de vill. I Estepona har de ett annat stuteri där finns inga hagar men desto fler ridbanor, Där rids hingstarna bara 2 gånger om dagen. (Hängiven besökare :D) Men i Jerez (enl ägaren) reds det betydligt oftare. Med tanke på att hon provred honom under alla dagens pass i 1 veckas tid innan köp. Så enligt henne så var passen mer intensiva men korta.... Har själv varit och tittat på olika Pre men dock ej på stuterier i norra eller mellersta Spanien.

Jag säger bara vad jag vet och fått berättat och upplevt själv. Sen hur det skiljer sig från Södra o Norra Spanien är helt olika (som natt o dag). För oss löste sig problemet lätt med fler ridass. :smirk:
 
Om hästarna inte får gå i hage kan det ju behövas fler ridpass (de jobbar väl en del från marken också kan jag tänkta mig) för att hålla hästarna sysselsatta.
 

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 489
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 625
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp