Stressad hund *jättelångt*

Sv: Stressad hund *jättelångt*

En kort uppdatering: vi tog kontakt med tränare och vet. Hon visade negativ reaktion på höftprov så hon ska röntgas nästa vecka. Vet kunde dock inte avgöra om hon känner av höftproblemen eftersom hon hade provocerat fram smärtan i en position S inte har sina ben i vardagliga rörelser. Det lär vi märka mer på röntgen. Hon fick Metacam i 2 veckor för att se om det gjorde någon skillnad, detta för att inte stirra sig blind på plåtarna enbart. Det dumma är att vi flyttade 3 dagar innan vi började med medicinen. I den nya lägenheten mår både jag och sambon bättre, omgivningarna är bättre, ja ALLT är toppen här. Vi bor dessutom bara en halvtrappa upp istället för på tredje våning. Hon blev en helt annan hund!!! Om det var av flytten eller medicinen kommer jag nog aldrig få veta till hundra procent, men jag har en känsla av att båda sakerna är inblandade. Nu kommer det gå ca 2 veckor mellan Metacam och röntgen, så vi får väl se om det blir någon skillnad i stressnivå. Upplever henne redan (4 dagar efter medicin) något mer stressad inför promenad, men lika lugn efter en liten stund igen. Jag återkommer efter röntgen. kan iaf säga att jag hittade en helt underbar toppentränare som jag går problemhundskonsultering hos. Dock har vi ju ett uppehåll nu dels pga semester och dels ska S höfter redas ut ordentligt.
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Youtube är bäst för ideer, hittar videor på hundar som gör saker jag ALDRIG hade kommit på ananrs :p

Nu när du säger det minns jag videos där hundar klättrar på väggarna med bakbenen och sådana grejjer som jag aldrig hade kommit på själv! Ska snoka runt lite sen när utredningen är klar =D Tack!
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Ja är klart utredningen ska vara klar innan dom gör underliga saker som kräver väggklätter :p *med sett* Men finns verkligen massor att inspireras av :bow:
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Hon är frisk!!!!!!!!!!!! :bump::banana:
Eller alltså rättare sagt, hennes höfter är fina (grad B, vad är skillnaden på A och B, någon?) och godkända för avel (hon är blandis så det är ju inte aktuellt, men ett gott tecken) Dom höfterna orsakar henne ingen smärta och Borreliatestet var negativt. Vet tyckte inte det fanns någon anledning att göra ytterligare undersökningar, nu kan vi fokusera på att hitta passande stimulering för damen istället. Han rekommenderade att hon skulle få springa lös så mycket som möjligt. Svårt när jag inte vet hur hon reagerar om andra hundar kommer så vi får åka iväg till en ödeskog i sådana fall.

Jag är så sjukt motiverad att börja träna med henne igen, och detta ska firas med en långprommis :D

Hon blev ju inte heller bättre under denna perioden av Metacam, som jag upplevde att hon blev på den första. Men första perioden var i samband med flytten så kanske var det därför?

Hej svejs!!
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Jag tycker att det känns som att dina hundar är otroligt understimulerade.. Utan kritik men hur tänkte du/ni när ni skaffade hundar av dessa raser för sällskap? Gör brukshundklubben till ert andra hem och träna massa olika grenar så hundarna får utlopp för sin psykiska stimulans... (jag rek att du läser kontaktkontraktet)
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Jag tycker att det känns som att dina hundar är otroligt understimulerade.. Utan kritik men hur tänkte du/ni när ni skaffade hundar av dessa raser för sällskap? Gör brukshundklubben till ert andra hem och träna massa olika grenar så hundarna får utlopp för sin psykiska stimulans... (jag rek att du läser kontaktkontraktet)

Jag har bara en hund dock :o Njae, jag valde fel sätt att stimulera. Medan jag valde saker som att cykla med henne borde jag valt lugnare typer av stimulering med mer tänk. Fick mig en rejäl tankeställare av tränaren :) Hon lade upp ett bra schema till oss :)

Hon är sällskap men det behöver väl inte heller betyda att hon inte får motion? Eller vad menar du på? Hon är en sällskapshund som kommer få ett aktivt liv med ridturer, spår, agility osv. Men först vill jag ha klartecken att hon inte var skadad, vilket jag fick idag. Tränaren vill också få bukt med stressproblemen innan vi ger oss in i allt för aktiva saker, såsom agility.
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Min bild av en sällskapshund är en vovve som får gå på prom några gr om dagen.. Kanske komma med på en springtur och kanske en kurs någon gång ibland.. En ras av arbetande raser är en arbetande hund.. Min bild av en arbetande hund är en vovve som tränas varje dag. Sedan kanske riktiga tränings dagar med massa spår/sök eller vilken aktivitet man nu gör. Ofc promenader varje dag och långis o.s.v.. MEN detta är enbart min lilla bild av hur jag tycker/önskar att det var.:love: Ursäkta tänkte inte på att det bara var en som var din... :angel: Jag är säker på att du är en underbar vovve ägare. Som söker så mycket hjälp istället för att bara låta hundaran vara hemma i stället. :bow::bow: (känner några med rynkel vovvar som attackerar och biter! De ignorerar totalt detta och hundarna lämnar aldrig hemmet. De morrar och biter (löst) även människor och jag är rädd för dem) Jag kritiserar dig inte överhuvud taget jag bara tycker det är lite underligt att du köper en hund av dessa raser till sällskap. Varför inte en sällskapshund till sällskap? (den frågan kanske inte bara är riktad till dig) :angel: Ära till dig för att du anställt en hundtränare :bow::bow:
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Men om du tänker sällskapshund som vovve som bara ska promeneras så är det inte alls vad jag är ute efter! ;) Jag är ute efter en aktiv hund att hitta på massor av roliga saker med i form av olika träningar :love: Agility (kanske eventuellt tävlingsnivå om man blir så duktig) och lydnad (amatörnivå) är något som lockar mig massor! Detta gärna i samband med massa spring och bus i skogen :love: Har även fattat tycke för spår på lagom nivå efter tränarens tips! Dock har vi inte kommit så långt med detta än och det gör jag mest för att det är bra stimulering för henne. Hundar som faller mig i smaken vad gäller aktivitet och psyke är tex Border Collie eller Australian Shepherd, alltså lite vallhundsstuket. Vallning är också någonting jag absolut vill lära mig om jag har en hund som fattar tycke/behöver det! (Tur man har en tränare som tävlar inom det :angel:) Så kortfattat vill jag vara aktiv med min hund och är väldigt anpassningsbar efter vad min hund gillar/behöver =D
Visste inte alls att jag hade fått henne att framstå som en promenadhund, det var fel av mig :o
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Nuvarande uppgifter är:

Fortsätta med spårning
Rapport (nyss lärt oss)
Uppletande (nyss lärt oss)
Trickträning (forts)
Handtarget och/eller skvallerträning vid hundmöten (forts)
Fikaträning (Sitta ute med henne på ett lugnt ställe tills hon är helt lugn, flytta närmre och närmre mer pressade situationer)
Träna på att ta det ganska lugnt bland många hundar (på hundcentret)

Och så långpromenixer utöver detta.

Resultat än sålänge: Hund 10 gånger lugnare. Tänk att man kan stimulera på så helt fel sätt :o

Hundmöten fortfarande problem, men dom har blivit åtminstone 9 ggr bättre.
Jag älskar min tränare :love:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 586
Senast: Acto
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 387
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 086
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp