Stressad hund *jättelångt*

Sv: Stressad hund *jättelångt*

Kul att vi har upplevt olika saker!

Jag har i min bekantskapskrets både dem som kör med samma rutiner ALLTID och de som ex. jobbar skift och av den orsaker gör saker när det "passar".

Jag ser inget stresspåslag - trots att det är malle, schäfer och dobber - som mina rutin-vänner :) har. Visst blir hundarna glada när det är promenad-dax, men inte så att de börjar "ladda" innan husse/matte talar om att det är dags.

Däremot ser jag tendenser till opportunistiskt-beteende hon mina "skiftande" vänner. Deras hundar hoppas ALLTID att det skall hända något skoj när husse/matte kliver upp/går mot dörren oavsett när på dagen/kvällen någon rör sej mott ytterdörren/tar i ryggsäcken osv.

Så jag tror det är VÄLDIGT individuellt från hund till hund och förare till förare!

TS verkar dock veta vad som passar just hennes hund och det är ju det avgörande!

/Swat
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Kul att vi har upplevt olika saker!

Jag har i min bekantskapskrets både dem som kör med samma rutiner ALLTID och de som ex. jobbar skift och av den orsaker gör saker när det "passar".

Jag ser inget stresspåslag - trots att det är malle, schäfer och dobber - som mina rutin-vänner :) har. Visst blir hundarna glada när det är promenad-dax, men inte så att de börjar "ladda" innan husse/matte talar om att det är dags.

Däremot ser jag tendenser till opportunistiskt-beteende hon mina "skiftande" vänner. Deras hundar hoppas ALLTID att det skall hända något skoj när husse/matte kliver upp/går mot dörren oavsett när på dagen/kvällen någon rör sej mott ytterdörren/tar i ryggsäcken osv.

Så jag tror det är VÄLDIGT individuellt från hund till hund och förare till förare!

TS verkar dock veta vad som passar just hennes hund och det är ju det avgörande!

/Swat

Är bara nyfiken, om man går ut med sin hund kl 14.00 exakt, varje dag i säg ett halvår. Vad händer den dagen man istället behöver gå ut 15.00, eller till och med 15.30??

De hundar jag träffat som har strikta rutiner går i taket om promenaden/maten är 10 min sen. Och det är ett beteende jag verkligen inte vill ha. Däremot känns det igen att hundarna hoppas på något kul så fort man rör sig mot hallen. Inte varje gång, men har märkt att dom gärna kikar upp lite om jag hämtar en ska i jackfickan osv.. Tänkvärt utan tvivel!

Jag kommer sluta skolan olika tider, åka till stallet olika tider etc, exakta tider skulle aldrig funka för mig :o
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Håller med om det där med Förväntan! Min hund är exakt sådan - på ett par dagar med "samma rutin" börjar han också kräva, förvänta sig, vandra runt som en panter i bur tills han får sin "grej". Han är ingen stressig hund egentligen, inte på det viset i alla fall, men han har lätt för att bygga upp just förväntningar!
I ditt fall, TS, undrar jag om du kunde hitta ett alternativ till din hund, istället för skällande och stök. Så att hunden, vid hundmöten, istället kopplar ihop dessa med något posítivt som kommer från dig! En omtyckt leksak som du drar upp ur jackfickan och som hon han koncentrera sig på? Jag vet en hund som blir lugn av att få sätta sig i sin "trygghets-zon" mellan mattes ben! Där känner hon sig helt lugn och kopplar av. En annan hund sätter sig framför sin matte, nära, med nosen upp mot mattes mage och ögonkontakt. Där får hon sedan godis,
Hunden beter sig ju såhär av stress och osäkerhet. Den reagerar, inte med flit och vilja, utan som ren reflex pga sin osäkerhet och stress. Du måste hitta en sätt av ändra på programmeringen hos hunden, så den reagerar posotivt på störningarna, istället för med stress. Lättare sagt än gjort men det går! Klicker är utmärkt!
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Angående DAP tänkte jag inte på det som en lösning, utan något som kanske kan ta udden av stressen medan ni tränar under en period. Som lite hjälp på traven om det känns hopplöst.
Men nu verkar det ju som att det går framåt ändå, och det är ju toppen!

Tänkte på sista inlägget här, på valpkursen pratade tränaren om skvallring. Att man tränar på att hunden ska ta kontakt med MIG när den ser en annan hund eller en människa. Då får den en uppgift, men slutfokus blir ju på mig, inte på hunden.. Ah, fattade inte allt, du kanske kan läsa om det eller om någon här har en bra förklaring. På valpkursen fick jag intrycket av att detta kunde underlätta för hundar som blir oroliga vid möten.
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Håller inte med, tydliga rutiner skapar enorm förväntan och efterföljs det inte= stresspåslag. Ser det hela tiden med hundar som alltid får mat en viss tid, alltid tar sista promenaden en viss tid. En stund innan börjar de vanka av och an eller resa sig så fort matte/husse rör sig/ springer till matskålen eller lägger sig i köket.

osv osv.

Såndär är mitt stressbeppo, just maten är ett bra exempel på honom.
Frukosten har alltid varierat väldigt, och det enda lilla tecknet som finns på att han vill ha frulle då är när man torkar tassarna efter promenaden. Innan och efter är han lugn.

På kvällarna däremot har han ungefär fått vid samma tid, bara med någon timmes skillnad kanske, och han blir ett riktigt drägg en stund innan "det är dags". Stressar, piper, springer, stör, muttrar, vankar...
(Varierande kvällsmat är nu också infört!)
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Mina hundar är ju "rutin-programmerade" - som ni säkert redan förstått :)
- på vardagarna. Av rent praktiska skäl!

På helgen, om jag är sjuk, när någon passar dem osv så följs dock dessa rutiner inte alltid och det påverkar inte hundarna alls... De börjar inte drägla när det närmar sej mat-dags, eller ranta omkring när det närmar sej/har passerat rastningsdags.
Nu är det inga stressade individer jag har, så jag förväntar mej inte att de skall spela någon roll heller!

Om jag gör i ordning maten innan vi går ut och promenerar så är däremot min äldsta väldigt duktig på att hitta hem! Vilket är väldigt praktiskt när man är på nya områden.
Jag gör i ordning maten, lasta mat och hundar i bilen. Kör ut och promenera på nya platser och om/när man blir tveksam på vägen tillbaka så säger man bara "Nu går vi till bilen och äter mat!" :D Det slår aldrig fel, hon hittar som världens bästa GPS!

/Swat
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Mina hundar är ju "rutin-programmerade" - som ni säkert redan förstått :)
- på vardagarna. Av rent praktiska skäl!

På helgen, om jag är sjuk, när någon passar dem osv så följs dock dessa rutiner inte alltid och det påverkar inte hundarna alls... De börjar inte drägla när det närmar sej mat-dags, eller ranta omkring när det närmar sej/har passerat rastningsdags.
Nu är det inga stressade individer jag har, så jag förväntar mej inte att de skall spela någon roll heller!

Om jag gör i ordning maten innan vi går ut och promenerar så är däremot min äldsta väldigt duktig på att hitta hem! Vilket är väldigt praktiskt när man är på nya områden.
Jag gör i ordning maten, lasta mat och hundar i bilen. Kör ut och promenera på nya platser och om/när man blir tveksam på vägen tillbaka så säger man bara "Nu går vi till bilen och äter mat!" :D Det slår aldrig fel, hon hittar som världens bästa GPS!

/Swat


Härligt att dom inte bryr sig :) Mina får gärna komma och titta frågande "ska vi inte få mat snaaart" men det ska inte tiggas eller vandras eller sådant. Gör det iof inte nu heller, matutdelningen sker otroligt lugnt. Bara promenaderna som är problemet :/

Åh, undrar om man ska försöka programmera en egen GPS här hemma, matte har lite halvtaskigt lokalsinne :angel:
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Håller med om det där med Förväntan! Min hund är exakt sådan - på ett par dagar med "samma rutin" börjar han också kräva, förvänta sig, vandra runt som en panter i bur tills han får sin "grej". Han är ingen stressig hund egentligen, inte på det viset i alla fall, men han har lätt för att bygga upp just förväntningar!
I ditt fall, TS, undrar jag om du kunde hitta ett alternativ till din hund, istället för skällande och stök. Så att hunden, vid hundmöten, istället kopplar ihop dessa med något posítivt som kommer från dig! En omtyckt leksak som du drar upp ur jackfickan och som hon han koncentrera sig på? Jag vet en hund som blir lugn av att få sätta sig i sin "trygghets-zon" mellan mattes ben! Där känner hon sig helt lugn och kopplar av. En annan hund sätter sig framför sin matte, nära, med nosen upp mot mattes mage och ögonkontakt. Där får hon sedan godis,
Hunden beter sig ju såhär av stress och osäkerhet. Den reagerar, inte med flit och vilja, utan som ren reflex pga sin osäkerhet och stress. Du måste hitta en sätt av ändra på programmeringen hos hunden, så den reagerar posotivt på störningarna, istället för med stress. Lättare sagt än gjort men det går! Klicker är utmärkt!

Ja, jag tror många hundar lätt blir så. Det med få undan fokusen ska jag verkligen testa igen! Gav upp det ett tag för jag blev bara tjatig eftersom jag inte fick någon kontakt med henne. Nu har vi ju gjort små framsteg, så nu ska jag testa igen! Tack!!
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Såndär är mitt stressbeppo, just maten är ett bra exempel på honom.
Frukosten har alltid varierat väldigt, och det enda lilla tecknet som finns på att han vill ha frulle då är när man torkar tassarna efter promenaden. Innan och efter är han lugn.

På kvällarna däremot har han ungefär fått vid samma tid, bara med någon timmes skillnad kanske, och han blir ett riktigt drägg en stund innan "det är dags". Stressar, piper, springer, stör, muttrar, vankar...
(Varierande kvällsmat är nu också infört!)

Ja, känns som att man bara skapar stressmoment genom att ge dem förväntningarna. Vissa klarar det och andra inte. S klarar det inte!
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Ja, känns som att man bara skapar stressmoment genom att ge dem förväntningarna. Vissa klarar det och andra inte. S klarar det inte!

Ja, det är säkert individuellt!

Det där med att hunden hela tiden förväntar sig aktivitet UTAN rutiner har jag inte direkt märkt av heller... Min hund verkar veta precis vad jag ska göra. Börjar jag byta kläder för att gå ut med hund, tjaa, då kommer han ju struttandes. Börjar jag däremot att göra mig i ordning för att t ex åka och handla t ex så ligger han bara och kikar på mig.
Röjer jag runt vid byrålådan efter leksaker så kommer han, letar jag i lådan bredvid efter en halsduk så kommer han inte... Smarta djur, det där!

Däremot stressar han alltid upp när han förväntar sig aktivitet. (Alltså t ex när jag tar på mig hundkläderna eller letar efter en leksak eller ska ställa ut min ruta, eller liknande. Med eller utan rutiner!)
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Mina hundar är ju "rutin-programmerade" - som ni säkert redan förstått :)
- på vardagarna. Av rent praktiska skäl!

På helgen, om jag är sjuk, när någon passar dem osv så följs dock dessa rutiner inte alltid och det påverkar inte hundarna alls... De börjar inte drägla när det närmar sej mat-dags, eller ranta omkring när det närmar sej/har passerat rastningsdags.
Nu är det inga stressade individer jag har, så jag förväntar mej inte att de skall spela någon roll heller!

Om jag gör i ordning maten innan vi går ut och promenerar så är däremot min äldsta väldigt duktig på att hitta hem! Vilket är väldigt praktiskt när man är på nya områden.
Jag gör i ordning maten, lasta mat och hundar i bilen. Kör ut och promenera på nya platser och om/när man blir tveksam på vägen tillbaka så säger man bara "Nu går vi till bilen och äter mat!" :D Det slår aldrig fel, hon hittar som världens bästa GPS!

/Swat

Jag har inte heller några stressade individer, vad har det med saken att göra?
Även en helstabil hund som har väldigt hög stresströskel kan bli stressad av förväntan. Förväntan är inte nödvändigtvis något negativt. Jag skapar gärna förväntan när vi tränar tex, och vet att jag är långt ifrån ensam. Det är en gammal välbeprövad träningsmetod att genom att skapa förväntan få hunden att utföra ett visst tricks och ofta med större glädje än om man skulle lära in med rena krav tex. (Nu måste det ju inte var anatingen eller, men jag ser ofta det i vardaglydnad tex). När jag lär in ett moment förväntar sig mina hundar att få uppskattning för gott beteende. De bygger upp en förväntan på belöning, tex bus och kel med mig, en godis eller ett föremål. När pavlovs hundar hörde ett pling förväntade de sig mat, det är ganska enkel psykologi.

Det stora problemet är att hundarna ALLTID läser oss, men vi människor läser väldigt sällan hundarna och därför kan dom hinna utveckla stresspåslag på vissa vardagsmoment, tex som i TS fall detta med promenader.

Jag har flera moment i vardagen där jag vet att mina hundar bygger upp en förväntan. Åker min svarta hundjacka på vet dom att då är det träning på G, likadant är det med träningsvästen. Rotar jag i en viss korg med hundsaker springer de fram eftersom att det ligger mycket skoj i den-förväntan.
Ärligt talat har jag aldrig stött på en hund som inte har förväntan på ett par moment.

Du beskriver din ena hund som bygger upp en förväntan om du gör iordning maten innan du går på promenad. Vet du att den individen kan koppla av helt på promenaderna, eller finns maten i bakhuvudet på hunden? Den vänder direkt till bilen när du ordar om maten, har hunden då byggt upp en förväntan på det momentet och väntar på din signal? Det tror jag absolut, min schäfertik kan ibland visa ett liknande beteende. Stress behöver ju inte vara något hunden agerar utåt heller, utan det blir en mer inneboende exhaltering och hunden kan te sig "passiv" tills den får signal och då jäklar är det full rulle!
Menar inget negativt med detta såklart, bara mina tankar :)
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Ja, det är säkert individuellt!

Det där med att hunden hela tiden förväntar sig aktivitet UTAN rutiner har jag inte direkt märkt av heller... Min hund verkar veta precis vad jag ska göra. Börjar jag byta kläder för att gå ut med hund, tjaa, då kommer han ju struttandes. Börjar jag däremot att göra mig i ordning för att t ex åka och handla t ex så ligger han bara och kikar på mig.
Röjer jag runt vid byrålådan efter leksaker så kommer han, letar jag i lådan bredvid efter en halsduk så kommer han inte... Smarta djur, det där!

Däremot stressar han alltid upp när han förväntar sig aktivitet. (Alltså t ex när jag tar på mig hundkläderna eller letar efter en leksak eller ska ställa ut min ruta, eller liknande. Med eller utan rutiner!)

Exakt!! :)
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Den förväntan som jag tänkte mest på, var å andra sidan den där hunden t.ex. förväntar sig en promenad vid en viss tidpunkt om kvällen, och sen inte kan koppla av eller varva ner förrän promenaden kommit. Och kommer den inte så är den uppstissad läääänge.
Min egen hund byggde jag en besvärlig förväntan hos - han lärde sig, att från valpstadiet, när vi gick ner till sjön dit alla går med sina hundar, skulle han kopplas lös och få rusa ner och leka, med de andra. Varje gång, utan undantag. Jätteroligt, tyckte han, och vilken bra social träning han fick! Ja ja... Jag har nu än idag en hund som inte kan gå genom det området utan att stressa upp sig. Och som länge, länge förväntade sig, att alltid få umgås lös med alla hundar vi träffade. Och DET var jobbigt, för både honom och mig. Urkorkat av mig, givetvis, men man lär så länge man lever ... och har hund...!:angel:
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Urkorkat av mig, givetvis, men man lär så länge man lever ... och har hund...!:angel:

Haha. Jag kan inte promenera med min hund vid kanalen utan att riskera att tappa ner honom i den i ett obevakat ögonblick. Inte heller kan han vistas vid vatten (bland andra hundar) utan att skrika sig fördärvad.

(Nu är i och för sig min hund inte förväntansfull, han är verkligen stressad, i ordets rätta (och negativa) bemärkelse. Kanske inte just vid havet, men som ett allmänt komplement till mitt tidigare inlägg. :D)
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Den förväntan som jag tänkte mest på, var å andra sidan den där hunden t.ex. förväntar sig en promenad vid en viss tidpunkt om kvällen, och sen inte kan koppla av eller varva ner förrän promenaden kommit. Och kommer den inte så är den uppstissad läääänge.
Min egen hund byggde jag en besvärlig förväntan hos - han lärde sig, att från valpstadiet, när vi gick ner till sjön dit alla går med sina hundar, skulle han kopplas lös och få rusa ner och leka, med de andra. Varje gång, utan undantag. Jätteroligt, tyckte han, och vilken bra social träning han fick! Ja ja... Jag har nu än idag en hund som inte kan gå genom det området utan att stressa upp sig. Och som länge, länge förväntade sig, att alltid få umgås lös med alla hundar vi träffade. Och DET var jobbigt, för både honom och mig. Urkorkat av mig, givetvis, men man lär så länge man lever ... och har hund...!:angel:

Absolut. Men som jag förstod menade SWAT på att det bara är hundar som normalt har lätt för att gå upp i stress som blir stressade av vissa rutiner och att problemet inte finns hos stabilare hundar. Jag hävdade bara att så är inte fallet. Förväntan kan även den stabilaste hunden lära sig, även om stresspåslaget kanske inte blir lika stort.
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Nu menade jag iof inte så...

ALLA hundar kan så klart bli "fast i rutinerna" - oavsett om de har lätt för att gå upp i stress eller ej!

Däremot är min erfarenhet att hundar som har lätt för att "jaga upp sej" även
har lättare för att börja med repetitiva beteenden. Om man däremot har tydliga rutiner så slipper man detta - ex att hunden måste ligga i sin korg tills jag kallar den till hallen då vi skall gå ut.

Som du skrev så finns risken att hunden stressar "inuti" trots att den ligger stilla rent fysiskt, men jag har hittills inte upplevt det som något problem.
Fördelen med rutiner är trots allt övervägande tycker jag.

Min gamla tant som kan leta sej tillbaka till bilen är inte på något vis fixerad vid sin mat! Hon lämnar gladeligen bilen, skruttar gärna omkring i terrängen hur länge som helst, men belöningen när man kommer till bilen uppskattas väldigt!

Och som jag skrivit tidigare - Det viktiga är att man hittar den lösning som funkar för den enskilda hunden! Det finns inga förhållningssätt som passar för alla - oavsett om vi pratar dressyr/stresshantering/anti-jaktträning eller vad som helst.

/Swat
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

OK då missförstod jag hur du menade.

Jag både håller med och inte håller med. Naturligtvis anpassar man träning och vardag efter individen. Jag tyckte bara att det var konstigt att du inte sett en hund som reagerat på rutiner eftersom att du berättat att du hållt på med hund länge. Det är trots allt oerhört vanligt!
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Jag uttrycker mej tydligen otydligt... (Skyller på att jag börjat planera inför julledigheten! ;) )

Jag har självklart sett hundar reagerar på rutiner! Alla hundar reagerar ju på alla "begränsningar" vi inför. Däremot har jag i stort sett inte sett någon negativ effekt i hundarna om ägaren/föraren verkligen hållit benhårt på reglerna/rutinerna under en tid för att bryta beende-kedjor/stress-repetitioner osv.

Negativa effekter har jag främst sett hos ägare/förare som inte kunnat vara konsekventa! Dvs som håller på reglerna ibland men inte ibland - hunden skall gå till sin plats när det kommer gäster på förmiddagen, men på eftermiddagen när det "bara" är familjen som kommer så gör det inget att hunden stressar runt i hallen osv.

Sedan insåg jag precis att jag har ett "felbeteende" på mina hundar som jag nog skulle kunna klassa som "rutin-relaterat"!!
Varje gång jag svänger in på en grusväg tror mina hundar att vi skall träna = lite "uppståndelse" i bilen! Vilket iof beror på att vi oftast SKA träna när vi kör på grusvägar!!
Dett är ju så klart en negativ respons på en av våra rutiner!!

/Swat
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Sedan insåg jag precis att jag har ett "felbeteende" på mina hundar som jag nog skulle kunna klassa som "rutin-relaterat"!!
Varje gång jag svänger in på en grusväg tror mina hundar att vi skall träna = lite "uppståndelse" i bilen! Vilket iof beror på att vi oftast SKA träna när vi kör på grusvägar!!
Dett är ju så klart en negativ respons på en av våra rutiner!!

Då håller jag med dig...och känner även igen ovanstående :cool:
 
Sv: Stressad hund *jättelångt*

Uppdatering! Häromdagen såg vi en vovve, S gnällde bara till 3 ggr, ganska så lågt. Sedan tyst! Vi gör ju inte nära hundmöten, utan de hundar hon möter är på avstånd än sålänge!

Igårkväll på kvällspromenaden var hon ganska lugn! Såg en vovve på lite avstånd, hon började morra och jag sa ifrån. Hon blev tyst (:eek:) och slutade titta på hunden (:eek::eek:) Sedan medan hon bajsade såg jag ännu en hund komma mot oss. Ställde mig lite ivägen så att S skulle få göra sina behov ifred :angel: När hon såg den var hon precis färdig. Jag låtsades som ingening och vände åt andra hållet. INTE ETT LJUD OCH INGET TITTANDE!! :eek::eek::eek: Jag var så glad och ville komma hem, för att avsluta när det går som bäst. Men hade inte plockat upp bajset, så fick vänta på att vovven skulle bli färdig och gå därifrån (Stod bakom en bil så att S inte skulle se den, för att undvika att promenaden avslutas med att hon skäller) Men det tog väldigt lång tid för dom, och då såg jag en annan vovve komma, som jag misstänker var en av dom S inte alls gillar. Är inte säker på att hon såg den, men det såg ut som det.. Vände henne iaf, tog en annan väg hem. Då blev hon stressad för att vi brukar ju bara gå samma vanliga "tråk-runda" så det var lite pip och så, men jag stannade och backade, sen var hon tyst. Fick lämna bajset, men ska ta det på nästa promenad..

Så enorma framsteg, som vi hoppas håller i sig!!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 628
Senast: Acto
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 387
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 088
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp